Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

Terug naar navigatie - Onderhoud kapitaalgoederen - Inleiding

Voor alle activiteiten die binnen onze gemeente plaatsvinden - zoals wonen, werken en recreëren - zijn kapitaalgoederen nodig. Hierbij valt te denken aan wegen, riolering, groen, openbare verlichting en gebouwen. De kwaliteit van deze goederen en het niveau van onderhoud ervan zijn bepalend voor het voorzieningenniveau van de gemeente. In deze paragraaf gaan wij in op de beleidskaders en de daaruit voortvloeiende financiële gevolgen voor wat betreft de grotere kapitaalgoederen van de gemeente. De in deze paragraaf opgenomen bedragen zijn exclusief de kosten voor de inzet van ons eigen personeel en materieel.

Gebouwen

Terug naar navigatie - Onderhoud kapitaalgoederen - Gebouwen

Algemeen
Het gemeentelijk vastgoed is faciliterend aan verschillende beleidsdoelstellingen van het gemeentelijk beleid. We hebben daarbij verschillende soorten vastgoed in beheer die we tot ons kernbezit rekenen. Dit kernbezit is noodzakelijk om op middellange en lange termijn de gemeentelijke beleidstaken te blijven uitvoeren. Hierbij moet gedacht worden aan gebouwen voor de gemeentelijke huisvesting, maar ook bijvoorbeeld aan sporthallen en multifunctionele accommodaties. De afgelopen jaren zijn de panden die niet tot het kernbezit horen afgestoten. Door middel van onderzoek aan de voorkant brengen we gebouwen die op korte termijn terugkomen in bezit van de gemeente in beeld en bereiden herbestemming of herontwikkeling voor, zodat zoveel mogelijk leegstand wordt voorkomen. Deze gebouwen hebben of gaan hun gemeentelijke beleidsfunctie in de toekomst verliezen, waardoor ze terug in bezit van de gemeente komen.

Beleidskader
Uitgangspunt voor onderhoud van onze gebouwen is de “Visie, strategie en beheer van vastgoed” . Hierin streven wij naar een vastgoedportefeuille die zich beperkt tot vastgoed dat nodig is voor efficiënte uitvoering van de gemeentelijke taken. Voor de conditiemeting van de gebouwen sluiten wij aan bij de NEN 2767 standaard. Binnen deze standaard is sprake van een conditiescore tussen 1 en 6. Daarbij is 1 zeer goed en 6 zeer slecht. Een conditiescore van 3 is naar de maatstaf voldoende. Voor het kernbezit is een onderhoudsscore van 3 het uitgangspunt (bij nieuwe panden hebben we een gemiddelde score van 2). Bij de prioritering van het onderhoud wordt rekening gehouden met de impact en het risico op verval. Het toekomstig planmatig onderhoud wordt zoveel mogelijk gecombineerd met het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed. Voor de verduurzaming is in het ‘Duurzaam Meerjaren Onderhoudsplan Vastgoed’ de ambitie uitgesproken voor het gemeentelijk vastgoed in 2030 al 90 % energieneutraal te zijn.

(D)MJOP
In september 2024 is het (D)MJOP vastgesteld, de voorbereidingen voor de grotere projecten zijn in volle gang op andere locaties zijn we inmiddels gestart met de uitvoering. We zetten in op participatie met de eindgebruikers in de vorm van frequente  gebruikersoverleggen. We proberen hierin vertragingen door problematiek van netcongestie en stiksof, maar ook de gevolgen van de uitkomsten van ecologisch onderzoek te managen door de volgorde van aanpak zowel binnen als buiten het project aan te passen op de situatie. Door de inzet van nieuwe applicaties bij onder andere de sporthalverhuur zijn zowel de efficientie van personele capaciteit als de huurinkomsten verhoogd. Door gebruik te maken van een nieuw reserveringssysteem worden de daadwerkelijke uren van  gebruik van de sporthal in rekening gebracht. De efficiëntie slag heeft tevens als gevolg dat de personele capaciteit op andere beleidsterreinen kan worden ingezet.

