Jaarverslag 2020
|
Blz. 1
|
Programma’s
|
Blz. 2
|
Inleiding en leeswijzer
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Ter inleiding op het Jaarverslag 2019
|
Blz. 5
|
Leeswijzer
|
Blz. 6
|
De inhoud van de tegels
|
Blz. 7
|
Samenvatting
|
Blz. 8
|
Bestuurlijke samenvatting
|
Blz. 9
|
Financiën op hoofdlijnen
|
Blz. 10
|
Programma 1 | Economie, onderwijs en cultuur
|
Blz. 11
|
Bestuurlijke samenvatting
|
Blz. 12
|
Beleidskaders
|
Blz. 13
|
Doelstellingen
|
Blz. 14
|
Goed onderwijs
|
Blz. 15
|
Inhoudelijke kwaliteitsslag VVE
|
Blz. 16
|
Inrichting nieuwe werkwijze VVE
|
Blz. 17
|
Toegankelijk en bereikbaar onderwijs
|
Blz. 18
|
Integraal Huisvestingsplan (IHP)
|
Blz. 19
|
Dutch TechZone: de industriële hotspot van Nederland
|
Blz. 20
|
Clustervorming en ondernemerschap
|
Blz. 21
|
Naamsbekendheid en Regiobranding
|
Blz. 22
|
Onderwijs en arbeidsmarkt
|
Blz. 23
|
Versterken economische structuur
|
Blz. 24
|
Ondernemersdienstverlening
|
Blz. 25
|
Toekomst bedrijventerreinen
|
Blz. 26
|
Verbinding arbeidsmarkt-onderwijs
|
Blz. 27
|
Versterken ondernemersklimaat
|
Blz. 28
|
Het natuurschoon en de cultuurhistorische waarden benutten voor de recreatieve en toeristische sector
|
Blz. 29
|
Verbeteren toeristische fiets- en wandelinfrastructuur (beleving en voorzieningen)
|
Blz. 30
|
Vitaliseren vakantieparken
|
Blz. 31
|
Een bloeiend cultureel leven
|
Blz. 32
|
Culturele gemeente 2021-2022
|
Blz. 33
|
Nieuwe kaders kunst en cultuur
|
Blz. 34
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 35
|
Toelichting op de belangrijkste verschillen
|
Blz. 36
|
Programma 2 | Werk, jeugd en zorg
|
Blz. 37
|
Bestuurlijke samenvatting
|
Blz. 38
|
Beleidskaders
|
Blz. 39
|
Doelstellingen
|
Blz. 40
|
Aanpakken laaggeletterdheid
|
Blz. 41
|
Taalontwikkeling en vergroting woordenschat
|
Blz. 42
|
Taaltrajecten
|
Blz. 43
|
Actief deelnemen aan de samenleving
|
Blz. 44
|
Betaald werk voor inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking
|
Blz. 45
|
Vrijwillige maatschappelijke inzet
|
Blz. 46
|
Actieve deelname vergunninghouders
|
Blz. 47
|
Nieuwe inburgeringswet
|
Blz. 48
|
Volwaardig meedoen in de maatschappij
|
Blz. 49
|
Doorbreken generatie-armoede
|
Blz. 50
|
Pilot begeleiding gezinnen
|
Blz. 51
|
Innovatie
|
Blz. 52
|
Beschikbaar stellen van middelen
|
Blz. 53
|
Inspraak jongeren
|
Blz. 54
|
Betrekken Jongerenraad
|
Blz. 55
|
Kinderen en jongeren groeien gelukkig, gezond en veilig op
|
Blz. 56
|
Onderwijs, jeugdhulp en leerplicht
|
Blz. 57
|
Preventie en normalisering
|
Blz. 58
|
Veiligheid
|
Blz. 59
|
Onze ondersteuning is passend en toegankelijk
|
Blz. 60
|
Inkoop
|
Blz. 61
|
Kwetsbare inwoners
|
Blz. 62
|
Mantelzorg
|
Blz. 63
|
Sociaal team
|
Blz. 64
|
Verordeningen
|
Blz. 65
|
Stimuleren verenigingsleven
|
Blz. 66
|
Accommodatiebeleid
|
Blz. 67
|
Gasloos De Swaneburg
|
Blz. 68
|
Kwaliteitsimpuls Sport
|
Blz. 69
|
Vitale inwoners
|
Blz. 70
|
Dementie
|
Blz. 71
|
Gezonde leefstijl
|
Blz. 72
|
Leefstijl en bewegen
|
Blz. 73
|
Positieve gezondheid
|
Blz. 74
|
