Uitgaven

1,79%
€ 2.296
x €1.000
1,79% Complete

Inkomsten

66,56%
€ 91.533
x €1.000
66,56% Complete

Saldo

972,53%
€ 89.237
x €1.000

Programma 6 | Financiering en dekkingsmiddelen

Uitgaven

1,79%
€ 2.296
x €1.000
1,79% Complete

Inkomsten

66,56%
€ 91.533
x €1.000
66,56% Complete

Saldo

972,53%
€ 89.237
x €1.000

Bestuurlijke samenvatting

Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting

Wij sluiten het boekjaar 2022 af met een netto resultaat van € 3,78 miljoen. Dit is het resultaat van de jaarrekening (€ 9,2 miljoen positief) en de voorgestelde resultaatbestemming van de coronamiddelen (€ 394.000), taakmutaties vanuit de decembercirculaire (€ 1.271.000), overlopende budgetten (€ 2.872.000) en vooruit ontvangen subsidie voor de opvang voor vluchtelingen uit Oekraïne (€ 860.000). Het resultaat voegen wij toe aan onze algemene reserve. Daarnaast hebben wij het vaste bedrag van € 2 miljoen ook gestort. Samen met een toename van de bestemmingsreserves zien wij dat ons eigen vermogen dit jaar is gegroeid met circa € 9,1 miljoen.

Onze vreemd vermogen positie is afgenomen met € 2 miljoen. Dit is het resultaat van € 9,5 miljoen aflossen op de bestaande leningenportefeuille en het aangaan van een nieuwe lening van € 7,5 miljoen.

In onze financiële beleidskaders (Nota financieel beleid) is opgenomen dat de solvabiliteit zich binnen een bandbreedte van 30% - 40% mag bewegen. De solvabiliteit is een kengetal die de verhouding aangeeft tussen het eigen vermogen (algemene -en bestemmingsreserves) en het vreemde vermogen (korte en langlopende leningen). De solvabiliteit bedraagt per 31 december 2022: 39%.  Voor gemeente Coevorden komen er grote projecten aan van forse financiële omvang. De keuzes die gemaakt worden zullen ook de solvabiliteit raken. Of de bandbreedte van 30%-40% te handhaven is zullen wij blijven monitoren.

Ondanks het positieve financiële resultaat zien wij ook risico’s. Naast de genoemde risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen zien wij ook nog andere risico’s. De stijgende energiekosten en hoge inflatie zullen financieel flinke impact hebben. Voor de dekking van deze hoge inflatiekosten hebben wij een stelpost gevormd. Of deze stelpost toereikend is zullen wij goed blijven monitoren.

Gemeenten ontvangen middelen vanuit het Rijk via het Gemeentefonds. De omvang van de algemene uitkering loopt gelijk op met de uitgavenontwikkeling van het Rijk. Als de uitgaven van de ministeries stijgen, groeit het gemeentefonds mee.  De kabinetsplannen reiken tot en met 2025. Voor gemeenten leiden die tot hogere baten uit het Gemeentefonds. Het jaar erop, in 2026, vallen de baten sterk terug. Dit wordt het ravijnjaar genoemd. Hoe de financiering er vanaf 2026 uit komt te zien is nog niet duidelijk. 

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders

Voor onze financiering en dekkingsmiddelen zijn de volgende documenten van belang:

  • Nota activabeleid;
  • Nota financieel beleid;
  • Nota grondbeleid;
  • Nota lokale heffingen;
  • Nota reserves en voorzieningen;
  • Nota verbonden partijen;
  • Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Leeswijzer doelstellingen en activiteiten

Terug naar navigatie - Leeswijzer doelstellingen en activiteiten

De doelstellingen en activiteiten zijn opgenomen zoals deze zijn geformuleerd in de begroting 2022. De status van de verschillende activiteiten wordt weergegeven met behulp van de kleuren van een verkeerslicht: groen, oranje, rood. Waar nodig zijn deze indicatoren voorzien van een tekstuele toelichting.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Wij hebben de volgende uitgaven en inkomsten begroot. 

