In deze paragraaf geven wij inzicht in en leggen wij verantwoording af over het gevoerde treasurybeheer in 2024. Treasury is het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.
Financiering
Saldobeheer en intern liquiditeitsbeheer
Terug naar navigatie - Saldobeheer en intern liquiditeitsbeheerFinancieringsrisico's en rentebeheer
Terug naar navigatie - Financieringsrisico's en rentebeheerOm vooral de financieringsrisico’s te beperken staan in de wet fido twee instrumenten: de rente risiconorm en de kasgeldlimiet.
Kasgeldlimiet
Met de kasgeldlimiet is in de Wet fido een norm gesteld voor het maximum bedrag dat de gemeente mag financieren met kortlopende financieringsmiddelen, dat wil zeggen negatieve stand op de rekening-courant en leningen met een looptijd van maximaal één jaar. De norm is 8,5% van het begrotingstotaal. Voor het jaar 2024 bedraagt de kasgeldlimiet € 13.788.000 (2023: € 12.453.000). In 2024 is het kasgeldlimiet niet overschreden.
TOETSING AAN KASGELDLIMIET | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Limiet | 1e kw | 2e kw | 3e kw | 4e kw | |||
Begrotingstotaal 2024 | 156.244 | 156.244 | 156.244 | 156.244 | |||
Toegestane kasgeldlimiet | |||||||
- in procenten van de grondslag | 8,5% | 8,5% | 8,5% | 8,5% | |||
- in bedragen | 13.281 | 13.281 | 13.281 | 13.281 | |||
Omvang vlottende korte schuld | |||||||
Opgenomen gelden, korter dan 1 jaar | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Schuld in rekening-courant | -6.846 | -7.228 | -3.346 | -6.561 | |||
Gestorte gelden door derden, korter dan 1 jaar | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal | -6.846 | -7.228 | -3.346 | -6.561 | |||
Vlottende middelen | |||||||
Contante gelden in kas | 8 | 6 | 2 | 5 | |||
Tegoeden in rekening-courant | 1.142 | 1.158 | 1.196 | 1.121 | |||
Overige uitstaande gelden, korter dan 1 jaar | 4.094 | 24 | 3.668 | 2.916 | |||
Totaal | 5.244 | 1.188 | 4.865 | 4.042 | |||
Toets kasgeldlimiet | |||||||
Totaal netto vlottende schuld | 1.602 | 6.041 | -1.519 | 2.519 | |||
Toegestane kasgeldlimiet | 13.281 | 13.281 | 13.281 | 13.281 | |||
Ruimte (+)/overschrijding (-) | 11.679 | 7.240 | 14.800 | 10.762 | |||
Renterisiconorm
Het tweede instrument om de rente- en de financieringsrisico’s te beperken is de zogenaamde renterisiconorm. De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering te beheersen. De jaarlijkse verplichte aflossingen en de renteherzieningen mogen niet meer zijn dan 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar.
De berekening van de renterisico’s op de vaste schuld vindt plaats volgens het onderstaande model. Het overzicht bevat eveneens de toetsing aan de voor ons geldende norm. Hieruit blijkt dat wij in 2024 ruimschoots onder de gestelde norm zijn gebleven.
TOETSING AAN RENTERISICONORM | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Begroting | Realisatie | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Berekening renterisico | ||||||
Renteherzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossingen | 8.255 | 7.928 | 8.894 | 9.460 | 9.627 | 10.627 |
Renterisico | 8.255 | 7.928 | 8.894 | 9.460 | 9.627 | 10.627 |
Berekening renterisiconorm | ||||||
Begrotingstotaal | 156.244 | 121.399 | 133.169 | 126.043 | 125.676 | 127.184 |
Percentage conform regeling | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% | 20% |
Renterisiconorm | 31.249 | 24.280 | 26.634 | 25.209 | 25.135 | 25.437 |
Toetsing renterisico aan norm | ||||||
Renterisico | 8.255 | 7.928 | 8.894 | 9.460 | 9.627 | 10.627 |
Renterisiconorm | 31.249 | 24.280 | 26.634 | 25.209 | 25.135 | 25.437 |
Ruimte onder de renterisiconorm | 22.994 | 16.352 | 17.740 | 15.749 | 15.508 | 14.810 |
Financieringsbehoefte
Terug naar navigatie - FinancieringsbehoefteIn het volgende overzicht geven wij het verloop van de opgenomen langlopende geldleningen weer. Een gedetailleerd overzicht van de portefeuille vindt u in bijlage 2 van dit jaarverslag.
