Op 1 januari 2022 treedt de nieuwe wet inburgering in werking. Het is de bedoeling dat inburgeringsplichtigen zo snel mogelijk aan de Nederlandse samenleving kunnen deelnemen. Omdat betaald werk niet direct voor iedereen realistisch is, kan hun deelname andere vormen aannemen. Met deze wet krijgen wij als gemeente de regie op inburgering. Momenteel zijn wij druk bezig om tot een goede implementatie te komen.

Wel houden wij rekening met een uitloop van de voorbereidingen naar het eerste kwartaal van 2022. Het jaar 2022 staat vooral in het teken van implementeren, monitoren en evalueren. U kunt hierbij denken aan de verschillende leerroutes, de duale trajecten en de financiële ontzorging.

J. Slomp

De aanbesteding van twee leerroutes (B1-route en Z-route) is gerealiseerd en de eerste statushouders, vallend onder de nieuwe wet, zijn dit jaar geplaatst op een van de nieuwe leerroutes. De aanbesteding van de Onderwijsroute is (door onder andere landelijke ontwikkelingen) nog niet tot stand gekomen. In 2022 zijn er gesprekken met externe partijen geweest om te kijken of wij (binnen de Arbeidsmarktregio Drenthe in samenwerking met de Arbeidsmarktregio Groningen) toch tot een goede aanbesteding voor de Onderwijsroute kunnen komen. Het vooruitzicht lijkt goed, waarbij gekoerst wordt op tweede kwartaal 2023.

In 2022 is een subsidieaanvraag ingediend in BOCE-verband voor de intensivering van de duale trajecten (AMIF subsidie). Hoewel de inrichting van de duale trajecten in Coevorden al staat, willen wij dit graag intensiveren. Hierbij kan gedacht worden aan vaktaal op de werkvloer, inzet taalondersteuning, ondersteuning voor werkgevers etc. In 2023 wordt bekend of de subsidie al dan niet wordt toegekend.

De overige onderdelen (brede intake, persoonlijk plan inburgering en participatie, financiële ontzorging) lopen, waarbij constant kritisch wordt gekeken naar hoe de processen verlopen; wat wel of niet werkt en wat beter kan. Ook de taken rondom huisvesting van statushouders die wij sinds 2022 naar ons toe hebben getrokken, lopen en worden verder verfijnd. Dit jaar heeft ook in het teken gestaan van de doorontwikkeling van trainingen (PVT en budgetcursus).

Het financiële voordeel in het inburgeringsbudget is het gevolg van meerdere omstandigheden. Een aanzienlijk deel van de middelen vloeit voort uit de meicirculaire en de decembercirculaire. En zijn pas later in het jaar tot onze beschikking gekomen. Daar komt bij dat tegen de verwachting in de Onderwijsroute in 2022 niet tot stand is gekomen, kosten zijn daarmee uitgebleven. Ook verwachte kosten ten aanzien van het realiseren van duale trajecten en trainingen zijn minder hoog gebleken dan verwacht. Desondanks is het de verwachting dat er in 2023 wel meer kosten gemaakt gaan worden mede gezien de fors verhoogde taakstelling voor 2023 en de insteek om de duale trajecten te intensiveren.

De aanbesteding van de Onderwijsroute is nog niet afgerond, maar verwachting is dat dit het tweede kwartaal van 2023 staat. Sommige onderdelen die in 2022 ontwikkeld zijn, gaan in 2023 van start (PVT; participatieverklaring, budgetcursus, MAP).