Financiën
Voor het onderhoud van gebouwen zijn de volgende budgetten beschikbaar:

BUDGETTEN ONDERHOUD GEBOUWEN
Bedragen x € 1.000
2026 2027 2028 2029
Dagelijks onderhoud 495 495 495 495
Groot onderhoud 355 355 355 355
Impulsgelden grootonderhoud 700 700 700 700
Investering verduurzaming 800 800 800 800
Totaal 2.350 2.350 2.350 2.350

Groen

Terug naar navigatie - Onderhoud kapitaalgoederen - Groen

De gemeente beheert een groot oppervlakte groen. In deze hoeveelheid zit een grote variëteit. Wij onderhouden sierplantsoenen, bermen, maar bijvoorbeeld ook sloten, bossen en natuurterreinen. In onderstaande tabel geven wij de verdeling weer.

KERNCIJFERS GROEN
Heesters en rozen 15 ha
Gazon 159 ha
Bos (windsingels, houtwallen en bosjes) 174 ha
Bermgras 398 ha
Natuurterrein 12 ha
Waterpartijen 7,5 ha
Sloten en greppels 608 km
Bomen 53.725 st
Halfverharding en zandwegen 36 ha

Beleidskader
De omgevingsvisie benadrukt het belang van een evenwichtig platteland. Hierin in het stimuleren en versterken van biodiversiteit een belangrijk uitgangspunt. De status van onze biodiversiteit is doormiddel van een BKN inventarisatie en rapportage inzichtelijk gemaakt. De Basis Kwaliteit Natuur rapportage wordt het uitgangspunt om input te geven aan ons groenbeheer (uitsplitsen in de verschillende disciplines). Om gericht en doelmatig een biodiversiteit versterkend beheer te kunnen uitzetten dient vooraf op alle disciplines inzichtelijk te zijn hoe het ervoor staat.  Dit zelde geld voor de technische staat van de inrichtingselementen.

De eerste investeringen zullen hierdoor in als eerste stap gericht zijn op het inventariseren en inzichtelijk krijgen van de kwaliteit. Met een volledige 0-meting op alle disciplines (groen en grijs) is er input om doelmatig en planmatig beheer vorm te geven. 

In 2025 zijn we bezig met de implementatie van het beheersysteem en de 0-metingen. In 2026 gaan we de 0 meting analyseren en  en omzetten naar een meerjarenplanning gebaseerd op Integraal Beheer Openbare Ruimte. Die gericht is op een klimaatbestendig, leefbaar en biodiversiteit versterkend beheer.

Financiën
Voor het onderhoud van het openbaar groen zijn de volgende budgetten beschikbaar:

BUDGETTEN OPENBAAR GROEN
Bedragen x € 1.000
2026 2027 2028 2029
Onderhoud openbaar groen 1.285 1.285 1.285 1.285
Onderhoud begraafplaatsen 388 388 388 388
Totaal 1.673 1.673 1.673 1.673

In 2026 gaan wij de inventarisatie waar wij in 2025 mee gestart zijn afronden. De opgave is inmiddels beschreven in een projectvoorstel welke omgezet dient te worden in een project met diverse deelprojecten. Qua inventarisaties zijn we gestart met het inzichtelijk maken van onze straat-en laanbomen. Deze zijn inmiddels op basis van kwantiteit en locatie (XY) in beeld, vervolg stap is om de kwaliteit van het bomenbestand inzichtelijk te krijgen. Deze twee stappen zijn voor alle inrichtingselementen van de openbare ruimte noodzakelijk (met uitzondering van wegen en riolering aangezien deze al inzichtelijk zijn). 

