Uitgaven

€ -37.030

Bestuurlijke samenvatting

Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting

Het jaar 2022 stond onder andere in het teken van de verkiezingen voor het gemeentebestuur. Als gevolg daarvan kwam er een nieuwe samenstelling van zowel de Raad als van het college. De organisatie heeft hen op verschillende manieren meegenomen in de zaken die spelen in onze gemeente, zodat ook de nieuwe bestuurders over de juiste kennis beschikken.

In de organisatie stond 2022 vooral in het teken van het programma Toekomstbestendige Organisatie. Er is invulling gegeven aan de eerste fase van het programma: de probleemanalyse. Met behulp van een digitale volwassenheidsscan  is gekeken in hoeverre de organisatie klaar is voor de (digitale) toekomst. Daarnaast is er in elk team een teamscan uitgevoerd die zich meer richtte op het personele aspect van de toekomstbestendige organisatie. Beide scans zijn samengebracht en dat heeft in december 2022 geleid tot een aantal strategische doelen, die, samen met de teamleiders en programmamanagers, vervolgens zijn uitgewerkt tot operationele doelen voor 2023.

De gevolgen van de veranderingen op de arbeidsmarkt werden vorig jaar ook voor de gemeente Coevorden steeds meer voelbaar. Niet alleen kost het vinden van goede medewerkers voor openstaande vacatures meer moeite, ook merken we dat medewerkers er sneller en makkelijker voor kiezen om over te stappen naar een andere werkgever. Die combinatie van veel wisselingen en voortdurend veel nieuwe collega's (die niet meteen op vlieghoogte zitten) enerzijds en meer en langer openstaande vacatures anderzijds leidt tot extra werkdruk.  Met de ontwikkeling van de exit app hopen we meer grip te krijgen op de redenen voor medewerkers om te vertrekken. En met een sterk verbeterd onboarding traject hopen we de retentiegraad (hoe lang medewerkers aan boord blijven) weer wat te kunnen verhogen.

Als organisatie hebben we in de afgelopen twee bestuursperiodes grote stappen gezet als het gaat om een andere manier van werken. Verbindend Besturen zit inmiddels grotendeels in ons dna. Waar we ons voorheen grotendeels als bepaler opstelden bij vraagstukken die binnenkwamen, bepalen we inmiddels per geval hoe we verbindend besturen en samenwerken in een situatie toepassen. De ene keer begint het bij de vraag van onze inwoners, de andere keer hebben we zelf een initiatief waar inwoners zich betrokken bij voelen of een belang in hebben. Bij elk groter vraagstuk of idee bepalen we bij de start hoe we de samenwerking vorm geven. Dat doen we samen met de betrokken inwoners en partners. Daarbij willen we nog meer gebruik maken van de kennis en kunde die in de samenleving aanwezig is.

In 2022 introduceerden we hulpmiddelen om die samenwerken verder vorm te geven. Door vooraf over vragen na te denken. Zoals over de ruimte die er is voor samenwerking en welke keuzes er zijn, wie er moeten worden betrokken, welke rol iedereen heeft, enz.

Leeswijzer doelstellingen en activiteiten

Terug naar navigatie - Leeswijzer doelstellingen en activiteiten

De doelstellingen en activiteiten zijn opgenomen zoals deze zijn geformuleerd in de begroting 2022. De status van de verschillende activiteiten wordt weergegeven met behulp van de kleuren van een verkeerslicht: groen, oranje, rood. Waar nodig zijn deze indicatoren voorzien van een tekstuele toelichting.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

Wij hebben de volgende uitgaven en inkomsten begroot.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting na wijzigingen 2022 Werkelijk 2022 Resultaat
Veiligheidsbevorderende maatregelen -3.761 -3.032 -730
Gemeenteraad en commissies -763 -820 57
Burgemeester en wethouders -965 -934 -31
Bestuurlijke samenwerking -310 -264 -46
Burgerzaken 37 128 -91
Stimuleringsfonds dorpen en wijken -610 -460 -150
Bedrijfsvoering -31.015 -31.647 633

Toelichting op de belangrijkste verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting op de belangrijkste verschillen

Veiligheidsbevorderende maatregelen, incidenteel voordeel € 730.000
Dit voordeel bestaat uit de volgende onderdelen:
- Voor een bedrag van € 863.000 voordeel op de opvang ontheemden Oekraïne. Op basis van de SISA verantwoording hebben wij recht op een vergoeding vanuit het Rijk van in totaal circa € 3,5 miljoen over 2022. De daadwerkelijke kosten in 2022 bedragen circa € 2,6 miljoen. Inmiddels is in 2023 een voorschot van € 3,3 miljoen van het Rijk ontvangen.
- Terugbetaling afwikkeling algemene reserve VRD naar 2,5% voor € 52.000 (voordeel). Daarnaast zijn er in 2022 minder kosten gemaakt dan begroot voor brandweerputten voor de brandweer. Dit betreft een incidenteel voordeel van € 42.000.
- Meer kosten dan begroot in 2022, circa € 71.000, voor de opvang van zwerfdieren en juridische kosten inzake drugslaboratoria.
- Voor circa € 51.000 meer kosten voor inhuur van BOA`s via Stichting Veiligheidszorg.
- Voor circa € 105.000 meer kosten voor de RUD. Dit betreft de afname van meer uren bij de RUD dan in de begroting rekening mee gehouden voor een aantal dossiers.

