9. Culturele gemeente 2021-2022
In november 2019 hebben wij in Noord-Sleen een feestelijke start gemaakt met de voorbereiding van culturele gemeente van Drenthe in 2021-2022 en konden alle aanwezigen ideeën, wensen en suggesties voor het culturele jaar doen. De opbrengst van deze avond was de basis voor het maken van een programmaplan dat wij in januari 2020 hebben vastgesteld en aangeboden aan Gedeputeerde Staten van Drenthe. Onze bedoeling was om alle plannen samen met lokale en regionale partijen verder uit te werken en te organiseren. Als gevolg van het coronavirus moesten we het overleg daarover met partijen anders voeren dan we graag wilden, maar de uitwerking hebben we met gebruik van andere (digitale) middelen zoveel mogelijk en volgens planning voortgezet. De komende periode worden de activiteiten door en met betrokken partijen verder voorbereid, zodat in de zomer van 2021 het culturele jaar kan worden geopend en we tot en met 2022 op verschillende momenten en plekken in de gemeente het ambitieuze programma voor culturele gemeente kunnen realiseren. We brengen op dit moment ook de begroting voor culturele gemeente verder in beeld. Mocht dit ertoe leiden dat er een extra financiële impuls gewenst is, dan doen wij u daarvoor voorstellen bij de programmabegroting 2021.
10. Versterken en uitdragen cultuuraanbod
De formatie is per 1 september 2020 ingevuld. Hierbij is tevens de combinatie gemaakt met de bij de Programmabegroting 2019 beschikbare gestelde formatie (0,5 fte).
11. Vitale vakantieparken
Wij zijn hard aan het werk met een programmaplan en een uitvoeringsplan voor Vitale Vakantie Parken Coevorden (VVPC), dat zoals het er nu naar uitziet in het derde kwartaal 2020 kan worden vastgesteld. Dit plan voorziet in een aanpak voor een eerste vijftal parken. De totstandkoming van het plan van aanpak heeft mede vertraging opgelopen door de gevolgen van de coronacrisis. Ook de voortgang met de planontwikkeling op parkniveau heeft vertraging opgelopen door de omstandigheden. Zodra dit mogelijk is starten we de gesprekken met de parken weer op. Natuurlijk blijft tempo en doorlooptijd wel afhankelijk van de draagkracht en prioritering bij de parken. Met twee parken is inmiddels een quickscan gemaakt (0-situatie in kaart). Met twee andere parken vindt dit zo mogelijk in het najaar 2020 plaats. Door de vertraging worden de bij de Programmabegroting 2020 voor dit onderwerp beschikbaar gestelde middelen in beperkte mate besteed. Bij het Jaarverslag komen wij bij u terug op de besteding van de middelen en het naar verwachting overhevelen van het restant naar het jaar 2021. Zoals in de Programmabegroting 2020 reeds vermeld zullen wij u jaarlijks bij de samenstelling van de Programmabegroting bepalen welke stappen in dit proces passen zijn en welke inzet dit vraagt. Bij de Programmabegroting 2021 komen wij hier daarom bij u op terug
12. Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld. De nieuwe invoeringsdatum wordt 1 januari 2022. Een jaar later. Dit heeft een aantal verschillende oorzaken. De belangrijkste hiervan zijn de vertraagde invoering als gevolg van de coronamaatregelen en complicaties in de ontwikkeling van het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet). Voor de invoering in Coevorden hebben we inmiddels een aantal stappen gezet. Een daarvan is de vaststelling van het hoofdlijnendocument voor de Omgevingsvisie. Maar ook ons eigen traject heeft door de coronamaatregelen enige vertraging opgelopen. Maar als gevolg van het landelijke uitstel resteert voldoende tijd voor een zorgvuldige invoering. Financieel betekent dit dat een deel van de invoeringskosten zullen worden overgeheveld naar 2021. De langere invoeringstijd zal (voor de Programmabegroting 2021 en verder) echter ook voor extra kosten zorgen. Bij de Programmabegroting 2021 komen wij hier bij u op terug.
13. Openbaar groen
Bermbeheerplan
Een onderdeel van duurzaamheid is het bevorderen van de biodiversiteit. Door de bermen natuur technisch te gaan onderhouden wordt hierdoor voor een deel aan dit voornemen invulling gegeven. Bloemrijke wegbermen geven een belangrijke impuls aan de overvloed en diversiteit van insecten, en daarmee biodiversiteit in het algemeen. Daarom krijgt ecologisch bermbeheer een steeds grotere rol in Drentse gemeenten. Ook in onze gemeente is dit het geval.
