Bijlagen
1. Overzicht nieuwe investeringen
Overzicht van de investeringen die wij in 2021 hebben gepland:
OVERZICHT VAN INVESTERINGSKREDIETEN | ||||
Bedragen x € 1.000 | ||||
Omschrijving investering | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Vastgoed | ||||
IHP, 2020 Burg. Wessels Boer school, Dalen* | 1.302 | |||
IHP, 2021-2025, vernieuwing scholen Schoonoord | 3.002 | |||
Nieuwe investeringskredieten: | ||||
Indexatie krediet IHP 2020 Burg. Wessels Boer en kindvoorziening, Dalen | 78 | |||
Indexatie krediet IHP 2021-2025, vernieuwing scholen Schoonoord | 80 | |||
IHP, scholen Schoonoord, voorbereidingskosten nieuwbouw | 160 | |||
Riolering | ||||
Vervanging en optimalisatie riolering | 1.760 | 1.525 | 1.866 | 1.255 |
Pompen en gemalen | 300 | 300 | 300 | 300 |
Bruggen | ||||
Vervanging brug Klenckerweg* | 178 | |||
Vervanging brug Brinkstraat* | 112 | |||
Vervanging brug Verl.Hoogeveensevaart | 111 | |||
Vervanging brug Ruimsloot | 102 | |||
Openbare ruimte | ||||
Openbare verlichting | 428 | 358 | ||
Facilitair | ||||
Bedoeking Raad- en Theaterzaal* | 35 | |||
Inrichting Hof van Coevorden | 1.000 | |||
Nieuw investeringskrediet: | ||||
Huisvesting A. Kramersingel 4, vervanging inventaris | 340 | |||
Tractie | ||||
VW Crafter Pickup - 7-VXF-48* | 75 | |||
VW Crafter Pickup - 2-VXN-95* | 95 | |||
VW Pickup - 6-VZF-67* | 80 | |||
VW Crafter Gesloten 6-VVV-60 | 55 | |||
VW Gesloten Transporter 4-VTR-87 | 40 | |||
VW Transporter Pickup VJ-280-K | 50 | |||
VW Transporter Pickup met hydr. Kraan VJ-279-K | 50 | |||
VW Transporter Pickup met hydr. Kraan VJ-117-G | 50 | |||
VW Transporter Pick Up met huif VJ-115-G | 40 | |||
VW Transporter Pick Up met huif VJ-116-G | 40 | |||
VW Transporter Gesloten VH-829-Z | 35 | |||
VW Crafter Gesloten VH-828-Z | 38 | |||
VG Haakarm HA-10 (ongekentekend) | 28 | |||
Vacuumtank Zuid | 50 | |||
Fendt 210 Vario | 120 | |||
Fend5 210 Vario | 120 | |||
Toro GM4010S | 95 | |||
Toro GM4010S | 95 | |||
Toro GM5910 | 120 | |||
Vervanging Hyundai 54-bz-vn | 80 | |||
Nieuwe investeringskredieten: | ||||
Vervanging VW Crafter 69-VDT-1 | 70 | |||
Vervanging VW Crafter 78-VKZ-8 | 70 | |||
Vervanging VW Crafter 77-VKZ-8 | 70 | |||
VW Transporter T6 V-345-BB (zuid) | 70 | |||
VW-bus verlengde uitvoering VT-318-V | 30 | |||
Houtversnipperaar Linddana 2014 | 65 | |||
hoogwerker Manitou 180ATJ 2014 | 65 | |||
5.290 | 6.815 | 2.586 | 1.995 | |
* Doorgeschoven investeringen vanuit 2020 | ||||
2. Overzicht lopende investeringen
Stand van zaken van de investeringen tot en met september.
LOPENDE INVESTERINGEN | |||
Bedragen x € 1.000 | |||
Werkelijk t/m | |||
Begroting | september 2020 | Restant | |
Tractie | |||
VW Crafter Pickup - 7-VXF-48 | 75 | 75 | |
VW Crafter Pickup - 2-VXN-95 | 95 | 95 | |
VW Pickup - 6-VZF-67 | 80 | 80 | |
Toro GM 4010S | 90 | 90 | - |
Holder C270 | 90 | 90 | |
Holder C370 | 90 | 90 | |
VW Polo vw polo 91-nzt-5 | 30 | 29 | 1 |
Zoutstrooier Stratos B35-30 AVCLN (S2B33559) | 50 | 52 | -2 |
Vacuumtank Noord | 50 | 50 | |
Zoutstrooier Stratos 50-42 PCLN (S2B 34568) | 60 | 45 | 15 |
Nimos TW5 (38) | 35 | 35 | |
Vervanging S2B32394, gladheidsbestrijdingsapp. | 45 | 40 | 5 |
Vervanging S2B32395, gladheidsbestrijdingsapp. | 45 | 40 | 5 |
Vervanging S2B32396, gladheidsbestrijdingsapp. | 45 | 40 | 5 |
Aanschaf tractor Ferrari | 41 | 40 | 1 |
Totaal tractie | 921 | 376 | 545 |
