Bijlagen
Meicirculaire gemeentefonds
Financieel effect van de meicirculaire
In deze bijlage gaan wij dieper in op de effecten van de meicirculaire 2019. Onder de tabel lichten wij u de diverse effecten toe.
EFFECTEN MEICIRCULAIRE | ||||
(bedragen x € 1.000) | ||||
2019 | ||||
Uitkeringsfactor | ||||
Accresontwikkeling | -420 | |||
Plafond BTW-compensatiefonds | -145 | |||
Overige ontwikkelingen uitkeringsfactor | -15 | |||
Ontwikkeling uitkeringsbasis | ||||
Ontwikkeling uitkeringsbasis | 109 | |||
Hoeveelheidsverschillen | 82 | |||
WOZ-waardering en aanpassing rekentarieven | -17 | |||
Sociaal domein | ||||
Loon- en prijscompensatie | 378 | |||
Extra middelen jeugdhulp | 850 | |||
Inzet middelen loon- en prijscompensatie en jeugdhulp | -1.228 | |||
Surplus loon- en prijscompensatie | 194 | |||
Subtotaal centraal | -212 | |||
Taakmutaties | ||||
Compensatieregeling Voogdij/18+ | 17 | |||
Verhoging leeftijdsgrenzen gezinshuizen | 5 | |||
Waterschapsverkiezingen | 25 | |||
DigiD en Mijn Overheid | -7 | |||
GDI Voorzieningen | -4 | |||
Landelijke vreemdelingenvoorzieningen | -14 | |||
IU/DU/SU | ||||
Schulden en armoede | -17 | |||
Brede impuls combinatiefuncties/buurtsportcoaches | 11 | |||
Gezond in de stad | 14 | |||
Bonus beschut werken | 15 | |||
Jeugdhulp kinderen in een AZC | 79 | |||
Maatschappelijke begeleiding | 50 | |||
Verhoging taalniveau statushouders | 41 | |||
3D's in het sociaal domein | ||||
Participatie | 298 | |||
Voogdij/18+ | 38 | |||
Subtotaal decentraal | 551 | |||
Totaal effecten meicirculaire | 339 | |||
Toelichting op de meicirculaire 2019
Uitkeringsfactor
De hoogte van de algemene uitkering wordt vooral bepaald door de ontwikkeling van de uitgaven van het Rijk. Als het Rijk meer uitgeeft, dan ontvangen gemeenten meer middelen. Als het Rijk minder uitgeeft, ontvangen gemeenten ook minder. Dit systeem van 'samen de trap op, samen de trap af' betekent dat de hoogte van de algemene uitkering schommelt. De toename of afname van het gemeentefonds heet 'accres'. Het accres is meerjarig fors negatief. Een oorzaak hiervoor is dat de uitgaven van het Rijk lager uitvallen dan gedacht ten tijde van septembercirculaire. Vanaf 2020 dalen de accressen ten opzichte van de september circulaire 2018 verder, vooral als gevolg van een lagere loon- en prijsontwikkeling in het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Plan Bureau. Echter, omdat wij onze begroting baseren op constante prijzen, corrigeren wij dit effect. In de Kaderbrief 2020 hebben wij u over het meerjarig effect geïnformeerd.
De afrekening van het BTW-Compensatiefonds (BCF) over 2018 is nadelig. Gemeenten hebben meer gedeclareerd bij het BCF dan gedacht in de septembercirculaire 2018, waardoor de ruimte onder het plafond kleiner is geworden. De afrekening vindt plaats in 2019 als een incidentele uitname van € 145.000.
De overige ontwikkelingen met een negatief bedrag van € 15.000 betreft een uitname uit het gemeentefonds voor een verhoging van de raadsledenvergoeding. Dit is van toepassing voor gemeenten tot 24.000 inwoners. Bij de septembercirculaire 2019 wordt dit bedrag nog iets naar boven bijgesteld vanwege een omissie in de meicirculaire.
Ontwikkeling uitkeringsbasis
In deze circulaire zijn de nieuwe ramingen verwerkt van de ontwikkeling van de uitkeringsbasis. De mutaties worden voornamelijk veroorzaakt door nieuwe landelijke ramingen van de aantallen bijstandsontvangers en de ontwikkeling van de OZB-maatstaven. De jaarlijkse aanpassing van de gewichten van de maatstaf Ozb is doorgevoerd. Dit wordt bepaald door de omvang van de WOZ-waarde en een daaraan gekoppeld gewicht, het zogenoemde rekentarief.
