Programmabegroting 2020 en meerjarenraming 2021-2023 |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Leeswijzer |
Blz. 3 |
Leeswijzer |
Blz. 4 |
Aanbiedingsbrief |
Blz. 5 |
Verbindend Besturen |
Blz. 6 |
Aanbiedingsbrief |
Blz. 7 |
Ontwikkelingen |
Blz. 8 |
Inleiding |
Blz. 9 |
Ontwikkelingen in 2020-2023 |
Blz. 10 |
Autonome ontwikkelingen |
Blz. 11 |
Ontwikkelingen met een autonoom karakter |
Blz. 12 |
Combinatie van autonome ontwikkelingen en intensiveringen |
Blz. 13 |
Autonoom en intensivering |
Blz. 14 |
Intensivering van bestaand beleid |
Blz. 15 |
Intensivering van bestaand beleid |
Blz. 16 |
Nadere uitwerking bestaande ambities |
Blz. 17 |
Nadere uitwerking bestaande ambities |
Blz. 18 |
Nieuwe ontwikkelingen |
Blz. 19 |
Nieuwe ambitie |
Blz. 20 |
Dekking van deze voorstellen |
Blz. 21 |
Dekkingsvoorstel bij bovenstaande ontwikkelingen |
Blz. 22 |
Overige ontwikkelingen |
Blz. 23 |
Ambities die wij nog niet financieel kunnen vertalen |
Blz. 24 |
Programma 1 | Economie, onderwijs en cultuur |
Blz. 25 |
Bestuurlijke hoofdlijnen |
Blz. 26 |
Beleidskaders |
Blz. 27 |
Doelstellingen |
Blz. 28 |
Goed onderwijs |
Blz. 29 |
Inhoudelijke kwaliteitsslag VVE |
Blz. 30 |
Inrichting nieuwe werkwijze VVE |
Blz. 31 |
Toegankelijk en bereikbaar onderwijs |
Blz. 32 |
Integraal Huisvestingsplan (IHP) |
Blz. 33 |
Dutch TechZone: de industriële hotspot van Nederland |
Blz. 34 |
Naamsbekendheid en Regiobranding |
Blz. 35 |
Clustervorming en ondernemerschap |
Blz. 36 |
Onderwijs en arbeidsmarkt |
Blz. 37 |
Versterken economische structuur |
Blz. 38 |
Verbinding arbeidsmarkt-onderwijs |
Blz. 39 |
Versterken ondernemersklimaat |
Blz. 40 |
Toekomst bedrijventerreinen |
Blz. 41 |
Ondernemersdienstverlening |
Blz. 42 |
Het natuurschoon en de cultuurhistorische waarden benutten voor de recreatieve en toeristische sector |
Blz. 43 |
Verbeteren toeristische fiets- en wandelinfrastructuur (beleving en voorzieningen) |
Blz. 44 |
Vitaliseren vakantieparken |
Blz. 45 |
Een bloeiend cultureel leven |
Blz. 46 |
Nieuwe kaders kunst en cultuur |
Blz. 47 |
Voorbereiden van het worden en zijn van culturele gemeente 2021-2022 |
Blz. 48 |
Lasten programma 1 |
Blz. 49 |
Programma 2 | Werk, jeugd en zorg |
Blz. 50 |
Bestuurlijke hoofdlijnen |
Blz. 51 |
Beleidskaders |
Blz. 52 |
Doelstellingen |
Blz. 53 |
Aanpakken laaggeletterdheid |
Blz. 54 |
Taalontwikkeling en vergroting woordenschat |
Blz. 55 |
Taaltrajecten |
Blz. 56 |
Actief deelnemen aan de samenleving |
Blz. 57 |
Vrijwillige maatschappelijke inzet |
Blz. 58 |
Betaald werk voor inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking |
Blz. 59 |
Actieve deelname vergunninghouders |
Blz. 60 |
Nieuwe inburgeringswet |
Blz. 61 |
Volwaardig meedoen in de maatschappij |
Blz. 62 |
Doorbreken generatie-armoede |
Blz. 63 |
