Het invoeren van de Omgevingswet wordt één van de grote operaties in de huidige bestuursperiode. Komend jaar willen wij zo optimaal mogelijk gebruik maken van de mogelijkheden die de Omgevingswet biedt in relatie tot verbindend besturen. Daarnaast willen wij de kansen benutten voor de ontwikkeling van de ambtelijke organisatie.
Bij ruimtelijke initiatieven en planvorming stimuleren wij overleg en participatie vooraf waardoor initiatiefnemers tijdig een volledig beeld krijgen bij de voor hen relevante informatie om het gesprek over mogelijkheden en randvoorwaarden te kunnen voeren wat bijdraagt aan snelle besluitvorming.
Ook werken wij verder aan een ambtelijke organisatie die Omgevingswet-proof is en waarin de daarvoor gewenste cultuurverandering zijn beslag krijgt. Dat doen wij niet alleen door een in 2019 op te stellen hoofdlijnendocument Omgevingswet maar vooral door concrete ervaring op te doen, pilots uit te voeren, in de geest van de Omgevingswet te werken aan ruimtelijke plannen en vanuit mogelijkheden kijken naar initiatieven.
Met de vaststelling van de vastgoedvisie is duidelijkheid gekomen over de gewenste samenstelling van ons vastgoed. Het afstoten/verkopen van ‘niet-kernbezit’, kostendekkendheid en duurzaamheid zijn ook voor 2019 de belangrijkste aandachtsvelden.
In het derde kwartaal van 2018 is gestart met de uitvoering van het project N34/Klooster. In 2019 wordt een verder vervolg gegeven aan deze uitvoering. Daarnaast gaan wij in 2019 verder met de voorbereiding van de realisatie van de Zuidelijke Ontsluitingsweg (bedrijventerrein leeuwerikenveld II). Daarbij betrekken wij ook de haalbaarheid van het doortrekken van de wegverbinding van de Hulteweg naar het Europark.
De besluitvorming rond de Fietsnota Coevorden gaat in 2019 plaatsvinden. In deze nota doen wij voorstellen voor maatregelen die het fietsgebruik en de verkeersveiligheid bevorderen. In het kader van de verkeersveiligheid voeren wij in 2019 ook een aantal BDU projecten uit. Zo worden in de buitengebieden van respectievelijk Aalden/Meppen en Steenwijksmoer/Dalerpeel 60-km/u-zones ingesteld – waarbij nadrukkelijke aandacht is voor accentuering van bestaande kruisingen – wordt de fietsverbinding tussen Dalen en Coevorden verbeterd en wordt een 30-km/u-zone ingesteld in Wachtum.