Sociaal domein
Voor het sociaal domein wordt nog eenmalig loon-en prijscompensatie verstrekt. Dit is € 572.000 in 2019. Dit gebeurt omdat onderdelen pas vanaf een jaar na de overheveling naar de algemene uitkering accres genereren. Vanaf 2020 tellen de middelen van het sociaal domein mee in de berekening van het accres. Van de ontvangen loon- en prijscompensatie in 2019 is een bedrag van € 378.000 benodigd voor het sociaal domein. Het surplus van € 194.000 laten wij vrijvallen in de algemene middelen.
Het kabinet heeft besloten extra middelen toe te voegen aan het jeugdhulpbudget. Dit is € 850.000 in 2019. Aanvullend aan de middelen voor de jaren 2019, 2020 en 2021 wordt onderzoek verricht om te kunnen bepalen of, en zo ja in welke mate, gemeenten structureel extra middelen nodig hebben. Daarnaast worden de komende maanden bestuurlijke afspraken gemaakt tussen Rijk en VNG over hoe het jeugdhulpstelsel effectiever, efficiënter en beter kan gaan functioneren. Wij voegen de extra middelen voor jeugdhulp toe aan de daarvoor bestemde budgetten. De benodigde middelen voor loon- en prijscompensatie en jeugdhulp in 2019 zijn samen € 1.228.000.
Taakmutaties
Er is sprake van een aantal taakmutaties in 2019.
- Compensatieregeling Voogdij/18+. In totaal 23 gemeenten gecompenseerd omdat het budget voogdij en/of 18+ dat zij hebben ontvangen niet toereikend is voor de kosten die zij hebben gemaakt. De compensatie vloeit voort uit een driejarige compensatieregeling die voor de jaren 2017, 2018 en 2019 met gemeenten is overeengekomen dit betekent voor toevoeging van € 17.000 in 2019.
- Verhoging leeftijdsgrenzen gezinshuizen: vooruitlopend op afspraken om vanaf 1 juli 2018 pleegzorg standaard te verlengen worden extra financiële middelen aan het jeugdhulpbudget toegevoegd. Dit is € 5.000 in 2019 en loopt op tot structureel € 24.000 voor Coevorden in 2023.
- Voor de kosten die de Gemeente maakt inzake de Waterschapsverkiezingen ontvangen wij een bedrag van € 25.000.
- Eind 2017 hebben de VNG en het Ministerie van BZK afgesproken dat de doorbelasting van DigiD en MijnOverheid via de algemene uitkering uit het gemeentefonds verloopt, dit betekent een uitname van € 7.000.
- De doorbelasting van de niet-transactiegerichte voorzieningen in de generieke digitale infrastructuur (GDI) verloopt via een uitname uit de algemene uitkering van het gemeentefonds. Een uitname van € 4.000 in 2019.
- Landelijke vreemdelingenvoorzieningen: Het Rijk en gemeenten hebben samenwerkingsafspraken gemaakt voor de ontwikkeling van Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV) waar vreemdelingen zonder recht op verblijf of rijksopvang begeleid worden naar een bestendige oplossing voor hun situatie, waarbij hen onderdak wordt geboden. Dit betekent voor Coevorden een bedrag van uitname € 14.000 in 2019.
IU/DU/SU
- Schulden en armoede; De afrekening in 2019 betekent een uitname van € 17.000.
- Brede impuls combinatiefuncties/buursportcoaches: Deze middelen zijn met name beschikbaar gesteld om extra in te zetten op het versterken van sport- en beweegaanbieders, het mogelijk maken van sporten en bewegen voor mensen die hierbij belemmeringen ervaren en het ondersteunen bij het verbeteren van de kwaliteit van het bewegingsonderwijs. Voor Coevorden is dit structureel € 11.000.
- Gezond in de stad: In het actieprogramma 'Kansrijke start' heeft de Minister van VWS aangegeven dat via een DU middelen beschikbaar worden gesteld aan GIDS-gemeenten die een coalitie willen vormen rond de eerste 1000 dagen van kinderen. De middelen in deze circulaire, € 14.000, zijn de eerste tranche van deze impuls. De tweede tranche volgt bij de decembercirculaire 2019.
- Bonus beschut werken; hiervoor zullen wij een financiële tegemoetkoming van € 15.000 ontvangen in 2019.