Pilot begeleiding gezinnen |
Blz. 64 |
Innovatie |
Blz. 65 |
Beschikbaar stellen van middelen |
Blz. 66 |
Inspraak jongeren |
Blz. 67 |
Betrekken Jongerenraad |
Blz. 68 |
Kinderen en jongeren groeien gelukkig, gezond en veilig op |
Blz. 69 |
Onderwijs, jeugdhulp en leerplicht |
Blz. 70 |
Preventie en normalisering |
Blz. 71 |
Veiligheid |
Blz. 72 |
Onze ondersteuning is passend en toegankelijk |
Blz. 73 |
Sociaal team |
Blz. 74 |
Mantelzorg |
Blz. 75 |
Kwetsbare inwoners |
Blz. 76 |
Verordeningen |
Blz. 77 |
Inkoop |
Blz. 78 |
Stimuleren verenigingsleven |
Blz. 79 |
Accommodatiebeleid |
Blz. 80 |
Kwaliteitsimpuls Sport |
Blz. 81 |
Gasloos De Swaneburg |
Blz. 82 |
Vitale inwoners |
Blz. 83 |
Gezonde leefstijl |
Blz. 84 |
Dementie |
Blz. 85 |
Positieve gezondheid |
Blz. 86 |
Leefstijl en bewegen |
Blz. 87 |
Voorkomen van financiële problemen |
Blz. 88 |
Minimabeleid |
Blz. 89 |
Jeugd en educatie |
Blz. 90 |
Werkgevers en zelfstandigen |
Blz. 91 |
Schuldhulpverlening |
Blz. 92 |
Lasten programma 2 |
Blz. 93 |
Programma 3 | Ruimte en leefomgeving |
Blz. 94 |
Bestuurlijke hoofdlijnen |
Blz. 95 |
Beleidskaders |
Blz. 96 |
Doelstellingen |
Blz. 97 |
Een aantrekkelijke binnenstad |
Blz. 98 |
Stationsgebied |
Blz. 99 |
Voormalig Bogas gebied |
Blz. 100 |
Herinrichting centrumstraten |
Blz. 101 |
Markt, haven, citadelpunt en Weeshuisweide |
Blz. 102 |
Bentheimerpoort |
Blz. 103 |
Een goed woon- en leefklimaat in onze gemeente |
Blz. 104 |
Regiodeal |
Blz. 105 |
Prestatieafspraken woningcorporaties |
Blz. 106 |
Herstructureringsfonds |
Blz. 107 |
Deprogrammeren woningbouwcapaciteit |
Blz. 108 |
Goede bereikbaarheid voor leefbaarheid en toerisme |
Blz. 109 |
Mobiliteitsplan |
Blz. 110 |
Zuidelijke ontsluitingsweg |
Blz. 111 |
Zuidelijke rondweg |
Blz. 112 |
Fietsnota |
Blz. 113 |
Goede digitale bereikbaarheid |
Blz. 114 |
Aanleg glasvezelnetwerk |
Blz. 115 |
Omgevingswet: meer eigen ruimte creëren voor initiatieven en lokaal maatwerk |
Blz. 116 |
Omgevingsvisie |
Blz. 117 |
Pilot omgevingsplan binnenstad Coevorden |
Blz. 118 |
Inrichting werkprocessen vergunningverlening mbv digitaal stelsel omgevingswet |
Blz. 119 |
Lasten programma 3 |
Blz. 120 |
Programma 4 | Openbare ruimte |
Blz. 121 |
Bestuurlijke hoofdlijnen |
Blz. 122 |
Beleidskaders |
Blz. 123 |
Doelstellingen |
Blz. 124 |
Duurzaam afvalbeheer |
Blz. 125 |
Realisatie VANG-doelstellingen |
Blz. 126 |
Een prettig woonklimaat |
Blz. 127 |
Begraafplaatsenbeleid |
Blz. 128 |
Klimaatadaptatie |
Blz. 129 |
Biodiversiteit |
Blz. 130 |
Een veilige woonomgeving |
Blz. 131 |
Aanpak ondermijning |
Blz. 132 |
Vergroten zichtbare handhavingscapaciteit |
Blz. 133 |
Integraal Veiligheidsbeleid |
Blz. 134 |
Energieneutraal in 2040 |
Blz. 135 |
Regionale Energie Strategie |
Blz. 136 |
Warmtevisie |
Blz. 137 |
