In 2021 worden de volgende projecten opgestart of gerealiseerd om het behalen van de VANG doelstellingen mogelijk te maken:

- Communicatiecampagne: In Drents verband is een communicatiecampagne ontwikkeld die focust op de boodschap waarom het belangrijk is om afval te scheiden. Als gemeenten communiceren wij op dit moment vooral hoe men afval moet scheiden. Onderzoek laat zien dat de scheidingsbereidheid hoog is als men goed voorgelicht wordt waarom dit belangrijk is.
- Toekomst milieustraten: Op dit moment heeft Coevorden twee milieustraten zonder weegsystemen. In 2020 is er een onderzoek gestart inzake de optimalisering van de samenwerking van de beide teams openbare ruimte. Hierin wordt ook de toekomst van de milieustraten besproken. In 2021 wordt het onderzoek afgerond.
- Gerichte aanpak zwerfafval: Op basis van data zal gerichter worden gewerkt aan de aanpak van zwerfafval.
- Wij willen de bewustwording van afvalscheiding bij kinderen verder bevorderen. Wij gaan onderzoeken hoe wij in samenwerking met scholen en inzamelbedrijven hier een goede invulling aan kunnen geven.
- Vernieuwde werkwijze inzameling oud papier: Samen met de scholen en verenigingen wordt gewerkt aan een nieuw inzamelsysteem. Ingezet wordt op een efficiënter systeem met meer service voor onze inwoners om zo de hoeveelheid oud papier in het restafval terug te dringen.
- Effectmeting en bepalen aanvullende acties: De lange termijn effecten van beleidsingrepen moeten waargenomen worden. Op basis hiervan moet gekeken worden welke toekomstige wijzigingen nodig zijn om de VANG doelstellingen te behalen.

J. Huizing

In 2021 is de routekaart 2024 vastgesteld door het college. Deze routekaart bevat maatregelen die het realiseren van de Van Afval Naar Grondstof (VANG) doelstelling in 2024 mogelijk moet maken.

Onderdeel hiervan is de wijziging van inzamelsysteem Oud Papier en Karton (OPK), onderzoek naar de toekomstige werkwijze van de milieustraten. Verwachting was dat beide verkenningen in 2021 afgerond zouden worden, echter mede door veranderende omstandigheden is dit niet gerealiseerd. Deze worden momenteel uitgewerkt.

In 2021 is een gezamenlijke communicatiecampagne uitgevoerd samen met de andere Drentse gemeenten waarbij gefocust wordt waarom het belangrijk is om afval te scheiden. Onderzoek laat zien dat de scheidingsbereidheid hoog is als men goed voorgelicht wordt waarom dit belangrijk is.  Voor 2022 wordt gezamenlijk verkend hoe dit vervolgd gaat worden.

in 2021 is een juridische verkenning afgerond naar de mogelijkheden van afvalinzameling op scholen. in 2022 zal een voorstel voorgelegd worden aan de raad.

Door een aantal veranderende omstandigheden heeft de vernieuwde aanpak van inzameling van oud papier wat vertraging opgelopen. Dit geldt eveneens voor het onderzoek naar de milieustraten.