We gaan aan de slag met Duurzaam Dalen en andere stakeholders om Dalen aardgasvrij te maken. In het najaar van 2020 krijgen wij te horen of het  ingediende subsidieverzoek voor de Proeftuin Aardgasvrije Wijken wordt ingewilligd, waarna wij in 2021 tot uitvoering over kunnen gaan. Indien er geen subsidie wordt verleend gaan wij op zoek naar een andere manier om het projectplan toch van start te laten gaan. In dit geval komen wij terug bij uw Raad met een aangepast voorstel.

J. Huizing

Samen met Duurzaam dalen en andere stakeholders is het subsidieverzoek in najaar 2020 ingediend. Ondanks de positieve verwachtingen is deze subsidie voor Proeftuin Aardgasvrije Wijken helaas niet ingewilligd.  Het overleg met Duurzaam Dalen en andere betrokkenen is wel voortgezet, dit heeft er toe geleid dat in het najaar van 2021 wederom een subsidieverzoek is ingediend.  De mogelijke toekenning van deze aanvraag vindt medio maart 2022 plaats.  De Transitie Visie Warmte is in februari akkoord bevonden in de Raad,  Dalen een van de dorpen waar de komende jaren een Wijkuitvoeringsplan gaat worden opgesteld. De samenhang tussen deze twee projecten is groot, wanneer de aangevraagde subsidie wordt toegekend is een deel van het financiële plaatje voor de op te stellen WUP gedekt.

De landelijk aangevraagde subsidie is helaas niet gehonoreerd, voor 2022 is een nieuwe aanvraag gedaan.

Vanwege het niet toekennen van de subsidie gelden is de pilot Energie Neutrale Wijk/Dorp niet verder opgestart.