Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Beleid

Terug naar navigatie - Beleid

Onze visie ten aanzien van het weerstandsvermogen is:

‘Streven naar een goede beheersing van de risico’s en een goede balans tussen de bestuurlijke ambitie en de daarmee gepaard gaande risico’s. Uitgangspunt hierbij is een positief weerstandsvermogen’.

Onze doelstelling is:

  • het realiseren en behouden van een gezonde financiële positie;
  • het voorkomen van ingrijpende beleidswijzigingen die noodzakelijk worden bij het zich voordoen van niet afgedekte risico’s. Dit wordt gerealiseerd door middel van beheersing van de risico’s en een positief weerstandsvermogen.

 

Risicoprofiel

Terug naar navigatie - Risicoprofiel

Onderstaand treft u in een tabel het risicoprofiel aan. Onder de tabel wordt het risicoprofiel per onderwerp beschreven. Hieronder worden de in het risicoprofiel weergegeven risico’s nader omschreven. Wij maken hierbij onderscheid in incidentele en structurele risico’s.

Risico in € Verantwoordelijke bestuurslaag
€ 1.000.000 en hoger 3 7
€ 500.000 - € 1.000.000 10
€ 200.000 - € 500.000
€ 50.000 - € 200.000 9 8
€ 1 - € 50.000
€ 0, geen financiële consequenties 4
kans kans kans kans kans
<1% <10% <25% <50% >50%
Team B&W
CMT Raad

Incidentele risico's

Terug naar navigatie - Incidentele risico's

Op een viertal onderwerpen lopen wij een incidenteel risico. Het risico wordt berekend over het totaalbedrag van het betreffende onderwerp waarover wij risico lopen, afgezet tegen de kans dat het risico zich daadwerkelijk voor doet. De risico’s worden hieronder toegelicht.

INCIDENTELE RISICO'S
Bedragen x € 1.000
Totaal Kans 2025 2026 2027 2028
1. Fraude PM
2. Informatiebeveiliging en Privacy PM
3. Europark 2.800 15% 420 420 420 420
4. Grondexploitatie 0 0% 0 0 0 0
5. Soortenmanagementplan (SMP) PM
6. Einde overeenkomst Verpact PM
Totaal 2.800 420 420 420 420

Fraude

Terug naar navigatie - Fraude

Binnen een gemeente bestaat in alle lagen, zowel bestuurlijk als ambtelijk, een risico op fraude. Een gemeenteambtenaar die zich laat omkopen of een ambtenaar die jarenlang valse facturen indient en autoriseert. Ook inwoners, instellingen en bedrijven kunnen voor het verkrijgen van een hogere uitkering of subsidie opzettelijk verkeerde informatie verstrekken. 

De impact van fraude op gedupeerden, de gemeente en de publieke opinie is groot. Naast financieel nadeel, ondermijnt fraude het vertrouwen in de overheid. Daarom is fraude met overheidsgeld een nachtmerrie voor elke gemeente. Door tijdig beheersmaatregelen te treffen om de kans op fraude te reduceren, worden de kwetsbaarheid en de negatieve gevolgen van fraude voor de gemeente beperkt. 

Onze gemeente is zich bewust van het risico op fraude en heeft al diverse maatregelen getroffen om het risico te beperken. De gemeente heeft in de diverse (financiële) processen maatregelen doorgevoerd om fraude tegen te gaan (functiescheiding) en besteedt aan dit onderwerp aandacht onder andere met het afleggen van de eed of belofte voor nieuwe medewerkers, het integriteitsbeleid, interne controlemaatregelen (vier-ogen-principe) en bij de verbijzonderde interne controle (VIC). Tevens is een gemeente brede frauderisicoanalyse uitgevoerd en zijn bijbehorende beheersmaatregelen beschreven. 

Het betreft een incidenteel nieuw risico. 

