Ontwikkelingen uitgaven

Wij informeren u over de ontwikkeling van de volgende uitgaven: 

  • Loon- en prijsontwikkelingen;
  • Autonome ontwikkelingen;
  • Verbonden partijen;
  • Meerjaren Investerings Programma;
  • Overige ontwikkelingen. 

Lonen en prijzen

Terug naar navigatie - Lonen en prijzen

De huidige Cao voor gemeenten loopt tot 31 maart 2025. oor de VNG is nog geen signaal afgegeven waar zij op inzetten voor een nieuwe Cao. Kijkend naar het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe regeringspartijen waarin zij een nullijn voor één jaar aankondigen voor de Rijksambtenaren, verwachten wij een gematigde stijging. Voorzichtigheidshalve rekenen wij met een loonsverhoging van 2,00%. Dit komt overeen met de gemiddelde loonstijging over de totale looptijd van de  Cao Rijksambtenaren tot en met 31 december 2025. Aangezien de CAO-onderhandelingen nog niet zijn afgerond hebben wij het benodigde bedrag ter dekking van de stijging van de loonkosten, van € 484.000 op een stelpost geplaatst. Als de CAO daadwerkelijk wordt vastgesteld zullen wij deze middelen inzetten. Daarnaast hebben wij de sociale lasten en premies, BHV- en consignatievergoeding, gratificaties en effecten van functiewaarderingen geactualiseerd en verwerkt. Dit resulteert in een structureel nadeel van ongeveer € 245.000.

Voor 2025 bedraagt de prijsindex 2,20% (2024: 3,90%). Daar waar wij afwijkende afspraken contractueel hebben vastgelegd of de index substantieel afwijkt van de standaard index passen wij maatwerk toe. De budgetten hebben wij zoals gebruikelijk verhoogd met deze index. Voor het sociale domein geldt een afwijkende index. Dit is een gecombineerde index voor lonen en prijzen en is voor 2025 geprognosticeerd op 4,15% (2024: 4,74%). Daarnaast hebben wij voor Wmo- en leerlingenvervoer het branche specifieke NEA-prijsindexcijfer in onze contracten opgenomen. Deze index is gecalculeerd op 3,40% (2024: 13,70%)

Meerjaren Investerings Programma (MIP)

Terug naar navigatie - Meerjaren Investerings Programma (MIP)

Wij hebben de investeringen voor de komende vier jaar geactualiseerd. Het gaat bijvoorbeeld om de toevoeging van nieuwe investeringen, het vrijvallen van oude (afgeschreven) investeringen en het opschuiven van reeds geplande investeringen. Dit leidt tot wijzigingen in de kapitaallasten van rente en afschrijving.  

Bij de vervanging kijken wij onder andere kritisch naar de technische levensduur (is vervanging al noodzakelijk) en het combineren van investeringen. De investeringen voor onderwijshuisvesting zijn gebaseerd op het IHP.

Een meerjarig overzicht van alle kredieten voor 2025 tot en met 2028 is opgenomen in bijlage 1. De kredieten tot en met 2027 zijn indien van toepassing geactualiseerd. De investeringen voor 2028 zijn hieraan toegevoegd. De bijbehorende kapitaallasten maken onderdeel uit van de voorliggende exploitatie.

Wij beschikken over een stelpost voor vervangingsinvesteringen. In lijn met de nota Financieel Beleid heeft deze een structurele omvang van € 100.000. Bij het actualiseren van het meerjarig investeringsprogramma brengen wij alle wijzigingen in kapitaallasten ten laste of ten gunste van deze stelpost. Een bedrag boven de norm valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Resteert een bedrag onder de norm dan zuiveren wij dit aan ten laste van de algemene middelen.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Wij hebben de financiële vertaling van de kaderbrieven en ontwerpbegrotingen van onze verbonden partijen verwerkt zoals wij deze in de Kaderbrief 2025 aan u hebben gepresenteerd. 

Autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Autonome ontwikkelingen

De autonome ontwikkelingen van de Kaderbrief 2025 hebben wij verwerkt. 

Autonome ontwikkelingen
(Bedragen x € 1.000)
Nr. Onderwerp 2025 2026 2027 2028
1 Verkiezingen -62.900 35.100 35.100 35.100
2 Reisdocumenten -23.900 -58.200 -47.300 -
3 Intensivering maatregelen arbeidsomstandigheden 55.700 55.700 55.700 55.700
4 Bewegwijzering 25.000 25.000 25.000 25.000
5 Toezichthouder Wmo/Jeugd 50.000 p.m. p.m. p.m.
6 Cloudgang gegevensmakelaar 73.000 25.000 25.000 25.000
7 iFinanciën; implementatie na cloudgang 35.000 35.000 35.000 35.000
8 iArchief/iArchiveren 30.000 30.000 30.000 30.000
Totaal 181.900 147.600 158.500 205.800

Toelichting

1. Verkiezingen
De komende jaren is er meer budget nodig voor verkiezingen dan een aantal jaren geleden, met name door de invoering van de nieuwe Craft telmethode, die verantwoordelijk is voor meer dan de helft van de kostenstijging. Centraal tellen vereist extra logistieke stappen, zoals het vervoer van stembiljetten naar centrale locaties, beveiliging tijdens de nacht(en) en meer hulpkrachten voor de telling. Daarnaast zijn er hogere kosten verbonden aan de keuzes om de vergoeding van de tellers met 10% te verhogen en twee mobiele stembussen in te zetten voor de oudere inwoners van onze gemeente die wonend zijn in een verzorgingstehuis. Ook vraagt de groeiende bevolking om meer stembureaus en materialen, wat eveneens bijdraagt aan de stijgende kosten.