Gemeenteraad en commissies, incidenteel nadeel € 57.000
Het nadeel op dit product wordt veroorzaakt doordat de werkelijke personele bezetting hoger was dan in de programmabegroting 2022 opgenomen.

Burgerzaken, incidenteel voordeel van € 91.000
Het voordeel bevindt zicht op de producten Reisdocumenten (€ 79.000) en Rijbewijzen (€ 30.000). Het aantal aangevraagde reisdocumenten was in 2022 3377. Dit is hoger dan de 1918 documenten die waren begroot. Voor deze stijging zien we een aantal oorzaken:
- Mensen lieten hun reisdocument vaker verlopen omdat in coronatijd reizen niet of veel minder mogelijk was
- In 2012 is de bijschrijving van kinderen in de paspoorten van ouders afgeschaft. Iedereen die naar het buitenland reisde moet vanaf dit moment zelf een reisdocument hebben. Bij het verlengen van een paspoort, wordt er zowel een paspoort aangevraagd voor de ouder als het kind. Dat zorgde voor meer aanvragen in 2017 en voor een deel ook weer in 2022.
- We zien dat het aantal aanvragen voor reisdocumenten door vermissing enorm toeneemt. Mensen hoeven geen vermissingsleges meer te betalen. Ook is het niet meer nodig om een proces-verbaal bij de politie op te laten maken. Doordat deze drempel is verdwenen, vragen mensen veel gemakkelijker een nieuw reisdocument aan.
Het verschil in werkelijk (3420) en begrootte rijbewijzen (3186) laat zich onder andere verklaren door de wijziging in leeftijd sinds 2012 van 18 naar 17 jaar.

De overige kleine verschillen hebben een nadeel van € 18.000, waarvan extra kosten voor de waterschap/ provinciale staten verkiezingen á € 12.000 van dekking worden voorzien vanuit de beschikbaar gestelde coronamiddelen. In programma 6 wordt dit verder toegelicht.

Stimuleringsfonds, incidenteel voordeel € 150.000
De omvang van het Stimuleringsfonds dorpen en wijken bedroeg in 2022 € 610.000. Het Stimuleringsfonds is bedoeld voor activiteiten die bijdragen aan de leefbaarheid van en sociale samenhang in een dorpen en wijken, waarbij de inzet van middelen ten goede moet komen aan de kwaliteit van woon- en leefomgeving, de sociale kwaliteit dan wel de veiligheid van dorpen en wijken. De bestedingen 2022 zijn € 460.000. De middelen zijn als volgt ingezet.

Nagenoeg alle dorpen en wijken (35 van de 39) hebben een budget aangevraagd. Rekening houdende met een 100% aanvraag aan wijkbudgetten zou het werkelijk bedrag ongeveer € 39.000 hoger liggen.

Bedrijfsvoering, incidenteel nadeel € 633.000
Het nadeel op dit product bestaat met name uit de volgende componenten:
- Het deelproduct Toekomstbestendige organisatie heeft incidenteel voordeel € 154.000. Het budget was in 2022 € 1.500.000. De werkelijke kosten hiervoor waren € 1.346.000 in 2022. Het resterende bedrag van € 154.000 nemen wij als overlopend budget mee naar 2023 voor verdere uitvoering.
- Het voordeel op de diverse teamkostenplaatsen bedraagt circa € 546.000. Dit wordt met name veroorzaakt door latere invulling van vacatures.
- Het product automatisering heeft een gesaldeerd nadeel van circa € 276.000. De laatste jaren is aanbieden van thuiswerkfaciliteiten, zoals beeldschermen, laptops en mobiele telefoons versneld. Hierdoor zijn de kosten voor automatisering en bijbehorende licenties aanzienlijk gestegen. Vanuit van deze overschrijding vindt voor € 200.000 plaats vanuit de beschikbaar gestelde coronamiddelen vanuit het Rijk. In programma 6 wordt hierop een toelichting gegeven.
- Het product Overige personeelskosten heeft een overschrijding van € 729.000. Een groot deel hiervan is toe te schrijven aan de verplichting voor het invoeren van een voorziening spaarverlof. Per saldo betreft dit een kostenpost van € 511.000. Dekking van deze extra kosten vindt gedeeltelijk plaats vanuit de beschikbaar gestelde coronamiddelen. Zie programma 6. Het overige deel van de overschrijding is ontstaan door hogere kosten inzake werving en selectie van personeel en  aanpassingen inzake de ventilatie in het kantoor.
- Het product Tractie heeft een overschrijding van € 295.000; Deze overschrijding wordt veroorzaakt door hogere prijzen voor brandstoffen, onderhoud en verzekeringen. Ook heeft er in verband met langere levertijden van voertuigen geen verkoop plaatsgevonden.
- De overige kleine verschillen hebben een nadeel van € 33.000.