De val van het kabinet – controversiële onderwerpen
Een dag nadat u de Kaderbrief 2024 vaststelde biedt het kabinet Rutte IV zijn ontslag in bij de Koning. Vanaf dat moment hebben we te maken met een demissionair kabinet waarbij de vraag rijst welke onderwerpen nog worden afgehandeld en welke onderwerpen controversieel worden verklaard. Dit zijn onderwerpen die niet op de Kameragenda komen, totdat er een nieuw kabinet is aangetreden. De consequenties daarvan ervaren wij ook in onze gemeente. De Spreidingswet wordt wél behandeld, maar de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (WAMS) is controversieel verklaard. Desondanks zetten we in op integraliteit in de samenwerking. Maar de invoering van de WAMS nemen we nu niet op in de Programmabegroting 2024.
Reguliere indexatie en hernieuwde tariefafspraken Jeugdhulp
Door de Inkoopregio Zuid is een (voor)waarschuwing afgegeven over stijgende kosten in 2024. Het gaat daarbij o.a. om een verwachte indexatie (8%) van de tarieven, die hoger is dan de indexatie die in de begroting als standaard wordt opgenomen.
Daarnaast is er sprake van een ingeschatte toename in de kosten per gemeente (deels op basis van gebruik) door hernieuwde tariefafspraken bij een aantal aanbieders. Dit heeft te maken met de transformatieopdracht van grootschalige naar kleinschalige voorzieningen en de financiële situatie van zorgaanbieders. De afgelopen jaren is gebleken dat deze kosten uiteindelijk wel in tarieven worden verwerkt, ondanks inkoopafspraken. Dit vanwege verschillende tarieven tussen jeugdhulpregio’s en onder druk van belangenorganisaties. Een andere ontwikkeling is het landelijk overleg over de kosten van de gecertificeerde instellingen. Dit kan leiden tot een kostenverhoging tot 30 % die verplicht wordt doorgevoerd voor alle gemeentes. Het is nog onduidelijk in hoeverre gemeentes hiervoor door het rijk worden gecompenseerd. Aangezien deze kosten nog niet ‘hard’ zijn, kan daar bij het opstellen van de begroting nog geen rekening mee worden gehouden.
Complexiteit van de arbeidsmarkt
De complexiteit van de arbeidsmarkt wordt steeds meer voelbaar. Vacatures kunnen moeilijker worden vervuld, het verzuim is net als veel andere gemeentes nog steeds hoog en de uitstroom is duidelijk toegenomen. Aan deze trends lijkt geen eind te komen in 2024.
Hogere uitstroom in combinatie met hoger verzuim betekent ook hogere instroom. Dat betekent, dat het aantal relatief onervaren medewerkers in onze organisatie stijgt. Een onervaren medewerker is minder effectief dan een ervaren medewerker. Bovendien verdwijnt cruciale kennis op steeds meer plekken in de organisatie door de hogere uitstroom in combinatie met korte opzegtermijnen. Daardoor is het steeds lastiger voor nieuwe medewerkers om goed ingewerkt te raken. Een goed onboarding traject, zoals we dat binnen onze gemeente kennen, is niet meer voldoende.
Ondanks alles weten we tot nu toe met z’n allen de klus te klaren. Maar de werkdruk neemt wel steeds meer toe, terwijl de belastbaarheid en inzetbaarheid van mensen langzaam lijkt af te nemen. Het kost de organisatie steeds meer moeite om alle taken en ambities waar we voor aan de lat staan te realiseren. En ook kost het steeds meer tijd, geld en energie om nieuwe medewerkers te werven en om hen enkele jaren te behouden. Een goed en aantrekkelijk werkgever zijn is daarom van levensbelang. Ook in 2024 zullen we blijven zoeken naar manieren om invulling te geven aan goed en aantrekkelijk werkgeverschap om daarmee de risico’s van uitstroom en uitval zo veel mogelijk te beperken.
Diverse ontwikkelingen
Vraagstukken als bestaanszekerheid, armoedebestrijding, klimaatverandering en duurzaamheid houden ons dagelijks bezig. Dat geldt ook voor de stijgende kosten voor materialen, machines, grondstoffen en arbeid en het effect daarvan op de woningbouwopgave en de inrichting van onze openbare ruimte. Niet alleen de hoogte van de kosten speelt ons parten, maar ook de ontwikkeling van die kosten. Verder is het onzeker hoe het zogenoemde ‘stikstofdossier’ zich ontwikkelt. Binnenkort brengt het RIVM de gegevens uit over de stikstofdepositie in Nederland. Naast de jaarlijkse actualisatie worden in 2023 de herziene Kritische Depositiewaarden toegepast. Wat deze waarden gaan betekenen voor onder andere onze woningbouwopgave en de transformatieopgave van de agrarische sector in onze gemeente is nog niet bekend.
Ook vragen ontwikkelingen als gaswinning en waterinjecties aandacht. Op deze onderwerpen hebben wij samen met onze partners kennis te organiseren. De precieze vorm en omvang zal op termijn blijken.
Structurele middelen vanuit het Rijk
“In de nabije toekomst zal duidelijkheid moeten ontstaan over de op langere termijn beschikbare structurele middelen van gemeenten. Er kan niet gewacht worden op een coalitieakkoord van een nieuw kabinet”, aldus de Taskforce Taken en Middelen Gemeenten. Het is de bedoeling, dat in december 2023 tijdens de algemene ledenvergadering van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voorstellen worden gedaan om taken en middelen weer in balans te krijgen. Vanuit de gedachte dat de Miljoenennota voldoende duidelijkheid schept over de structurele financiële situatie vanaf 2026. Als dat niet zo is, ontstaat er een nieuwe situatie.
We houden voorgaande en andere ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en we zijn ons ervan bewust dat deze ontwikkelingen impact kunnen hebben op de haalbaarheid van de doelen die wij als gemeente willen bereiken.