2. Reisdocumenten
In 2014 is de geldigheidsduur van reisdocumenten verlengd van 5 naar 10 jaar. Hierdoor krijgen we de komende jaren te maken met een piek in het aantal uit te geven documenten. Het aantal aanvragen gaat van ongeveer 2000 per jaar naar meer dan 5500, en in 2027 zal dit oplopen tot bijna 7400 documenten. Daarna zal het aantal weer dalen. Zowel de kosten als de inkomsten voor de reisdocumenten zullen stijgen, waarbij het genoemde bedrag de optelsom hiervan is.

3. Intensivering werkzaamheden arbeidsomstandigheden
Onze organisatie is de afgelopen jaren snel gegroeid. Hierdoor hebben wij meer te regelen en organiseren op het gebied van arbeidsomstandigheden. Gezond en veilig werken is méér dan alleen aan de Arbowet en -regelgeving voldoen. De maatschappij verandert snel, waardoor wij nog meer oog dienen te houden voor psycho-sociale arbeidsbelasting (PSA), met name in de hoek van werkdruk, agressie en geweld en ander (intern) grensoverschrijdend gedrag. Dit vraagt aan de ene kant het ontwikkelen van beleid en aan de andere kant het bewust maken van de organisatie.

Daarnaast hebben we te maken met steeds nieuwe (Arbo)wetgeving waar wij ons aan dienen te houden. Zo is het hebben van een RIE met plan van aanpak niet meer voldoende: deze dient doorlopend vernieuwd en te worden getoetst te worden. En is de Arbo Coördinator aan zet als er zich een arbeidsongeval voor zou doen. Momenteel overstijgt de hoeveelheid werk aan arbeidsomstandigheden de  ureninzet; vandaar het verzoek om hiervoor extra middelen beschikbaar te stellen. 

4. Bewegwijzering
Bewegwijzering is belangrijk voor de veiligheid en doorstroming van het verkeer. De Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) zorg voor de bewegwijzering langs alle openbare wegen in Nederland. Dit gaat in samenwerking met de gemeenten, provincies, waterschappen en Rijkswaterstaat. 
Onderhoud, maar ook vervanging en vernieuwing is een taak voor de gemeente. Ook zal er de komende jaren ingezet moeten worden op databeheer.

5. Toezichthouder Wmo/Jeugd
Eind 2024 loopt het contract met de huidige toezichthouder Wmo en Jeugd af.
We willen ook de komende jaren invulling geven aan het toezicht op de Wmo (wettelijke taak) en Jeugd (optionele taak). Daarbij willen we met name meer inzetten op preventie en kwaliteit van zorg. 

Op dit moment onderzoeken we een aantal scenario’s om het toezicht op de Wmo en Jeugd vanaf 2025 vorm te geven. Het merendeel van die opties behelst een samenwerking met andere gemeenten. Door samen te werken met andere gemeenten kunnen we meer volume creëren en daardoor beter toegang krijgen tot de expertise op de markt. Daarnaast zijn we minder kwetsbaar bij eventuele uitval van een toezichthouder. We hopen zo snel mogelijk tot een werkwijze voor 2025 en verder te komen. 
In het huidige contract waren 12 uur per week opgenomen voor het toezicht. We verwachten dat we die inzet ook de komende jaren nodig zullen hebben. Op dit moment loopt er in de provincie Drenthe ook een traject om het toezicht op Jeugd in Drents verband vorm te geven. We kunnen nog niet inschatten of en hoe deze beweging ons traject richting toezicht op Wmo en Jeugd gaat beïnvloeden.

6. Cloudgang gegevensmakelaar
Om succesvol samen te werken met organisaties is het van essentieel belang om op een efficiënte en betrouwbare wijze informatie uit te wisselen.  De uit te wisselen informatie moet beschikbaar zijn, actueel zijn, betrouwbaar zijn en verifieerbaar zijn. De applicatie gegevensmakelaar ondersteunt ons hierbij. De on-premise (lokaal geïnstalleerde) versie van de gegevensmakelaar wordt binnen afzienbare tijd niet meer ondersteund. Om de continuïteit te waarborgen maken wij de keuze om nu naar de cloudvariant te migreren. 

7. iFinanciën; implementatie na cloudgang
iFinanciën is de modernere, veiligere en gebruiksvriendelijke opvolger van het huidige financiële systeem. Nieuwe innovaties en doorwikkeling zal niet meer plaatvinden in ons huidige systeem, maar in de nieuwe omgeving. Het huidige systeem gaat in 2024 naar de cloud, dit is een eerste stap. In 2025 zal de daadwerkelijke overstap naar iFinanciën plaatsvinden. 

8. iArchief/ iArchiveren
iArchief is een noodzakelijk applicatie  om te voldoen aan de archiefwet. De applicatie helpt ons met het realiseren van onze doelstelling om zaken en documenten te archiveren en vernietigen conform de archiefwet. In 2025 wordt binnen het sociaal domein de overstap gemaakt naar iSamenleving en iParticipatie en om hierbij ook aan de archiefwet te kunnen voldoen is iArchief noodzakelijk.