Informatiebeveiliging en Privacy

Terug naar navigatie - Informatiebeveiliging en Privacy

Voor het aandachtsgebied Informatiebeveiliging en Privacy zijn de volgende risico’s geïdentificeerd die om continue aandacht vragen: persoonsgegevens, bijzondere persoonsgegevens, gevoelige of vertrouwelijke bedrijfsinformatie komen in handen van onbevoegden. 
Als gevolg van de toenemende technologische ontwikkelingen en digitalisering neemt het risico, ondanks het continue monitoren, beoordelen en toepassen van maatregelen, toe dat onze organisatie slachtoffer wordt van cybercriminaliteit. Het is dan ook niet de vraag of maar wanneer we te maken krijgen met een cyberaanval. De hoeveelheid van en creativiteit bij cyberaanvallen neemt wereldwijd toe en vraagt om voortdurende aandacht en waakzaamheid binnen onze organisatie en de bewustwording bij medewerkers en het bestuur. 
Ook het risico op maatregelen van de toezichthouder als gevolg van het onvoldoende naleven van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheid) verplichtingen wordt gedetecteerd als een mogelijk risico. 

Genoemde risico’s hebben een verhoogde impact op zowel betrokkene(n) als onze organisatie. Mogelijke gevolgschade die hieruit kan ontstaan is fraude en/of discriminatie van betrokkene(n), financiële schade, politieke risico’s en/of reputatieschade voor onze organisatie. Het (blijven) toepassen en beoordelen van effectieve maatregelen om de risico’s te mitigeren heeft daarom belangrijke aandacht.

Europark

Terug naar navigatie - Europark

GVZ Europark Coevorden-Emlichheim GmbH heeft een financieringsfaciliteit van maximaal € 7 miljoen bij de Grafschafter Volksbank in Nordhorn afgesloten. Het uitgangspunt is dat Europark GmbH zich zonder een extra financiële bijdrage van onze gemeente ontwikkelt. Mocht zij op enig moment onverhoopt toch een beroep op de gemeente moeten doen voor financiële steun dan is het door ons ingeschatte maximale risico € 420.000 (15% kans x 50% van (80% van € 7 miljoen)).

Per 1 januari 2024 verliep de financieringsfaciliteit bij de BNG. Verlenging behoorde niet tot de mogelijkheden vanwege de focus op Nederlandse ondernemers. Het Europark is een Duitse Besloten Vennootschap, een zogenaamde GmbH. Met de Grafschafter Volksbank in Nordhorn heeft het Europark een nieuwe financier gevonden. Het gaat wederom om een bedrag van € 7 miljoen met een looptijd van tien jaar. Volgens de EU-staatssteunregels is het niet mogelijk om voor 100% van de totale lening garant te staan als gemeenten Emlichheim en Coevorden. De garantstelling bedraagt maximaal 80% van het door de gemeenten verstrekte leningvolume. Hier blijft de onderlinge verhouding 50% - 50% op van toepassing.

Grondexploitaties

Terug naar navigatie - Grondexploitaties

In het kader van voorliggende begroting hebben wij de risico’s van de grondexploitaties geanalyseerd. Op basis van de stand per 31/12/2023 zal de verwachte boekwaarde per eind 2025 positief zijn. Dit resulteert in een maximaal risico voor 2025 van nihil. Jaarlijks bij het Jaarverslag actualiseren wij de grondexploitaties en op basis daarvan en eventuele nieuwe grondexploitaties kan de boekwaarde en het daarmee samenhangende risico groter worden.

Soortenmanagementplan (SMP)

Terug naar navigatie - Soortenmanagementplan (SMP)

Als gemeente hebben wij te maken met de Omgevingswet. Deze wet verbiedt onder andere het vernietigen, doden of verwonden van beschermde dieren- en plantsoorten en het wegnemen van hun verblijfplaats. In de gebouwde omgeving gaat het bij beschermde soorten vooral om vleermuizen, gierzwaluwen en huismussen. In het grootste deel van de woningen leven vaak één of meerdere van deze soorten. Gierzwaluwen verblijven bijvoorbeeld vaak onder dakpannen en vleermuizen bevinden zich vaak in een spouwmuur. Hiermee moet u dus bij een verbouwing of verduurzaming rekening houden. Dit doen wij door eerst ecologisch onderzoek te doen naar de aanwezigheid van deze soorten. En vervolgens door maatregelen te nemen om het doden of verwonden van de aanwezige beschermde soorten te voorkomen. Zijn er beschermde soorten aanwezig? Dan moet u een omgevingsvergunning aanvragen. Het ecologisch onderzoek, de maatregelen en de omgevingsvergunning kunnen per project uitgevoerd en aangevraagd worden. Maar een gemeente kan ook in één keer voor de gehele gemeente een ecologisch onderzoek doen en maatregelen nemen op gebiedsniveau. De gemeente beschrijft dit ecologisch onderzoek en de maatregelen op gebiedsniveau in een Soortenmanagementplan. Het opstellen van een Soortenmanagementplan duurt zo’n een à twee jaar en het plan dient de gemeente in bij de provincie. Op basis van het Soortenmanagementplan kan de provincie vervolgens aan de gemeente voor tien jaar een gebiedsgerichte omgevingsvergunning verlenen. De kosten voor het opstellen van een Soortenmanagementplan kost veel geld. De kosten bedragen gemiddeld circa € 500.000 - € 700.000. Definitieve uitwerking van de kosten vindt nog plaats.

