Uitgaven

€ -2.812

Bestuurlijke samenvatting

Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting

Zoals in 2021 al het geval was, was ook 2022 nog weer een bijzonder jaar door corona. Pas vlak voor de zomervakantie werden merendeel van de corona maatregelen losgelaten waardoor er weer iet wat meer gewerkt kon worden zoals voor corona. Ondanks de beperkingen hebben wij ook dit jaar weer de reguliere werkzaamheden binnen het programma kunnen uitvoeren. Het wegonderhoud, rioleringswerkzaamheden, openbare verlichting en groenonderhoud zijn conform planning uitgevoerd.
In 2022 is er invulling gegeven aan het verder uitwerken van meerdere onderzoeken zoals een PvA voor het toekomstbestendig werken in de openbare ruimte maar ook zijn de teamscans uitgevoerd. Eind 2022 is een start gemaakt met het samenvoegen van de verschillende onderzoeken en hoe dit vorm te geven in de clusters infrastructuur, vastgoed en de buitendienst zuid/noord. In 2023 gaan wij verder met het vormgeven van een toekomstbestendige organisatie.

Klimaatadaptatie
Het GRP is in maart 2022 door de Gemeenteraad vastgesteld, hierin is ook klimaatadaptatie zelf specifiek opgenomen. Het voorgaande GRP had een looptijd tot 2019 en was verlengd tot 2022. De samenwerking in de waterketen met het waterschap , buurgemeenten en de WMD is verlengd. Door deze samenwerking zijn wij doelmatiger samen gaan werken, dat wil zeggen goede kwaliteit tegen lagere kosten en minder bestuurlijke drukte.

Leeswijzer doelstellingen en activiteiten

Terug naar navigatie - Leeswijzer doelstellingen en activiteiten

De doelstellingen en activiteiten zijn opgenomen zoals deze zijn geformuleerd in de begroting 2022. De status van de verschillende activiteiten wordt weergegeven met behulp van de kleuren van een verkeerslicht: groen, oranje, rood. Waar nodig zijn deze indicatoren voorzien van een tekstuele toelichting.

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Wat heeft het gekost

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost

Wij hebben de volgende uitgaven en inkomsten begroot.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting na wijzigingen 2022 Werkelijk 2022 Resultaat
Bovengrondse infrastructuur -3.293 -3.335 42
Groen en landschap -1.283 -1.176 -108
Afvalverwijdering en -verwerking -3.161 -3.309 148
Riolering -2.477 -2.566 89
Milieu -924 -446 -478
Begraafplaatsen -290 -295 4
Heffingen 8.307 8.313 -6

Toelichting op de belangrijkste verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting op de belangrijkste verschillen

Groen en landschap , incidenteel voordeel € 108.000
Voor het snoeien van bossingels was in 2022 € 360.000 beschikbaar. Dit bedrag bestond uit € 199.000 overlopend budget uit 2021 en vanuit de ambitie beschikbaar gestelde middelen voor 2022. Er heeft voor het bedrag van € 199.000 aan snoeiwerkzaamheden aan bossingels plaatsgevonden. De resterende middelen van € 161.000 nemen wij als overlopend budget mee naar 2023. Het restant van  € 53.000 betreft kleine verschillen binnen dit product.

Afvalverwijdering- en verwerking , incidenteel nadeel € 148.000
In 2022 heeft het project PMD voorlopers plaatsgevonden. De kosten voor de project van € 68.000 waren niet begroot en hebben een incidenteel nadelig effect. De resultaten van betere scheiding zullen wij in de komende jaren tot uiting zien komen. Een ander nadelig effect is het verschil tussen de verwachte opbrengst van PMD in kwartaal 4 van 2021 en de werkelijke opbrengst. Dit resulteert in een nadelig effect van circa € 34.000. De overige effecten hebben met name te maken met extra afkeur van PMD.

Riolering, incidenteel nadeel € 89.000.
Het nadelige saldo op product riolering wordt gecompenseerd door een voordeel op de opbrengst van de rioolheffing van € 89.000. Dit verloopt derhalve budgettair neutraal.

Milieu, incidenteel voordeel € 478.000
Het incidentele voordeel op dit product bestaat uit de volgende onderdelen:
- Voor de ambitie rondom duurzaamheid was in 2022 een bedrag van € 739.000 beschikbaar. De werkelijke kosten zijn in 2022 circa € 254.000 geweest. Het niet bestede bedrag van € 485.000 nemen wij als overlopend budget mee naar 2023;
- De ontvangen vergoedingen voor de windturbines op gemeentegrond zijn in 2022 circa € 43.000 hoger dan begroot;
- De overige € 50.000 zijn kleine verschillen in met name de kosten voor ongediertebestrijding van circa € 37.000.