Omschrijving activiteit

We werken de komende anderhalf jaar toe naar een optimale online dienstverlening die blijvend in ontwikkeling is, aansluit op (veranderende) wensen en behoeften van inwoners, veilig is en voldoet aan wet- en regelgeving. Digitale ontwikkelingen gaan razendsnel. Inwoners verwachten van hun gemeente, als eerste overheid, dat ze ook daar snel en makkelijk online producten en diensten kunnen aanvragen. Vanuit de te ontwikkelen participatie visie wordt gezocht naar opties om ook online in gesprek te komen met de samenleving, passend bij verbindend besturen.

Voor 2021 worden de volgende concrete resultaten benoemd:

Herbouw van het complete systeem van de website in oktober 2021; 
September 2020 hebben we een toegankelijkheidsverklaring opgeleverd. In 2021 blijven we structureel werken aan onze digitale toegankelijkheid zodat inwoners met visuele of auditieve beperkingen op een goede manier gebruik kunnen maken van de website;
Eind 2021 is tachtig procent van onze producten en diensten beschikbaar via e-formulieren, waardoor het voor inwoners, ook inwoners die minder digivaardig zijn, makkelijker wordt om online producten en diensten aan te vragen;
Een optimale digitale dienstverlening die blijvend in ontwikkeling is, heeft tijd, aandacht en de juiste expertise nodig. We gaan in 2021 werken met een online team zodat deze onderdelen op een vaste plek belegd zijn.

Portefeuillehouder

R. Bergsma

Kwaliteit

G

Toelichting

Geld

G

Toelichting

Tijd

G

Toelichting

Afgelopen twee jaar hebben we onze resultaten opgeleverd volgens planning. Alleen de oplevering van de nieuwe website is in verband met factoren buiten onze invloed om vertraagd (vertraging bij Dimpact/leverancier nieuwe systeem). In afstemming met de opdrachtgever Rixt Wibiër is de oplevering van de nieuwe website buiten de scope van project online dienstverlening geplaatst. Vanuit project online dienstverlening wordt er een netwerkteam in de organisatie geïnstalleerd.  Dit online netwerkteam is geen officieel nieuw team, het is  een team dat opgave gericht samenwerkt vanuit de verschillende disciplines: communicatie, automatisering, dienstverlening en klantcontact. De oplevering van de nieuwe website komt bij dit team te liggen en zal in Q3 2022 plaatsvinden.