De septembercirculaire informeert de gemeenten over de omvang en de verdeling van de algemene uitkering (AU), de integratie-uitkeringen (IU), de decentralisatie-uitkeringen (DU) en de specifieke uitkeringen (SU) uit het gemeentefonds voor de jaren 2026 en verder. Daarnaast gaat de circulaire in op andere financiële onderwerpen die voor de gemeenten van belang zijn. Deze septembercirculaire sluit aan op het recent uitgebrachte regeerakkoord en de Miljoenennota.
Ontwikkeling inkomsten
De septembercirculaire
Terug naar navigatie - Ontwikkeling inkomsten - De septembercirculaireJaarlijks verschijnen er doorgaans drie gemeentefondscirculaires: in mei, september en december. De circulaire van mei vertaalt de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september vertaalt de Miljoenennota en de circulaire van december rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af. De septembercirculaire is dus de tweede circulaire van dit jaar.
| EFFECTEN GEMEENTEFONDS | ||||
|---|---|---|---|---|
| (bedragen x € 1.000) | ||||
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
| Uitkeringsfactor | ||||
| Accresontwikkeling | -183 | -241 | -294 | -354 |
| Nominaal effect i.v.m. constante prijzen | - | - | -29 | - |
| Overige ontwikkelingen uitkeringsfactor | 61 | 6 | 12 | -29 |
| Ontwikkeling uitkeringsbasis | ||||
| Ontwikkeling uitkeringsbasis | -61 | -60 | -59 | -59 |
| Hoeveelheidsverschillen | 501 | 438 | 436 | 440 |
| Subtotaal centraal | 318 | 143 | 66 | -2 |
| Taakmutaties | ||||
| Wet integrale suïcidepreventie | 16 | 16 | 16 | 16 |
| Loon- en prijsbijstelling middelen op de AP jeugdhulp | 48 | 39 | 40 | 39 |
| Toezicht gastouderopvang | 3 | 4 | 4 | 4 |
| Implementatie Participatiewet in balans | 29 | 7 | 2 | 2 |
| IU/DU/SU | ||||
| Versterking omgevingsveiligheidsdiensten | 23 | 23 | 18 | - |
| Register Externe Veiligheidsrisico's | 2 | - | - | - |
| Spreidingswet | - | - | - | - |
| Capaciteit decentrale overheden klimaat- en energiebeleid (CDOKE) | 1.254 | - | - | - |
| Overheidsbrede Dienstverlening | 32 | 32 | 32 | 32 |
| 3D's in het sociaal domein | ||||
| Participatie | 69 | 74 | - | - |
| Subtotaal decentraal | 1.476 | 195 | 112 | 93 |
| Totaal effecten septembercirculaire | 1.794 | 338 | 178 | 91 |
Toelichting op de septembercirculaire
Accressen
De ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. De rijksuitgaven hebben direct invloed op de omvang van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Dit wordt de accresontwikkeling genoemd. Het accres is gesplitst in een volume- en een nominaal deel, waarbij het nominale deel ter compensatie is van loon- en prijsstijging en het volumedeel ter compensatie van bevolkingstoename en reëel accres. In deze Septembercirculaire is zowel het volume accres als het loon- en prijsaccres naar beneden bijgesteld.
De ontwikkeling van de uitkeringsbasis is per saldo positief
Gemeenten kunnen de daling van de uitkeringsbasis goedmaken door evenredig te stijgen met de aantallen. Groeigemeenten lukt dat gemakkelijk, de plattelandsgemeenten moeten hier veelal een veer laten, om helemaal niet te spreken over krimpgemeenten. In deze circulaire zijn de nieuwe ramingen verwerkt van de ontwikkeling van de uitkeringsbasis. Dit heeft een negatief effect voor onze gemeente. Door het actualiseren van de maatstaven heeft het onderdeel hoeveelheidsverschillen een positief effect.
Taakmutaties
In deze circulaire worden middelen voor een aantal taakmutaties bijgesteld. De taakmutaties worden budgettair neutraal verwerkt. Dat betekent dat tegenover de hogere inkomsten ook een kostenstijging wordt begroot. De grootste mutatie heeft betrekking op de aanvullende post gereserveerde middelen voor loon- en prijsbijstelling voor Jeugdzorg voor de jaren 2026 en verder. In deze circulaire worden deze middelen overgeheveld naar de algemene uitkering.
IU/DU/SU
Capaciteit decentrale overheden klimaat- en energiebeleid (CDOKE)
In 2026 wordt een bedrag van ruim € 666 miljoen beschikbaar gesteld aan gemeenten om uitvoering te kunnen geven aan hun taken op he gebied van klimaat- en energiebeleid. Voor gemeente Coevorden betekent dit een bedrag van € 1.254.000. De middelen zijn ook beschikbaar voor de periode 2027 tot en met 2030 maar de uitkeringsvorm na 2026 is nog niet bepaald en zal in een volgende circulaire beschikbaar worden gesteld.
Participatie
Deze hogere inkomst betreft een wijziging van het marcobudget van de uitkering.
Belastingen en leges
Terug naar navigatie - Ontwikkeling inkomsten - Belastingen en legesIn de kaderbrief hebben wij de opbrengsten uit de Onroerendezaakbelasting (Ozb) en forensenbelasting verhoogd met de prijsindex van 2,10%. Dit leidt tot een verhoging van de inkomsten met € 216.000. De opbrengst van deze belastingen zetten wij in als algemeen dekkingsmiddel. Daarnaast zijn, conform de kaderbrief, ook de opbrengsten uit huren en pachten verhoogd met de prijsindex van 2,10%. Dit levert een extra bedrag op van € 28.000.
Voor de Ozb hebben wij voor 2026 tarieven berekend op basis van de ontwikkeling van de WOZ-waarde van panden en de verwachte waardeontwikkeling. Daarnaast is conform de kaderbrief voor Niet-woningen een tariefverhoging van 10% toegepast. In de paragraaf lokale heffingen gaan wij nader in op de tariefontwikkelingen en geven wij enkele rekenvoorbeelden. Ten opzichte van de Kaderbrief doen zich de volgende ontwikkelingen voor.
| ONTWIKKELING INKOMSTEN | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| (bedragen x € 1.000) | |||||
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
| OZB | 904 | 904 | 904 | 904 | |
| Totaal | 904 | 904 | 904 | 904 | |