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting na wijzigingen 2022 Werkelijk 2022 Resultaat
Financiering en dividend 586 558 28
Algemene uitkering gemeentefonds 76.290 77.600 -1.310
Algemene baten en lasten -3.474 -356 -3.118
Heffing gemeentelijke belastingen 11.258 11.391 -133
Resultaat bestemming 0 0 0
Saldo jaarrekening na bestemming 0 0 0
Inning gemeentelijke belastingen -79 44 -123

Toelichting op de belangrijkste verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting op de belangrijkste verschillen

Algemene uitkering uit het gemeentefonds, incidenteel voordeel € 1.310.000
Op de algemene uitkering is sprake van een verschil als gevolg van de decembercirculaire, toegekende coronamiddelen en eindafrekeningen over voorgaande jaren. Vanwege het verschijningsmoment van de decembercirculaire kunnen wij deze cijfers niet meer verwerken in de begrote bedragen. De beschikbaar gestelde bedragen bij de decembercirculaire betreft; extra middelen voor inkomstenderving in verband met corona (€ 248.000), Energietoeslag (€ 803.000) en faciliteitenbesluit opvangcentra (€ 137.000) deze middelen blijven beschikbaar voor het jaar 2023. Tevens is er voor continuïteit van zorg (€ 44.000), Toegankelijkheid verkiezingen (€ 5.000), Breed offensief (€ 17.000) en Gezond in de stand (€ 17.000) geld beschikbaar gesteld. Ook deze middelen nemen wij mee naar 2023. Het resterende voordeel betreft verrekeningen vanuit voorgaande jaren die in 2022 hebben plaatsgevonden.

Algemene baten en lasten, incidenteel voordeel € 3.118.000
- De stelpost onvoorzien heeft een omvang in 2022 van € 100.000. Er is in 2022 geen beroep gedaan op deze stelpost. Het bedrag is een voordeel en valt vrij in het jaarrekeningresultaat.
- Stelpost Corona heeft een voordeel € 1.086.500. Dit voordeel wordt veroorzaakt doordat de kosten die hier tegenover staan geboekt zijn op de betreffende programma's.  In 2022 is er voor € 218.000 aan extra kosten inzake corona gemaakt. Parallel hieraan doen wij het voorstel om € 394.000 als resultaatbestemming mee te nemen naar 2023 ter dekking van corona-gerelateerde kosten. Het restant valt vrij in het resultaat en zal derhalve worden toegevoegd aan de algemene reserve.
-De stelpost vrije begrotingsruimte van € 2.454.000 is in de loop van 2022 gevuld met middelen uit de circulaires. Er is in 2022 geen beroep gedaan op deze stelpost. Het bedrag is een voordeel en valt vrij in het jaarrekeningresultaat.
- Het bedrag wat wij meenemen voor overlopende budgetten ten aanzien van ambities en ontwikkeling bedraagt € 378.000. Onder de tegel Financiën wordt dit bedrag nader toegelicht. Dit bedrag blijft beschikbaar in de algemene reserve en leidt hier (boekhoudkundig) tot een nadeel. 

Tot slot is er een voordeel van € 5.000 door diverse kleine afrondingsverschillen

Heffing gemeentelijke belastingen, incidenteel voordeel € 133.000
Het voordeel op de heffingen gemeentelijke belastingen heeft met name betrekking op de onroerendzaakbelasting eigenaren. Daar tegenover staat een verwacht nadeel op de heffingen van de toeristenbelasting. Voor een uitgebreide toelichting verwijzen wij u naar de paragraaf lokale heffingen.

Inning gemeentelijke belastingen, incidenteel voordeel € 123.000
Storting in de voorziening dubieuze debiteuren is niet nodig geweest, in de begroting is rekening gehouden met een storting van € 116.000 euro. Dit bedrag is een voordeel. De overige kleine verschillen zijn lagere invorderingskosten dan begroot.