Nieuw beleid en Ontwikkelingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Elk jaar beoordelen we wat nodig is - en in welk tempo - om de gestelde doelen te bereiken. In dit hoofdstuk laten wij zien welke ambities en ontwikkelingen wij voor ons zien. Daarbij leggen we de focus op 2025. Het betreffen ambities, investeringen om onze basis van onze dienstverlening en bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken en ontwikkelingen die voortvloeien uit bestaande taken en wetten. Wij hebben deze ontwikkelingen financieel vertaald en daarvoor doen wij u een aantal voorstellen. Ook zien wij ontwikkelingen op ons afkomen, die het vermelden waard zijn, maar die wij nog niet financieel kunnen vertalen.

Het beleid en de ontwikkelingen die wij in onderstaande overzichten hebben opgenomen, maken geen deel uit van het financieel meerjarenperspectief in de Programmabegroting 2025 die voor u ligt. In het raadsvoorstel bij deze begroting hebben wij de besluitvorming over de ontwikkelingen separaat opgenomen. Dit biedt de raad de gelegenheid om de behandeling van de begroting en de ontwikkelingen separaat te behandelen en hierover te besluiten. Wij beogen hiermee een duidelijke scheidslijn aan te brengen tussen bestaand beleid en het bij stemming beschikbaar stellen van budgetten voor ontwikkelingen. 

Nieuw beleid en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ambities
Nieuw beleid en Ontwikkelingen
(Bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp 2025 2026 2027 2028
Programma 1 Bouwen voor de samenleving
1 Actualisatie beleidsplan openbare verlichting 23 52 74 96
2 Programma Binnenstad, Citadelpunt incl. Notaristuin 990
3 Omgevingsprogramma Buitengebied 75
4 Economische visie 75 75 75 75
5 Kosten NAM project 25
6 Actualisatie woonvisie 100
7 Uitvoering Wet Versterking regie op Volkshuisvesting 25
8 Actualiseren Evenementenbeleid + optimaliseren processen 40
Programma 2 Duurzaamheid
Programma 3 Samen
9 Doe-mee-webwinkel 100 100 100 100
10 Saneringskredieten
11 Hulp bij het huishouden 175 350 350 350
12 Gezinscoaches 50 50 25
13 Van programma Kansrijk Opgroeien naar Kansrijk Coevorden 150
14 Viering 80 jaar vrijheid 60
15 Project Van Gogh Drenthe 60
16 Doorontwikkeling Sociaal Domein 100
17 Extra ondersteuning Cultuurpodium Coevorden 30 30
18 ZVHD extra taak van procesregie Jeugd 21 21
19 Beleid inclusie en diversiteit 30
20 Buurtsportcoach senioren
21 Energiekosten de Swaneburg 77 77
Programma 4 Eigenheid dorpen en wijken
22 Verduurzaming maatschappelijke accommodaties 110 163 161 159
Programma 5 Fundering voor de toekomst
23 Platform zaakgericht werken 164
24 Programma SSW 250 250 250
Totaal 1.740 2.158 1.035 780

Toelichting

1. Actualisatie beleidsplan openbare verlichting
Dit plan is in concept gereed. Insteek is om alle bestaande verlichting te vervangen voor Ledverlichting. Dit vraagt een investering van ongeveer € 2 miljoen. De bijbehorende kapitaallasten komen uit op een structureel bedrag van € 126.000 in 2030. In vijf jaar tijd zal hiernaartoe worden gewerkt.

2. Programma Binnenstad onderdeel Citadelpunt inclusief Notaristuin
Inmiddels is de herinrichting van de Weeshuisweide gereed en zijn in het voorjaar de middelen voor de ontwikkeling van de Markt en Haven beschikbaar gesteld. Voor de laatste fase verwachten wij nog kosten te maken voor een bedrag van € 990.000. Dit is een bruto raming. Wij zetten nadrukkelijk in op cofinanciering van private partijen en subsidiemiddelen van Provincie en Rijk. Hier kunnen wij echter nog niet op voorsorteren. 

