Samenvatting

Bestuurlijke samenvatting

Terug naar navigatie - Samenvatting - Bestuurlijke samenvatting

Voor de zomer heeft u als gemeenteraad de kaderbrief 2026 vastgesteld: Koersvast, maar scherper aan de wind. Hierin zijn lijnen uitgezet en keuzes gemaakt, die we in de programmabegroting hebben uitgewerkt. De kaderbrief was een soort pre-begroting. Ook hebben we de nieuwe ontwikkelingen die sinds de kaderbrief in beeld kwamen, gewogen en waar nodig toegevoegd.

Het jaar 2026 is een belangrijk overgangsjaar. In dit jaar krijgt de gemeente Coevorden een nieuwe gemeenteraad en een nieuw college.  Omdat we richting het einde van deze bestuursperiode gaan, koersen we vooral op een gezonde financiële situatie. Dat geeft het nieuwe bestuur de kans op een goede start.

Tevens is sprake van beperkte financiële middelen, wat vraagt om een zorgvuldige afweging. De val van het kabinet zorgt er daarbij voor dat wetsvoorstellen worden uitgesteld of aangepast, met gevolgen voor gemeenten. Dit gaat bijvoorbeeld over vluchtelingenopvang, de stikstofcrisis, jeugdzorg en de huisvesting van rijksdiensten. Toch blijft het werk doorgaan. Coevorden zet, ondanks de landelijke onzekerheden, stevig voort waar het de afgelopen jaren mee is begonnen. Ook al zijn er minder nieuwe ontwikkelingen, we zijn in 2026 koersvast, maar scherper aan de wind

Ontwikkelingen Sociaal Domein
We blijven investeren in een zorgzame samenleving. Dat begint bij goed voor jezelf en elkaar zorgen, concreet bijvoorbeeld in het nieuwe kindcentrum in Schoonoord. Maar ook door de lokale, informele netwerken verder te versterken. Intern gaan we uitwerking geven aan de uitkomsten van het onderzoek integraal werken in het Sociaal Domein. Een zorgzame samenleving is ook een samenleving waar een ieder zich veilig kan voelen. Samen met inwoners en partners stellen we een nieuwe Integraal Veiligheidsplan op. 

Jeugd
Door toenemende kostenstijgingen, landelijke ontwikkelingen en veranderingen in de financiering van het Rijk ziet het college dat we gezamenlijk voor een aanzienlijke opgave staan. We houden rekening met hogere kosten, hebben daarnaast in het weerstandsvermogen een post opgenomen voor het risico op aanvullende kostenstijgingen en starten een traject van ombuigingen. Anderzijds bestaat er kans dat het rijk met tegemoetkomingen komt.  

Doorontwikkeling Omgevingswet en Ruimtelijk Domein
Bij de doorontwikkeling van de Omgevingswet werken we integraal samen, de leefomgeving van onze inwoners is van groot belang. Hierbij denken we aan ons bouwkundige erfgoed, maar ook aan bijvoorbeeld de biodiversiteit en het buitengebied. En we stimuleren we inwoners om bewuster en zuiniger om te gaan met (rest)materialen, maar kijken we hierbij ook naar onszelf als organisatie.

Wonen en Economie
Onze inwoners gaan komend jaar concrete resultaten zien van de inspanningen. Denk aan het uitbreiden en verbeteren van de woningvoorraad en de voltooiing van de binnenstad. We blijven de kansen van onze starters op de woningmarkt vergroten met de starterslening. Ook zorgen we dat we blijven we voldoen aan nieuwe wettelijke kaders, zoals het uitwerken van het verplichte nieuwe instrumentarium in het Volkshuisvestingsprogramma. Samen met de partners in het buitengebied geven we verder uitvoering aan het actieplan voor de agrarische sector.

Regionale samenwerking
We kijken verder dan het hier en nu van de gemeente Coevorden. We geloven in onze inzet voor een sterkere regio; dit krijgt uitwerking in het vaststellen van het plan van regio Emmen, dat we vervolgens doorwerken naar een uitvoeringsplan en concrete lobby-activiteiten. Ook kijken we met een strategische blik naar de verdere toekomst van onze gemeente en onze positie in de regio. Er liggen, onder andere met de komst van de Nedersaksenlijn, grote kansen, waarop we ons moeten voorbereiden. Dit vraagt om een duidelijke koers; hier gaan we samen met de nieuwe gemeenteraad in 2026 mee aan de slag.