Pilot energieneutrale wijk/dorp |
Blz. 138 |
Duurzaamheidsvisie |
Blz. 139 |
Lasten programma 4 |
Blz. 140 |
Programma 5 | Bestuur en Organisatie |
Blz. 141 |
Bestuurlijke hoofdlijnen |
Blz. 142 |
Beleidskaders |
Blz. 143 |
Doelstellingen |
Blz. 144 |
Heel goed worden in Verbindend Besturen |
Blz. 145 |
Gebiedskompas |
Blz. 146 |
Coevorden Verbindt: onze Visie |
Blz. 147 |
Stimuleringsfonds |
Blz. 148 |
Samenwerken wijken en dorpen |
Blz. 149 |
Democratie in actie |
Blz. 150 |
Passende dienstverlening |
Blz. 151 |
Klantreizen |
Blz. 152 |
Verbetering online dienstverlening |
Blz. 153 |
Vergroten digi-vaardigheden inwoners |
Blz. 154 |
Interne dienstverlening |
Blz. 155 |
Lasten programma 5 |
Blz. 156 |
Programma 6 | Financiering en dekkingsmiddelen |
Blz. 157 |
Bestuurlijke hoofdlijnen |
Blz. 158 |
Beleidskaders |
Blz. 159 |
Doelstellingen |
Blz. 160 |
Financieel gezond blijven |
Blz. 161 |
Monitoring financiële kengetallen |
Blz. 162 |
Passende tarieven |
Blz. 163 |
Lasten programma 6 |
Blz. 164 |
Financiële begroting |
Blz. 165 |
Samenvatting financieel meerjarenperspectief 2020-2023 |
Blz. 166 |
Samenvatting financieel meerjarenperspectief 2020 - 2023 |
Blz. 167 |
Ontwikkeling inkomsten |
Blz. 168 |
Gemeentefonds, belastingen en leges |
Blz. 169 |
De septembercirculaire |
Blz. 170 |
Belastingen en leges |
Blz. 171 |
Ontwikkeling uitgaven |
Blz. 172 |
Welke uitgaven lichten we toe? |
Blz. 173 |
Lonen en prijzen |
Blz. 174 |
Autonome ontwikkelingen |
Blz. 175 |
Verbonden partijen |
Blz. 176 |
Mutaties tariefproducten |
Blz. 177 |
Meerjaren Investerings Programma (MIP) |
Blz. 178 |
Overige ontwikkelingen |
Blz. 179 |
Reeds geaccordeerd nieuw beleid |
Blz. 180 |
Financiering |
Blz. 181 |
Structureel evenwicht en vrije begrotingsruimte |
Blz. 182 |
Vrije begrotingsruimte |
Blz. 183 |
Structureel en reëel begrotingsevenwicht |
Blz. 184 |
Uitgangspunten van deze begroting |
Blz. 185 |
Op welke uitgangspunten hebben wij onze begroting gebaseerd? |
Blz. 186 |
Ontwikkeling reserves |
Blz. 187 |
Algemene reserve |
Blz. 188 |
Incidentele en structurele mutaties in de reserves en voorzieningen |
Blz. 189 |
Bestemmingsreserves |
Blz. 190 |
Overhead |
Blz. 191 |
Welke overhead hebben wij begroot? |
Blz. 192 |
Toelichting incidentele baten en lasten |
Blz. 193 |
Wij hebben onderstaande incidentele baten en lasten begroot. |
Blz. 194 |
Recapitulatie van de programma's |
Blz. 195 |
Samenvatting van al onze inkomsten en uitgaven: de recapitulatie |
Blz. 196 |
Geprognosticeerde balans |
Blz. 197 |
Verwachting van de meerjarige ontwikkeling van onze balans |
Blz. 198 |
Paragrafen |
Blz. 199 |
Inleiding |
Blz. 200 |
Lokale heffingen |
Blz. 201 |
Inleiding |
Blz. 202 |
Beleid |
Blz. 203 |
Belastingopbrengsten en tarieven |
Blz. 204 |
Toelichtingen |
Blz. 205 |
Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 206 |
Beleid |
Blz. 207 |
Risicoprofiel |
Blz. 208 |
Incidentele risico's |
Blz. 209 |
N34 |
Blz. 210 |
Europark |
Blz. 211 |
Grondexploitaties |
Blz. 212 |
Faillissement CQ |
Blz. 213 |
Tabel incidentele risico's |
Blz. 214 |
Structurele risico's |
Blz. 215 |
Sociaal domein |
Blz. 216 |
EMCO-groep |
Blz. 217 |
Tabel structurele risico's |
Blz. 218 |
Overige ontwikkelingen met een mogelijk financieel risico |
Blz. 219 |
Weerstandscapaciteit |
Blz. 220 |
Ratio weerstandsvermogen |
Blz. 221 |
Financiële kengetallen |
Blz. 222 |
Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 223 |
Inleiding |
Blz. 224 |
Gebouwen |
Blz. 225 |
Groen |
Blz. 226 |
Openbare verlichting |
Blz. 227 |
Oeververbindingen |
Blz. 228 |
Riolering |
Blz. 229 |
Wegen |
Blz. 230 |
Financiering |
Blz. 231 |
Inleiding |
Blz. 232 |
Saldobeheer en intern liquiditeitsbeheer |
Blz. 233 |
Financieringsrisico's en rentebeheer |
Blz. 234 |
Verwachte ontwikkelingen |
Blz. 235 |
Schatkistbankieren |
Blz. 236 |
EMU-saldo |
Blz. 237 |
Bedrijfsvoering |
Blz. 238 |
Inleiding |
Blz. 239 |
ICT/ Informatiemanagement |
Blz. 240 |
Informatieveiligheid |
Blz. 241 |
Van data naar informatie |
Blz. 242 |
Gegevensbescherming |
Blz. 243 |
Onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid |
Blz. 244 |
Intern controleplan |
Blz. 245 |
Ontwikkelingen personeelsbeleid |
Blz. 246 |
Personeelsbegroting |
Blz. 247 |
Verbonden Partijen |
Blz. 248 |
Inleiding |
Blz. 249 |
Tabel verbonden partijen |
Blz. 250 |
Grondbeleid |
Blz. 251 |
Inleiding |
Blz. 252 |
Beleid |
Blz. 253 |
Prognoses |
Blz. 254 |
Toelichting op projecten |
Blz. 255 |
Reserve en risico's |
Blz. 256 |
Bijlagen |
Blz. 257 |
1. Meerjarenbegroting per programma |
Blz. 258 |
Programma 1 |
Blz. 259 |
Programma 2 |
Blz. 260 |
Programma 3 |
Blz. 261 |
Programma 4 |
Blz. 262 |
Programma 5 |
Blz. 263 |
Programma 6 |
Blz. 264 |
2. Overzicht nieuwe investeringen |
Blz. 265 |
Overzicht van de investeringen die wij in 2020 hebben gepland: |
Blz. 266 |
3. Overzicht lopende investeringen |
Blz. 267 |
Stand van zaken van de investeringen tot en met september. |
Blz. 268 |
4. Reserves en voorzieningen |
Blz. 269 |
Overzicht reserves en voorzieningen 2020 |
Blz. 270 |
Overzicht reserves en voorzieningen 2021-2023 |
Blz. 271 |
5. Taakvelden conform BBV |
Blz. 272 |
Overzicht taakvelden lasten 2020-2023 |
Blz. 273 |
Overzicht taakvelden baten 2020-2023 |
Blz. 274 |
6. Incidentele baten en lasten |
Blz. 275 |
Overzicht incidentele baten en lasten |
Blz. 276 |
7. Begrotingssubsidies |
Blz. 277 |
Begrotingssubsidies volgens art. 4.23 lid 3 c (Awb) |
Blz. 278 |
8. Verbonden partijen |
Blz. 279 |
Kaderstellende informatie verbonden partijen |
Blz. 280 |
9. Beleidsindicatoren |
Blz. 281 |
Overzicht beleidsindicatoren |
Blz. 282 |