3. Omgevingsprogramma Buitengebied
In het Omgevingsprogramma Buitengebied wordt, in samenspraak met de inwoners, een invulling gegeven aan de opgaven (zoals toekomstperspectief landbouw, natuur, klimaat, landschap, water- en bodemkwaliteit, leefbaarheid) voor een evenwichtig platteland. Fase 1 van het programma is in uitvoering; de 0-meting voor de pijlers landbouw, natuur, landschap en recreatie is grotendeels afgerond, we voeren momenteel gesprekken met de inwoners/ondernemers en we proberen waardevolle pilots te stimuleren en/of faciliteren. In fase 2 wordt het Omgevingsprogramma gevormd; voor het opstellen van een Omgevingsprogramma conform Omgevingswet is begeleiding van een adviesbureau en nadere afstemming/gesprekken in deelgebieden nodig. Terugkoppeling van fase 1 en een startnotitie voor fase 2 worden eind 2024 voorgelegd aan de gemeenteraad. Voor fase 2 van het Omgevingsprogramma Buitengebied, vanwege voornamelijk de externe begeleiding, vragen wij dekking van € 75.000 in 2025.

4. Economische visie
Voor de uitvoering van de economische visie was budget beschikbaar voor de afgelopen jaren. Middels dit budget wordt hier opnieuw invulling aangegeven. Hiermee wordt de visie uitgevoerd inclusief het convenant met ondernemers.

5. Kosten NAM project
De uitvoering van het project brengt kosten met zich mee om de belangen van Coevorden te behartigen. 

6. Actualisatie Woonvisie
Er is een toezegging om de woonvisie te actualiseren. Dit biedt de kans om voor te bereiden op het binnenkort verplichte Volkshuisvestingsprogramma dat in lijn is met de omgevingsvisie op basis van de Omgevingsvisie. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om bestuurlijk opnieuw richting te geven op wonen. Zowel bij de raad als bij het college lijkt de ambitie op wonen groter dan beschreven in de huidige woonvisie.

Vanuit het Rijk is een keur aan wijzigingen in het woonbeleid doorgevoerd, denk hierbij aan de impact van de Omgevingswet, de wijziging van de Huisvestingswet, de Wet Goed Verhuurderschap, de Wet Betaalbare Huur en de Wet Versterking Regie op de Volkshuisvesting (nog niet vastgesteld). Ook is er eind 2022 de Regionale Woondeal Zuid en Oost Drenthe met het Rijk gesloten, waarin de gemeente Coevorden zich committeert aan het toevoegen van 762 woningen. 
Bovenstaande heeft geleid tot de toezegging (nr 91) om te komen tot een actualisatie van de woonvisie in 2025.
Gelet op de omvang van deze opgave is een aanvullende beleidsadviseur noodzakelijk, aangezien de overige opgaven ook doorgang vinden.

7. Uitvoering Wet Versterking regie op Volkshuisvesting
De Wet Versterking regie op Volkshuisvesting is er op gericht dat de overheid kan sturen op hoeveel, waar en voor wie zij gaan bouwen. De implementatie van de wet moet plaatsvinden. 

8. Actualiseren Evenementenbeleid + optimaliseren processen
In 2025 huren we extern iemand in die het huidige evenementenbeleid gaat actualiseren. Hierbij wordt zowel intern als extern input opgehaald. Daarnaast worden de processen die voortkomen uit het evenementenbeleid geïnventariseerd en waar nodig geactualiseerd/ geoptimaliseerd voor een duidelijk en effectieve dienstverlening. Het beleid wordt ter besluitvorming voorgelegd.

9. Doe-Mee-Webwinkel
In 2023 zijn wij gestart met een scenario uitwerking voor het mogelijk verruimen van de inkomensgrenzen en voorwaarden voor de armoede regelingen. De rekenkamer heeft haar onderzoek afgerond naar het beleid. In 2024 zijn wij gestart met een verdiepend onderzoek naar de Doe-Mee-Webwinkel. En wij hebben verschillende gesprekken gevoerd met bestaande fondsen. Na afronding van deze acties verwachten wij eind 2024 uitgewerkte scenario’s voor te kunnen leggen voor een wijziging van de regelingen. De huidige inzichten laten zien dat deze verruiming (tot 120%) en vernieuwing van het beleid minimaal een extra structurele bijdrage vraagt van € 100.000.