Samen Slimmer Werken met en voor Coevorden
Het versterken van de toekomstbestendige gemeentelijke organisatie is een doorgaande lijn, die we met het Samen Slimmer Werken doorzetten. Er zijn landelijk, maar evengoed in onze streek tekorten op de arbeidsmarkt. En dat merken we. Daarom blijft het van belang om een gemeente te zijn waar het fijn en effectief werken is. We zetten vervolg stappen in de optimalisatie van Sturen en Verantwoorden en geven een digitaliseringsagenda vorm. We investeren in tijd en aandacht voor medewerkers en creëren meer inzicht en overzicht. Hierdoor is het helder op welke wijze medewerkers hun bijdrage leveren aan de gezamenlijke doelen. Hier krijgen ze ook de waardering voor en ontstaat werkgeluk. Voor onze medewerkers staat de impact van hun werk op de samenleving voorop. Het is dan ook van groot belang om goed samen te werken met inwoners. Hier geven we in 2026 meer vorm aan door onder andere de oplevering van een participatieverordening en een visie op dienstverlening. Ook in praktische zin gaan we oefenen met het samen met inwoners besluiten nemen over de inrichting van de openbare ruimte. 

Besluiten voor het nieuwe bestuur

Terug naar navigatie - Samenvatting - Besluiten voor het nieuwe bestuur

Veel onderwerpen moeten eerst besluitrijp gemaakt worden. Voor een verstandig besluit is vaak een meerjarig perspectief nodig en een integrale benadering, om deeloplossingen te voorkomen. Deze onderwerpen worden uitgezocht en uitgewerkt in plannen. De uitkomst hiervan wordt in de kaderbrief 2027 meegewogen.   

Daarnaast zijn er onderwerpen met een grote maatschappelijke en/of financiële impact die we nu niet in deze begroting konden inpassen. Denk aan de investeringen nodig voor het stedelijk museum, de bibliotheek  en de culturele broedplaats en de investeringen gemoeid met het beleid revitaliseren woonwagenlocaties. Hier zoeken we een evenwicht tussen enerzijds veiligheid en leefbaarheid en anderzijds betaalbaarheid.  

Verder laten we een onderzoek doen naar de langjarige behoefte aan sporthallen en zwembaden en vragen een advies hoe daaraan voldaan kan worden. Het nieuwe bestuur kan op basis hiervan onderbouwde besluiten nemen. In de tussentijd wordt noodzakelijk onderhoud wel uitgevoerd. Voorts onderzoeken we wat de gevolgen zijn van het (nu) niet opstellen van een soortenmanagementplan. Zo’n plan betreft een ecologisch onderzoek en maatregelen op gebiedsniveau ter bescherming van beschermde plant- en diersoorten in de gebouwde omgeving. Ook het besluit om de welstandsnota en de erfgoednota te actualiseren wordt aan het nieuwe bestuur voorgelegd. Deze nota's zijn nodig voor de ruimtelijke ordening en vergunningverlening. 

Als er een nieuw college is, dragen we deze dossiers zorgvuldig over.   

Moties

Terug naar navigatie - Samenvatting - Moties

Bij de behandeling van de kaderbrief heeft u als raad de volgende aandachtspunten of besluiten meegegeven in de vorm van moties of door de portefeuillehouder gedane toezeggingen. Hieronder is aangegeven hoe deze zijn verwerkt: 

  • Motie uitdaagrecht: deze wordt uitgewerkt in de op te stellen participatieverordening. Tevens wordt hierover inhoudelijk met de raad gesproken in 2026.
  • Motie onderzoek herontwikkeling Molenakkers II en de toezegging om hierover met de provincie in gesprek te gaan. Hier wordt nog in 2025 uitvoering aangegeven d.m.v. een gesprek met de provincie.
  • Motie dienstbaarheid naar vrijwilligers: deze krijgt op meerdere plekken aandacht, bijvoorbeeld rondom gebiedsgericht werken, rondom participatie en binnen dienstverlening.  
  • Motie versnellen woningbouw met parallel plannen als standaard. De raad wordt in Q4 2025 geïnformeerd over de mogelijkheden.
  • Motie bijdrage milieubelastende bedrijven: een memo hierover wordt nog in 2025 aan de raad verstrekt.
  • Toezegging actualisatie website duurzaamheid: deze is inmiddels geactualiseerd. 
  • Toezegging meer duiding in de programmabegroting: hieraan wordt in deze begroting uitvoering gegeven. 
  • Toezegging sloopvergunning Schoonoord en gesprek directeur/bestuurder Woonservice. De raad wordt nog in 2025 geïnformeerd over de voortgang en ontwikkelingen in Schoonoord. 

Voor een beschrijving van de moties zie https://raadcoevorden.bestuurlijkeinformatie.nl