OPGENOMEN LANGLOPENDE GELDLENINGEN | |||||
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||
Boekwaarde | Opname | Aflossing | Boekwaarde | ||
01-01 | 31-12 | ||||
Algemeen | 52.258 | 0 | 7.922 | 44.336 | |
Waarborgsommen | 15 | 0 | 6 | 9 | |
Totaal | 52.273 | 0 | 7.928 | 44.345 | |
Onderstaand volgt een overzicht van de door de gemeente aan derden verstrekte langlopende geldleningen.
AAN DERDEN VERSTREKTE LANGLOPENDE GELDLENINGEN | |||||
---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||
Boekwaarde | Verstrekking | Aflossing | Boekwaarde | ||
01-01 | 31-12 | ||||
Nutsbedrijven | 519 | 0 | 0 | 519 | |
ROC | 2.500 | 0 | 0 | 2.500 | |
St. Glasvezel Zuidenveld | 3.019 | 0 | 144 | 2.875 | |
Personeel | 350 | 0 | 68 | 281 | |
Overige instellingen | 647 | 0 | 52 | 595 | |
Totaal | 7.035 | 0 | 264 | 6.772 | |
Schatkistbankieren
Terug naar navigatie - SchatkistbankierenDagelijks worden de saldi van onze bankrekeningen geraadpleegd. Alle tegoeden boven het drempelbedrag worden afgestort in de schatkist bij het ministerie van Financiën. Deze afroming wordt automatisch door BNG geregeld. Indien de stand van de liquide middelen het toelaat worden deze tegoeden weer teruggehaald. Blijft ons liquiditeitssaldo beneden het drempelbedrag, dan hoeft er geen bedrag gestort te worden in de schatkist. Begin 2024 hadden wij een bedrag in 's Rijks schatkist staan van €9.051.000, eind 2024 was dit bedrag €2.219.000. We hebben de norm niet overschreden in 2024.
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren | ||||
---|---|---|---|---|
Bedragen x €1.000 | ||||
Drempelbedrag | 2.428 | |||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | |
Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | - | 21 | 52 | 38 |
Ruimte onder het drempelbedrag | 2.428 | 2.407 | 2.376 | 2.390 |
Overschrijding van het drempelbedrag | - | - | - | - |
Berekening drempelbedrag | ||||
Begrotingstotaal verslagjaar | 121.399 | |||
Drempelbedrag | 2.428 | |||
Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | ||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | |
Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) | - | 1.935 | 4.770 | 3.480 |
Dagen in het kwartaal | 90 | 91 | 92 | 92 |
Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | - | 21 | 52 | 38 |
Renteresultaat
Terug naar navigatie - RenteresultaatVoor de toerekening van rente aan investeringen op de programma’s hanteerden wij in 2024 een voorgecalculeerd omslagpercentage van 1,5%. Dit is een gewogen gemiddelde waarbij wij in lijn met de landelijke notitie Rente van de commissie BBV bewegen binnen een bandbreedte van plus en min 0,5%.
Voor de nacalculatie mag er maximaal 25% afgeweken worden van de renteomslag. Voor 2024 was de afwijking 3.92% en zit dus binnen de toegestane afwijking. Doordat wij meer rente hebben toegerekend aan de programma's dan de werkelijke rente, blijft er een deel van de rentekosten centraal (in programma 6) staan. Dat is een voordeel. Dit voordeel, het renteresultaat, was begroot op € 75.174 voordelig en komt in werkelijkheid uit op een voordelig resultaat van €56.302.
RENTETOEREKENING 2024 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
De externe rentelasten over de korte en lange financiering | 1.539.017 | ||||||
De externe rentebaten | -/- | 344.439 | |||||
Saldo door te rekenen externe rente | 1.194.578 | ||||||
De rente die aan de facilitaire grondexploitaties (kostenverhaal) | |||||||
moet worden doorberekend | -/- | 0 | |||||
De rente van projectfinanciering die aan het desbetreffende | |||||||
programma moet worden toegerekend | -/- | 0 | |||||
De rentebaat van doorverstrekte leningen die aan het | |||||||
desbetreffende programma moet worden toegerekend | + | 0 | |||||
Aan programma's toe te rekenen externe rente | 1.194.578 | ||||||
Rente over eigen vermogen | 187.035 | ||||||
Rente over voorzieningen | 0 | ||||||
Totaal aan programma's toe te rekenen rente | 1.381.613 | ||||||
De werkelijk aan programma's toegerekende rente (renteomslag) | -/- | 1.437.915 | |||||
Renteresultaat | 56.302 | ||||||
EMU-saldo
Terug naar navigatie - EMU-saldoHet EMU-saldo is het verschil van inkomsten en uitgaven van de overheid. Om te voorkomen dat de overheidsfinanciën van EMU-landen ontsporen, hebben de lidstaten van de Europese Unie afgesproken dat het EMU-tekort maximaal 3% van het bruto binnenlands product (bbp) mag bedragen. In dit maximale tekort hebben, naast de Rijksoverheid, ook gemeenten en provincies een aandeel. Voor de jaren 2019-2022 is afgesproken dat de gezamenlijke ruimte voor de decentrale overheden 0,4% van het bbp bedraagt. Het collectieve aandeel van de gemeenten is 0,27% van het bbp.
