Uitgaven
10,96%€ -11.454
x € 1.000Inkomsten
7,25%€ 7.612
x € 1.000Saldo
€ -3.842
x € 1.000Programma 3 | Ruimte en leefomgeving
Uitgaven
10,96%€ -11.454
x € 1.000Inkomsten
7,25%€ 7.612
x € 1.000Saldo
€ -3.842
x € 1.000Bestuurlijke hoofdlijnen
Mobiliteit
De uitvoering van de fietsnota draagt bij aan de verbetering van de mobiliteit in de gemeente. Fietspaden aanleggen en verbeteren doen we niet alleen ten behoeve van de verkeersveiligheid maar ook ten behoeve van het stimuleren van de recreatie mogelijkheden in onze gemeente. In 2021 gaan diverse onderdelen van de fietsnota uitgevoerd worden.
Met de verdubbeling van de N34 zullen de aansluitingen in ons onderliggende wegennet in 2021 aandacht krijgen. Met name in de kern van Dalen. De concrete uitwerking van de aanleg van de zuidelijke ontsluitingsweg zal in 2021 plaatsvinden. De ontwikkelingen rond de spoorwegverbindingen in de regio blijven we actief volgen.
Het fonds voor calamiteiten en kleine aanpassingen in de openbare ruimte is gebruikt voor onder andere de voorbereiding van reconstructieplannen. Voor de Mepperstraat zijn de plannen inmiddels gereed. De provincie zal in Achterste Erm het initiatief nemen voor plannen om de verkeersveiligheid te vergroten door het aanbrengen van verkeersremmende maatregelen op het gedeelte van de N376 tussen de N34 en de A37. Wij zullen dit faciliteren en willen voor onze weggedeelten daarbij aansluiten, zoals wij u bij de ontwikkelingen hiervoor een voorstel hebben gedaan.
Aantrekkelijke binnenstad
Wij streven naar een aantrekkelijke binnenstad voor bewoners en bezoekers. Hierin geven wij ruimte aan onze rijke historie. In 2021 gaan wij onder andere aan de slag met de realisatie van het kasteelpark op de Weeshuisweide en gaan wij kijken of en hoe wij de fundaties van de Bentheimerpoort kunnen integreren in de nog te realiseren bouwplannen.
Woon- en leefklimaat
Op basis van het in 2020 uitgevoerde woningbehoefte onderzoek zal op onderdelen de woonvisie worden geactualiseerd. In het bijzonder zal hierbij aandacht zijn voor ouderenhuisvesting/langer thuis wonen, verduurzaming van de woningvoorraad en huisvesting voor starters. Met de betrokken partners, waaronder in ieder geval de woningbouwcorporaties, zullen we in gesprek gaan en waar mogelijk en/of noodzakelijk nadere afspraken maken.
Omgevingswet
Participatie speelt met het invoeren van de Omgevingswet een cruciale rol. Doordat de mogelijkheden van fysieke participatie enorm zijn beperkt door de Covid 19-crisis, is de ingangsdatum verschoven naar 1 januari 2022. De, reeds vastgestelde, bestuurlijke hoofdlijnen gelden om deze reden ook in 2021. Wel aangevuld met de eerste ervaringen die zijn opgedaan om te kijken naar initiatieven vanuit mogelijkheden. De resultaten worden geëvalueerd en daar waar nodig bijgesteld om zo op tijd Omgevingswet-proof te zijn.
Beleidskaders
Voor ruimte en leefomgeving zijn de volgende documenten van belang:
Wat willen wij bereiken?
Een aantrekkelijke binnenstad
Wij streven naar het realiseren van een mooie uitnodigende binnenstad, een binnenstad waar bezoekers en bewoners zich thuis voelen en worden verrast door wat Coevorden te bieden heeft. De drie doelstellingen van het Programma Binnenstad gaan over versterken van eigenheid, aanpak van winkelstraten en een uitvoeringsprogramma dat wij samen met onze partners Centrummanagement Coevorden en Domesta oppakken. Voor dit programma is het betrekken en inspireren van onze inwoners, ondernemers en andere partijen een belangrijke pijler voor succes. Met een nieuwe inrichting voor de stationsomgeving (RSP) wordt bovendien bijgedragen aan een aantrekkelijke binnenkomst van onze binnenstad.