10. Saneringskredieten
In het Bestuursprogramma is al aangegeven dat er behoefte is aan het verstevigen en uitbreiden van het pakket aan schuldhulpverlening. Uit onderzoek blijkt dat de inzet van saneringskredieten bij gaat dragen in de rust voor inwoners om van meerdere schuldeisers naar één schuldeiser te gaan. Het zorgt voor overzicht en nog belangrijker, meer tijd om aan de slag te gaan met eigen ontwikkeling en mogelijkheden voor het inzetten van (na)zorg. Met deze duurzame oplossing willen we bijdragen aan het terugdringen van recidive. Wij verwachten dat hier een bedrag mee gemoeid gaat van € 75.000. Dit heeft een structureel karakter. De verwachting is dat wij dit op kunnen vangen binnen de huidige budgetten. Hiervoor vragen wij dus nu geen extra middelen.

11. Hulp bij het huishouden
Op dit moment werken wij samen met de gemeente Borger-Odoorn aan een Europese aanbesteding voor nieuwe raamovereenkomsten die op 1 juli 2025 ingaan. Een belangrijk onderdeel van de voorbereiding is een kostprijsonderzoek, waarmee wij een marktconform tarief kunnen vaststellen voor de nieuwe contracten voor huishoudelijke hulp. Wij verwachten dat het uurtarief in 2025 rond de € 39,00 zal liggen, wat betekent dat de kosten zullen stijgen met ongeveer € 175.000 voor 2025 en vanaf 2026 € 350.000.
Wij berekenen de kosten op basis van het huidige aantal cliënten in onze gemeente dat huishoudelijke hulp ontvangt. Factoren zoals het aantal cliënten in onze gemeente en CAO-indexeringen van zorgaanbieders zijn onzeker en kunnen de kosten echter verder laten stijgen.

12. Gezinscoaches
De afgelopen jaren hebben wij ons ingezet voor het Programma Kansrijk opgroeien en dat blijven we de aankomende tijd doen. Het programma is daarom verlengd met minimaal twee jaar. De les die wij hebben geleerd is onder andere de inzet van onze gezinscoaches. Meer tijd voor ouders en kinderen die generatie op generatie de financiële last meekrijgen of handvatten zoeken om een verschil te maken voor zichzelf en hun gezin.
Het vergt veel van een ouder of kind om zich los te breken, soms letterlijk, van de familie om het voor een volgende generatie anders te kunnen doen. Deze gezinnen verdienen iemand die weet waar ze terecht kunnen, die ze kan begeleiden en coachen naar een andere stap in het leven. Een coach die zowel volwassenen als kinderen kan aanmoedigen om zelf die stap te maken. Vanwege het geringe bereik en de beperkte mate van schaalbaarheid gaan wij op termijn stoppen met de gezinscoaches. Wij houden hierbij een fatsoenlijke afbouwperiode aan voor de betrokken organisaties. Dit betekent concreet een bedrag van € 50.000 voor de jaren 2025 en 2026 en € 25.000 voor 2027. 

13. Van programma Kansrijk Opgroeien naar Kansrijk Coevorden
Vanuit het programma zijn wij aan het verkennen om een andere werkwijze (Kansrijk Coevorden) te onderzoeken door brede inzet van ervaringsdeskundigen/buddy’s (werkwijze zoals in Groningen; Kansrijk Groningen). Bij invoering geldt dat zowel voor de uitvoering binnen het sociaal domein van de gemeentelijke organisatie als voor onze samenwerkingspartners een deels nieuwe werkwijze. Dit is mogelijk ook iets voor de regio, wij zoeken cofinanciering bij de Regiodeal II en mogelijk Sociale Agenda provincie Drenthe. Dit (in beginsel mogelijke) project en werkwijze heeft veel impact, kost tijd (vertrouwen), en vraagt het nodige lobbywerk. We zoeken aansluiting bij de kennis en kunde van de Alliantie van Kracht en de ervaringen uit Groningen. Om überhaupt te kunnen starten is € 150.000 nodig. Dit vraagt ook aanvullende financiering van derden.

