Voor alle activiteiten die binnen onze gemeente plaatsvinden - zoals wonen, werken en recreëren - zijn kapitaalgoederen nodig. Hierbij valt te denken aan wegen, riolering, groen, openbare verlichting en gebouwen. De kwaliteit van deze goederen en het niveau van onderhoud ervan zijn bepalend voor het voorzieningenniveau van de gemeente. In deze paragraaf gaan wij in op de beleidskaders en de daaruit voortvloeiende financiële gevolgen voor wat betreft de grotere kapitaalgoederen van de gemeente. De in deze paragraaf opgenomen bedragen zijn exclusief de kosten voor de inzet van ons eigen personeel en materieel.
Onderhoud kapitaalgoederen
Gebouwen
Terug naar navigatie - GebouwenAlgemeen
Het gemeentelijk vastgoed is faciliterend aan verschillende beleidsdoelstellingen van het gemeentelijk beleid. We hebben daarbij verschillende soorten vastgoed in beheer die we tot ons kernbezit rekenen. Dit kernbezit is noodzakelijk om op middellange en lange termijn de gemeentelijke beleidstaken te blijven uitvoeren. Hierbij moet gedacht worden aan gebouwen voor de gemeentelijke huisvesting, maar ook bijvoorbeeld aan sporthallen en multifunctionele accommodaties. Naast het kernbezit beschikken we nog over een aantal gebouwen/locaties die wij hebben aangemerkt als ‘af te stoten bezit’. Deze gebouwen hebben of gaan hun gemeentelijke beleidsfunctie verliezen, waardoor ze afgestoten kunnen worden.
Beleidskader
In december 2016 stelde uw raad de “Visie, strategie en beheer van vastgoed” vast. Uitgangspunt hierin is dat wij streven naar een vastgoedportefeuille die zich beperkt tot vastgoed dat nodig is voor efficiënte uitvoering van de gemeentelijke taken. Voor de conditiemeting van de gebouwen sluiten wij aan bij de NEN 2767 standaard. Binnen deze standaard is sprake van een conditiescore tussen 1 en 6. Daarbij is 1 zeer goed en 6 zeer slecht. Een conditiescore van 3 is naar de maatstaf voldoende. Voor het kernbezit is een onderhoudsscore van 3 het uitgangspunt (bij nieuwe panden hebben we een gemiddelde score van 2). Bij de prioritering van het onderhoud wordt rekening gehouden met de impact en het risico op verval. Het toekomstig planmatig onderhoud wordt zoveel mogelijk gecombineerd met het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed. Voor de verduurzaming is de ambitie uitgesproken voor het gemeentelijk vastgoed in 2030 al 90 % energieneutraal te zijn.
Financiën
In 2024 is het nieuwe Meerjarenonderhoudsplan voor het gemeentelijke vastgoed vastgesteld. Voor het onderhoud van gebouwen zijn de volgende budgetten beschikbaar:
BUDGETTEN ONDERHOUD GEBOUWEN | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Dagelijks onderhoud | 485 | 485 | 485 | 485 |
Planmatig onderhoud | 1.033 | 1.033 | 1.033 | 1.033 |
Totaal | 1.518 | 1.518 | 1.518 | 1.518 |
Groen
Terug naar navigatie - GroenDe gemeente beheert een groot oppervlakte groen. In deze hoeveelheid zit een grote variëteit. Wij onderhouden sierplantsoenen, bermen, maar bijvoorbeeld ook sloten, bossen en natuurterreinen. In onderstaande tabel geven wij de verdeling weer.
KERNCIJFERS GROEN | |
Heesters en rozen | 15 ha |
Gazon | 159 ha |
Bos (windsingels, houtwallen en bosjes) | 174 ha |
Bermgras | 398 ha |
Natuurterrein | 12 ha |
Waterpartijen | 7,5 ha |
Sloten en greppels | 608 km |
Bomen | 53.725 st |
Halfverharding en zandwegen | 36 ha |
Beleidskader
De omgevingsvisie benadrukt het belang van een evenwichtig platteland. Hierin in het stimuleren en versterken van biodiversiteit een belangrijk uitgangspunt. De status van onze biodiversiteit is doormiddel van een BKN inventarisatie en rapportage inzichtelijk gemaakt. De Basis Kwaliteit Natuur rapportage wordt het uitgangspunt om input te geven aan ons groenbeheer (uitsplitsen in de verschillende disciplines). Om gericht en doelmatig een biodiversiteit versterkend beheer te kunnen uitzetten dient vooraf op alle disciplines inzichtelijk te zijn hoe het ervoor staat. Dit zelde geld voor de technische staat van de inrichtingselementen.