- Jeugdhulp aan kinderen in een AZC: Wij zijn vanaf 2019 volledig verantwoordelijk voor de organisatie en financiering van jeugdhulp aan kinderen in een AZC. Op basis van het aantal kinderen dat in een AZC verblijft, is een voorlopige verdeling bepaald. In de decembercirculaire 2019 zal een definitieve verdeling bekend worden gemaakt.
- Maatschappelijke begeleiding; Dit betekent een toevoeging van € 50.000.
- Verhoging taalniveau statushouders: In aanloop naar het nieuwe inburgeringsstelsel hebben Rijk en gemeenten bestuurlijke afspraken gemaakt over de versterking van het taalniveau van statushouders die nog onder de huidige Wet inburgering inburgeren. Wij ontvangen in 2019 hiervoor € 41.000.
Sociaal domein
De omvang van de integratie-uitkering voor Participatie en Voogdij/18+ wijzigt door toekenning van de loon- en prijscompensatie. Het bedrag voor Participatie wordt bij de septembercirculaire bijgesteld vanwege een omissie van het Ministerie van BZK in de meicirculaire.
Recapitulatie
Recapitulatie
In onderstaand overzicht vatten wij de wijzigingen van de begrotingswijziging bij deze halfjaarrapportage samen en geven wij de nieuwe ramingen weer. De begrotingswijziging bevat de financiële verschillen van deze rapportage en de budgettair neutrale wijzigingen.
In de kolom 'reeds geaccordeerde begrotingswijzigingen' zijn de wijzigingen van dit voorjaar opgenomen. De financiële verwerking van de ambities van de Programmabegroting maken hier ook onderdeel van uit. Deze zijn door uw raad geaccordeerd in begrotingswijziging 1 van 2019.
RECAPITULATIE | |||||
Bedragen x € 1.000 | |||||
Primitieve begroting | Reeds geaccordeerde begrotings- wijzigingen | Halfjaar- rapportage | Begroting na wijzigingen | ||
Lasten (exclusief toevoegingen reserves) | |||||
PR 1. | Economie, onderwijs en cultuur | 5.470 | 399 | 1.719 | 7.588 |
PR 2. | Werk, jeugd en zorg | 40.261 | -9 | 245 | 40.497 |
PR 3. | Ruimte en leefomgeving | 11.378 | 148 | 663 | 12.188 |
PR 4. | Openbare ruimte | 12.447 | 675 | 273 | 13.395 |
PR 5. | Bestuur en organisatie | 30.048 | 1.085 | 182 | 31.315 |
PR 6. | Financiering en dekkingsmiddelen | 2.027 | -1.694 | 795 | 1.127 |
Totaal lasten | 101.631 | 603 | 3.876 | 106.111 | |
Baten (exclusief onttrekkingen reserves) | |||||
PR 1. | Economie, onderwijs en cultuur | 1.570 | 6 | 884 | 2.459 |
PR 2. | Werk, jeugd en zorg | 12.622 | -70 | -473 | 12.079 |
PR 3. | Ruimte en leefomgeving | 6.819 | 750 | 7.569 | |
PR 4. | Openbare ruimte | 9.027 | 9.027 | ||
PR 5. | Bestuur en organisatie | 997 | -100 | 897 | |
PR 6. | Financiering en dekkingsmiddelen | 69.192 | 1.820 | 71.012 | |
Totaal baten | 100.226 | -64 | 2.881 | 103.043 | |
Saldo (exclusief reservemutaties) | |||||
PR 1. | Economie, onderwijs en cultuur | -3.901 | -393 | -835 | -5.129 |
PR 2. | Werk, jeugd en zorg | -27.638 | -62 | -718 | -28.418 |
PR 3. | Ruimte en leefomgeving | -4.559 | -148 | 87 | -4.619 |
PR 4. | Openbare ruimte | -3.421 | -675 | -273 | -4.369 |
PR 5. | Bestuur en organisatie | -29.051 | -1.085 | -282 | -30.418 |
PR 6. | Financiering en dekkingsmiddelen | 67.164 | 1.694 | 1.026 | 69.884 |
Saldo exclusief reservemutaties | -1.405 | -668 | -995 | -3.068 | |
Toevoegingen reserves | 5.186 | 3.000 | 1.766 | 9.952 | |
Onttrekkingen reserves | 6.501 | 3.758 | 2.762 | 13.021 | |
Saldo reservemutaties | 1.315 | 758 | 995 | 3.068 | |
Saldo inclusief reservemutaties | -90 | 90 | |||
Verloop algemene reserve
Verloop algemene reserve
In onderstaand overzicht laten wij het verwachte verloop van de algemene reserve zien. Ten opzichte van het overzicht zoals wij deze in de Programmabegroting 2019 presenteerden, is de beginstand van de reserve op 1 januari 2019 gewijzigd op basis van de definitieve mutaties in 2018. Ook zijn de onttrekkingen in 2019 gewijzigd vanwege het raadsvoorstel over de economische visie en de jaarrekening 2018.