Een goed woon- en leefklimaat in onze gemeente
Het bereiken van een goed woon- en leefklimaat pakken wij samen met onze woonpartners, de dorpsbelangenverenigingen en de wijkverenigingen van Coevorden op. Daarbij is de Woonvisie onze leidraad en streven wij naar een gezonde spanning tussen vraag en aanbod op de woningmarkt. Er blijft ruimte voor goede nieuwbouwplannen die kwalitatief een aanvulling zijn op de bestaande woningvoorraad. Het initiatief voor het ontwikkelen van nieuwbouwplannen kan zowel bij ons als bij de lokale gemeenschap liggen. Naast aandacht voor het kwantitatieve evenwicht op de woningmarkt, hebben wij aandacht voor de grote opgave in de bestaande woningvoorraad om kwalitatieve verbeteringen op het gebied van duurzaamheid en langer thuis wonen door te voeren. Ook willen wij het goed wonen binnen onze gemeente bereikbaar maken voor alle doelgroepen, zo ook voor de lagere inkomens.
Goede bereikbaarheid voor leefbaarheid en toerisme
Wij streven naar een goede bereikbaarheid over de weg, via het spoor en via het water, zowel voor personen als voor goederen.
Goede digitale bereikbaarheid
Wij geven ruimte aan en ondersteunen goede initiatieven op het gebied van snel internet in het buitengebied door het bewonersinitiatief dat daarvoor is gestart te faciliteren.
Activiteiten
Omgevingswet: meer eigen ruimte creëren voor initiatieven en lokaal maatwerk
Wij werken aan een goede invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2022. Wij voldoen (in ieder geval) aan de wettelijke verplichtingen, maar gebruiken de invoering van de wet vooral om een aantal onderliggende doelstellingen te realiseren:
- meer afwegingsruimte; eigen ruimte voor het afwegen van de wenselijkheid van een initiatief of ontwikkeling;
- transparantere regelgeving; onze inwoners en initiatiefnemers weten waar ze aan toe zijn;
- snellere besluitvorming; kortere procedures en meer afstemming en participatie aan de voorkant van plannen en initiatieven;
- integrale benadering; we maken een omgevingsvisie waarin alle relevante onderwerpen voor de fysieke leefomgeving in onderling verband worden meegenomen.
Beleidsindicatoren
Indicator | Eenheid | Jaar | Waarde |
Coevorden | |||
Hernieuwbare elektriciteit | % | 2018 | 10,2% |
Nieuw gebouwde woningen | aantal per 1.000 woningen | 2019 | 8,0 |
* Meeteenheden zijn gewijzigd ten opzichte van vorige publicatie |
Wat mag het kosten?
Wij hebben de volgende uitgaven en inkomsten begroot.
Exploitatie | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | |||||
Ruimtelijke ontwikkeling | 249 | 192 | 65 | 65 | |
Wonen en leefomgeving | 620 | 567 | 226 | 220 | |
Bouwvergunningen | 119 | 119 | 119 | 119 | |
Grondexploitatie | 3.873 | 3.416 | 2.761 | 4.909 | |
Centrumplan Coevorden | 337 | 433 | 429 | 426 | |
Mobiliteit | 298 | 58 | 58 | 58 | |
Structuur en ontwikkelplannen | 93 | 93 | 93 | 93 | |
RSP | 216 | 216 | 216 | 216 | |
Vastgoed | 5.437 | 4.649 | 5.188 | 4.885 | |
Totaal Lasten | 11.242 | 9.743 | 9.156 | 10.991 | |
Baten | |||||
Ruimtelijke ontwikkeling | 99 | 99 | 99 | 99 | |
Wonen en leefomgeving | 45 | 175 | 169 | 169 | |
Bouwvergunningen | 959 | 959 | 959 | 959 | |
Grondexploitatie | 3.869 | 3.394 | 2.747 | 4.895 | |
Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Structuur en ontwikkelplannen | 90 | 90 | 90 | 90 | |
RSP | 160 | 160 | 0 | 0 | |
Vastgoed | 1.308 | 1.308 | 1.308 | 1.308 | |
Totaal Baten | 6.529 | 6.184 | 5.372 | 7.520 | |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -4.712 | -3.559 | -3.784 | -3.471 | |
Onttrekkingen | |||||
Ruimtelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wonen en leefomgeving | 504 | 330 | 0 | 0 | |
Centrumplan Coevorden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mobiliteit | 240 | 0 | 0 | 0 | |
Structuur en ontwikkelplannen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RSP | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vastgoed | 338 | 0 | 124 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | 1.082 | 330 | 124 | 0 | |
Stortingen | |||||
Ruimtelijke ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Centrumplan Coevorden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RSP | 137 | 137 | 0 | 0 | |
Vastgoed | 76 | 274 | 76 | 173 | |
Totaal Stortingen | 213 | 411 | 76 | 173 | |
Mutaties reserves | 870 | -80 | 48 | -173 | |
Begroot resultaat | -3.842 | -3.639 | -3.737 | -3.643 |