Voorkomen van financiële problemen
|
Blz. 75
|
Jeugd en educatie
|
Blz. 76
|
Ondersteuning van minima
|
Blz. 77
|
Schuldhulpverlening
|
Blz. 78
|
Werkgevers en zelfstandigen
|
Blz. 79
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 80
|
Toelichting op de belangrijkste verschillen
|
Blz. 81
|
Programma 3 | Ruimte en leefomgeving
|
Blz. 82
|
Bestuurlijke samenvatting
|
Blz. 83
|
Beleidskaders
|
Blz. 84
|
Doelstellingen
|
Blz. 85
|
Een aantrekkelijke binnenstad
|
Blz. 86
|
Bentheimerpoort
|
Blz. 87
|
Herinrichting centrumstraten
|
Blz. 88
|
Markt, haven, citadelpunt en Weeshuisweide
|
Blz. 89
|
Stationsgebied
|
Blz. 90
|
Voormalig Bogas gebied
|
Blz. 91
|
Een goed woon- en leefklimaat in onze gemeente
|
Blz. 92
|
Deprogrammeren woningbouwcapaciteit
|
Blz. 93
|
Herstructureringsfonds
|
Blz. 94
|
Prestatieafspraken woningcorporaties
|
Blz. 95
|
Regiodeal
|
Blz. 96
|
Goede bereikbaarheid voor leefbaarheid en toerisme
|
Blz. 97
|
Fietsnota
|
Blz. 98
|
Mobiliteitsplan
|
Blz. 99
|
Zuidelijke ontsluitingsweg
|
Blz. 100
|
Zuidelijke rondweg
|
Blz. 101
|
Goede digitale bereikbaarheid
|
Blz. 102
|
Aanleg glasvezelnetwerk
|
Blz. 103
|
Omgevingswet: meer eigen ruimte creëren voor initiatieven en lokaal maatwerk
|
Blz. 104
|
Inrichting werkprocessen vergunningverlening mbv digitaal stelsel omgevingswet
|
Blz. 105
|
Omgevingsvisie
|
Blz. 106
|
Pilot omgevingsplan binnenstad Coevorden
|
Blz. 107
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 108
|
Toelichting op de belangrijkste verschillen
|
Blz. 109
|
Programma 4 | Openbare ruimte
|
Blz. 110
|
Bestuurlijke samenvatting
|
Blz. 111
|
Beleidskaders
|
Blz. 112
|
Doelstellingen
|
Blz. 113
|
Duurzaam afvalbeheer
|
Blz. 114
|
Realisatie VANG-doelstellingen
|
Blz. 115
|
Een prettig woonklimaat
|
Blz. 116
|
Begraafplaatsenbeleid
|
Blz. 117
|
Biodiversiteit
|
Blz. 118
|
Klimaatadaptatie
|
Blz. 119
|
Een veilige woonomgeving
|
Blz. 120
|
Aanpak ondermijning
|
Blz. 121
|
Integraal Veiligheidsbeleid
|
Blz. 122
|
Vergroten zichtbare handhavingscapaciteit
|
Blz. 123
|
Energieneutraal in 2040
|
Blz. 124
|
Duurzaamheidsvisie
|
Blz. 125
|
Pilot energieneutrale wijk/dorp
|
Blz. 126
|
Regionale Energie Strategie
|
Blz. 127
|
Warmtevisie
|
Blz. 128
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 129
|
Toelichting op de belangrijkste verschillen
|
Blz. 130
|
Programma 5 | Bestuur en Organisatie
|
Blz. 131
|
Bestuurlijke samenvatting
|
Blz. 132
|
Beleidskaders
|
Blz. 133
|
Doelstellingen
|
Blz. 134
|
Heel goed worden in Verbindend Besturen
|
Blz. 135
|
Coevorden Verbindt: onze Visie
|
Blz. 136
|
Democratie in actie
|
Blz. 137
|
Gebiedskompas
|
Blz. 138
|
Samenwerken wijken en dorpen
|
Blz. 139
|
Stimuleringsfonds
|
Blz. 140
|
Passende dienstverlening
|
Blz. 141
|
Interne dienstverlening
|
Blz. 142
|
Klantreizen
|
Blz. 143
|
Verbetering online dienstverlening
|
Blz. 144
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 145
|
Toelichting op de belangrijkste verschillen
|
Blz. 146
|
Programma 6 | Financiering en alg. dekkingsmiddelen
|
Blz. 147
|
