Binnen de Regiodeal richten wij ons op de grote transformatieopgave van de bestaande koopwoningvoorraad. Onze inzet is vooral gericht op de doelgroep die dat wegens financiële beperkingen niet kan doen. Het hoofddoel van de pijler Wonen is dan ook het ontwikkelen van een aanpak om te komen tot een toekomstbestendige woningvoorraad voor woningeigenaren met een laag inkomen. Onder toekomstbestendig wonen verstaan wij dan de kwalitatieve verbetering van de woningvoorraad door het verduurzamen te stimuleren en een bewuste campagne te voeren voor het aanpasbaar maken voor het langer thuis wonen. In 2021 gaan we verder met de verdere inrichting van de proeftuin in Tuindorp en het vitale dorpen project.

In Tuindorp zal er een gebiedsagenda worden uitgewerkt die aan sluit bij de vraagstukken van bewoners. Dit zal resulteren in een vervolgaanvraag voor de proeftuin van Tuindorp. Hierin zal aandacht zijn voor de instrumenten die we vanuit de Regiodeal in kunnen zetten om bewoners te ‘verleiden’ tot het toekomstbestendig maken van de woningvoorraad in de wijk.

Het toekomstbestendig maken van de woningvoorraad speelt ook een grote rol in het ‘vitale dorpen’ project dat vanuit de Regiodeal in 2021 verder wordt uitgewerkt. We willen leefbare dorpen, waar jong en oud plezierig kunnen wonen en werken. Maar wat is hier nu voor nodig?  Welke voorzieningen zijn belangrijk voor de verschillende soorten kernen? Een project dat zich dan ook richt op de samenredzaamheid van inwoners en het benodigde voorzieningenniveau in de dorpen.

S. Stegen

In de proeftuin Tuindorp hebben we eindelijk, ondanks de corona, kennis kunnen maken met enkele bewoners in de wijk. Samen met corporatie Domesta hebben we tijdens de 'tegelwipdag' diverse bewoners gesproken over het wonen in de wijk. Veel bewoners zijn blij met het vele groen in de wijk en wonen hier al geruime tijd tevreden. Beter onderhoud groen in openbare ruimte en tuinen, meer parkeermogelijkheden en beter onderhoud van woningen zijn thema's die door bewoners onder de aandacht zijn gebracht. Onze vervolgstap is om samen met bewoners met deze thema’s aan de slag te gaan. Voor de begeleiding van dit proces hebben we inmiddels een kwartiermaker gevonden. Uiteindelijk gaan we 10 huishoudens in de wijk benaderen die met ons hun woning willen verduurzamen.

In de aanpak vitale dorpen zijn concrete stappen gezet.  Er zijn in 2021 twee (online) bijeenkomsten geweest over de vitaliteit van dorpen en buurten in de regiodealgemeenten. In beide sessies hebben 20 dorpen uit verschillende gemeenten van de Regiodeal deelgenomen. Thema's waarop dorpen en buurten ondersteuning vanuit Vitale Dorpen vragen, gaan over Omzien naar Elkaar en Leren van elkaar, gevolgd door het Verenigingsleven en Ontmoeting. Vanuit het project is er aan het einde van het jaar een ondersteuningsaanbod uitgedaan naar de diverse dorpen en buurten. Te beginnen met de deelnemers van de beide sessies. Het ondersteuningsaanbod kan een adviestraject zijn voor een complete begeleiding in een Vijf sterren methodiek, of voor een thema van één van de vijf sterren. Hierop hebben vijf dorpen positief gereageerd. Met hen zijn intakegesprekken opgestart.

In 2021 is er opnieuw geld toegewezen aan Coevorden als penvoerder van diverse projecten binnen de Regiodeal. Voor Coevorden is er geld toegewezen voor het vervolg van de projecten 'Gezinscoaches Generatie-armoede' en 'New Jobportunities'.  Het betrof een totaalbedrag van € 345.000,--.