Riolering | |||
Riolering; reconstructie Wachtum | 1.300 | 1.432 | -132 |
Riolering; optimalisering Oosterhesselen | 332 | 16 | 316 |
Riolering; Pompen en gemalen 2020 | 300 | 15 | 285 |
Riolering; Schoolstraat te Dalen | 600 | 548 | 52 |
Riolering; Vervanging en optimalisatie 2020 | 729 | 729 | |
Riolering; by-pass persleiding De Mars | 110 | 15 | 95 |
Riolering: rioolvervanging Oosterhesselen | 52 | 55 | -3 |
Riolering Middendorpstraat, Meppen | 85 | 79 | 6 |
Totaal riolering | 1.629 | 563 | 1.066 |
Openbare ruimte | |||
Vervanging openbare verlichting | 498 | 313 | 185 |
Totaal openbare ruimte | 498 | 313 | 185 |
Huisvesting | |||
Renovatie brandweerkazerne Zwinderen | 265 | 128 | 137 |
Totaal huisvesting | 265 | 128 | 137 |
Infrastructurele projecten | |||
Project N34/Klooster | 700 | 546 | 154 |
Project N34/Zuidelijke ontsluitingsweg | 380 | 29 | 351 |
Fietspaden Dalerallee en Dalerpeel | 270 | 187 | 83 |
Vervanging brug Brugstraat | 356 | 48 | 308 |
Totaal infrastructurele projecten | 1.706 | 810 | 896 |
Overige investeringen | |||
Wandelknooppuntensysteem | 300 | 100 | 200 |
Project gasloos de Swaneburg | 360 | 288 | 72 |
Kwaliteitsimpuls sport, onderbouw | 940 | 704 | 236 |
Kwaliteitsimpuls sport, toplaag | 780 | 731 | 49 |
Kwaliteitsimpuls sport, ledveldverl. | 509 | 577 | -68 |
Totaal overige investeringen | 2.889 | 2.400 | 489 |
RSP | |||
RSP: stationsomgeving | 15.180 | 11.549 | 3.631 |
RSP: stationsomgeving, bijdrage provincie | -12.144 | -12.144 | - |
Totaal RSP | 3.036 | -595 | 3.631 |
Totaal | 10.944 | 3.995 | 6.949 |
3. Reserves en voorzieningen
Overzicht reserves en voorzieningen 2021
STAAT VAN RESERVES EN VOORZIENINGEN | ||||||||
Bedragen x € 1.000 | ||||||||
Naam reserve/voorziening | Stand per | Toevoeging | Toevoeging | Onttrekking | Stand per | |||
1-1-2021 | rente | tlv exploitatie | tgv exploitatie | 31-12-2021 | ||||
Algemene reserves | ||||||||
Algemene reserve | 28.568 | 2.000 | 359 | 30.209 | ||||
Totaal algemene reserves | 28.568 | 0 | 2.000 | 359 | 30.209 | |||
Bestemmingsreserves | ||||||||
Stedelijke vernieuwing | 225 | 3 | 228 | |||||
Vastgoed | 1.609 | 24 | 280 | 1.353 | ||||
Onderhoud sportcomplex De Swaneburg | 245 | 4 | 76 | 62 | 263 | |||
Mobiliteit | 584 | 9 | 240 | 353 | ||||
Regio Specifiek Pakket (RSP) | 7 | 0 | 137 | 144 | ||||
Plopsaland | 101 | 2 | 20 | 82 | ||||
Kapitaallasten Hof van Coevorden | 62 | 1 | 58 | 5 | ||||
Dutch TechZone | 166 | 2 | 47 | 121 | ||||
Reserve grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | |||||
Herstructureringsfonds | 1.580 | 24 | 1.604 | |||||
Innovaties zorg | 870 | 13 | 883 | |||||
Accommodaties in de samenleving | 795 | 12 | 100 | 707 | ||||
Regiodeal | 583 | 9 | 505 | 87 | ||||
Totaal bestemmingsreserves | 6.827 | 102 | 213 | 1.312 | 5.830 | |||
Totaal reserves | 35.395 | 102 | 2.213 | 1.671 | 36.039 | |||
Voorzieningen | ||||||||
Vordering op Attero | 21 | 21 | ||||||
Rioleringen | 604 | 18 | 586 | |||||
Voorziening oud-wethouders | 896 | 42 | 854 | |||||
Voorziening 3e ww jaar | 20 | 20 | ||||||
Totaal voorzieningen | 1.542 | 0 | 0 | 60 | 1.482 | |||
Totaal Generaal | 36.937 | 102 | 2.213 | 1.731 | 37.521 | |||
Overzicht reserves en voorzieningen 2022-2024
De meerjarige toevoegingen en onttrekkingen aan reserves en voorzieningen die wij in de begroting hebben opgenomen, zijn als volgt.