Einde overeenkomst Verpact

Terug naar navigatie - Einde overeenkomst Verpact

De VNG heeft aangegeven de Ketenovereenkomst Verpakkingen niet te verlengen per 2025. Deze overeenkomst is de basis voor de financiële vergoedingen die wij van Verpact ontvangen voor onze PMD-inzameling. Bij ons gaat het om ongeveer 400.000 euro. Het is de verwachting dat vóór 2025 een nieuwe overeenkomst is gesloten, met gunstigere (financiële) afspraken voor de gemeenten, maar dat is geen gegeven. In het geval dat voor 31 december nog geen nieuw akkoord is bereikt, stelt het ministerie van I&W een overbruggingsperiode in. Het is dan de verwachting dat wij de vergoedingen met terugwerkende kracht ontvangen zodra een nieuwe overeenkomst gesloten is.

Structurele risico's

Terug naar navigatie - Structurele risico's

Er zijn twee onderwerpen waarover wij een structureel risico lopen. Dit betreffen het sociaal domein en de Emco-groep. Het risico wordt berekend over het totaalbedrag van het betreffende onderwerp waarover wij risico lopen, afgezet tegen de kans dat het risico zich daadwerkelijk voor zal doen. De risico’s worden hieronder toegelicht.

STRUCTURELE RISICO'S
Bedragen x € 1.000
Totaal Kans 2025 2026 2027 2028
7. Sociaal Domein 1.650 1.650 1.650 1.650
Jeugdwet 2.700 50% 1.350 1.350 1.350 1.350
Wmo 600 50% 300 300 300 300
Participatie PM
8. EMCO-groep 200 50% 100 100 100 100
9. Omgevingswet 200 20% 40 40 40 40
10. Verbonden partijen 700 20% 140 140 140 140
Totaal 4.400 1.930 1.930 1.930 1.930

Sociaal domein

Terug naar navigatie - Sociaal domein

Met de ervaring van de afgelopen jaren hebben wij ons meerjarenbeleid opgesteld. Wij hebben de budgetten in het Sociaal Domein aangepast aan de nieuwste prognoses. Wij verwachten dat daarmee deze budgetten voor de komende jaren naar op niveau zijn. Tegelijk zien we landelijk de kosten in het Sociaal Domein nog altijd oplopen. Hoe de kosten binnen het Sociaal Domein zich ontwikkelen ligt niet in alle gevallen binnen onze invloedssfeer. 

Jeugdhulp
In juli 2023 is de Hervormingsagenda Jeugd vastgesteld. Er moet flink worden bezuinigd in de kosten van de jeugdzorg de komende jaren. Daarnaast is er sprake van financiële onzekerheid. Om alle veranderingen die op ons afkomen wordt, naast de ingezette lijn van Anders kijken naar preventie, een aanvullend maatregelenpakket uitgewerkt. Mogelijk dat eerst een tijdelijke investering nodig is om de uitvoering van de maatregelen mogelijk te maken. We moeten de komende jaren rekening houden met een stijging van de kosten, ondanks in te zetten maatregelen. Zorgorganisaties blijven signalen afgeven dat ze onvoldoende middelen hebben om de beweging van grootschalig naar kleinschalig te kunnen uitvoeren en de wachtlijsten te kunnen aanpakken met innovatieve werkwijzen. We hebben als gemeentes nauwelijks invloed op zaken als vaststelling van nieuwe CAO’s, terwijl we wel verplicht zijn om reële tarieven te hanteren en dit tijdens de contractperiodes met aanbieders moeten aanpassen. Per januari 2026 moeten de producten Gezinshuizen, Logeren en Pleegzorg opnieuw worden ingekocht. De verwachting is dat dit leidt tot hogere tarieven. In 2025 komt hier meer duidelijkheid over. 
Hoewel de structurele afschaffing van de bezuiniging van 511 miljoen vanaf 2026 (zoals opgenomen in de Miljoenennota 2025) een stap in de goede richting is, is dit onvoldoende om de tekorten volledig te dekken. De besparingsopdrachten blijven bestaan. Er is een reëel risico dat er door de externe ontwikkelingen zoveel kosten komen dat er in 2025 een tekort blijft.

