Wij gaan uit van de eigen kracht van de inwoners en de kracht van hun sociale netwerk. Dit betekent dat inwoners zo veel mogelijk proberen zelf hun problemen te verminderen of op te lossen. Voor wie er zelf niet uitkomt, bieden wij als gemeente altijd ondersteuning. Wij vinden het belangrijk om als eerste overheid dichtbij de inwoners te staan en als dat nodig is, het vangnet te zijn.
Wij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van onze wettelijke taken, die zijn vastgelegd in de Jeugdwet, de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Daarnaast voeren we nog meer taken uit, zoals bijvoorbeeld de doorontwikkeling van onze gemeentelijke toegang tot ondersteuning en zorg en het minimabeleid. Onze ambities zijn vastgelegd in het integrale beleidsplan sociaal domein Samen Krachtig, dat in samenspraak met inwoners, vrijwilligers en professionals in 2017 is gemaakt. Het realiseren van deze ambities doen wij dan ook samen met anderen. Niet alleen met de organisaties met wie wij een subsidierelatie of een contract hebben. Ook samen met inwoners.
Meetellen en meedoen staat centraal in ons beleid. Aandacht voor kinderen en jongeren die opgroeien in een gezin met een laag inkomen vinden wij daarom van groot belang. Sinds dit jaar is er een zomer- en winterpakket voor alle jeugd, waarvan de ouders rond moeten komen van een laag inkomen. Inwoners die het betreft en maatschappelijke partners zijn bij de totstandkoming van de pakketten actief betrokken geweest. Ruim 650 kinderen hebben een zomer- en winterpakket ontvangen.
Wij willen dat de jeugd in onze gemeente gezond en veilig opgroeit en dat zij en hun ouders of verzorgers ondersteuning krijgen als dat nodig is. Zorgaanbieders en de gemeenten in de provincie Drenthe gaan de komende jaren samen aan de slag om een kwalitatief goed jeugdhulpaanbod tegen betaalbare kosten te realiseren. Hiervoor is onder andere door de Drentse gemeenten en vijf grote aanbieders een Bestuurlijk Transformatie Akkoord getekend. Tegelijkertijd wordt door de organisaties die laagdrempelig ondersteuning bieden, ondersteuning die zonder indicatie beschikbaar is, gewerkt aan een passend aanbod dat aansluit bij de geïndiceerde jeugdhulp. Op deze manier kan goed op- en afgeschaald worden als dat nodig is.
In 2018 is er (landelijk) veel aandacht geweest voor mensen met verward gedrag. Het gaat vaak om inwoners met psychische problemen, maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om dementie. Verward gedrag levert meestal (gevoelens van ) onveiligheid en overlast op bij de omgeving. Vaak is het dan aan derden om de hulp op gang te brengen. In dat geval komt het lokale netwerk openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGz) in beeld, waar alle zorgwekkende zorgmijders worden besproken. Dit netwerk functioneert goed en vormt een mooie lokale aanvulling op de provinciaal voor deze doelgroep ontwikkelde psycholance (als alternatief voor de politieauto) en spoedpoli in Assen (eerste hulp, crisisbeoordeling en diagnostiek; voor maximaal 8 uur).
Het voorzien in je eigen inkomen vinden wij belangrijk. Door de economische groei kunnen steeds meer mensen zelf daarin voorzien en daalt het aantal inwoners met een bijstandsuitkering. Mensen die een beroep doen op de Participatiewet hebben in de meeste gevallen ondersteuning nodig om weer op de arbeidsmarkt te komen. Hiervoor zijn diverse trajecten ingezet, waaronder een project met werkgevers in de techniek. In samenwerking met drie lokale werkgevers zijn zes vergunninghouders door ons begeleid naar een scholingstraject installatietechniek.