14. Viering 80 jaar vrijheid
In 2025 is het 80 jaar geleden dat Nederland is bevrijd. Provincie Drenthe, Drentse gemeenten en lokale organisaties hebben de ambitie om hier op een feestelijke manier bij stil te staan. De gemeente Coevorden wordt ook nu gezien als startplek voor een maand van vrijheid vanwege de bevrijding van de stad Coevorden als eerste plaats in Drenthe op 6 april 1945. In de lijn Coevorden, Midden-Drenthe en Assen werken we samen met de provincie Drenthe en de betreffende gemeenten. We willen samen met onze partners op een betekenisvolle en feestelijke manier invulling geven aan het thema vrijheid en aan 80 jaar bevrijding. Eigentijds, passend bij Coevorden en met specifieke aandacht en ruimte voor jonge generaties. De komende maanden gaan we met onze partners daar verder invulling aan geven. Om dit te kunnen doen, is een bedrag nodig van € 60.000 voor bijvoorbeeld organisatie en stimuleren lokaal initiatief.

15. Project Van Gogh Drenthe
Voor het Van Gogh project is een regiodeal aanvraag in voorbereiding. Voor de financiering van een aantal grote projecten in het kader van Van Gogh Drenthe is voor deze regiodeal aanvraag € 60.000 extra nodig. Specifiek voor Coevorden gaat het hier om een landmark (€ 450.000) en inspiratieplekken in Zweeloo (€ 500.000) die in onze gemeente gerealiseerd gaan worden en daardoor de regio versterken. Deze projecten zijn onderdeel van een groter uitvoeringsplan van de provinciale stuurgroep Van Gogh Drenthe, waarvoor ook andere partijen een financiële bijdrage leveren. Deze € 60.000 is bovenop de € 50.000 die voor een periode tot en met 2030 naar het Project Van Gogh Drenthe gaat. 

16. Doorontwikkeling sociaal domein
De transformatie in het sociaal domein draait om centrale opgaven als meer eigen regie van inwoners, meer integraal en levensbreed opereren, een andere verhouding informele / formele zorg, meer en andere handelingsruimte voor professionals, andere verhouding tussen aanbieders en gemeenten. Ander gedrag, andere structuren, andere samenwerkingsprocessen zijn gewenst. Vraagstukken rondom kwaliteit, efficiency & effectiviteit vragen om antwoorden, en tegelijkertijd moeten de antwoorden een bijdrage leveren aan een nieuwe manier van werken, integraliteit en samenhang.
Om voor Coevorden de juiste koers te bepalen onderzoeken we in 2025 wat de koers is. Op basis van dit onderzoek gaan we een keuze maken voor een passende inrichting van het domein ten behoeve van de dienstverlening aan onze inwoners en de daarbij behorende formatie. Dit proces moet leiden tot houdbaarheid, meer efficiency, een betere samenwerking, besparingen en meer werkplezier voor onze medewerkers. Dit met als uitgangspunt dat we dit doen met en voor de inwoners van Coevorden en werken aan een laagdrempelig, kwalitatieve en financieel beheersbare dienstverlening.

17. Extra ondersteuning Cultuurpodium Coevorden
De theaters Nederland, en zeker de kleinere theaters, ondervinden nog steeds de effecten van de coronapandemie. Stichting Cultuurpodium Coevorden is daar geen uitzondering op. Hoewel er qua bezoekersaantallen sprake is van een opgaande trend, zijn er nog teveel voorstellingen die onder het break-even-point blijven. Tezamen met de stijging in de kosten van voorstellingen en techniek, leidt dit tot een forse daling in het eigen vermogen van de stichting. Theater Hofpoort doet er in de marketing en communicatie alles aan om boven het break-even-point te komen. Het is vanwege het gedeelde gebruik met de gemeentelijke organisatie beperkt in de mogelijkheden om eigen inkomsten te genereren. Ter overbrugging willen we de organisatie in 2025 en 2026 ondersteunen met € 30.000 incidenteel per jaar. 

18. ZVHD extra taak van procesregie jeugd
Bij het Zorg- en Veiligheidshuis Drenthe wordt ingestoken op meer procesregie in de aanpak van zeer zorgwekkende jeugdcasuïstiek en hulp bij de aanpak van problematische jeugdgroepen. Aanleiding zijn de verbeteracties uit het verbeterplan dat op verzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd is opgesteld naar aanleiding van recente gebeurtenissen. In eerste instantie incidenteel. Een structurele aanpak wordt nog uitgewerkt.

