Ontwikkeling inkomsten

De septembercirculaire informeert de gemeenten over de omvang en de verdeling van de algemene uitkering (AU), de integratie-uitkeringen (IU), de decentralisatie-uitkeringen (DU) en de specifieke uitkeringen (SU) uit het gemeentefonds voor de jaren 2025 en verder. Daarnaast gaat de circulaire in op andere financiële onderwerpen die voor de gemeenten van belang zijn. Deze septembercirculaire sluit aan op het recent uitgebrachte regeerakkoord en de Miljoenennota.

De financiële afspraken tussen het Rijk en de gemeenten over het Gemeentefonds staan met het regeerakkoord nog steeds overeind. Door de wijziging in de normeringssystematiek gaan gemeenten er vanaf 2026 miljarden op achteruit. Vanuit het fonds ontvangen gemeenten in 2025 nog € 2.500 per inwoner. Dit daalt naar € 2.300 per inwoner in 2026. 

De septembercirculaire

Terug naar navigatie - De septembercirculaire

Jaarlijks verschijnen er doorgaans drie gemeentefondscirculaires: in mei, september en december. De circulaire van mei vertaalt de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september vertaalt de Miljoenennota en de circulaire van december rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af.  De septembercirculaire is dus de tweede circulaire van dit jaar.

EFFECTEN GEMEENTEFONDS
(bedragen x € 1.000)
2025 2026 2027 2028
Uitkeringsfactor
Accresontwikkeling 322 295 249 166
Nominaal effect i.v.m. constante prijzen - -75 -133 -93
Overige ontwikkelingen uitkeringsfactor -12 -12 -12 -12
Ontwikkeling uitkeringsbasis
Ontwikkeling uitkeringsbasis -310 -225 -237 -283
Hoeveelheidsverschillen 23 -51 -263 -161
Taakmutatie
Aanpassing stelpost Jeugdzorg - -25 -19 59
Besparingverlies jeugd - 1.025 1.043 1.055
Indexatie WMO demografie - 160 316 469
Subtotaal centraal 23 1.092 944 1.200
Taakmutaties
Wet op de lijkbezorging - 6 6 6
Toezicht en handhaving aanpassing kwaliteitseisen kinderopvang 3 -2 -2 -2
Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI) 8 8 8 8
Digitaal Stelsel Omgevingswet -28 -33 -38 -44
Bijstand jongerennorm - -16 -16 -16
IU/DU/SU
Wet Betaalbare huur 28 24 13 10
Openbare bibliotheken 105 105 - -
3D's in het sociaal domein
Participatie 43 44 43 42
Subtotaal decentraal 159 136 14 4
Totaal effecten septembercirculaire 182 1.228 958 1.204

Toelichting op de septembercirculaire

Accressen
De ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. De rijksuitgaven hebben direct invloed op de omvang van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Dit wordt de accresontwikkeling genoemd.  Het accres is gesplitst in een volume- en een nominaal deel, waarbij het nominale deel ter compensatie is van loon- en prijsstijging en het volumedeel ter compensatie van bevolkingstoename en reëel accres.

De accressen 2025-2029 in de Septembercirculaire gemeentefonds 2024 blijken te laag zijn vastgesteld. Minister Heinen van Financiën heeft dit in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Indicatief gaat het om afgerond € 50 miljoen extra accres in 2025 en om cumulatief € 175 miljoen extra accres in 2028. Indicatief betreft dit een extra inkomst van circa € 97.000 in 2025. De bedragen zijn nog indicatief, mede hierdoor hebben wij ervoor gekozen geen stelpost voor dit bedrag op te nemen. De financiële verwerking van dit hogere accres zal bij de decembercirculaire 2024 plaatsvinden.

De ontwikkeling van de uitkeringsbasis is negatief
Gemeenten kunnen de daling van de uitkeringsbasis goedmaken door evenredig te stijgen met de aantallen. Groeigemeenten lukt dat gemakkelijk, de plattelandsgemeenten moeten hier veelal een veer laten, om helemaal niet te spreken over krimpgemeenten. Voor onze gemeente heeft dit een negatief effect in deze circulaire. In deze circulaire zijn de nieuwe ramingen verwerkt van de ontwikkeling van de uitkeringsbasis. De mutaties worden voornamelijk veroorzaakt door nieuwe landelijke ramingen van de aantallen huishoudens met laag inkomen, inwoners en regionale centrumfunctie. 