STAAT VAN RESERVES EN VOORZIENINGEN MEERJARIG | |||||||||||||||||
Bedragen x € 1.000 | |||||||||||||||||
2022 | 2023 | 2024 | |||||||||||||||
Naam reserve/voorziening | Stand 1 januari | Toevoeging rente 1,5% | Toevoeging | Onttrekking | Stand 1 januari | Toevoeging rente 1,5% | Toevoeging | Onttrekking | Stand 1 januari | Toevoeging rente 1,5% | Toevoeging | Onttrekking | Stand 31 december | ||||
Algemene reserve | |||||||||||||||||
Algemene reserve | 30.209 | 2.000 | 32.209 | 2.000 | 34.209 | 2.000 | 36.209 | ||||||||||
Totaal algemene reserve | 30.209 | 2.000 | 0 | 32.209 | 2.000 | 34.209 | 2.000 | 36.209 | |||||||||
Bestemmingsreserves | |||||||||||||||||
Stedelijke vernieuwing | 228 | 3 | 231 | 3 | 235 | 4 | 238 | ||||||||||
Vastgoed | 1.353 | 20 | 198 | 0 | 1.572 | 24 | 124 | 1.471 | 22 | 97 | 0 | 1.590 | |||||
Onderhoud sportcomplex De Swaneburg | 263 | 4 | 76 | 62 | 281 | 4 | 76 | 62 | 299 | 4 | 76 | 62 | 317 | ||||
Mobiliteit | 353 | 5 | 358 | 5 | 363 | 5 | 369 | ||||||||||
Regio Specifiek Pakket (RSP) | 144 | 1 | 137 | 282 | 3 | 285 | 3 | 288 | |||||||||
Plopsaland | 82 | 1 | 20 | 64 | 1 | 20 | 45 | 1 | 20 | 25 | |||||||
Kapitaallasten Hof van Coevorden | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 | 0 | 6 | |||||||||
Dutch TechZone | 121 | 2 | 11 | 112 | 2 | 114 | 2 | 115 | |||||||||
Reserve grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||
Herstructureringsfonds | 1.604 | 24 | 1.628 | 24 | 1.652 | 25 | 1.677 | ||||||||||
Innovaties zorg | 883 | 13 | 896 | 13 | 910 | 14 | 923 | ||||||||||
Accommodaties in de samenleving | 707 | 11 | 100 | 618 | 9 | 100 | 527 | 8 | 100 | 435 | |||||||
Regiodeal | 87 | 1 | 331 | -243 | -4 | 0 | -246 | -4 | -250 | ||||||||
Totaal bestemmingsreserves | 5.830 | 87 | 411 | 524 | 5.804 | 86 | 76 | 306 | 5.660 | 83 | 173 | 182 | 5.734 | ||||
Totaal reserves | 36.039 | 87 | 2.411 | 524 | 38.013 | 86 | 2.076 | 306 | 39.869 | 83 | 2.173 | 182 | 41.943 | ||||
Voorzieningen | |||||||||||||||||
Vordering op Attero | 21 | 21 | 21 | 21 | |||||||||||||
Rioleringen | 586 | 43 | 543 | 108 | 435 | 170 | 265 | ||||||||||
Oud-wethouders | 854 | 42 | 812 | 42 | 770 | 42 | 728 | ||||||||||
Voorziening 3e ww jaar | 20 | 20 | 20 | 20 | |||||||||||||
Totaal voorzieningen | 1.482 | 0 | 0 | 85 | 1.397 | 0 | 0 | 150 | 1.247 | 0 | 0 | 212 | 1.035 | ||||
Totaal Generaal | 37.521 | 87 | 2.411 | 609 | 39.410 | 86 | 2.076 | 456 | 41.116 | 83 | 2.173 | 394 | 42.978 | ||||
4. Taakvelden conform BBV
Overzicht taakvelden lasten 2021-2024
Lasten | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
0-1 Bestuur | |||||
5. Bestuur en Organisatie | -2.125 | -2.129 | -2.089 | -2.074 | |
0-10 Mutaties reserves | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2. Werkjeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. Ruimte en leefomgeving | -213 | -411 | -76 | -173 | |
4. Openbare ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5. Bestuur en Organisatie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | -2.102 | -2.090 | -2.089 | -2.087 | |
Totaal 0-10 Mutaties reserves | -2.315 | -2.500 | -2.165 | -2.260 | |
0-11 Res. van de rekening van baten en lasten | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0-2 Burgerzaken | |||||
5. Bestuur en Organisatie | -1.983 | -1.983 | -1.983 | -1.787 | |
0-3 Beheer overige gebouwen en gronden | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0-4 Overhead | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | -362 | -362 | -362 | -362 | |
5. Bestuur en Organisatie | -10.647 | -10.953 | -10.955 | -10.950 | |
Totaal 0-4 Overhead | -11.009 | -11.315 | -11.317 | -11.311 | |
0-5 Treasury | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 298 | -143 | -329 | -423 | |
0-62 OZB niet-woningen | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | -70 | -70 | -70 | -70 | |
0-64 Belastingen overig | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | -150 | -150 | -150 | -150 | |
0-7 Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0-8 Overige baten en lasten | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | -119 | -331 | -379 | -639 | |
1-1 Crisisbeheersing en brandweer | |||||
5. Bestuur en Organisatie | -2.183 | -2.172 | -2.172 | -2.172 | |
1-2 Openbare orde en veiligheid | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5. Bestuur en Organisatie | -265 | -265 | -265 | -265 | |
Totaal 1-2 Openbare orde en veiligheid | -265 | -265 | -265 | -265 | |
2-1 Verkeer en vervoer | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | -514 | -274 | -274 | -274 | |
4. Openbare ruimte | -3.329 | -3.245 | -3.258 | -3.251 | |