De berekening in het hierna opgenomen overzicht resulteert in een positief totaalbedrag. Dit betekent dat wij een positieve bijdrage leveren aan de beperking van het EMU-tekort in Nederland.
BEREKENING EMU-SALDO | ||||
---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | ||||
Omschrijving | 2024 | |||
Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves | ||||
(zie BBV, artikel 17c) (bij "-" is saldo nadelig) | 976 | |||
Mutatie (im)materiele vaste activa | 855 | |||
Mutatie voorzieningen | 495 | |||
Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) | -1.891 | |||
Verwachte boekwinst bij verkoop van effecten en verwachte | ||||
boekwinst bij verkoop (im)materiele vaste activa | 0 | |||
Berekend EMU-saldo | 2.507 | |||
Ontwikkeling van de financieringspositie
Terug naar navigatie - Ontwikkeling van de financieringspositieIn onderstaand overzicht geven we het verloop en de ontwikkeling van onze financieringspositie weer. Het eerste overzicht geeft weer in welke mate wij onze vaste activa hebben gefinancierd met eigen vermogen en langlopende schulden. Er is sprake van een financieringstekort: wij hebben meer langlopend eigen en vreemd vermogen dan bezittingen met een lange gebruiksduur Dit tekort betekent dat wij een deel van onze vaste activa met 'kort geld' (rekening courant) financieren.
Ontwikkeling financieringspositie | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|
bedragen * € 1.000 | ||||
Boekwaarde investeringen | ||||
- immateriële vaste activa | 0 | 0 | ||
- materiële vaste activa | 104.506 | 104.760 | ||
- financiële vaste activa | 8.759 | 9.024 | ||
A | 113.265 | 113.784 | ||
Financiering | ||||
- eigen vermogen | 51.561 | 48.947 | * | |
- voorzieningen | 4.330 | 7.994 | ||
- langlopende schulden | 52.273 | 44.345 | ||
- rekeningresultaat | 7.638 | 0 | ||
B | 115.802 | 101.286 | ||
Financieringsoverschot B - A | 2.537 | -12.498 | ||
Investeringen grondexploitatie | 7.931 | 6.040 | ||
Financieringspositie incl. grondexploitatie | 5.394 | 18.538 | ||
Toename financieringspositie | 13.144 | |||
* Het verschil met het eigen vermogen op de balans is het rekeningresultaat 2024. |
Herkomst en besteding middelen
Terug naar navigatie - Herkomst en besteding middelenOnderstaand overzicht laat de veranderingen op de balans en onze liquiditeitspositie zien. Daarmee geven we inzicht waar onze financiële middelen vandaan komen en waarvoor ze zijn ingezet.
De afname van posten die rechts op de balans staan (passivaposten) worden gezien als bestedingen, bijvoorbeeld de onttrekking aan reserves en voorzieningen en het aflossen van leningen. Daarnaast wordt de toename van van activaposten (links op de balans) gezien als bestedingen, zoals investeringen. Het tegenovergestelde daarvan wordt gezien als middelen, zoals de afschrijving en aflossing op activa en het aantrekken van nieuwe leningen.
Herkomst en besteding middelen | 2024 | |||
---|---|---|---|---|
Herkomst | ||||
- afschrijving / aflossing | 4.244 | |||
- storting in reserves | 16.463 | |||
- storting in voorzieningen | 266 | |||
- opname geldleningen | 16 | |||
- desinvesteringen grondexploitatie | 2.368 | |||
- toename rekeningresultaat | ||||
A | 23.357 | |||
Besteding | ||||
- saldo investeringen / desinvesteringen | 4.763 | |||
- onttrekking aan reserves | 13.849 | |||
- onttrekking aan voorzieningen | 3.930 | |||
- aflossing opgenomen leningen | 7.944 | |||
- investeringen grondexploitatie | 476 | |||
- afname rekeningresultaat | 5.539 | |||
B | 36.501 | |||
B - A | 13.144 | |||