Stelpost jeugdzorg
De provinciale toezichthouder heeft toestemming gegeven om voor de jaren 2026 tot en met 2028 een stelpost op te nemen "nog te ontvangen rijksbijdrage jeugdzorg". Wij hebben deze stelpost op basis van de meest recente gegevens geactualiseerd. De bedragen voor 2025 zijn hard en zijn inmiddels verwerkt in het totaal van de algemene uitkering. De omvang van de stelpost bedraagt:
Boekjaar 2026 € 571.000
Boekjaar 2027 € 424.000
Boekjaar 2028 € 502.000

Besparingsverlies Jeugd
Het kabinet Schoof zet de uitvoering van de Hervormingsagenda Jeugd door en laat de besparing Jeugdzorg vanaf 2026 structureel vervallen. In de septembercirculaire 2024 is dit verwerkt door een toevoeging van € 500 miljoen in 2026 en € 511 miljoen vanaf 2027. Aangezien wij voor de voorgenomen besparing van de kosten een balanspost hebben opgenomen is dit nu een positief effect.

Toelichting indexatie Wmo demografie
Het Rijk en gemeenten werken aan de beheersbaarheid van de uitgaven van gemeenten voor de wettelijke zorgtaken Wmo. De verwachting is dat in de toekomst (een nader te bepalen deel van) de Wmo niet langer via de algemene uitkering van het gemeentefonds gaat, maar via een aparte financiering. Vooruitlopend op de gekozen bekostigingsvorm is in de septembercirculaire 2024 vanaf 2026 een jaarlijks bedrag € 75 miljoen oplopend tot € 300 miljoen in 2029 opgenomen. Dit betekent voor Coevorden in 2029 € 618.000.

Taakmutaties
In deze circulaire worden middelen voor een aantal taakmutaties bijgesteld. De taakmutatie met betrekking tot het digitale stelsel Omgevingswet is verlaagd. Gemeenten dragen jaarlijks 70% bij aan de kosten van beheer en doorontwikkeling van het Digitaal stelsel Omgevingswet en het informatiepunt Leefomgeving. De gemeentelijke bijdrage is structureel overgeheveld naar de begroting van Binnenlandse Zaken.

IU/DU/SU
Wij ontvangen in 2025 en 2026 € 105.000 ten behoeve van de wettelijke zorgplicht voor gemeenten ten aanzien van de openbare bibliotheek. Deze middelen worden beschikbaar gesteld om de gemeente voor te bereiden op deze wettelijke zorgplicht.

Sociaal domein
Deze inkomst betreft de compensatie de afschaffing van het lage inkomensvoordeel in de sociale werkvoorziening. 

Samenvatting
De decentrale bedragen verwerken wij rechtstreeks op de beleidsinhoudelijke programma’s. De verlaging of verhoging van de algemene uitkering resulteert 1-op-1 in een verlaging of verhoging van de desbetreffende budgetten. Het centrale deel dient als algemeen dekkingsmiddel. In dit geval gaat het om een positief effect dat vanaf 2026 ongeveer rond de  € 1 miljoen schommelt.

Sinds de ontschotting van de drie decentralisaties in het sociaal domein maken ook de middelen voor Wmo en Jeugd onderdeel uit van dit algemene deel. De enige uitzondering van de overheveling van decentraal naar centraal is de Participatiewet. Wij zien nu dat een geldstroom wordt geïntroduceerd voor een toename van de kosten Wmo als gevolg van demografische ontwikkelingen. Dit loopt op voor de gemeente Coevorden tot bijna € 0,7 miljoen in 2029. Wij ervaren deze kostenontwikkeling nu nog niet. Toch stellen wij voor om deze middelen niet als algemeen dekkingsmiddel in te zetten maar op een stelpost te plaatsen en gereserveerd te houden voor dit doeleinde.

Belastingen en leges

Terug naar navigatie - Belastingen en leges

In de kaderbrief hebben wij de opbrengsten uit de belastingen en leges verhoogd met 2,20 % prijsindex. Dit leidt tot een verhoging van de inkomsten met € 218.000. Dit is de verhoging van de Ozb en forensenbelasting en leidt tot vrije begrotingsruimte. Deze inkomsten zijn een algemeen dekkingsmiddel. Wij hebben ook de huren en pachten met 2,20 % prijsindex verhoogd conform de kaderbrief. Hier is een bedrag van € 31.000 mee gemoeid. In de paragraaf lokale heffingen gaan wij nader in op de ontwikkeling van de tarieven en laten wij een aantal rekenvoorbeelden zien. 

Om op lange termijn structureel financieel evenwicht te behouden/ krijgen, hebben wij er voor gekozen om de opbrengst van de OZB aanvullend met 1,80 % te verhogen. Samen met de standaard prijsindexatie gaat het om in totaal 4 %. Ten opzichte van de Kaderbrief betekent dit een verhoging van de opbrengst met € 182.000.

ONTWIKKELING INKOMSTEN
(bedragen x € 1.000)
2025 2026 2027 2028
OZB 182 182 182 182
Totaal 182 182 182 182