Om de tekorten jeugd terug te dringen, moeten we focus aanbrengen. Deze focus richt zich met name op het sturen op uitstroom en afschalen van zorg van jeugdigen. Ook het zorgen dat de toestroom niet groter wordt, krijgt hierbij aandacht. Vanuit verschillende disciplines binnen het sociaal domein, komt er een actieplan om inhoud te geven op de snellere uitstroom en afschalen van de zorg.

De maatregelen worden een onderdeel van het nieuwe jeugd(zorg)beleid.

De taakstelling zoals deze voor het sociaal domein is geformuleerd, is als volgt:

Taakstelling sociaal domein

De grootste tekorten zijn op Jeugd en Wmo. Daar zijn in 2021 trajecten gestart om het beleid en de uitvoering effectiever en efficiënter te kunnen inzetten met als doel om een besparing te realiseren. Het eerste structurele deel van de besparing is in 2021 gerealiseerd.

J. Huizing

In de loop van 2022 is de personele bezetting meer op orde gebracht en hiermee zijn de eerste stappen gezet met het uitvoeringsplan jeugd.  Er zijn efficiënte  processtappen gezet binnen het contractmanagement, het beleid en het verbeteren van de werkprocessen.

De wachtlijsten voor jongeren en het gebrek aan doorstroming of afschaling heeft ieders aandacht, maar is niet zo simpel op te lossen. In 2022 hebben we juist toenemende zware problematiek gezien in verband met de ontstane wachtlijsten in de jeugd ggz.

Het preventief werken is daarmee gedurende '22 wat in de verdrukking gekomen omdat er veel 'overbruggingszorg' is geleverd door die partners die juist veel kunnen betekenen in het preventief werken.

De jeugdconsulenten, beleid en contractmanagement weten elkaar steeds beter te vinden en zijn in 2022 ook een aantal keer gezamenlijk in gesprek gegaan met gecontracteerde zorgaanbieders om de gemaakte afspraken duidelijk te benadrukken en afspraken te maken hoe de zorg het best en meest effectief ingezet kan worden voor de jongere / jeugdige.

De taakstelling geldt voor het gehele sociaal domein, met jeugd en Wmo in het bijzonder.  We zijn er in geslaagd de taakstelling te hebben ingeboekt. Er is binnen Jeugd (en Wmo) strakker en duidelijker geïndiceerd op Persoonsgebonden budgetten. Dit levert over 2022 bij jeugd een daling van de kosten op van ruim € 40.000. We blijven monitoren of deze dalende kosten inderdaad van blijvende aard zijn.

Als jongeren hulp nodig hebben die enkel via PGB's te verlenen zijn, hebben wij immers geen keuze kennen wij deze rechtmatig toe.

We lopen wat achter in de praktische uitwerking van het uitvoeringsplan jeugd-onderwijs.