We streven naar effectieve en efficiënte zorg en ondersteuning waarmee we de eigen kracht van ouders en jeugdigen versterken.

Om de kwetsbaarheid van jeugdigen en gezinnen te verminderen en het versterken van de veiligheidsketen zetten we ons vanuit het actieprogramma ‘Geweld hoort nergens thuis’ in om signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling eerder en beter in beeld te hebben én het duurzaam oplossen van de geweldsproblematiek. Initiatieven als de zorgmakelaars voor de samenwerking met de gecertificeerde instellingen blijven we inzetten.

J. Huizing

Vanuit het actieprogramma ‘geweld hoort nergens thuis’ zijn zelfscans afgenomen om inzicht te verkrijgen in ons jeugd team. De eerste stappen zijn gezet om intern een verbeterslag te maken op de thema's huiselijk geweld en kindermishandeling. Signs of Safety is gekozen als de benaderingswijze. Signs of Safety beoogt een veilige opvoedsituatie te creëren voor kinderen. De methode wordt toegepast door de jeugdconsulten in situaties waarin kindermishandeling wordt vermoed.

Ketenpartners spreken voor een groot deel al dezelfde taal en dat is winst, maar het moet nog verder geborgd en verankerd worden.  Er is een start gemaakt met het  Actieplan Jeugd en Veiligheid dat bijdraagt aan de ambitie om het opvoed- en opgroeiklimaat te verbeteren en de leefbaarheid en veiligheid te vergroten. Hierbij worden veel ketenpartners betrokken.