De eerste investeringen zullen hierdoor in als eerste stap gericht zijn op het inventariseren en inzichtelijk krijgen van de kwaliteit. Met een volledige 0-meting op alle disciplines (groen en grijs) is er input om doelmatig en planmatig beheer vorm te geven.
In 2025 houden we ons dan ook bezig met de implementatie van het beheersysteem en en de 0-metingen. In 2026 gaan we de 0 meting analyseren en en omzetten naar een meerjarenplanning gebaseerd op Integraal Beheer Openbare Ruimte. Die gericht is op een klimaatbestendig, leefbaar en biodiversiteit versterkend beheer.
Financiën
Voor het onderhoud van het openbaar groen zijn de volgende budgetten beschikbaar:
BUDGETTEN OPENBAAR GROEN | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Onderhoud openbaar groen | 1.205 | 1.205 | 1.205 | 1.205 |
Onderhoud begraafplaatsen | 388 | 394 | 391 | 391 |
Totaal | 1.593 | 1.599 | 1.596 | 1.596 |
Openbare verlichting
Terug naar navigatie - Openbare verlichtingHet reguliere onderhoud van openbare verlichting zal ook in 2025 plaatsvinden. Wij zijn bezig met het actualiseren van het beleidsplan voor openbare verlichting. Begin 2025 zal deze ter besluitvorming worden voorgelegd. In dit plan zit tevens een aanvraag voor budget voor het aanbrengen van de resterende led-verlichting.
BUDGETTEN OPENBARE VERLICHTING | |||||
Bedragen x € 1.000 | |||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Electra | 221 | 221 | 221 | 221 | |
Onderhoud & remplace | 108 | 108 | 106 | 106 | |
Sanering lichtmasten | 57 | 57 | 57 | 57 | |
Vervanging armaturen & lichtmasten | - | - | - | - | |
Totaal | 386 | 386 | 384 | 384 | |
Oeververbindingen
Terug naar navigatie - OeververbindingenIn 2024 is het nieuwe beheerplan civieltechnische kunstwerken 2022 - 2026 opgesteld en ook vastgesteld door de Raad. De werkzaamheden zijn in uitvoering en in 2025 zal ook verder uitvoering gegeven worden aan het vastgestelde beheerplan.
Riolering
Terug naar navigatie - RioleringIn 2025 geven wij uitvoering aan het verbreed gemeentelijke rioleringsplan (vGRP) 2022-2028.
Financiën
Voor het onderhoud en beheer van riolering zijn de volgende budgetten beschikbaar:
BUDGETTEN RIOLERING | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Onderhoud | 697 | 697 | 697 | 697 |
Planvorming en begeleiding | 277 | 277 | 277 | 277 |
Kapitaallasten | 1.330 | 1.400 | 1.473 | 1.542 |
Totaal | 2.304 | 2.374 | 2.447 | 2.516 |
Wegen
Terug naar navigatie - WegenIn 2024 is het beleidsplan wegen 2024 – 2028 door de Raad vastgesteld. De eerste werkzaamheden zijn in middels in voorbereiding. In 2025 zal uitvoering van de projecten plaatsvinden.
Financiën
Voor het onderhoud van wegen zijn de volgende budgetten beschikbaar:
BUDGETTEN ONDERHOUD WEGEN | |||||||
bedragen x € 1.000 | |||||||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
Planmatig onderhoud | 2.550 | 1.550 | 1.550 | 1.550 | |||
Klein onderhoud (reparaties) | 300 | 300 | 300 | 300 | |||
Onderhoud zandwegen | 30 | 30 | 30 | 30 | |||
Onkruidbestrijding verhardingen | 130 | 130 | 130 | 130 | |||
Kapitaallasten | 475 | 525 | 574 | 629 | |||
Totaal | 3.484 | 2.534 | 2.584 | 2.639 | |||