Toelichting
1. Actualisatie IHP Onderwijs, incidenteel € 20.000
Voor het actualiseren van het Integraal Huisvesting Plan (IHP) voor het onderwijs vragen wij een incidenteel budget voor de ondersteuning van externe expertise.
Een keer per vier jaar dient deze geactualiseerd te worden zodat we uitvoering kunnen geven aan goede onderwijshuisvesting conform paragraaf 4.6 Jeugd en Onderwijs van het Bestuursprogramma.
2. Onderzoek Doe-mee-web-winkel, incidenteel € 45.000
In 2023-2024 zal er een beleidsplan Minimabeleid opgeleverd worden. In dit voorstel zal er een actie worden opgenomen om een onderzoek uit te voeren naar de Doe-mee-web-winkel. Om het onderzoek naar aanleiding van de motie uit te kunnen voeren vragen we eenmalig € 45.000 uit. Met de uitkomsten van het onderzoek zal er in 2024 een plan volgen.
3. Regiesysteem, incidenteel € 200.000
We moeten in 2024 over op een ander regiesysteem in het sociaal domein. Het systeem Wijzer dat nu wordt gebruikt stopt eind 2024. Ook moet een afweging worden gemaakt rond CIV Sam. Het proces is inmiddels gestart. Daarbij is ook een inventarisatie van verwachte kosten die we willen inbrengen bij de programmabegroting. We verwachten per team een structurele verhoging van de kosten (circa 7000), maar die willen we opvangen binnen onze budgetten. Er zijn ook eenmalige kosten, die kunnen we voor 2024 niet opvangen en brengen we daarom in. Het bedrag waar we nu van uit gaan is € 200.000.
Dit is voor een jaar een dubbel systeem (kosten Wijzer) en uitfasering van Wijzer, implementatiekosten nieuw systeem, projectleider aanschaf en implementatie nieuw systeem en opvang uren medewerkers in verband met extra werkzaamheden.
4. Uitbreiding Doe-mee-web-winkel, structureel € 40.000
Sinds een paar jaar zetten we actief de Doe-mee-webwinkel in om de participatie onder de minima doelgroep te bevorderen. We willen daarnaast dat kinderen volwaardig mee kunnen doen en zij ontvangen een extra bedrag voor participatie via de Doe-mee-webwinkel. De Doe-mee-webwinkel heeft een groot bereik van 73% van de doelgroep. Voor deze ontwikkeling vragen we structureel € 40.000 uit.
5. Bijdrage opvang dierenasiels, structureel € 40.000
We hebben een afspraak met het dierenasiel Beilen over de opvang van dieren. Jaarlijks vindt er een forse overschrijding van het budget veiligheidsbevorderende maatregelen plaats omdat deze kosten niet gebudgetteerd worden. Voor 2022 betrof dit een bedrag van ca.€ 37.000, voor 2023 zitten we al op een bedrag van € 31.000. Daarbij is de verwachting dat we het bedrag van 2022 gaan overschrijden. Een structurele bedrag van
€ 40.000 voor kosten van opvang en verzorging van dieren (castratie en sterilisatie) is daarom op z’n plaats omdat we volgens afspraak deze kosten toch moeten betalen (verplichting).
6. Werkbudget Veiligheid, structureel € 40.000
Het cluster veiligheid is bezig met de basis op orde te krijgen. Dit betekent achterstanden weg werken op het gebied van vergunningverlening, meer inzicht krijgen in de opgaven, beleid op orde krijgen, investeren in het netwerk, meer naar de voorkant komen en verdere professionalisering van de BOA’s.
Het IVP wordt in september vastgesteld door de raad. Er is echter geen (werk)budget om ook hier uitvoering aan te geven. Voor veiligheid is een minimaal werkbudget van
€ 40.000 nodig waarmee uitvoering kan worden gegeven aan beleid, organisatie (en/of uitbesteding) van bijeenkomsten op gebied van vergunningverlening en veiligheid rondom paasvuren, evenementen carbidschieten, inhuur van expertise ( bij afgifte van vergunningen), uitvoering verplichte audits (zoals WPG), verdere professionalisering van de BOA’s + benodigdheden volgens BOA Jaarplan (uitbreiding uitrusting o.a. bodycams + benodigde applicaties/licenties zoals Sigmax e.d.). Nu vindt er jaarlijks forse overschrijdingen plaats van budgetten door bovengenoemde activiteiten.
7. FG Wpg (wet politiegegevens), structureel € 76.000
Gemeente Coevorden verwerkt persoonsgegevens die onder de Wpg vallen, omdat wij boa’s inzetten die opsporingstaken uitvoeren (denk aan gemeentelijke handhaving, parkeercontroleurs, leerplichtambtenaren, boswachters en milieuambtenaren). Wij zijn dan vanuit de Wpg verplicht om een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aan te stellen. In de Wpg is deze eis strenger geformuleerd dan in de AVG. De Wpg-FG moet namelijk (volgens artikel 36 lid 4 Wpg) ieder jaar een schriftelijk verslag uitbrengen van zijn of haar bevindingen over de naleving van de Wpg. Het gaat een 0,5 fte met een structureel karakter.