19. Beleid inclusie en diversiteit
De gemeente Coevorden wil dat iedereen naar vermogen en behoefte mee kan doen, waarbij het niet uitmaakt wat je leeftijd, afkomst, huidskleur, religie, opleidingsniveau, seksuele voorkeur, gender, lichamelijke en psychische beperkingen zijn. Meedoen op school, op de arbeidsmarkt, bij clubs en (sport-)verenigingen, in de wijk/buurt, het kunnen zijn wie je wilt zijn. Het gaat hierbij om kansengelijkheid, toegankelijkheid en participatie en dit is nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. Mensen kunnen om wie ze zijn worden uitgesloten van deelname aan de samenleving.
Binnen onze gemeente schrijven we diverse beleidsnota’s waarin we inclusie en diversiteit willen bevorderen voor al onze inwoners. Dit vraagt continu om aandacht van zowel onze partners als beleidsmedewerkers. Een autonome ontwikkeling die vraagt om inclusief beleid te ontwikkelen om de bewustwording, de aanpak te vergroten en op dit thema te verbreden.

20. Buurtsportcoach senioren
Buurtsportcoaches zijn verbinder tussen zorg, sport en bewegen. Buurtsportcoaches leggen verbindingen tussen zorgverleners en sport- en beweegaanbieders. Ze begeleiden ouderen bijvoorbeeld om veilig in beweging te komen en te blijven. Het stimuleert de zelfredzaamheid en een goede gezondheid. Bovendien kan het ook een positieve bijdrage leveren aan sociale cohesie en het tegengaan van eenzaamheid. Bij de behandeling van de Kaderbrief 2025 is een motie (24-11) hieromtrent unaniem aangenomen. Als College hebben wij dit opgepakt en gaan wij hier vanaf 2025 invulling aan geven. Dit is een passend instrument in ons gedachtegoed van preventie en voorkomen. Hiermee is een structureel bedrag gemoeid van € 60.000. De kosten gaan wij opvangen binnen de bestaande budgetten voor dit beleidsterrein. Hiervoor vragen wij nu dus geen extra middelen.

21. Energiekosten De Swaneburg
Conform de exploitatieovereenkomst moeten we in 2024 kijken wat de werkelijke kosten voor de stelpost energiekosten voor Sportfondsen Coevorden zijn geweest. De stelpost energiekosten is een onderdeel van de exploitatiebijdrage. De werkelijke energiekosten zijn circa € 77.000 hoger uitgevallen dan de stelpost waar rekening mee is gehouden. Dat betekent dat wij deze kosten moeten betalen aan Sportfondsen Coevorden BV bovenop de exploitatiebijdrage voor de jaren 2025 en 2026.

22. Verduurzaming maatschappelijke accommodaties
Het beleidskader is gereed maar in de wachtkamer gezet om te betrekken bij een integrale afweging over onze financiële positie. Het voorstel vraagt een investering van € 2,5 miljoen met bijbehorende kapitaallasten van € 163.000 en een incidenteel budget van € 110.000.

23. Platform zaakgericht werken
We gaan in 2025 zaakgericht werken implementeren als onderdeel van procesmatig werken. Hiermee brengen we onze dienstverlening naar een hoger niveau met goed inzicht in de status en afhandeling van onze taken, onderlinge vervangbaarheid intern maar ook transparant richting onze inwoners.
We beginnen in 2025 met de implementatie van de ICT-oplossing en de noodzakelijke verandering bij de medewerkers en implementeren tevens een paar processen met de meeste impact voor onze inwoners

24. Programma SSW
Voor de doorontwikkeling van de organisatie was de afgelopen jaren budget beschikbaar. Middels dit budget wordt hier opnieuw invulling aan gegeven. In 2025 leggen we in het programma Samen Slimmer Werken de focus op de optimalisatie van Sturen & Verantwoorden, Leiderschap, participatie & visie dienstverlening en managementinformatie. Per jaar bepalen we de prioritering in dit budget. 

Dekking

Terug naar navigatie - Dekking

In onderstaande tabel is de meest actuele stand van onze meerjarenraming weergegeven plus het honoreren van alle nieuwe beleidsontwikkelingen met als dekking het nog te ontvangen volumedeel accres, het restant van de middelen Oekraïne en de algemene reserve. Onder de tabel volgt een korte toelichting op deze drie onderdelen.