5. Bestuur en Organisatie | -1.642 | -1.610 | -1.588 | -1.539 | |
Totaal 2-1 Verkeer en vervoer | -5.486 | -5.130 | -5.120 | -5.065 | |
2-4 Economische havens en waterwegen | |||||
4. Openbare ruimte | -2 | -2 | -2 | -2 | |
3-1 Economische ontwikkeling | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | -213 | -177 | -162 | -162 | |
5. Bestuur en Organisatie | -2.117 | -2.115 | -2.115 | -2.115 | |
Totaal 3-1 Economische ontwikkeling | -2.330 | -2.292 | -2.278 | -2.278 | |
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | -239 | -239 | -239 | -239 | |
3-4 Economische promotie | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | -256 | -246 | -255 | -255 | |
4-1 Openbaar basisonderwijs | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | -15 | -15 | -15 | -15 | |
4-3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | -2.150 | -2.050 | -2.050 | -2.050 | |
4. Openbare ruimte | -14 | -14 | -14 | -14 | |
Totaal 4-3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -2.165 | -2.065 | -2.065 | -2.065 | |
5-1 Sportbeleid en activering | |||||
2. Werkjeugd en zorg | -1.143 | -1.283 | -1.281 | -1.279 | |
5-2 Sportaccommodaties | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5-3 Cult.presentatie -productie en -partic. | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | -167 | -219 | -83 | -83 | |
5-4 Musea | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | -222 | -222 | -222 | -222 | |
5-6 Media | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | -843 | -842 | -740 | -739 | |
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | -229 | -201 | -201 | -201 | |
4. Openbare ruimte | -1.006 | -917 | -754 | -754 | |
5. Bestuur en Organisatie | -2.586 | -2.585 | -2.588 | -2.585 | |
Totaal 5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -3.822 | -3.703 | -3.543 | -3.540 | |
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie | |||||
2. Werkjeugd en zorg | -2.770 | -2.770 | -2.770 | -2.770 | |
3. Ruimte en leefomgeving | -26 | -26 | -26 | -26 | |
5. Bestuur en Organisatie | -16 | -16 | -16 | -16 | |
Totaal 6-1 Samenkracht en burgerparticipatie | -2.812 | -2.812 | -2.812 | -2.812 | |
6-2 Wijkteams | |||||
2. Werkjeugd en zorg | -409 | -409 | -409 | -409 | |
6-3 Inkomensregelingen | |||||
2. Werkjeugd en zorg | -15.169 | -15.169 | -15.169 | -15.169 | |
6-4 Begeleide participatie | |||||
2. Werkjeugd en zorg | -4.912 | -4.808 | -4.699 | -4.749 | |
5. Bestuur en Organisatie | -1.798 | -1.798 | -1.800 | -1.801 | |
Totaal 6-4 Begeleide participatie | -6.710 | -6.606 | -6.499 | -6.549 | |
6-5 Arbeidsparticipatie | |||||
2. Werkjeugd en zorg | -1.452 | -1.548 | -1.558 | -1.558 | |
6-6 Maatwerkvoorziening (WMO) | |||||
2. Werkjeugd en zorg | -1.140 | -1.136 | -1.132 | -1.132 | |
6-71 Maatwerkdienstverlening 18+ | |||||
2. Werkjeugd en zorg | -6.975 | -6.956 | -6.895 | -6.895 | |
5. Bestuur en Organisatie | -2.895 | -2.899 | -2.901 | -2.895 | |
Totaal 6-71 Maatwerkdienstverlening 18+ | -9.870 | -9.855 | -9.796 | -9.790 | |
6-72 Maatwerkdienstverlening 18- | |||||
2. Werkjeugd en zorg | -5.689 | -5.097 | -5.151 | -5.151 | |
6-81 Geëscaleerde zorg 18+ | |||||
2. Werkjeugd en zorg | -195 | -163 | -164 | -164 | |
6-82 Geëscaleerde zorg 18- | |||||
2. Werkjeugd en zorg | -1.506 | -1.506 | -1.506 | -1.506 | |
7-1 Volksgezondheid | |||||
2. Werkjeugd en zorg | -763 | -649 | -649 | -649 | |
7-2 Riolering | |||||
4. Openbare ruimte | -2.394 | -2.469 | -2.532 | -2.595 | |
7-3 Afval | |||||
4. Openbare ruimte | -3.707 | -3.707 | -3.707 | -3.707 | |
5. Bestuur en Organisatie | -1.744 | -1.664 | -1.662 | -1.671 | |
Totaal 7-3 Afval | -5.450 | -5.370 | -5.369 | -5.377 | |
7-4 Milieubeheer | |||||
4. Openbare ruimte | -173 | -172 | -172 | -172 | |
5. Bestuur en Organisatie | -822 | -822 | -822 | -822 | |
Totaal 7-4 Milieubeheer | -995 | -994 | -994 | -994 | |
7-5 Begraafplaatsen en crematoria | |||||
4. Openbare ruimte | -305 | -288 | -288 | -285 | |
8-1 Ruimtelijke ordening | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | -342 | -285 | -158 | -158 | |
5. Bestuur en Organisatie | -2.095 | -2.097 | -2.059 | -2.055 | |
Totaal 8-1 Ruimtelijke ordening | -2.436 | -2.381 | -2.217 | -2.212 | |
8-2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | -3.873 | -3.416 | -2.761 | -4.909 | |
8-3 Wonen en bouwen | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | -30 | -30 | -30 | -30 | |
3. Ruimte en leefomgeving | -6.125 | -5.381 | -5.575 | -5.262 | |
4. Openbare ruimte | -3 | -3 | -3 | -3 | |
5. Bestuur en Organisatie | -610 | -610 | -610 | -610 | |
Totaal 8-3 Wonen en bouwen | -6.767 | -6.023 | -6.218 | -5.905 | |