Om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden en toepasbaarheid van natuur technisch bermbeheer heeft uw raad ingestemd met een bermbeheerplan. Het bevorderen van biodiversiteit door de bermen natuurtechnisch te beheren ligt op schema. Op dit moment wordt een derde deel van de bermen natuurtechnisch beheerd. Vanaf 2022 zullen alle bermen conform het bermbeheerplan natuurtechnisch beheerd worden. Door de coronacrisis is de levering van de investering in de maaizuigcombinatie met ecomaaikop uitgesteld.
Snoeien en herstel biodiversiteit
Om de biodiversiteit en de beheersing van de eikenprocessierups te stimuleren, willen wij inheemse (Drentse) struiken aanbrengen. De werkzaamheden combineren wij met snoeiwerkzaamheden. Wij gaan struiken uitdunnen en tegelijk nieuwe struiken planten. Dit gaan wij doen in bossingels en bosplantsoenen. Door onze buitendiensten is in het voorjaar voor circa € 80.000 aan herstel van biodiversiteit in bossingels en bosplantsoenen uitgevoerd. Vanaf oktober zal het resterende deel voor dit jaar worden uitgevoerd. Eind 2022 zal dit werk worden afgerond.
14. Duurzaamheid
In het vierde kwartaal van 2019 is de duurzaamheidsvisie ‘Samen op weg naar een klimaatbestendige toekomst!’ vastgesteld door uw raad. Zoals aangegeven in de kaderbrief hebben wij een deel van ons aanjaagbudget duurzaamheid besteed aan een uitgebreide nulmeting van ons vastgoed. De eerste fase van het onderzoek is afgerond en er wordt nu gewerkt aan de koppeling met de meerjarenonderhoudsplanning. Deze koppeling hopen wij in 2020 te maken zodat we in 2021 kunnen starten met het verduurzamen van de gebouwen. De ambitie om de co2 voetafdruk van de organisatie in kaart te brengen is tot uiting gekomen in een nulmeting van onze facilitaire-en huisvestingsaspecten en het personeelsbeleid. Dit onderzoek is begin 2020 afgerond. Er wordt nu gewerkt aan een concreet plan van aanpak om met de uitkomsten van dit onderzoek aan de slag gegaan. Een Coevorden DuurzaamheidsIndex is nog niet opgesteld omdat de verschillende afdelingen van de organisatie nog bezig zijn met de doorvertaling van de visie. Een deel van het budget duurzaamheid is ook aangewend voor de totstandkoming van de subsidieaanvraag voor de Proeftuin Aardgasvrije Wijken.
Voor wat betreft de Regiefunctie warmtetransitie van 0,5 fte kan worden gemeld dat deze formatie met ingang van augustus is ingevuld met een adviseur Duurzaamheid die zich onder andere gaat bezig houden met de warmtetransitie.
15. Beleidsplan VTH
Per 1 april is de formatie voor de BOA-plek ingevuld. Voor wat betreft het onderdeel APV-vergunningverlening (0,5 fte) was dit al ingevuld maar gedekt met andere middelen; is dus ook gerealiseerd. Voor 0,5 fte juridische handhaving APV en zoeken we de combinatie met milieu/RO. Door de coronacrisis is enige vertraging ontstaan maar direct na de zomer starten we met de werving- en selectie procedure. Tot op heden is de kwaliteit en kwantiteit van de vergunningverlening gezocht in externe inhuur. Per 1 juli zijn drie nieuwe medewerkers begonnen die ingewerkt en opgeleid worden tot volwaardige vergunningverleners zodat we voldoen aan het vastgestelde beleidsplan. Ook voor het toezicht op bouw- en RO gerelateerde activiteiten start op 15 augustus een nieuwe medewerker zodat we ook hier voldoen aan het kwanti- en kwalitatieve gestelde in het VTH-beleidsplan.
16. Fietsnota en fietspaden
Voor 2020 is € 40.000 beschikbaar gesteld voor onderzoek naar de haalbaarheid van de aanleg van diverse fietspaden en verbeteren van fietsroutes, als benoemd in de vastgestelde fietsnota “Ruimte voor de fietser”. Wij hebben momenteel o.a. de haalbaarheid van fietspaden langs de Schapendijk en Gelpenberg (Aelderholt), het verbeteren van de fietsroutes Edveensweg (Oosterhesselen) en Hengstmeerweg (Sleen) én de toepasbaarheid van gerecycled plastic in fietspaden in studie. De resultaten hiervan worden in het 4e kwartaal 2020 verwacht.
17. Onderzoekskosten De Nieuwe Veste
De studie naar de mogelijkheden voor de huisvesting van De Nieuwe Veste is nog lopend. Het eerste halfjaar van 2020 is de verkenning van scenario's verder uitgewerkt. In het tweede halfjaar leggen wij u deze uitwerking voor. Daarmee kan richting worden gegeven aan het toekomstperspectief voor De Nieuwe Veste.