DEKKINGSVOORSTEL NIEUW BELEID EN ONTWIKKELINGEN
(Bedragen x € 1.000)
2025 2026 2027 2028
Saldo meerjarenbegroting = Stelpost vrije begrotingsruimte 619 1.374 375 -1.007
Gewenste beleidsontwikkelingen -1.740 -2.158 -1.035 -780
Subtotaal: -1.121 -784 -660 -1.787
Correctie volume-deel accres 97 191 284 376
Subtotaal: -1.024 -593 -376 -1.411
Inzet vrijval middelen Oekraïne 1.024 593 376 817
Subtotaal: - - - -594
Inzet algemene reserve - - - 594
Saldo stelpost na dekking nieuw beleid - - - -

Correctie volumedeel accres
De accressen 2025-2029 in de Septembercirculaire gemeentefonds 2024 blijken te laag te zijn vastgesteld. Minister Heinen van Financiën heeft dit in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Indicatief gaat het om afgerond € 50 miljoen extra accres in 2025 en om cumulatief € 250 miljoen extra accres in 2029. De jaarlijkse accressen gemeentefonds worden bepaald op basis van de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp). Het accres is te splitsen in een prijs-accres en een volume-accres. Juist het volume-accres was te laag geraamd. Dit wordt bepaald op basis van de gemiddelde volumegroei van het bbp in de afgelopen acht jaar (t-9 t/m t-2). Voor het verschijnen van de Miljoenennota 2025 en Septembercirculaire gemeentefonds 2024 zijn deze zomer de cijfers over de ontwikkeling van het bbp door het Centraal Bureau voor de Statistiek herzien. Eens in de vijf jaar vindt zo’n revisie plaats. Maar de accressen gemeentefonds in de Miljoenennota en Septembercirculaire zijn niet op deze nieuwe cijfers aangepast. 

Gemeenten worden bericht over de nieuwe standen en kunnen in de begroting en meerjarenraming een stelpost opnemen voor de aanvullende inkomsten. Gezien het feit dat de definitieve standen nog niet aan de gemeenten zijn gedeeld. Kiezen wij ervoor om op dit moment geen stelpost op te nemen in de zogenaamde primitieve begroting. Het financiële effect zal hierdoor worden verwerkt bij de verwerking van de decembercirculaire 2024, aan het einde van het jaar. Dit laat nu toe dat wij deze middelen kunnen inzetten als dekkingsbron voor de gewenste nieuwe beleidsontwikkelingen. Dit bedrag loopt in 2029 op tot € 464.000.

Overgehevelde middelen Oekraïne
In het Jaarverslag 2023 hebben wij een bedrag van € 4,11 miljoen overgeheveld als netto resultaat op de kosten voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. In 2024 komen wij met een voorstel hoe om te gaan met deze middelen. Inmiddels is bij de Halfjaarrapportage 2024 een bedrag van € 300.000 ingezet ten laste van dit budget voor het oplossen van achterstanden wachtlijsten en het schrijven van Wmo-beleid. 

Wij voorzien voor de toekomst dat het opvangen van vluchtelingen uit verschillende regio’s in de wereld een niet weg te denken taak gaat zijn van de decentrale overheden. Gecombineerd met de problematiek rondom asielzoekers wensen wij graag voor te sorteren op toekomstige kosten. Van het resterende bedrag wensen wij € 1 miljoen gereserveerd te houden voor dit doeleinde. Dit betekent dat het restant vrij valt en wordt ingezet als dekkingsbron voor onze bestuurlijke ambities. Het gaat om een incidenteel bedrag van € 2.810.000 (€ 4,11 miljoen minus € 0,3 miljoen minus € 1,0 miljoen).

Inzet algemene reserve
Na inzet van de stelpost vrije begrotingsruimte, het nog te ontvangen volumedeel accres en de restant vrijval van overgehevelde middelen vluchtelingen Oekraïne staat nog een bedrag van € 594.000 open in de jaarschijf 2028. Wij stellen voor om dit bedrag vooralsnog te dekken uit de algemene reserve. 