Totaal lasten | -104.545 | -103.209 | -101.987 | -104.099 |
Overzicht taakvelden baten 2021-2024
Baten | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
0-1 Bestuur | |||||
5. Bestuur en Organisatie | 110 | 110 | 110 | 110 | |
0-10 Mutaties reserves | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | 140 | 31 | 20 | 20 | |
2. Werkjeugd en zorg | 162 | 162 | 162 | 162 | |
3. Ruimte en leefomgeving | 1.082 | 330 | 124 | 0 | |
4. Openbare ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5. Bestuur en Organisatie | 100 | 0 | 0 | 0 | |
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 186 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 0-10 Mutaties reserves | 1.671 | 524 | 305 | 182 | |
0-11 Res. van de rekening van baten en lasten | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0-2 Burgerzaken | |||||
5. Bestuur en Organisatie | 445 | 333 | 333 | 333 | |
0-3 Beheer overige gebouwen en gronden | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0-4 Overhead | |||||
5. Bestuur en Organisatie | 117 | 34 | 32 | 32 | |
0-5 Treasury | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 497 | 926 | 1.112 | 1.204 | |
0-61 OZB woningen | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 6.012 | 6.012 | 6.012 | 6.012 | |
0-62 OZB niet-woningen | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 2.980 | 2.980 | 2.980 | 2.980 | |
0-64 Belastingen overig | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 55 | 55 | 55 | 55 | |
0-7 Alg.uitkeringen en ov. uitkeringen GF | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 61.689 | 61.843 | 60.899 | 61.412 | |
0-8 Overige baten en lasten | |||||
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1-1 Crisisbeheersing en brandweer | |||||
5. Bestuur en Organisatie | 38 | 38 | 38 | 38 | |
1-2 Openbare orde en veiligheid | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | 14 | 14 | 14 | 14 | |
5. Bestuur en Organisatie | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Totaal 1-2 Openbare orde en veiligheid | 24 | 24 | 24 | 24 | |
2-1 Verkeer en vervoer | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | 160 | 160 | 0 | 0 | |
4. Openbare ruimte | 66 | 66 | 66 | 66 | |
5. Bestuur en Organisatie | 51 | 31 | 31 | 31 | |
Totaal 2-1 Verkeer en vervoer | 277 | 257 | 97 | 97 | |
3-1 Economische ontwikkeling | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5. Bestuur en Organisatie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 3-1 Economische ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | 29 | 29 | 29 | 29 | |
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 237 | 237 | 237 | 237 | |
Totaal 3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 266 | 266 | 266 | 266 | |
3-4 Economische promotie | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | 9 | 9 | 9 | 9 | |
6. Financiering en alg. dekkingsmiddelen | 1.919 | 1.989 | 1.989 | 1.989 | |
Totaal 3-4 Economische promotie | 1.927 | 1.998 | 1.998 | 1.998 | |
4-3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | 1.088 | 1.088 | 1.088 | 1.088 | |
5-1 Sportbeleid en activering | |||||
2. Werkjeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5-3 Cult.presentatie -productie en -partic. | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | 0 | 90 | 0 | 0 | |
5-6 Media | |||||
1. Economie onderwijs en cultuur | 104 | 104 | 4 | 4 | |
5-7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | |||||
4. Openbare ruimte | 53 | 53 | 53 | 53 | |
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie | |||||
2. Werkjeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. Ruimte en leefomgeving | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Totaal 6-1 Samenkracht en burgerparticipatie | 8 | 8 | 8 | 8 | |
6-2 Wijkteams | |||||
2. Werkjeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6-3 Inkomensregelingen | |||||
2. Werkjeugd en zorg | 12.127 | 12.127 | 12.127 | 12.127 | |
6-4 Begeleide participatie | |||||
2. Werkjeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6-5 Arbeidsparticipatie | |||||
2. Werkjeugd en zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6-6 Maatwerkvoorziening (WMO) | |||||
2. Werkjeugd en zorg | 3 | 3 | 3 | 3 | |
6-71 Maatwerkdienstverlening 18+ | |||||
2. Werkjeugd en zorg | 365 | 565 | 765 | 965 | |
7-2 Riolering | |||||
4. Openbare ruimte | 3.502 | 3.584 | 3.647 | 3.710 | |
7-3 Afval | |||||
4. Openbare ruimte | 4.843 | 4.843 | 4.843 | 4.843 | |
5. Bestuur en Organisatie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 7-3 Afval | 4.843 | 4.843 | 4.843 | 4.843 | |
7-4 Milieubeheer | |||||
