Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze paragraaf geeft inzicht in het beleidskader en de daaruit voortvloeiende financiële gevolgen met betrekking tot de lokale heffingen van de gemeente.

Beleid

Terug naar navigatie - Beleid

Wij hebben voor het tarievenbeleid een aantal uitgangspunten geformuleerd. De volgende uitgangspunten liggen ten grondslag aan de berekeningen van onze tarieven en heffingen:

  • de lokale lastendruk dient in overeenstemming te zijn met de bestuurlijke ambities en het voorzieningenniveau in de gemeente;
  • lokale heffingen zijn kostendekkend;
  • lokale heffingen worden vastgesteld conform de uitgangspunten die zijn vastgesteld in het bestuursakkoord en de kaderbrief. In de Kaderbrief 2024 is voor de trendmatige stijging van de tarieven een percentage van 3,9% afgesproken.

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtschelding

Voor de beoordeling van kwijtscheldingsverzoeken hanteren wij de wettelijke normen overeenkomstig de bepalingen in de Invorderingswet 1990 en de Leidraad invordering bestuursrechtelijke geldschulden Coevorden. De kwijtscheldingsnorm die wij hanteren bedraagt 100%. Dit betekent dat aanvragers met een inkomen op bijstandsniveau voor kwijtschelding in aanmerking kunnen komen indien zij aan de normen voldoen. Kwijtschelding kan worden verleend voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing (gebruikersdeel).

KWIJTSCHELDING
(Bedragen x € 1.000)
2023 2024
Begroot 299 299
Werkelijk 233 217
Verschil 66 82
Aantallen
Ontvangen kwijtscheldingsverzoeken (excl. vooraf verleende verzoeken) 336
Gehonoreerd 131

Belastingopbrengsten en tarieven

Terug naar navigatie - Belastingopbrengsten en tarieven

In deze tabel geven wij de verschillen tussen de geraamde en de werkelijke opbrengsten uit belastingen en heffingen weer.

Belastingopbrengsten
(Bedragen x € 1.000)
Begroot Werkelijk Verschil
Ozb 9.783 9.745 -39
Afvalstoffenheffing 4.720 4.750 30
Rioolheffing 3.779 3.858 79
Bedrijven Investeringszone (BIZ) 237 262 25
Toeristenbelasting 1.890 2.031 141
Forensenbelasting 106 104 -2
Totaal 20.516 20.751 235

Toelichting
De belastingopbrengsten laten in  totaal in 2024 een voordeel zien van € 203.000. De hogere opbrengst van Rioolheffing á € 79.000 wordt met name veroorzaakt door een toename van het aantal aansluitingen en daarmee het aantal opgelegde aanslagen voor afvalwater en een toename van de WOZ waarde van de objecten die regenwater afvoeren.  Het voordeel van de toeristenbelasting komt voornamelijk voort uit de uitbreiding van het aantal overnachtingsplaatsen in twee parken.

Wij hebben de tarieven voor de diverse belastingen en heffingen van het afgelopen jaar in beeld gebracht in onderstaande tabel. Daarbij hebben we ook de tarieven van het jaar er voor (2023) weergegeven. 

OVERZICHT BELASTINGTARIEVEN
2023 2024
Onroerende-zaakbelastingen
Eigenaren woningen 0,1396% 0,1390%
Eigenaren niet-woningen 0,2184% 0,2292%
Gebruikers niet-woningen 0,1820% 0,1910%
Rioolheffing
Op basis van een voorbeeld: eigenaar en gebruiker van een woning,
met een WOZ-waarde van € 260.000 in 2023 en € 273.000 in 2024,
met een waterverbruik van 120 m3
Gebruikers:
rioolheffing afvalwater categorie 0 t/m 500 m3 waterverbruik €101,41 €103,44
Eigenaren:
Rioolheffing hemel- & grondwaterafvoer, vastrecht €58,58 €59,75
Rioolheffing hemel- & grondwaterafvoer, 0,0185% 0,0188%
0,0188% resp. 0,0185% van de WOZ-waarde €48,10 €51,51
Afvalstoffenheffing
Eenpersoonshuishouden €254,10 €269,22
Meerpersoonshuishouden €306,08 €324,29
Extra container GFT €73,15 €77,51
Extra container PMD €73,15 €77,51
Extra container Rest €146,31 €155,01
Toeristenbelasting €1,35 €1,35
Forensenbelasting
Forensenbelasting WOZ-waarde kleiner dan € 120.000 €343,50 €356,90
Forensenbelasting WOZ-waarde groter dan € 120.000 €411,91 €427,97

Toelichtingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen

Het uitgangspunt voor de rioolheffing was in 2024 dat de opbrengst van de tarieven toereikend is om de kosten voor riolering, aangevuld met een storting in de voorziening van € 80.000, te dekken. Doordat er sprake is van verschillen op de kosten (een voordeel van € 45.000 welke met name komt door een hoger renteresultaat) en de opbrengsten (een voordeel van € 79.000 welke met name komt door een toename van het aantal aansluitingen), hebben wij € 123.000 meer in de voorziening gestort dan was begroot. 

EXPLOITATIEOVERZICHT RIOLERING
(Bedragen x € 1.000)
Begroot Werkelijk Verschil
Kosten taakveld riolering, incl. rente en directe personeelskosten 3.317 3.273 45
Inkomsten taakveld, excl. Heffingen -
Storting voorziening riolering 80 203 123-
Directe kosten 3.397 3.476 79-
Toe te rekenen kosten
Overhead, inclusief rente 382 382 -
BTW -
Totale kosten 3.779 3.858 79-
Opbrengst heffingen 3.779 3.858 79
Saldo -0 0 -
Dekkingspercentage 100% 100% 0%

Het tekort op de afvalstoffenheffing wordt veroorzaakt door de afkeur van Plastic verpakkingen, Metalen verpakkingen en Drinkpakken (PMD). Door deze afkeur hebben wij een lagere opbrengst. De afgekeurde PMD wordt hierna als restafval verwerkt, dit levert een extra kostenpost op. Ook is er een nieuw GFT-verwerkingscontract afgesloten, dit heeft na vaststelling van de productbegroting plaatsgevonden en had hogere tarieven dan het voorgaande contract.

EXPLOITATIEOVERZICHT REINIGING
(Bedragen x € 1.000)
Begroot Werkelijk Verschil
Kosten taakveld reiniging, incl. rente en directe personeelskosten 4.311 4.671 360-
Inkomsten taakveld, excl. Heffingen 557 647 90
Directe kosten 3.754 4.024 270-
Toe te rekenen kosten
Overhead, inclusief rente 113 113 -
BTW 852 928 76
Totale kosten 4.719 5.064 345-
Opbrengst heffingen 4.719 4.750 31
Saldo 0- 315- 315-
Dekkingspercentage 100% 94% -6%