Overige ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Overige ontwikkelingen

OVERIGE ONTWIKKELINGEN

Culturele broedplaats
In de cultuurnota ‘Cultureel Kansrijk Opgroeien’ (september 2023) staat de ambitie om in de stad Coevorden een culturele broedplaats te realiseren als onderdeel van de culturele basisinfrastructuur. Een plek waar inwoners samen cultuur maken, waar plaats is voor ontmoeten, leren en beleven. In 2024 deden wij een haalbaarheids- en locatieonderzoek dat in 2025 moet leiden tot voorstellen over locatiekeuze en verdere (financiële) concretisering van de broedplaats.  Het college gaat er vooralsnog vanuit, dat een culturele broedplaats binnen de bestaande budgetten voor kunst en cultuur, dan wel met externe geldstromen gefinancierd kan worden.

Omnibaan
Voor deze ontwikkeling komt nu het moment steeds dichterbij voor een go of no go. Dit zal naar verwachting een eenmalige bijdrage vragen van de gemeente.

Sportnota
Aan de Sportnota wordt momenteel hard gewerkt. Wij komen hier met een separaat voorstel bij u op terug inclusief de structurele financiële consequenties.

Manege Sleen
Deze ontwikkeling speelt nog steeds en zal naar verwachting  een forse investering van de gemeente vragen voor een nieuw te bouwen manege. Op de oude locatie kan woningbouw plaatsvinden.

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Door de gedeeltelijke inwerkingtreding zijn de legesinkomsten al teruggelopen, wanneer de volgende fases van de wet in werking treden zullen deze verder dalen waardoor wellicht de noodzaak ontstaat om andere tarieven te verhogen. Het is overigens nog niet zeker of en wanneer de Wkb verder in werking treedt. Voor verbouwactiviteiten zou dit 1 januari 2025 zijn maar dit is al uitgesteld. Wanneer gevolgklasse 2 en 3 aan de beurt zijn is nog onbekend.

Aanpak woonwagenlocaties
Dit vraagstuk wordt, in overeenstemming met het door de Raad vastgestelde woonwagenbeleid, uiteen gesplitst in 3 subtaken, namelijk nieuwe standplaatsen, bestaande woonwagenlocaties terugbrengen op een goed onderhoudsniveau en regulier beheer en onderhoud. Hier zijn kosten en investeringen mee gemoeid. Dit wordt separaat ter besluitvorming voorgelegd aan de raad.

Herindicaties huishoudelijke hulp
Voor de herindicaties van huishoudelijke hulp is een investering van €300.000 nodig voor extra personele inzet. Dit bedrag zal voorgefinancierd worden en zichzelf weer terugverdienen binnen het jaar. De inzet is essentieel voor het uitvoeren van gedegen herindicaties bij circa 1300 cliënten die momenteel huishoudelijke hulp ontvangen, waarvan 1000 cliënten een levenslange indicatie hebben. Tijdens de herindicatie worden ook andere levensgebieden meegenomen, zoals het programma Powerful Ageing, Eén tegen Eenzaamheid, en de doelmatigheid van de Wmo-vervoerspas. Dit zorgt ervoor dat cliënten precies de ondersteuning ontvangen die ze nodig hebben, wat naar verwachting leidt tot een structurele besparing van minimaal €300.000 per jaar. Door een zorgvuldige implementatie, inclusief nieuwe instrumenten die de instroom in de huishoudelijke hulp beperken, kunnen we ook de effecten van de dubbele vergrijzing na 2025 opvangen. Omdat het langer duurt voordat deze mensen gebruik gaan maken van de huishoudelijke ondersteuning.

Herinrichting Wilhelminasingel
Conform de raadsinformatie brief van 12 maart, waarin wordt aangegeven dat wij bij de Programmabegroting 2025 u een bestemmingsvoorstel  voor de bestemmingsreserve RSP zullen doen, lijkt een logische lijn hierin te zijn om dat budget te reserveren voor de  “Herinrichting van de Wilhelminasingel”.  Dit is nog niet definitief besloten en wordt meegenomen in de besluitvorming op dat moment.

Verhoging bijdrage Leader
Initiatieven vanuit de samenleving kunnen een beroep doen op Leader-bijdragen gericht op het versterken van het landelijk gebied. 
Als gemeente dragen wij bij aan het fonds. Deze bijdrage wordt verhoogd gelet op de doelstellingen van het programma.