4. Openbare ruimte | 35 | 35 | 35 | 35 | |
5. Bestuur en Organisatie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal 7-4 Milieubeheer | 35 | 35 | 35 | 35 | |
7-5 Begraafplaatsen en crematoria | |||||
4. Openbare ruimte | 438 | 438 | 438 | 438 | |
8-1 Ruimtelijke ordening | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | 189 | 189 | 189 | 189 | |
8-2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | 3.869 | 3.394 | 2.747 | 4.895 | |
8-3 Wonen en bouwen | |||||
3. Ruimte en leefomgeving | 2.289 | 2.420 | 2.414 | 2.414 | |
Totaal baten | 105.020 | 104.339 | 102.621 | 105.513 |
5. Incidentele baten en lasten
Overzicht incidentele baten en lasten
OVERZICHT INCIDENTELE BATEN EN LASTEN | |||||||||||
Bedragen x € 1.000 | |||||||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||||||
Programma en omschrijving | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | |||
Economie, onderwijs en cultuur | |||||||||||
Bibliotheken, subsidie | 100 | 100 | |||||||||
Kunst en cultuur, Culturele gemeente 2021-2022 | 55 | ||||||||||
Dutch TechZone | 47 | 11 | |||||||||
Bestemmingsreserve Dutch TechZone | 47 | 11 | |||||||||
Versterken en uitdragen cultuuraanbod (ambitie 1-2019) | 90 | ||||||||||
Subsidie Provincie voor cultuuraanbod (ambitie 1-2019) | 90 | ||||||||||
Economische visie projectenbudget | 109 | 109 | 109 | 109 | |||||||
Economische visie projectenbudget, onttr.alg.reserve | 73 | ||||||||||
Regiodeal | 286 | 286 | |||||||||
Regiodeal, onttrekking bestemmingsreserve | 286 | 286 | |||||||||
Werk, jeugd en zorg | |||||||||||
Sport, subsidies voor accommodaties | 100 | 100 | 100 | 100 | |||||||
Accommodaties in de samenleving, res. mutaties | 100 | 100 | 100 | 100 | |||||||
Ruimte en leefomgeving | |||||||||||
Mobiliteit, diverse projecten | 240 | ||||||||||
Mobiliteit, onttrekking reserve | 240 | ||||||||||
RSP, storting in bestemmingsreserve | 137 | 137 | |||||||||
RSP, bijdragen derden | 160 | 160 | |||||||||
Omgevingswet | 45 | 65 | |||||||||
Kapitaallasten Hof van Coevorden, onttrekking reserve | 58 | ||||||||||
Vastgoed, onttrekking reserve | 280 | 124 | |||||||||
Vastgoed, toevoeging reserve | 198 | 97 | |||||||||
Openbare ruimte | |||||||||||
Openbaar groen, begroeiing bosplantsoen Zuid | 161 | 161 | |||||||||
Bestuur en organisatie | |||||||||||
Duurzaamheid, Regiefunctie warmtetransitie | 40 | 40 | |||||||||
Waterputten voor de brandweer (t/m 2024) | 62 | 47 | 47 | 47 | |||||||
E-Depot toevoeging Informatiebeleidsplan | 100 | ||||||||||
E-Depot toevoeging Informatiebeleidsplan, onttr. alg.reserve | 100 | ||||||||||
Financiering en dekkingsmiddelen | |||||||||||
Onttrekking algemene reserve t.b.v. ambities 2019 | 186 | ||||||||||
Dekking ambities programmabegroting 2019 | 77 | ||||||||||
Overige baten en lasten onder € 50.000 | 77 | ||||||||||
Totaal incidentele baten en lasten | 1.559 | 1.607 | 1.344 | 647 | 256 | 224 | 353 | 100 | |||
Saldo lasten min baten | -48 | 697 | 32 | 253 | |||||||
6. Begrotingssubsidies
Begrotingssubsidies volgens art. 4.23 lid 3 c (Awb)
In deze bijlage zijn de begrotingssubsidies als bedoeld in artikel 4:23 lid 3 onder c Awb opgenomen. Dit zijn subsidies voor, voornamelijk, grotere instellingen die naar verwachting als enige in aanmerking komen voor de subsidie.
In die gevallen is het niet opportuun om een aparte subsidieregeling op te stellen. De wet stelt in dat geval als eis dat de subsidie-ontvanger en het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld op de begroting worden vermeld.
Bedragen x € 1.000 | ||||
Naam organisatie | Subsidie | |||
Icare Jeugdgezondheidszorg: | ||||
- Uniforme deel jeugdgezondheidszorg | 438 | |||
- Lokaal Maatwerkdeel | 96 | |||
Totaal Icare | 534 | |||
Stichting Maatschappelijk Welzijn Coevorden | 1.793 | |||
Gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) (preventief jeugdwerk) | 38 | |||
Inloopvoorziening GGZ Cosis | 65 | |||
Stichting Humanitas (afdeling Coevorden) | 18 | |||
Stichting Voedselbank Zuid-Oost Drenthe | 5 | |||
Stichting Platform Gehandicaptenbeleid | 6 | |||
Stichting Invulbrigade gemeente Coevorden | 10 | |||
Stichting Nei Noaberschap | 2 | |||
Stichting Vakantievreugd | 1 | |||
Stichting Tegen haar wil | 4 | |||
Vluchtelingenwerk Noord Nederland | 50 | |||
Stichting Biblionet Drenthe | 701 | |||
Stichting Biblionet Drenthe (Taalpunt) | 65 | |||
Stichting Toeristisch-Recreatief Coevorden | 158 | |||
Stichting Geopark De Hondsrug | 27 | |||
Stichting Dalen Promotie inzake Fiets4Daagse | 6 | |||
Stichting Streekomroep ZO34! | 22 | |||
Stichting Cultuurpodium Coevorden | 130 | |||