Wmo
De hoge inflatiecijfers van de afgelopen tijd hebben ook invloed op de kosten in de zorg. In principe is daarbij ook nog steeds sprake van open-einde-regelingen. Om de voornoemde redenen nemen wij in de risico-inventarisatie voor het gedeelte Jeugdwet een bedrag op van € 2.700.000 met een kans van 50% en voor het gedeelte Wmo een bedrag van € 600.000 met een kans van 50%.

Participatie, Inkomen en Crisisbeheersing
De komende periode staan we voor diverse uitdagingen op het sociaal-maatschappelijke vlak. Het bijstandsbestand zal naar verwachting toenemen, terwijl het beschikbare budget voor de bijstandsuitkeringen (BUIG) afneemt door een landelijke bezuiniging van 100 miljoen en mogelijke verdere bezuinigingen op de WW. De middelen voor educatie, zoals het WEB-budget voor basisvaardigheden, zijn nog onduidelijk, met berichten variërend van behoud op hetzelfde niveau tot mogelijke bezuinigingen. Daarnaast zien we een stijging in het aantal indicaties voor beschut werk, wat leidt tot oplopende wachtlijsten, in de huidige werkwijze zijn deze zonder directe financiële consequenties. Tenslotte ontbreekt een lange termijn visie van het Rijk op inburgering en migratie, terwijl lokale opgaven, zoals de huisvesting van Oekraïense vluchtelingen en alleenstaande minderjarige statushouders, toenemen.

EMCO-groep

Terug naar navigatie - EMCO-groep

De EMCO-Groep is een gemeenschappelijke regeling (GR) die uitvoering geeft aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Naast onze gemeente nemen de gemeenten Emmen en Borger-Odoorn deel aan deze GR. Alle bevoegdheden en taken met betrekking tot de uitvoering van de Wsw zijn door onze gemeente overgedragen aan de GR. Voor de uitvoering van de Wsw ontvangen wij een lumpsumbedrag in het Participatiebudget. Sinds de invoering van de Participatiewet is er geen nieuwe instroom in de Wsw meer mogelijk. Hierdoor neemt de Wsw-populatie door natuurlijk verloop gestaag af. Door de geleidelijke krimp van het aantal Wsw’ers verdwijnt ook een structurele inkomstenbron. Tegelijkertijd blijven de vaste kosten, zoals voor huisvesting, begeleiding en infrastructuur, hoog. Dit verlies aan schaalvoordelen en inkomsten zet extra druk op de exploitatie. Deels stroomt er een nieuwe doelgroep binnen bij de EMCO. De begeleiding van de begeleiding van deze doelgroep is vaak intensiever en daardoor duurder.  Dit is mede oorzaak van een structureel exploitatietekort bij de EMCO-groep.  Hiermee is rekening gehouden in ons meerjarenperspectief. De EMCO-Groep benoemt in haar risicoparagraaf in de begroting 2025 de volgende risico’s: netto-opbrengsten (wegvallen van klanten/opdrachten), inkomsten uit landelijke subsidies, hoge loonkosten en onderhoud van kapitaalgoederen. Wij schatten het financiële risico voor Coevorden in op  € 200.000 met een kans van 50%.