VERLOOP ALGEMENE RESERVE | ||||||||
(bedragen x € 1.000) | ||||||||
Begroting | ||||||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||||
Stand algemene reserve begin boekjaar | 23.894 | 21.279 | 22.397 | 24.584 | ||||
Toevoegingen aan de reserve | ||||||||
Conform Programmabegroting 2019: | ||||||||
Rente 1,5% | 381 | 396 | 448 | 508 | ||||
Structurele versterking vermogenspositie | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | ||||
Overige stortingen | 2.097 | |||||||
Totaal toevoegingen | 4.478 | 2.396 | 2.448 | 2.508 | ||||
Onttrekkingen aan de reserve | ||||||||
Conform Programmabegroting 2019: | ||||||||
- Reguliere onttrekkingen | -3.112 | -75 | -75 | -75 | ||||
- Dekking ambities | -3.221 | -1.137 | -186 | |||||
- Saldo Programmabegroting 2019 incl. amendement rekenkamer | -382 | -66 | ||||||
Raadsbesluit economische visie, voorjaar 2019 | -155 | |||||||
Resultaat jaarrekening 2018 | -223 | |||||||
Totaal onttrekkingen | -7.093 | -1.278 | -261 | -75 | ||||
Stand algemene reserve eind boekjaar | 21.279 | 22.397 | 24.584 | 27.017 | ||||
Indicatoren Waar Staat Je Gemeente
Indicatoren Waar Staat Je Gemeente
BELEIDSINDICATOREN WAAR STAAT JE GEMEENTE | |||
Indicator | Eenheid | Jaar | Waarde Coevorden |
Programma 1. Economie, onderwijs en cultuur | |||
Banen | per 1.000 inw 15-65jr* | 2018 | 656,4 |
Absoluut verzuim | per 1.000 inw. 5-18 jr | 2017 | 0,19 |
Relatief verzuim | per 1.000 inw. 5-18 jr | 2017 | 38,1 |
Demografische druk | % | 2018 | 81,7% |
Vestigingen | per 1.000 inw 15-65jr* | 2018 | 144,3 |
Functiemenging | % | 2018 | 47,9% |
WOZ-waarde woningen | € | 2014 | € 191.000 |
WOZ-waarde woningen | € | 2015 | € 187.000 |
WOZ-waarde woningen | € | 2016 | € 185.000 |
WOZ-waarde woningen | € | 2017 | € 188.000 |
WOZ-waarde woningen | € | 2018 | € 192.000 |
Programma 2. Werk, jeugd en zorg | |||
Werkloze jongeren | % | 2015 | 1,9% |
Kinderen in uitkeringsgezin | % | 2015 | 6,44% |
Niet sporters | % | 2016 | 57% |
Lopende re-integratievoorzieningen | per 1.000 inw 15-65jr* | 1e hj 2018 | 44,3 |
Personen met een bijstandsuitkering | per 1.000 inw 18jr eo | 2e hj 2018 | 35,1 |
Jongeren met delict voor rechter | % | 2015 | 0,86% |
Jongeren met jeugdbescherming | % | 2e hj 2018 | 0,9% |
Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2e hj 2018 | 9,4% |
Jongeren met jeugdreclassering | % | 2e hj 2018 | 0,3% |
Netto arbeidsparticipatie | % | 2018 | 64,4% |
Verwijzingen Halt per 10.000 inwoners van 12-17 jaar | aantal per 10.000 inwoners | 2018 | 103 |
Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) | % | 2016-2017 | 1,4% |
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo | per 1.000 inwoners | 2e hj 2018 | 50 |
Programma 3. Ruimte en leefomgeving | |||
Hernieuwbare elektriciteit | % | 2017 | 21,9% |
Nieuw gebouwde woningen | aantal per 1.000 woningen | 2016 | 1,8 |
Programma 4. Openbare ruimte | |||
Omvang huishoudelijk restafval | kg per inwoner | 2017 | 223,0 |