Stichting Stedelijk Museum Coevorden | 222 | |||
Stichting Ondernemend Coevorden | 2 | |||
Plaatselijk belang Oosterhesselen ten behoeve van Hertenkamp | 3 | |||
Samenwerkingsverband Zuid-Oost Drente inzake taalcoordinator | 10 | |||
Samenwerkingsverband Zuid-Oost Drenthe inzake zomerschool | 3 | |||
Onderwijsstichting Arcade inzake schakelonderwijs | 35 | |||
Sport Drenthe inzake Drenthe Beweegt | 6 | |||
Sport Drenthe inzake Drenthe Gezond | 3 | |||
Sport Drenthe inzake Drenthe Gezond | 3 | |||
Natuur en Milieu Federatie Drenthe inzake scholennetwerk | 14 | |||
Stichting Fonds Slachtofferhulp | 10 | |||
Innovatie Veenkoloniën | 5 | |||
7. Verbonden partijen
Kaderstellende informatie verbonden partijen
Verbonden partij | Wijze van deelneming | Betrokkenen | Bestuurlijk belang/bevoegdheid |
1. Gemeenschappelijke regelingen | |||
Recreatieschap Drenthe | De deelnemers wijzen elk één lid en één | De twaalf gemeenten in Drenthe en de | De portefeuillehouder vertegenwoordigt |
en één plaatsvervangend lid aan voor het | Friese gemeente Ooststellingwerf. | onze gemeente in het AB. | |
algemeen bestuur. | |||
EMCO-groep | De gemeenteraden van de deelnemers | De gemeenten Emmen, Coevorden en | De gemeenteraad heeft twee leden van het |
benoemen de leden van het bestuur de | Borger-Odoorn. | college aangewezen als vertegenwoordiger | |
gemeente Emmen 4 leden; de gemeente | in het AB. | ||
Coevorden 2 leden; de gemeente | |||
Borger - Odoorn 2 leden. | |||
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst | Het college van burgemeester en wethouders | De twaalf gemeenten in Drenthe. | De portefeuillehouder in het college is |
Drenthe (GGD) | wijst één lid en één plaatsvervangend lid aan | aangewezen als vertegenwoordiger in het AB. | |
voor het algemeen bestuur. | |||
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe | De colleges van burgemeester en wethouders | De provincie Drenthe en de twaalf gemeenten | De portefeuillehouder in het college |
(RUD) | van de deelnemende gemeenten wijzen ieder | in Drenthe. | vertegenwoordigt het college in het |
één lid van het algemeen bestuur aan. Zij | algemeen bestuur. | ||
wijzen tevens in ieder geval één vervangend | |||
lid van het algemeen bestuur aan. | |||
Veiligheidsregio Drenthe (VRD) | Het algemeen bestuur bestaat uit de | De twaalf gemeenten in Drenthe. | De burgemeester is lid van het algemeen |
burgemeesters van de aan deze regeling | bestuur en heeft één stem. | ||
deelnemende gemeenten. | |||
Bestuursacademie Noord-Nederland | De raden van de deelnemende gemeenten | De provincies Groningen, Friesland en | Gezien de aard van de regeling zijn de |
(BANN) | kiezen uit hun midden één lid en één | Drenthe, de Groningse, Friese en Drentse | belangen gering. |
plaatsvervangend lid van het algemeen | gemeenten en de deelnemende | ||
bestuur, de voorzitter daaronder begrepen. | waterschappen. | ||
De gemeentesecretaris is als gemeentelijk | |||
vertegenwoordiger in het algemeen bestuur | |||
aangewezen. | |||
Euregio Enschede/Gronau | Elke deelnemer wijst vertegenwoordigers | 129 Nederlandse en Duitse gemeenten, | De gemeenteraad heeft de burgemeester, |
aan voor het algemeen bestuur. Het aantal is | steden en (Land-)Kreise uit de deelgebieden | een wethouder en een raadslid aangewezen | |
afhankelijk van de betaalde lidmaatschaps- | Vechtdal, regio Twente, regio Achterhoek, | als gemeentelijk vertegenwoordiger in het | |
bijdragen die gebaseerd zijn op de inwoners- | de Landkreise Grafschaft Bentheim, Emsland | algemeen bestuur. | |
aantallen. Wij hebben 3 vertegenwoordigers | en Osnabrück, de steden Osnabrück en | ||
in het algemeen bestuur. | Münster en de Kreise in het Münsterland. | ||
Eems Dollard Regio (EDR) | Elke deelnemer wijst twee vertegen- | Duitse en Nederlandse gemeenten, WGR- | De gemeenteraad heeft de burgemeester |
woordigers aan in de EDR-raad. | regio's, Kamers vanKoophandel en overige | en de portefeuillehouder financiën | |
publiekrechtelijke lichamen die de regeling | aangewezen als lid van de EDR-raad. | ||
hebben ondertekend. | |||
Bedrijfsvoeringsorganisatie Publiek | Het bestuur bestaat uit een afvaardiging van | De colleges van de gemeenten in Groningen | De regio Zuidoost-Drenthe bestaat uit de |
Vervoer Groningen en Drenthe | de collegeleden van de deelnemers: | en Drenthe en het dagelijks bestuur van het | gemeenten Borger-Odoorn; Coevorden; |
1 vertegenwoordiger per deelnemer per | OV-bureau Groningen Drenthe. | Emmen. Deze regio levert één vertegen- | |
regio en een vertegenwoordiger van het | woordiger voor het bestuur. | ||
