Als gemeente zoeken we intensief de samenwerking en verbinden inwoners en partijen daar waar deze elkaar kunnen versterken. We inspireren elkaar, werken samen, stimuleren initiatieven, bevorderen innovatie en voeren onze wettelijke taken uit op een manier die past bij onze verbindende stijl van besturen. De Coronacrisis heeft niks afgedaan aan het feit dat we hier, als bestuur en organisatie, nog steeds voor staan. Onze ambitie om heel goed te worden in Verbindend Besturen is onveranderd.
Wel heeft de Coronacrisis ons uitgedaagd en een beroep gedaan op flexibiliteit. Zowel op die van ons en zeker op die van de samenleving. Ga maar na: fysiek onderwijs was tijdelijk niet mogelijk, ondernemers moesten periodes hun deuren sluiten en hebben het financieel zwaar, verenigingen konden geen activiteiten meer organiseren voor hun leden en ga zo maar door. Het jaar 2020 heeft veel gevraagd van de kracht van de samenleving.
Als organisatie hebben we de samenleving ondersteund waar we konden. We hebben samen gekeken naar problemen, wensen en mogelijke oplossingen. We zijn hierin gegroeid en hebben nog beter geleerd om te handelen, passend bij de situatie. Daarbij bepalen wij (al lang) niet meer wat goed is voor de samenleving, maar gaan hierover in gesprek met verschillende partijen. Ook hebben we gebruik gemaakt van technologische ontwikkelingen en zijn we op zoek gegaan naar andere, digitale, manieren om in contact te blijven met inwoners. Denk bijvoorbeeld aan digitale inspiratiesessies. We bewegen mee waar dat nodig is. Hierdoor zijn bepaalde ontwikkelingen in een versnelling geraakt, maar hebben we ook keuzes moeten maken om bepaalde activiteiten niet uit te voeren. Of om uit te stellen omdat fysieke ontmoeting simpelweg nodig is om bepaalde doelstellingen te bereiken. Zodra het kan, pakken we dit verder op.
Als er iets in de versnelling is geraakt door deze crisis dan is het de digitalisering. In 2020 is het project online dienstverlening van start gegaan. Een project wat relevanter is dan ooit. De eerste resultaten zijn al geboekt. Zo hebben we inmiddels een online visiedocument ‘Verbindend digitaliseren’, een social media strategie en een toegankelijkheidsverklaring voor onze website (waarin staat wat we gaan doen om toe te groeien naar een volledig toegankelijke website). Ook is 25 procent van de informatie op de website geactualiseerd en op B1-niveau herschreven en hebben we voorbereidingen getroffen voor het digitaal aanbieden van producten en diensten via e-formulieren. In 2021 gaan we hier verder mee aan de slag.
Ook intern zijn we veel meer digitaal gaan werken. Daarbij lag de prioriteit op de continuering van onze dienstverlening. Medewerkers werden van de één op de andere dag gevraagd om zo veel mogelijk thuis te werken. We hebben medewerkers hierin gefaciliteerd met digitale middelen en tegelijkertijd ook de kantooromgeving en publiekshal ingericht om 1,5 meter afstand te kunnen houden. Ook hebben we de gemeenteraad ondersteund in het digitaal vergaderen en in het vergaderen in de raadszaal op 1,5 meter afstand. In 2021 onderzoeken we in hoeverre onze manier van werken blijvend is veranderd en of onze visie op het werkconcept moet worden geactualiseerd. Van daaruit kunnen we vervolgens bepalen hoe dit zich vertaalt naar de werkomgeving en een weloverwogen besluit nemen of onze werkomgeving moet worden aangepast. Voorop staat dat het werkconcept onze dienstverlening optimaal ondersteunt en dat we een aantrekkelijk werkgever zijn. Nu en zeker ook in de toekomst.
Ondanks dat 2020 de boeken ingaat als een ingrijpend jaar; hebben we ook veel wél voor elkaar gebokst. Samen met de samenleving. Daar zijn we trots op!