Omgevingswet

Terug naar navigatie - Omgevingswet

Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Met de komst van de Omgevingswet is de vergunningplicht voor het bouwen van een bouwwerk gesplitst in een bouwtechnische activiteit en een omgevingsplanactiviteit. Voor een groot aantal bouwwerken is de vergunningplicht voor de bouwtechnische activiteit komen te vervallen. In de gemeente Coevorden betekent dit dat ongeveer 30% van de inkomsten uit bouwleges is komen te vervallen. 

Eind 2023 is een groot aantal aanvragen ingediend om de inwerkingtreding van de Omgevingswet voor te zijn. Mede hierdoor zijn met name in het eerste kwartaal van 2024 fors minder aanvragen ingediend. Het jaar 2024 is dan ook geen representatief jaar met betrekking tot het aantal aanvragen en de legesinkomsten. Het is daardoor lastig te voorspellen wat dit gaat betekenen voor het aantal aanvragen in 2025 en de financiële gevolgen daarvan. Deze onzekerheden geven een risico op de legesinkomsten. Wij schatten dit financiële risico in op  € 200.000 met een kans van 20%.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

De VRD is onvoldoende in staat om de mogelijke risico’s zelf op te vangen en zal bij het zich voordoen van deze risico’s een beroep doen op de bij gemeenten aanwezige weerstandscapaciteit. Voor de gemeente Coevorden betreft dit een bedrag van € 388.000 conform de begroting 2025 van de VRD. Voor de GGD gaat dit om een bedrag van € 204.000 conform de begroting 2025 van de GGD.  Voor de RUD geldt dat het risico bestaat dat extra kosten zullen worden gemaakt in verband met meer uren die worden gemaakt voor complexe VTH dossiers binnen de gemeente Coevorden. Wij schatten het totale financiële risico hiervoor in op € 700.000 met een kans van 20%.

Weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Weerstandscapaciteit

De weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en de mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om niet begrote kosten, die onverwacht en substantieel zijn, op te vangen. Hierbij zetten wij eerst het gedeelte van onze weerstandscapaciteit in dat geen of minimale effecten heeft op ons beleid en onze begroting.
In onze weerstandscapaciteit hebben wij geen bestemmingsreserves en  stille reserves opgenomen. Het tijdsbestek waarin stille reserves vrijgespeeld kunnen worden ter dekking van risico’s ligt hieraan ten grondslag. Voor bestemmingsreserves is het argument dat bij de inzet van deze reserves de uitvoering van het beleid mogelijk onder druk komt te staan.

WEERSTANDSCAPACITEIT
Bedragen x € 1.000
Bestanddeel weerstandscapaciteit prognose 2024 2025 2026 2027 2028
Algemene reserve 36.048 37.848 37.223 36.792 37.177
Resultaat 106 619 1.374 375 -1.007
Onbenutte belastingcapaciteit 886 320 320 320 320
Post onvoorzien 100 100 100 100 100
Totaal weerstandscapaciteit 37.140 38.887 39.017 37.587 36.590
Bestemmingsreserve 11.111 9.761 8.919 8.246 7.563
Totaal weerstandscapaciteit incl bestemmingsreserves 48.251 48.648 47.936 45.833 44.153

Ratio weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Ratio weerstandsvermogen

Een gemeente is vrij om te bepalen welk deel van de weerstandscapaciteit wordt aangewend voor het weerstandsvermogen. Conform de nota Risicomanagement en Weerstands­vermogen zetten wij alleen onze algemene reserve in ter dekking van de mogelijke risico’s. Het weerstandsvermogen wordt als volgt bepaald:

Beschikbare weerstandscapaciteit : benodigde weerstandscapaciteit (risicoprofiel). Hieruit vloeit een ratio voort, die in te delen is in één van de categorieën A tot en met F.

Wij streven vanaf 2018 naar een ratio in (minimaal) categorie B, dat wil zeggen een ratio tussen de 1,4 en 2,0, geduid als ‘ruim voldoende’.