OV-bureau. | |||
2. Vennootschappen en coöperaties | |||
GVZ Europark Coevorden-Emlichheim | Aandeelhouder. Het betreft een GmbH naar | De Samtgemeinde Emlichheim, de gemeente | Drie leden van het college maken deel uit |
GmbH | Duits recht, waarvan de gemeente | Coevorden, het district Grafschaft Bentheim, | van de Aufsichtsrat respectievelijk de |
medeaandeelhouder is. | het land Niedersachsen en de Noordelijke | de Gesellschafterversammlung. | |
Ontwikkelings-maatschappij. | |||
N.V. Area reiniging | Aandeelhouder. | De gemeenten Coevorden, Emmen en | Wij hebben een vertegenwoordiger in de |
Hoogeveen. | algemene vergadering van aandeelhouders | ||
(AVA) met paritair stemrecht. Daarnaast | |||
treden wij op als opdrachtgever. Binnen het | |||
college is een functionele scheiding | |||
aangebracht tussen de rol van aandeelhouder | |||
en die van opdrachtgever. De burgemeester | |||
vertegenwoordigt onze gemeente in de AVA. | |||
N.V. Waterbedrijf Drenthe | Aandeelhouder. | De provincie Drenthe en de gemeenten in de | De portefeuillehouder financiën. |
Provincie Drenthe zijn aandeelhouder. | vertegenwoordigt onze gemeente in de AVA. | ||
N.V. Rendo holding | Aandeelhouder. Daarnaast hebben wij met de | Diverse gemeenten in Drenthe en Overijssel. | De burgemeester vertegenwoordigt onze |
groep kleine aandeelhouders tezamen het | gemeente in de AVA. | ||
recht een voordracht te doen tot benoeming | |||
van één lid in de Raad van Commissarissen | |||
van de N.V. Rendo Holding. | |||
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | Aandeelhouder. | Het rijk, de provincies en nagenoeg alle | De burgemeester vertegenwoordigt onze |
(BNG) | Nederlandse gemeenten. | gemeente in de AVA. | |
Deelnemingen verkoop aandelen Essent | |||
Enexis Holding N.V. | Aandeelhouder. | Diverse provincies en gemeenten. | De burgemeester vertegenwoordigt onze |
gemeente in de AVA. | |||
Publiek Belang Elektriciteitsproductie | Aandeelhouder. | Diverse provincies en gemeenten. | De burgemeester vertegenwoordigt onze |
B.V.(50% belang EPZ) | gemeente in de AVA. | ||
Verkoop Vennootschap B.V. | Aandeelhouder. | Diverse provincies en gemeenten. | De burgemeester vertegenwoordigt onze |
gemeente in de AVA. | |||
Vordering op Enexis B.V. | Aandeelhouder. | Diverse provincies en gemeenten. | De burgemeester vertegenwoordigt onze |
gemeente in de AVA. | |||
CBL Vennootschap B.V. | Aandeelhouder. | Diverse provincies en gemeenten. | De burgemeester vertegenwoordigt onze |
gemeente in de AVA. | |||
CSV Amsterdam B.V. (voorheen Claim | Aandeelhouder. | Diverse provincies en gemeenten. | De burgemeester vertegenwoordigt onze |
Staat Vennootschap B.V.) | gemeente in de AVA. |
8. Stelpost vervangingsinvesteringen
In onderstaand overzicht laten wij het verloop van de stelpost vervangingsinvesteringen zien. Wij laten zien hoe de stelpost is opgebouwd, welke mutaties wij hebben verwerkt, en welke bedragen na de mutaties beschikbaar zijn. In de tegel 'Financiën' hebben wij onder het kopje 'Ontwikkeling uitgaven' een samenvatting opgenomen en laten wij de nieuwe omvang van de stelpost zien.
VERVANGINGSINVESTERINGEN | |||||||
(bedragen x € 1.000) | |||||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||
Volume stelpost vervangingsinvesteringen | 265 | 261 | 436 | 437 | |||
- waarvan beschikbaar voor reguliere vervangingsinvesteringen | 200 | 200 | 200 | 200 | |||
- waarvan beschikbaar voor mobiliteit | 90 | 90 | 90 | 90 | |||
- ingezet voor mobiliteit (ambitie Progr.begr.2019) | -55 | -54 | -53 | ||||
- waarvan beschikbaar voor sport | -25 | 26 | 200 | 200 | |||
Actualisatie investeringen 2021-2024 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||
a.Reguliere vervangingsinvesteringen | |||||||
Beschikbaar | 200 | 200 | 200 | 200 | |||
Mutaties reguliere investeringen | 94 | 138 | 27 | 166 | |||
Mutaties onderwijshuisvesting: | |||||||
Coevorden: Paul Krugerschool, brandtrap | -6 | -6 | -6 | -6 | |||
Coevorden: De Nieuwe Veste, voorbereidingskrediet | -100 | ||||||
Dalen: Burg.Wessels Boer school, investering schuift een jaar op | 70 | ||||||
Dalen: Burg. Wessels Boer school, tijdelijke huisvesting tijdens renovatie | -125 | ||||||
Dalen: Burg. Wessels Boer school, indexatie renovatiekrediet | -5 | -5 | -5 | ||||
Schoonoord: investering schuift een jaar op | 120 | ||||||
Schoonoord: voorbereidingskrediet | -7 | -7 | -7 | ||||
Schoonoord: indexatie | -3 | -3 | |||||
Subtotaal mutaties | -67 | 242 | 7 | 147 | |||
Saldo stelpost voor reguliere investeringen | 134 | 442 | 207 | 347 | |||
b. Mobiliteit | |||||||
Beschikbaar | 90 | 35 | 36 | 37 |