Het onderwijsachterstandenbudget is voornamelijk bedoeld voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Ook in 2021 gaan we verder met de ingezette lijnen als het gaat om taalontwikkeling. Dit doen we samen met kinderopvangpartijen en scholen. We gebruiken de lijn 'Tel mee met Taal' bestaande uit Boekstart, Boekstart in de kinderopvang en de bibliotheek op school. Daarnaast gebruiken alle kinderopvangpartijen en een groot deel van de scholen de woordenschatmethodiek 'LOGO 3000'. Omdat een kind niet alleen op school leert, wordt nu ook op een aantal plekken geprobeerd laagtaalvaardige ouders te ondersteunen in hun taalontwikkeling. Dit gebeurt met 'Ei van Columbus', de oudercomponent van 'LOGO 3000'. In 2021 willen we met al deze activiteiten verder aan de slag.  Daarnaast willen we projecten, die door de crisis zijn stilgelegd weer oppakken.

J. Huizing

In 2021 zijn alle geplande activiteiten uitgevoerd. Daarnaast is er middels het ITTA-project geïnvesteerd  in samenwerken met NT1 ouders en een lage SES . De insteek van dit project was om te onderzoeken waar ouders en bibliotheek elkaar kunnen vinden, zodat kinderen optimaal ondersteund konden worden in hun (taal)ontwikkeling. Dit heeft geresulteerd in de  activiteitenklapper Speelplezier voor Thuis en de  ouderbijeenkomst Samen voor je kind. T.a.v. ouderbetrokkenheid (Ei van Columbus) wordt door de organisaties gekeken naar de mogelijkheden, rekening houdend met de COVID-richtlijnen voor onderwijs en kinderopvang.