In deze jaarrapportage 2021 leest u over de ingezette lijnen en ambities. Deze zijn versterkend geweest voor en aanvullend op de reguliere taken van het sociaal domein. Zo is er blijvend sterk ingezet op voorkomen en preventie. Het college heeft zich elke dag weer ingezet voor de inwoners van onze gemeente. We werken samen met onze partners aan een gezondere en sterkere gemeente. Een gemeente waar inwoners zelfredzaam zijn en zo min mogelijk een beroep hoeven te doen op die gemeente. En waar dat wel nodig is, staan wij klaar. De pijler ‘voorkomen’ is richtinggevend voor ons handelen. Er is in de volle breedte zoveel mogelijk ingezet op het voorkomen van zorgen en problemen en het normaliseren daarvan. Door deze preventieve basis verwachten we dat er op termijn een minder groot beroep wordt gedaan op het noodzakelijke vangnet dat wij als gemeente hebben voor de inwoners die dit echt nodig hebben. Voor wat betreft de tekorten en de taakstelling, hebben we deze voor 2021 gerealiseerd.
Er zat in 2021 soms spanning op de beschikbare capaciteit in relatie tot de de hoeveelheid opgaves. Hier wordt aan gewerkt middels het inrichten van een toekomstbestendige organisatie. Zo vragen de doorontwikkeling van het sociaal domein en de monitor SD ook juist in 2022 extra nadruk. Met de beschikbare capaciteit is het echter gelukt om al het reguliere werk door te laten gaan. Inwoners zijn geholpen waar dat nodig was.
Transformatie
De transformatie in het sociaal domein hebben wij in 2021 vorm gegeven door meer te sturen op onze toegang en inkoop en door in te zetten op preventie. Dit vraagt om een doorontwikkeling van ons sociaal domein en het goed ontsluiten van onze basisinformatie. Hier is in 2021 een begin mee gemaakt. De monitor Sociaal Domein is verder ontwikkeld en we gaan de monitor gebruiken om datagedreven te sturen op de kwaliteitseffecten en de taakstelling. Dus sturen op de beweging die we willen maken en wij zien als een belangrijk onderdeel om uw en onze ambities te realiseren. Onze sturing zit ook in het verder versterken van de samenwerking met onze ketenpartners.
Positieve gezondheid en de nationale sportweek
Een mooi voorbeeld van preventief en integraal werken is het gedachtegoed van positieve gezondheid, waarin de kracht van de inwoner centraal staat en niet de aandoening. MWC heeft positieve gezondheid als een van haar speerpunten benoemd en verwerkt dit in haar werkwijze. Ook intern ontwikkelt het gedachtengoed van positieve gezondheid zich meer en meer. Tijdens de succesvolle nationale sportweek in september 2021 is hierop extra ingezet met het aanbieden van leefstijlchecks en vervolggesprekken door het project 'de gezonde huiskamer'. De nationale sportweek heeft naast aandacht voor sporten en bewegen, veel bijgedragen aan het gezonder maken van de eigen leef- en sportomgeving voor jong en oud in alle dorpen en wijken. Zeker tijdens de corona-pandemie een heel goed moment voor zowel inwoners als verenigingen om deze frisse, gezonde start weer te kunnen maken.
Kansrijk opgroeien
In 2021 is gestart met het vierjarige programma Kansrijk Opgroeien. Een brede aanpak met o.a. onderwijs, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg, woningcorporatie. Er is met inwoners en ervaringsdeskundigen samengewerkt om beter te weten waar organisaties hun werkprocessen kunnen verbeteren. Daaruit hebben we geleerd dat we heel vroeg in het proces van projecten en aanpassingen van werkprocessen de ervaringen van inwoners moeten meenemen, o.a. over de communicatie met inwoners over het project. Uw gemeenteraad is in september 2021 geïnformeerd over de activiteiten.
Jeugd
In 2021 is de visie jeugd geschreven en het uitvoeringsplan jeugd is begin 2022 vastgesteld door het college. Dit plan biedt het kader hoe we anders willen gaan werken waarbij we de positieve gezondheid van het kind voorop zetten en meer grip willen gaan krijgen op de zorgkosten.
De ontwikkeling van het aantal kinderen en jongeren in de jeugdzorg laat in aantallen een kleine groei zien van 908 kinderen en jongeren in 2020 naar 924 in 2021. De kosten van de individuele voorzieningen zijn gestegen van 8,2 miljoen in 2020 naar 8,7 miljoen in 2021. De kostenontwikkeling staat ook onder invloed van de coronapandemie. Deze gegevens vragen om een verdere analyse zoals is benoemd in het uitvoeringsplan jeugd.
Wmo
Voor de Wmo geldt dat het aantal inwoners met individuele begeleiding of dagbesteding is gestegen van 550 in 2020 naar 576 in 2021. Hierbij is een duidelijke afname te zien bij de PGB-zorg. Het aantal inwoners met huishoudelijke hulp of een schoonmaakvoorziening is gestegen van 1.540 in 2020 naar 1.664 in 2021. Hierbij is wel sprake van een verschuiving van zwaardere zorg (huishoudelijke hulp) naar lichtere vormen (schoonmaakondersteuning). De totale uitgaven aan de Wmo zijn met 8,5 miljoen in 2021 ongeveer gelijk aan het niveau van 2020. Als een effect van onze andere indicatiestelling betekent dat dat de gemiddelde kosten per cliënt zijn gedaald ten opzichte van 2020. Ook deze gegevens vragen om een verdere analyse om van daaruit verder te kunnen sturen op meer grip op de uitgaven.