Een grote groep mensen in ons uitkeringsbestand heeft een grote afstand tot de arbeidsmarkt en zijn niet of niet op korte termijn bemiddelbaar richting regulier werk. Binnen het project Gebiedsgerichte Participatie is ingezet op het vergroten van het aantal mensen binnen deze doelgroep die deelneemt aan maatschappelijke activiteiten. Het project (Gebiedsgerichte participatie) heeft geleid tot heldere keuzes over de rol van de gemeente in relatie tot specifieke participatieprojecten. In de publieke beeldvorming wordt vaak gedacht dat deze groep direct inzetbaar is op vrijwilligersklussen of andere maatschappelijke activiteiten. We krijgen dan ook vaak de vraag om vrijwilligers te leveren. Binnen het project is een andere route gekozen. Het Steunpunt Vrijwilligerswerk van Maatschappelijk Welzijn Coevorden vervult hierin de centrale rol. Zij maken de passende match tussen vrijwilliger, dit kan dus ook een uitkeringsgerechtigde zijn, en een vrijwilligersvacature. Op deze manier voorkomen we dat deze niet afhankelijk worden van de inzet van uitkeringsgerechtigden, een vaak kwetsbare groep.
Wij vinden het van grote meerwaarde om te investeren in preventie. Dit wordt onderschreven door zorginstellingen en maatschappelijke organisaties en heeft onder andere geleid tot de start van een pilot Gezond Coevorden en de aanpak laaggeletterdheid. Met de pilot Gezond Coevorden wordt ingezet op het structureel financieren van preventie door de kosten voor zorg aan inwoners te verminderen en de ‘bespaarde’ zorgkosten te herinvesteren in preventie. De samenwerkende partijen hebben als doel een integrale en structurele aanpak van de gezondheidsbevordering en –verbetering bij de inwoners van de gemeente Coevorden te realiseren. Binnen deze samenwerking vervullen wij als gemeente de verbindende rol. De wens is om de samenwerking tussen het medische- en het brede sociale domein, dat gezondheid, onderwijs, welzijn, jeugd, werk, wonen, zorg en ondersteuning omvat, structureel te borgen voor de toekomst. Dit zorgt er mede voor dat de ondersteuningsvraag van de inwoner echt centraal staat. En dat op basis van deze vraag samen met de inwoner besproken wordt welke ondersteuning en zorg het meest passend is. Wetgeving en dus ook financiering wordt dan van ondergeschikt van belang. Het bereiken van deze doelstelling vraagt tijd en gaat stapsgewijs. Er is een aantal werkgroepen gevormd, waarin de verschillende zorgpartijen en de Stichting Maatschappelijk Welzijn Coevorden participeren. De werkgroep Ouderen heeft bijvoorbeeld de opdracht om uitvoering te geven aan het Convenant Dementievriendelijk Drenthe en de inbedding van de kernteams integrale ouderenzorg in de huisartsenpraktijken. Het Vitaliteitsnetwerk heeft door Toegepast Gezondheidsonderzoek een onderzoek laten uitvoeren hoe inwoners met een lage economische status gestimuleerd kunnen worden tot gezond gedrag. Daarnaast is door zorgaanbieders De Nieuwe Zorg Thuis en Icare het initiatief genomen om te kijken op welke manier in samenwerking met inwoners, welzijns- en zorgpartijen informele ondersteuningsvragen opgepakt kunnen worden.
Voor wat betreft de aanpak van laaggeletterdheid was 2018 het tweede uitvoeringsjaar. Een jaar waar het accent lag op het vergroten van het bereik van laaggeletterden en het uitbreiden van het taalnetwerk. Specifiek was er aandacht voor het vergroten van het bewustzijn rondom laaggeletterdheid bij werkgevers. Bijna drie op de vijf laaggeletterden werkt, daarmee vervult de werkgever een belangrijke rol in de signalering en toeleiding. In september is in de Week van de Alfabetisering het werkgeversevent 'Geletterd aan het werk' georganiseerd. Ondanks de actieve betrokkenheid van de aanwezige werkgevers heeft dit nog niet geleid tot concrete vervolgafspraken. Het blijft een lastig te agenderen onderwerp bij het bedrijfsleven en zal ook de komende jaren nog om onze, en de aandacht van onze maatschappelijke partners, blijven vragen.