Bestuurlijke samenvatting
|
Blz. 148
|
Beleidskaders
|
Blz. 149
|
Doelstellingen
|
Blz. 150
|
Financieel gezond blijven
|
Blz. 151
|
Monitoring financiële kengetallen
|
Blz. 152
|
Passende tarieven
|
Blz. 153
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 154
|
Toelichting op de belangrijkste verschillen
|
Blz. 155
|
Financiën
|
Blz. 156
|
Inleiding
|
Blz. 157
|
Overlopende budgetten
|
Blz. 158
|
Overlopende budgetten vanuit 2019
|
Blz. 159
|
Overlopende budgetten Ambities Programmabegroting 2019
|
Blz. 160
|
Overlopende budgetten Ambities Programmabegroting 2020
|
Blz. 161
|
Compensatiepakket Corona
|
Blz. 162
|
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 163
|
Ter inleiding
|
Blz. 164
|
Reserves en voorzieningen
|
Blz. 165
|
Ter inleiding
|
Blz. 166
|
Toevoegingen
|
Blz. 167
|
Onttrekkingen
|
Blz. 168
|
Overige toelichtingen
|
Blz. 169
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 170
|
Stelpost onvoorzien
|
Blz. 171
|
Overhead
|
Blz. 172
|
Incidentele en structurele baten en lasten
|
Blz. 173
|
Structureel saldo
|
Blz. 174
|
Paragrafen
|
Blz. 175
|
Inleiding
|
Blz. 176
|
Lokale heffingen
|
Blz. 177
|
Inleiding
|
Blz. 178
|
Beleid
|
Blz. 179
|
Kwijtscheldingsbeleid
|
Blz. 180
|
Belastingopbrengsten
|
Blz. 181
|
Overzicht belastingtarieven
|
Blz. 182
|
Exploitatieoverzicht riolering
|
Blz. 183
|
Exploitatieoverzicht reiniging
|
Blz. 184
|
Kwijtschelding
|
Blz. 185
|
Gemeentelijke woonlasten
|
Blz. 186
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 187
|
Beleid
|
Blz. 188
|
Risicoprofiel
|
Blz. 189
|
Incidentele risico's
|
Blz. 190
|
1. Europark
|
Blz. 191
|
2. Grondexploitaties
|
Blz. 192
|
3. Faillissement CQ
|
Blz. 193
|
Structurele risico's
|
Blz. 194
|
4. Sociaal domein
|
Blz. 195
|
5. EMCO-groep
|
Blz. 196
|
6. Herijking gemeentefonds
|
Blz. 197
|
Weerstandscapaciteit
|
Blz. 198
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 199
|
Ratio weerstandsvermogen
|
Blz. 200
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 201
|
Signaleringswaarden Provincie
|
Blz. 202
|
Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 203
|
Inleiding
|
Blz. 204
|
Gebouwen
|
Blz. 205
|
Groen
|
Blz. 206
|
Oeververbindingen
|
Blz. 207
|
Openbare verlichting
|
Blz. 208
|
Riolering
|
Blz. 209
|
Wegen
|
Blz. 210
|
Financiering
|
Blz. 211
|
Inleiding
|
Blz. 212
|
Saldobeheer en intern liquiditeitsbeheer
|
Blz. 213
|
Financieringsrisico's en rentebeheer
|
Blz. 214
|
Schatkistbankieren
|
Blz. 215
|
Renteresultaat
|
Blz. 216
|
Ontwikkelingen in 2020
|
Blz. 217
|
Leningenportefeuilles
|
Blz. 218
|
EMU-saldo
|
Blz. 219
|
Ontwikkeling van de financieringspositie
|
Blz. 220
|
Herkomst en besteding middelen
|
Blz. 221
|
Bedrijfsvoering
|
Blz. 222
|
Inleiding
|
Blz. 223
|
ICT
|
Blz. 224
|
Informatiebeveiliging
|
Blz. 225
|
Gegevensbescherming
|
Blz. 226
|
Ontwikkelingen personeelsbeleid
|
Blz. 227
|
Rapportage juridische procedures
|
Blz. 228
|
Intern controleplan
|
Blz. 229
|
Onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid
|
Blz. 230
|
Personeelsbegroting