Inburgering en taakstelling huisvesting vergunninghouders
In 2021 hebben wij ons beziggehouden met de verdere voorbereiding op de komst van/de implementatie van de nieuwe Wet inburgering, die op 1 januari 2022 in werking is getreden. De implementatie staat grotendeels. Zo hebben wij de verschillende onderdelen (brede intake/pip, afname leerbaarheidstoets, voortraject na huisvesting, regievoering inburgering, financiële ontzorging) ingebed in onze organisatie. In regionaal verband is de aanbesteding van de B1 en de Z-route afgerond. Deze leerroutes zullen worden verzorgd door één taalaanbieder/opleidingsinstituut (IVIO Opleidingen). De aanbesteding van de Onderwijsroute is door landelijke ontwikkelingen uitgesteld.
De taakstelling huisvesting vergunninghouders, inclusief de geringe achterstand in 2020, hebben wij dit jaar ruimschoots behaald. We hebben 17 statushouders meer gehuisvest.
Schuldhulpverlening
De kosten bij schuldhulpverlening lopen op van € 60.000 in 2018 naar € 84.000 in 2020 en de verwachting voor 2021 is circa € 90.000. Het aantal inwoners die in de schuldhulpverlening zitten en bekend zijn bij ons, heeft in 2021 licht afgenomen met ongeveer 20 huishoudens . De breedte van de schuldhulpverlening is toegenomen, dit wil zeggen dat er meer mensen een beroep op kunnen doen, omdat het 'pakket' is verbreed. In 2021 is er door ca 233 cliënten van circa 400 diensten gebruik gemaakt. Diensten zijn bijvoorbeeld: advies geven, budgetbeheer, een schuldregeling of schuldbemiddeling. 68% van de 233 cliënten is woonachtig in de stad Coevorden. De cijfers en aantallen komen overeen met het landelijke beeld. Wat opvalt is dat er in 2021 een positieve uitstroom is geweest.
Toeslagenaffaire
Ouders waarvan de kinderopvangtoeslag onterecht is stopgezet of waar een terugbetaling heeft plaatsgevonden tussen 2005 en 2019 zijn mogelijk gedupeerd. Zij kunnen zich tot 1 januari 2024 bij de Belastingdienst melden als gedupeerde. In 2021 hebben wij lijsten ontvangen van de Belastingdienst met daarop de mogelijk gedupeerden in onze gemeente. Het ging om 61 huishoudens. Wij hebben met alle 61 huishoudens contact gelegd en onze hulp aangeboden op het gebied van wonen, financiën, zorg, gezin en werk/dagbesteding. Van de 61 huishoudens maken 11 huishoudens gebruik van onze hulpverlening. Er zijn twee consulenten Schuldhulpverlening die zich bezig houden met de ondersteuning aan deze mogelijk gedupeerden. De inzet is om deze huishoudens weer een goede start te geven. We hebben bedden, fietsen, kleding en laptops verstrekt, met name voor de kinderen), maar ook het behalen van een rijbewijs vergoed voor een ouder. We hebben één huishouden geholpen aan een huurwoning en daar ook de eerste maand huur vergoed. Alle vergoedingen kunnen wij terugvragen aan het Rijk.
In december kon er gestart worden met het kwijtschelden van publieke vorderingen, zo ook bij onze eigen gemeentelijke belastingen en vorderingen vanuit de Participatiewet hierbij ook de BBZ en Tozo meegerekend, IOAW, IOAZ en de Inburgeringswet.
Betaald werk voor inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt of een arbeidsbeperking
Eind 2021 zijn er 46 inwoners actief op een afspraakbaan. Hiermee hebben onze taakstelling voor de baanafspraakbanen gerealiseerd. De taakstelling voor beschut werk is voor 2021 vastgesteld op 16 inwoners. Deze taakstelling is op één inwoner na (0,8 fte) na niet gehaald. Inmiddels is dit tekort ingehaald.
Zorgtraject Ganzenroute 2021
Aan dit succesvolle traject hebben 31 mensen met een bijstandsuitkering deelgenomen. Het doel van dit traject is om die mensen op allerlei verschillende niveaus stappen te kunnen laten zetten in de zorgsector. Het gaat hierbij om stappen te zetten richting bepaalde wensberoepen, zoals helpende zorg & welzijn, thuiszorg, verzorgende IG of een opleiding specifieke doelgroepen. Maar ook is ingezet op deelname aan workshops, speeddaten met werkgevers, taalstages en/of werkervaringsplekken. Vanuit dit traject hebben 16 mensen daadwerkelijk een stap in de zorg gemaakt (regulier werk, leerwerkplek, werkervaringsplek en vrijwilligerswerk) en 4 mensen hebben een baan buiten de zorg gevonden. Het traject heeft zeer mooie resultaten opgeleverd. Door het succes wordt er gewerkt aan een vervolg op de Ganzenroute.
Aantallen bijstandsuitkering
Het aantal inwoners dat een beroep doet op de bijstand blijft historisch laag. Op 31 december 2021 stond de teller voor wat betreft het aantal uitkeringen op 704 (Pw, Ioaw, Ioaz, Bbz).