RATIO WEERSTANDSVERMOGEN
Waarderingscijfer Ratio weerstandsvermogen Betekenis
A 2,0 < X Uitstekend
B 1,4 < X < 2,0 Ruim voldoende
C 1,0 < X < 1,4 Voldoende
D 0,8 < X < 1,0 Matig
E 0,6 < X < 0,8 Onvoldoende
F X < 0,6 Ruim onvoldoende



WEERSTANDSVERMOGEN
Bedragen x € 1.000
2025 2026 2027 2028
Weerstandscapaciteit 38.887 39.017 37.587 36.590
Te verwachten risico’s 2.350 2.350 2.350 2.350
Weerstandsvermogen 36.537 36.667 35.237 34.240
Bestemmingsreserves 11.111 9.761 8.919 8.246
Weerstandsvermorgen incl bestemmingsreserves 47.648 46.428 44.156 42.486
De ratio weerstandsvermogen kan als volgt worden berekend:
Beschikbare weerstandscapaciteit / benodigde weerstandscapaciteit (risicoprofiel)
RATIO WEERSTANDSVERMOGEN
2025 2026 2027 2028
Ratio weerstandsvermogen 16,55 16,60 15,99 15,57
Ratio weerstandsvermogen incl bestemmingsreserves 21,28 20,76 19,79 19,08

Financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Financiële kengetallen

Op grond van het BBV nemen wij in deze paragraaf een aantal kengetallen op die de  beoordeling van onze financiële positie ondersteunen. Daarmee wordt beoogd uw raad in staat te stellen gemakkelijker inzicht te krijgen in de financiële positie van onze  gemeente. De kengetallen maken inzichtelijk(er) over hoeveel (financiële) ruimte de gemeente beschikt om structurele en incidentele lasten te kunnen dekken en op te vangen. Zij geven zodoende inzicht in de financiële weerbaarheid en wendbaarheid. Het gaat daarbij om de volgende kengetallen:

  • de netto schuldquote;
  • de netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen;
  • de solvabiliteitsratio;
  • de grondexploitatie;
  • de structurele exploitatieruimte, en
  • de belastingcapaciteit.


Deze kengetallen moeten altijd in samenhang worden bezien omdat ze alleen gezamenlijk en in hun onderlinge verhouding een goed beeld kunnen geven van de financiële positie van de gemeente.

KENGETALLEN FINANCIËLE POSITIE
Realisatie Prognose Begroot Begroot Begroot Begroot
2023 2024 2025 2026 2027 2028
Netto schuldquote (%) 44 47 68 92 105 103
Idem gecorrigeerd voor verstrekte leningen (%) 38 40 60 83 97 95
Solvabiliteitsratio (%) 40 37 31 26 24 24
Grondexploitatie (%) 6 6 3 2 1 0
Structurele exploitatieruimte (%) 2 2 2 2 2 2
Belastingcapaciteit (%) 97,0 102,8 98,9

De provincie hanteert voor de kengetallen de volgende signaleringswaarden, waarbij categorie A als 'minst risicovol' en categorie C als 'meest risicovol' wordt geduid.

SIGNALERINGSWAARDEN PROVINCIE
Kengetal Categorie A Categorie B Categorie C
Netto schuldquote a. zonder correctie doorgeleende gelden <90% 90-130% >130%
b. met correctie doorgeleende gelden <90% 90-130% >130%
Solvabiliteitsratio >50% 20-50% <20%
Grondexploitatie <20% 20-35% >35%
Structurele exploitatieruimte Begr >0% Begr = 0% Begr <0%
Belastingcapaciteit <95% 95-105% >105%

Toelichting op de betekenis van de kengetallen
De netto schuldquote (ook gecorrigeerd voor verstrekte leningen) zegt iets over de relatie tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen. De schuldquote daalt in deze begrotingsperiode als gevolg van reguliere aflossingen op de leningenportefeuille.

De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. De ratio stijgt omdat wij blijven werken aan de versterking van onze vermogenspositie door middel van structurele stortingen in de algemene reserve.

De indicatoren voorraadquote, structurele exploitatieruimte en belastingcapaciteit zeggen iets over de mogelijkheden aan de inkomstenkant om incidentele uitgaven op te kunnen vangen.

Ontwikkeling van onze kengetallen
De afgelopen jaren is er sprake geweest van een gezond financieel evenwicht. Wij creëren door het hierop inzetten ruimte voor nieuw beleid en een gezonde financiële basis. De bestuurlijke lijn van de afgelopen jaren zien wij terug in de ontwikkeling van alle indicatoren en de uitkomsten onderschrijven het gevoerde beleid.