Openbare verlichting

Terug naar navigatie - Onderhoud kapitaalgoederen - Openbare verlichting

Het reguliere onderhoud van openbare verlichting zal ook in 2026 plaatsvinden. In 2025 is het beheerplan van openbare verlichting vastgesteld en zijn de middelen voor vervanging van armaturen in LED-verlichting beschikbaar gesteld. In 2026 zullen wij uitvoering geven aan het beheer- en vervangingsplan.

BUDGETTEN OPENBARE VERLICHTING
Bedragen x € 1.000
2026 2027 2028 2029
Electra 226 226 226 226
Onderhoud & remplace 175 175 175 175
Sanering lichtmasten 57 57 57 57
Vervanging armaturen & lichtmasten 350 350 350 350
Totaal 808 808 808 808

Riolering

Terug naar navigatie - Onderhoud kapitaalgoederen - Riolering

In 2026 geven wij uitvoering aan het verbreed gemeentelijke rioleringsplan (vGRP) 2022-2028.

Financiën
Voor het onderhoud en beheer van riolering zijn de volgende budgetten beschikbaar:

BUDGETTEN RIOLERING
Bedragen x € 1.000
2026 2027 2028 2029
Onderhoud 791 791 791 791
Planvorming en begeleiding 283 283 283 283
Optimalisatie riolering 2.000 2.000 2.000 2.000
Pompen en gemalen 300 300 300 300
Kapitaallasten 1.383 1.448 1.518 1.586
Totaal 4.757 4.822 4.892 4.961

Wegen

Terug naar navigatie - Onderhoud kapitaalgoederen - Wegen

In 2026 geven wij uitvoering aan het door de Gemeenteraad vastgestelde beleidsplan wegen 2024 – 2028. De eerste werkzaamheden zijn in middels in voorbereiding. In 2026 zal uitvoering van de projecten plaatsvinden.

Achterstand wegonderhoud
In het beleidsplan wegen 2024-2028 is extra budget beschikbaar gesteld om de achterstanden in het wegonderhoud in te lopen. Bij het opstellen van het beleidsplan is het totale onderhoudsachterstand geraamd op € 6,9 miljoen. Dit betreft onderhoud waarvan het technische gezien niet acceptabel is om het verder uit te stellen. Voor 2024 en 2025 zijn voor het inlopen van het achterstallig onderhoud in de elementenverhardingen impulsgelden van € 1.500.000 en € 1.000.000 beschikbaar gesteld. De middelen van 2024 zijn door de korte doorlooptijd niet uitgegeven. Deze middelen hebben wij over de jaarschijven 2026 t/m 2029 opnieuw opgenomen (€ 375.000 per jaar). In 2025 is gestart met het uitgeven van de impulsbedragen en wij verwachten de effecten hiervan in het kwaliteitsniveau terug te zien.

Naast de impulsbedragen zijn ook de reguliere budgetten opgehoogd, zijn de middelen voor klein onderhoud op het juiste niveau en hebben wij voor investeringen in bermverhardingen en wegonderhoud de komende jaren investeringskredieten beschikbaar. De onderhoudsbudgetten en impulsgelden zijn inmiddels via meerjarige raamovereenkomsten weggezet. Wij geven hiermee uitvoering aan het beleidsplan wegen 2024-2028 zoals deze is vastgesteld.

Financiën
Voor het onderhoud van wegen zijn de volgende budgetten beschikbaar:

BUDGETTEN ONDERHOUD WEGEN
bedragen x € 1.000
2026 2027 2028 2029
Planmatig onderhoud 1.993 1.993 1.993 1.993
Klein onderhoud (reparaties) 300 300 300 300
Onderhoud zandwegen 30 30 30 30
Onkruidbestrijding verhardingen 130 130 130 130
Investering bermverharding 300 300 300
Investering wegonderhoud 1.035 1.035 1.035
Kapitaallasten 559 608 657 706
Totaal 4.347 4.397 4.446 3.159