Omschrijving activiteit

In 2021 zal gestart worden met het ontwikkelen en voorbereiden van een nieuw mobiliteitsplan. Hierin zal, conform de strategische agenda, ook het onderwerp 'duurzame mobiliteit' opgenomen worden. Vaststelling van het mobiliteitsplan 2.0 zal plaatsvinden in 2022.
Het in 2021 geplande onderzoek naar de mogelijkheden voor een spoorverbinding tussen Coevorden en Hoogeveen wordt uitgesteld en zal in 2022 plaatsvinden.
Wij gaan in de omgeving Sleen en Wachtum 60 km/u zones instellen. Hierbij wordt aangesloten op bestaande projecten en ontwikkelen in de gebieden, zoals de verbetering van fietspaden, de aanpassing van de N376 door de Provincie en de uitbreiding van de 30 km/u zone in Wachtum.   
Met het OV-bureau Groningen-Drenthe en de dorpen die de bus door het dorp willen, zijn wij tot een gedragen invulling van de busroutes gekomen. De bus gaat in 2021 door het dorp Oosterhesselen rijden.
Op de HUB Zweeloo worden, in afstemming met de omgeving, maatregelen in het kader van de ketenmobiliteit uitgevoerd.
Gedragen wensen vanuit de samenleving op het gebied van een betere leefomgeving, bijvoorbeeld  op het gebied van parkeren, verkeersveiligheid, fiets, toegankelijkheid worden in het kader van het budget voor dorp- en wijkinitiatieven beoordeeld. 
Op basis van het opgestelde plan zullen wij uitvoering geven aan de vervanging van de twee VRI 's (verkeersregelinstallaties) in Coevorden.
Met de provincie Drenthe als regiehouder wordt samen met partners in projectvorm verder gewerkt aan het tot stand komen van de spoorverbinding Rheine-Nordhorn-Coevorden-(Emmen) voor personenvervoer.

Portefeuillehouder

J. Huizing

Kwaliteit

G

Toelichting

In BOCE verband hebben we de Bereikbaarheidvisie Zuidoost Drenthe opgesteld. En samen met de provincie en de gemeenten in Drenthe is een Regionaal Mobiliteitsplan Drenthe gemaakt. In dit plan wordt beschreven op welke wijze de bestaande mobiliteit duurzamer gaan maken.

De provincie Drenthe is gestart met het treffen van verkeersmaatregelen op de N376 (bebouwde kom) Achterste Erm. Verder is afgelopen jaar de verdubbeling van de N34 (Coevorden-Holsloot) afgerond en ook is de aansluiting N34/Emmen-west gebouwd. 

De stationsomgeving Coevorden is opnieuw ingericht en het station is een kwalitatieve HUB voor reizigers geworden. In Aalden is bij de basisscholen een schoolzone gerealiseerd. Op de wegen tussen Coevorden en Dalen zijn verkeersmaatregelen getroffen en een zone 60 ingesteld. De entree van Dalen (De Bente) is heringericht in samenwerking met het dorp. De herinrichting van Mepperstraat in Meppen is in voorbereiding genomen. 

Het fonds voor calamiteiten en kleine aanpassingen in de openbare ruimte is gebruikt voor onder andere oversteek Wilhelminasingel, bushaltes Oosterhesselen realiseren van parkeerplaatsen in woonwijken. 

Met Prorail hebben we afspraken gemaakt om de NABO (Niet Actief Beveiligde Spoorwegovergangen) in onze gemeente op te heffen. Onze betrokkenheid bij zowel de spoorverbindingen met Duitsland als de te ontwikkelen Nedersaksenlijn is actief voortgezet.   

Geld

G

Toelichting

Voor alle genoemde projecten is krediet beschikbaar.

Tijd

O

Toelichting

Er zijn verschillende projecten en activiteiten afgerond en/of opgestart. Vanuit het Mobiliteitsplan is een aantal projecten nog niet uitgevoerd. Hiervoor vraagt de voorbereiding wat meer tijd.

Zoals het instellen van een zone 60 aan de westzijde van Coevorden. Het komen tot een uitvoerbaar plan voor de HUB Zweeloo. Ook het in provinciaal verband opstellen van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 vraagt meer tijd.