|
Blz. 231
|
Verbonden Partijen
|
Blz. 232
|
Inleiding
|
Blz. 233
|
Overzicht van verbonden partijen
|
Blz. 234
|
Grondbeleid
|
Blz. 235
|
Inleiding
|
Blz. 236
|
Beleid
|
Blz. 237
|
Prognoses
|
Blz. 238
|
Reserve en risico's
|
Blz. 239
|
Toelichting op projecten
|
Blz. 240
|
Jaarrekening 2020
|
Blz. 241
|
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
|
Blz. 242
|
Toelichting grondslagen
|
Blz. 243
|
Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 244
|
Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 245
|
Gerealiseerde baten en lasten per programma
|
Blz. 246
|
Programma 1: Economie, onderwijs en cultuur
|
Blz. 247
|
Programma 2: Werk, jeugd en zorg
|
Blz. 248
|
Programma 3: Ruimte en leefomgeving
|
Blz. 249
|
Programma 4: Openbare ruimte
|
Blz. 250
|
Programma 5: Bestuur en organisatie
|
Blz. 251
|
Programma 6: Financiering en dekkingsmiddelen
|
Blz. 252
|
Gebeurtenissen na balansdatum
|
Blz. 253
|
Overzicht incidentele baten en lasten
|
Blz. 254
|
Overzicht van incidentele baten en lasten in 2020
|
Blz. 255
|
Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
|
Blz. 256
|
Structurele reservemutaties
|
Blz. 257
|
WNT-verantwoording 2020 Gemeente Coevorden
|
Blz. 258
|
Wet Normering Topinkomens
|
Blz. 259
|
Balans per 31 december 2020
|
Blz. 260
|
Balans
|
Blz. 261
|
Toelichting op de balans
|
Blz. 262
|
Activa
|
Blz. 263
|
Vaste activa
|
Blz. 264
|
Financiële vaste activa
|
Blz. 265
|
Vlottende activa
|
Blz. 266
|
Uitzettingen korter dan één jaar
|
Blz. 267
|
Overlopende activa
|
Blz. 268
|
Liquide middelen
|
Blz. 269
|
Passiva
|
Blz. 270
|
Vaste financieringsmiddelen
|
Blz. 271
|
Langlopende schulden
|
Blz. 272
|
Vlottende passiva
|
Blz. 273
|
Waarborgen en garanties
|
Blz. 274
|
Niet uit de balans blijkende financiële verplichtingen
|
Blz. 275
|
Single Information Single Audit (SiSa)
|
Blz. 276
|
Verantwoording Single Information Single Audit (SiSa)
|
Blz. 277
|
Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
|
Blz. 278
|
Lasten
|
Blz. 279
|
Baten
|
Blz. 280
|
Controleverklaring
|
Blz. 281
|
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
|
Blz. 282
|
Bijlagen
|
Blz. 283
|
1. Staat van geactiveerde kapitaaluitgaven
|
Blz. 284
|
Tabel
|
Blz. 285
|
2. Staat van reserves en voorzieningen
|
Blz. 286
|
Staat van reserves en voorzieningen
|
Blz. 287
|
3. Staat van opgenomen langlopende geldleningen
|
Blz. 288
|
Tabel
|
Blz. 289
|
4. Staat van gewaarborgde geldleningen
|
Blz. 290
|
Tabel
|
Blz. 291
|
5. Overzicht investeringskredieten
|
Blz. 292
|
Tabel
|
Blz. 293
|
6. Overzichten bouwgrondexploitatie
|
Blz. 294
|
Tabel
|
Blz. 295
|
7. Overzicht begrotingswijzigingen
|
Blz. 296
|
Tabel
|
Blz. 297
|
8. Verantwoording interbestuurlijk toezicht
|
Blz. 298
|
Tabel
|
Blz. 299
|
9. Indicatoren 'Waar Staat Je Gemeente' per voorjaar 2021
|
Blz. 300
|
Overzicht indicatoren Waar Staat Je Gemeente per voorjaar 2019
|
Blz. 301
|
10. Overzicht Verbonden Partijen
|
Blz. 302
|
Tabel
|
Blz. 303
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|