Programma 5. Bestuur en organisatie | |||
Diefstal uit woning | aantal per 1.000 inwoners | 2018 | 3,1 |
Geweldsmisdrijven | aantal per 1.000 inwoners | 2018 | 3,7 |
Vernieling | aantal per 1.000 inwoners | 2018 | 3,8 |
Winkeldiefstal | aantal per 1.000 inwoners | 2018 | 0,6 |
Programma 6. Financiering en dekkingsmiddelen | |||
Woonlasten éénpersoonshuishouden | € | 2019 | € 813 |
Woonlasten meerpersoonshuishouden | € | 2019 | € 862 |
* Meeteenheden zijn gewijzigd ten opzichte van vorige publicatie | |||
Investeringskredieten
Investeringskredieten
OVERZICHT INVESTERINGEN 2019 | |||||||
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Tractie | Krediet | Realisatie | |||||
Vervanging S2B32396, gladheidsbestrijdingsapp. (doorgeschoven uit 2018) | 45 | ||||||
Vervanging S2B32397, gladheidsbestrijdingsapp. (doorgeschoven uit 2018) | 60 | ||||||
Opel Astra SW 10-GD-ZR | 30 | ||||||
VW Caddy 8-VSZ-75 | 30 | ||||||
VW Caddy 8-VSZ-85 | 30 | ||||||
John Deere 6330 / incl. Maaiarm Herder Grenadier JD 6330 | 240 | 265 | |||||
Maaiarm Herder Grenadier JD 6330 | 0 | - | |||||
Zoutstrooier Stratos B35-30 AVCLN | 50 | ||||||
Zoutstrooier Stratos B40-36 PCLN | 50 | ||||||
Kipper Tompson TB45 | 45 | ||||||
Schliessing 480MXF | 65 | ||||||
Rioned Multijet 150/75 (WP-FX-13) | 45 | ||||||
Subtotaal | 690 | 265 | |||||
Riolering | |||||||
Riolering; Pompen en gemalen 2019 | 300 | 63 | |||||
Riolering; vervanging en optimalisatie 2019 | 1.246 | 0 | |||||
Totaal rioleringen | 1.546 | 63 | |||||
Openbare ruimte | |||||||
Vervanging openbare verlichting | 428 | 225 | |||||
Totaal openbare ruimte | 428 | 225 | |||||
Ambities Programmabegroting 2019 | |||||||
Vervanging brug Brugstraat | 356 | 0 | |||||
N34/Zuidelijke ontsluitingsweg | 380 | 2 | |||||
Totaal ambities | 736 | 2 | |||||
Totaal investeringen 2019 | 3.400 | 555 | |||||
OVERZICHT LOPENDE INVESTERINGEN | |||||||
Bedragen x € 1.000 | |||||||
Begroting | Werkelijk t/m 2018 | Realisatie 2019 | Restant | ||||
Riolering | |||||||
Riolering: reconstructie Wachtum | 1.300 | 787 | 518 | -5 | |||
Riolering: optimalisering Oosterhesselen | 332 | 14 | 0 | 318 | |||
Totaal riolering | 1.632 | 801 | 518 | 313 | |||
Huisvesting | |||||||
Renovatie brandweerkazerne Zwinderen | 265 | 0 | 0 | 265 | |||
Renovatie brandweerkazerne Zweeloo | 135 | 19 | 0 | 116 | |||
Totaal huisvesting | 400 | 19 | 0 | 381 | |||
Infrastructurele projecten | |||||||
Project N/34 Klooster | 700 | 464 | 0 | 236 | |||
Fietspaden Daleralle en Dalerpeel | 270 | 187 | 0 | 83 | |||
Totaal infrastructurele projecten | 970 | 651 | 0 | 319 | |||
Overige investeringen | |||||||
Wandelknooppuntensysteem | 300 | 100 | 0 | 200 | |||
Totaal overige investeringen | 300 | 100 | 0 | 200 | |||
RSP | |||||||
RSP: stationsomgeving | 15.180 | 6.819 | 541 | 7.820 | |||
RSP: stationsomgeving, bijdrage provincie | -12.144 | -6.819 | 0 | -5.325 | |||
Totaal stationsomgeving | 3.036 | 0 | 541 | 2.495 | |||
Totaal | 6.338 | 1.571 | 1.059 | 3.708 | |||