Overige ambities en ontwikkelingen 2019 en verder
Naast de hiervoor genoemde beleidsvoornemens hebben wij op een aantal andere beleidsterreinen nog nader te bepalen ambities en/of zijn er autonome ontwikkelingen die op ons af komen waaraan wij in de komende jaren invulling moeten geven. Deze ontwikkelingen zullen in 2019 om extra inzet van middelen vragen, maar de omvang hiervan is nog niet exact aan te geven. Deze ambities hebben wij derhalve nog niet financieel kunnen vertalen. De ambities kunnen tot een incidenteel en/of structureel financieel effect leiden. Voor deze onderwerpen moet nader onderzoek plaatsvinden, waarbij ons ambitieniveau nog bepaald moet worden. Wij zullen u hierover te zijner tijd individuele voorstellen ter besluitvorming voorleggen. Wij achten het echter wel van belang u te informeren over deze ambities en ontwikkelingen. Het gaat hierbij om de volgende onderwerpen:
1. Integraal Huisvesting Programma (IHP)
2. Onderwijsachterstanden
3. Vitale vakantieparken
4. Economisch beleid
5. Vervolg Dutch Tech Zone (DTZ)
6. Fietspaden
7. Duurzaamheid
8. Optimalisatie formatie en processen VTH
1. Integraal Huisvesting Programma (IHP)
Wij vinden het belangrijk dat schoolgebouwen zowel bouwkundig als functioneel voor nu en in de toekomst voldoende kwaliteit hebben. Met de schoolbesturen wordt hiervoor een Integraal Huisvesting Programma opgesteld, waarin afspraken worden gemaakt over het samengaan van scholen, renovatie en nieuwbouw. Naar verwachting zal in de loop van 2019 de raad een voorstel worden gedaan voor het vaststellen van een IHP inclusief de (meerjarige) investeringen die het plan vraagt van zowel de gemeente als de schoolbesturen.
2. Onderwijsachterstanden
Met dit voorstel zorgen wij ervoor dat alle peuters de kans krijgen zich te ontwikkelen op een zodanige manier dat zij hun schoolloopbaan kunnen afsluiten met een startkwalificatie en zij kunnen deelnemen aan de samenleving. Dat betekent inzet op (kwaliteit van) voor- en vroegschoolse educatie, inzet op een doorgaande leerlijn en warme overdracht naar primair onderwijs, taal en cultuurstimulatie voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs en doorontwikkeling van aantal ingezette lijnen uit het beleid van 2016. Met een extra gemeentelijke inzet kan in combinatie met een herverdeling van middelen uit het gemeentefonds een algemene voorziening voor alle peuters worden gerealiseerd.
3. Vitale vakantieparken
In het eerste kwartaal 2019 volgt het Lokaal Uitvoeringsprogramma Vitale Vakantieparken: een plan van aanpak met daarin beleidskeuzes over de aanpak per park, bijbehorend stappenplan en (financiële) gevolgen. Dat uitvoeringsprogramma zal voor Coevorden extra inspanning vragen bij de transformatieopgaven van de parken waar nieuw perspectief nodig is buiten de verblijfsrecreatiesector, waarbij wij oog hebben voor de meervoudige opgaven zoals bij parken met sociaal maatschappelijke problematiek, die vragen om een meerjarige integrale aanpak. Met name op het gebied van projectleiding, toezicht en handhaving zal naar verwachting een forse extra impuls vereist zijn. Extra inzet zal naar verwachting nodig zijn bij toezicht en handhaving van bouwvoorschriften en van permanente bewoning.
4. Economisch beleid
Wij willen voorwaarden scheppen voor een goed ondernemersklimaat, bijdragen aan een omgeving waar het prettig ondernemen en werken is en op structurele wijze samen met bedrijven de lokale sociaaleconomische structuur versterken. Dit doen wij via deelname en investering in het samenwerkingsverband Dutch Tech Zone en via een herziening van het eigen economisch beleid. Samen met ondernemers wordt invulling gegeven aan deze herziening welke zal leiden tot concrete gezamenlijke projecten op de thema’s personeel van de toekomst, ondernemersklimaat, ruimte & infra en organisatie & communicatie.
5. Vervolg Dutch Tech Zone (DTZ)
Naar aanleiding van de aanbevelingen van de commissie Vollebregt werken wij in DTZ-verband regionaal samen met buurgemeenten, de provincie en het ministerie van Economische Zaken, het bedrijfsleven en het onderwijsveld met als doel om de structuur van de regionale economie te versterken. Belangrijke focus ligt daarbij op kennisontwikkeling en innovatie, wat vraagt om intensieve samenwerking tussen bedrijven onderling en met het onderwijs. Wij focussen ons daarbij op de maakindustrie, de chemie, logistiek en energie. Als gemeente dragen wij in totaal € 2 miljoen bij tot en met 2020. Wij weten dat de gewenste ontwikkeling van de sociaaleconomische infrastructuur in onze regio een langdurige en meerjarige aanpak nodig heeft. Derhalve houden wij rekening met een volgende investering ook vanuit onze gemeente na de looptijd van het huidige DTZ-programma.
6. Fietspaden
In de nog op te stellen fietsnota leggen wij onze ambities op dit beleidsterrein vast. Versterking van de lokale (toeristische) fietsstructuur, uitbreiding en optimalisatie van fietsverbindingen en fietsknooppunten spelen hierin zeker een rol. Verder bestaat er in BOCE-verband een wens om in gezamenlijkheid een regionaal kader voor fietsroutes op te stellen. Afhankelijk van het bestuurlijke ambitieniveau vraagt dit om aanvullende middelen.
7. Duurzaamheid
Samen met de provincie, overige Drentse gemeenten en waterschappen zijn wij bezig met het uitwerken van de Regionale Energie en Klimaat Strategie voor Drenthe zodat eind 2019 de regionale inzet helder is: de energieopgave in de regio, het potentieel voor duurzame opwekking en besparing en plannen om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.
De raad heeft duurzaamheid gekozen als onderwerp waarover in 2019 de dialoog met de samenleving wordt gezocht. De kaders die het raadsdebat opleveren voor nadere invulling van de duurzaamheidsambities zullen in 2019 echt concreet worden. De verwachting is dat de opgaven die voortkomen uit deze ambities extra middelen vragen zodat wij in 2040 minimaal een energie neutrale gemeente zullen zijn.
8. Optimalisatie formatie en processen VTH
In het nieuwe meerjarenbeleidsprogramma Vergunningen Toezicht en Handhaving dat begin 2019 aan de raad wordt aangeboden zullen wij nieuwe beleidskeuzes voorleggen om de VTH-taken goed uit te kunnen voeren. Van belang zijn daarbij actuele, naleefbare en handhaafbare regels vertaald in vergunningen en beleid en voldoende middelen in personele zin als faciliterende ondersteuning. Ook de gevolgen van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging zullen wij meewegen bij de benodigde kwaliteit en capaciteit. De extra inzet van de toezichthouders en handhavers als gevolg van het Lokale Uitvoeringsprogramma Vitale vakantieparken zal apart inzichtelijk worden gemaakt.