In Coevorden zijn wij door de inzet van pilots bezig met het experimenteren op verschillende thema’s van de nieuwe wet (regie vanaf het moment van opvang, het afnemen van de brede intake, de samenwerking met het COA, duale trajecten en de financiële ontzorging). De pilots worden (tussentijds) geëvalueerd en de resultaten worden meegenomen in de deels nog te ontwikkelen reguliere werkwijze rondom de nieuwe wet.

Vanuit Coevorden nemen wij verder deel aan verschillende werkgroepen op arbeidsmarktregio Drenthe niveau. Zo nemen wij actief deel aan de werkgroep inkoop leerroutes inburgering. Wij zijn verantwoordelijk om een sluitend inburgeringsaanbod te doen. Dit aanbod omvat, naast een van de drie leerroutes (onderwijsroute, B1-route en Z-route), in ieder geval kennis van de Nederlandse maatschappij (KNM), Module Arbeidsmarkt & Participatie (voorheen Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt) en het participatieverklaringstraject (PVT). Wij bereiden de aanbesteding van de leerroutes inburgering in de werkgroep voor en zetten dit op proces.

Daarnaast nemen wij vanuit Coevorden actief deel aan de werkgroep financiële ontzorging en de werkgroep brede intake/PIP. Hierin staat het delen van informatie centraal, maar ook het opleveren van producten of een werkwijze. Hierbij kan gedacht worden aan formats voor de brede intake en het persoonlijk plan inburgering en participatie (PIP).

J. Brink

In 2021 hebben wij ons beziggehouden met de verdere voorbereiding op de komst van/de implementatie van de nieuwe Wet inburgering, die op 1 januari 2022 in werking is getreden. De implementatie staat grotendeels. Zo hebben wij de verschillende onderdelen (brede intake/pip, afname leerbaarheidstoets, voortraject na huisvesting, regievoering inburgering, financiële ontzorging) ingebed in onze organisatie. In regionaal verband is de aanbesteding van de B1 en de Z-route afgerond. Deze leerroutes zullen worden verzorgd door één taalaanbieder/opleidingsinstituut (IVIO Opleidingen). Het komende jaar zal in het teken staan van het werken conform de nieuwe regelgeving en werkwijzen, het monitoren en evalueren en het zo nodig aanscherpen en bijstellen. Ook bestaan de werkgroepen op AMRD niveau nog steeds en zal vanuit daar regionale afstemming plaatsvinden.

De aanbesteding van de Onderwijsroute is een samenspel tussen de Arbeidsmarktregio Drenthe en de Arbeidsmarktregio Groningen. De aanbesteding is nog niet in de markt gezet, omdat er (landelijke) onduidelijkheid is omtrent de verdeling van de middelen voor deze route. Vanuit de Arbeidsmarktregio Drenthe en de Arbeidsmarktregio Groningen wordt dit proces nauw gevolgd. Ter voorbereiding op de aanbesteding zijn er wel gesprekken gaande met scholen (Mbo, Hbo en Wo). Wij verwachten dat  in het eerste kwartaal 2022 meer duidelijkheid wordt geboden.

Verder zijn wij bezig geweest met de verdere inrichting van de duale trajecten, waarbij inburgering gecombineerd wordt met (een vorm van) werk. Onder de oude wet waren wij hier ook al mee bezig en hebben wij mooie projecten gehad, daarom hebben wij nu vooral gekeken naar een aanscherping van de duale trajecten. Wij hebben verschillende sessies gehad met lokale ondernemers (verschillende branches) en onze nieuwe taalaanbieder. In gezamenlijkheid hebben wij gekeken naar wat nodig is om de duale trajecten te kunnen optimaliseren en wat daar vanuit de verschillende invalshoeken voor nodig is. Dit proces zal worden afgerond in het eerste kwartaal 2022. Het idee is dat iedere nieuwkomer zal deelnemen aan een duaal traject, waarbij oog is voor het individu (wensen, mogelijkheden, kansen etc.) en verschillende elementen op elkaar worden afgestemd. Bij dit laatste kan onder andere gedacht worden aan de lesuren inburgering, deelname Participatieverklaringstraject, ruimte voor andere afspraken.

De ontwikkelingen van een paar onderdelen lopen door in het eerste kwartaal van 2022.