8. Verzekeringspremie gebouwen, inventaris en tractie, structureel € 75.000
Dit voorjaar hebben wij ons gemeentelijk kernbezit laten (her)taxeren. Het is verplicht om een actuele herbouw- en vervangingswaarde te hebben liggen onder de verzekeringspolis. De laatste stamde uit 2016. De waardestijgingen in het vastgoed en hogere prijzen voor grondstoffen resulteren in een hoger volume aan te verzekeren waarde. Hetzelfde gaat op voor de recente aanbestedingen voor tractiemiddelen. Hier rollen fors hogere bedragen uit aanschafwaarde. Dit betekent vervolgens een hogere verzekeringspremie. Het gaat om € 55.000 voor gebouwen en inventaris en € 20.000 voor tractiemiddelen.
9. Subsidie jaarlijks- en groot onderhoud buitensportaccommodaties, structureel € 100.000 (2024) en vanaf 2025 € 142.000
Er is met de werkgroep buitensport besproken dat er in drie jaar tijd stapsgewijs wordt toegewerkt naar een jaarlijkse onderhoud bijdrage van € 10.000 per veld.
Hiermee wordt gestart in 2023, in 2024 wordt er een vervolgstap gezet en in 2025 zitten we dan op een bijdrage van € 10.000 per veld.
Dit is op basis van het huidige aantal velden (41 in totaal) en betekent dat we toewerken naar een structurele verhoging van € 142.000 in 2025.
10. Vroegsignalering, structureel € 120.000
In de pilot Vroegsignalering beogen we om problemen eerder te signalen en te voorkomen. We beogen bij deze wettelijke taak eerder met onze inwoners in contact te komen om problematische schulden te voorkomen. Hierbij hebben we 80-90 signalen die we maandelijks oppakken. Het is belangrijk om deze aanpak te borgen en daarmee te bestendigen in de lijn. Licentie en overige kosten kunnen binnen budget van Schuldhulpverlening opgepakt worden. De uitvoeringskosten voor twee preventiemedewerkers willen we per 2024 borgen.
11. Subsidie MWC, structureel € 155.000
MWC heeft aangegeven te maken te hebben met een CAO loonsverhoging van 15%.
Deze 15% is doorberekend in de aanvragen die voor volgend jaar worden gedaan. Dit is 15% over het subsidiebedrag van 2023 inclusief de incidentele verhoging van 3,6% in de loop van 2023.
We zetten als gemeente Coevorden in op preventie en het versterken van de context van het normale leven. Dit doen we zodat inwoners minder (tweedelijns) ondersteuning nodig hebben. Dat vraagt om een sterk voorveld, waarbij het maatschappelijk werk en welzijnswerk een belangrijk onderdeel is.
12. Huishoudelijk hulp en schoonmaakondersteuning, structureel € 400.000
Samen met de gemeente Borger-Odoorn hebben we een contract met 6 aanbieders huishoudelijke hulp. De tarieven die wij betalen aan de gecontracteerde aanbieders van huishoudelijke hulp worden conform contract geïndexeerd volgens de CAO-VVT. De reguliere indexaties van de afgelopen jaren hebben de werkelijke kostenstijgingen als gevolg van inflatie onvoldoende gevolgd. Hierdoor leveren enkele gecontracteerde aanbieders de huishoudelijke hulp inmiddels onder hun kostprijs. Op dit moment betalen wij onze aanbieders op basis van een uurtarief van € 28,75. Met een indexatie van 15% vergoeden we onze aanbieders op basis van een uurtarief van € 33,00. Dit is het huidige, gemiddelde uurtarief wat gemeenten betalen voor huishoudelijke hulp. De extra kosten die de eenmalige indexatie met zich meebrengt bedragen voor 2024 voor huishoudelijke hulp € 100.000 en voor schoonmaakondersteuning € 300.000, een verhoging van het wmo budget van totaal € 400.000.
13. Actualisatie PDC/DVO Kantoorautomatisering, structureel € 550.000
In 2020 is er een herstart gemaakt met het herzien van de inmiddels verouderde DVO, de PDC en het bijbehorende prijzenblad. Halverwege 2022 zijn de eerste documenten in concept opgeleverd en in de afgelopen maanden besproken met de BOCE partners. Geconstateerd is dat er in de afgelopen jaren wel uitbreiding van dienstverlening heeft plaatsgevonden, dat er prijsstijgingen zijn geweest, maar dat er niet op de juiste wijze en naar verhouding is doorbelast aan de partners. Ook is het afgesproken overheadtarief[1] uit de DVO niet in rekening gebracht, maar slechts een deel van de directe overheadkosten in rekening gebracht.
Ook de PDC is inhoudelijk uitvoerig doorgelopen en is in lijn met de diensten die wij daadwerkelijk afnemen. Het up-to-date maken van deze PDC en uitbreiding toename van de diensten zorgt voor een forse toename van de kosten. Deze verwachting is inclusief de CAO verhoging.
Dit is een autonome ontwikkeling en enerzijds uitvoering van afspraken m.b.t. het huidige beleid (€ 167.000). De nieuwe aanpassingen vallen niet onder de huidige afspraken, maar betreffen actualisatie DVO/PDC (€ 283.000) en wettelijke eisen BIO (€ 100.000), met name informatieveiligheid.