Gezondheidszorg, GGD positief resultaat 2023, incidenteel voordeel € 42.000
Van het positieve resultaat over 2023 van de GGD wordt een bedrag van in totaal € 832.000 teruggestort naar de deelnemende gemeenten. Voor Coevorden gaat dit om een bedrag van circa € 42.000. Dit nemen wij als incidenteel voordeel op voor 2024.
Gezondheidszorg, GGD begrotingswijziging 2024, incidenteel nadeel € 38.000
Conform de begrotingswijziging 2024 van de GGD worden extra middelen gevraagd voor autonome ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening JGZ Oekraïense kinderen en Rijksvaccinatieprogramma. Voor Coevorden betreft dit een extra bijdrage van € 38.000. Dit bedrag nemen wij als incidenteel nadeel op in 2024.
Participatie, EMCO-Groep begrotingswijziging 2024, incidenteel nadeel € 61.000
De EMCO-groep voorziet een verbetering van het bedrijfsresultaat, maar een verslechtering van zowel het subsidieresultaat als het resultaat voor Nieuw Beschut Werk. De daling in het subsidieresultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door de stijgende loonkosten voor SW-personeel. Ook het resultaat voor Nieuw Beschut Werk is naar beneden bijgesteld, wat eveneens te wijten is aan hogere loonkosten voor medewerkers in beschut werk.
Kunst en cultuur, viering 80 jaar vrijheid, incidenteel nadeel € 40.000
In 2025 is het 80 jaar geleden dat Nederland is bevrijd. Provincie Drenthe, Drentse gemeenten en lokale organisaties hebben de ambitie om hier op een feestelijke manier bij stil te staan. De gemeente Coevorden wordt ook nu gezien als startplek voor een maand van vrijheid vanwege de bevrijding van de stad Coevorden als eerste plaats in Drenthe op 6 april 1945. In de lijn Coevorden, Midden-Drenthe en Assen werken we samen met de provincie Drenthe en de betreffende gemeenten. We willen samen met onze partners op een betekenisvolle en feestelijke manier invulling geven aan het thema vrijheid en aan 80 jaar bevrijding. Eigentijds, passend bij Coevorden en met specifieke aandacht en ruimte voor jonge generaties. De komende maanden gaan we met onze partners daar verder invulling aan geven. Om dit te kunnen doen, zijn middelen nodig bijvoorbeeld voor organisatie en stimuleren lokaal initiatief). Wij vragen uw raad hiervoor in totaal € 100.000 beschikbaar te stellen. De voorbereidingen hiervoor starten in 2024 daarom nemen wij € 40.000 hiervan mee in de Halfjaarrapportage 2024. Het resterende deel is voor de verdere uitvoering in 2025 en nemen wij mee bij de Programmabegroting 2025.
Onderwijs, Onderwijsachterstandenbeleid, incidenteel nadeel € 350.000
Het tekort heeft een aantal oorzaken. Tot en met 2022 waren er telkens middelen over in de aanpak van onderwijsachterstanden. Er is toen ingezet op een verruiming van de afspraken en op het vergroten van het bereik van het aantal doelgroeppeuters. De verruiming hield in extra budget voor kwaliteit en een verruiming van het begrip doelgroeppeuters van 2,5 jaar naar 2 jaar en 3 maanden. De verruiming van dit begrip is ook in de regeling Voorschoolse educatie vastgelegd en moet dan ook zo worden uitgevoerd. Het bereik van de doelgroeppeuters ligt in Coevorden inmiddels op 93 %. De rijksbijdrage wordt gebaseerd op gemeenten met een vergelijkbare stedelijkheidsgraad (bereik 78 %) en het landelijk gemiddelde (75 %). Hierdoor is ons huidige budget onvoldoende om in de behoeften van onze gemeente en die van de partners te voorzien. Dit heeft tot gevolg dat ons budget niet meer voldoende is. Dit jaar worden nieuwe uitvoeringsafspraken met de kinderopvangorganisaties gemaakt, die ook worden vertaald naar de subsidieregeling. Het is op het moment van schrijven in onderzoek of sprake is van een incidenteel of structureel tekort. Afhankelijk van de uitkomst zal de aanpak worden geformuleerd, dit kan bestaan uit het ontwikkelen van aanvullend beleid.
Sport en zwembaden, opheffing Stichting De Swaneburg, incidenteel voordeel € 52.000
Het voorstel tot ontbinding en vereffening van Stichting De Swaneburg is inmiddels akkoord bevonden. Hieruit blijkt een bedrag van € 52.000 terug te betalen aan de gemeente. Bij terugbetaling aan de gemeente kan de liquidatie van de stichting in gang worden gezet van de Kamer van Koophandel. Dit betreft een incidenteel voordeel voor 2024.
Sport en zwembaden, kapitaallasten kwaliteitsimpuls sport, incidenteel voordeel € 236.000
De Kwaliteitsimpuls sport is niet volledig afgerond in 2023. Zowel voor fase 1 als voor fase 2 moeten een aantal definitieve vaststellingen nog plaatsvinden. Het incidentele voordeel ontstaat doordat wij in de Programmabegroting 2024 rekening hebben gehouden met afronding in 2023 en daarmee start van de kapitaallasten in 2024.
Sport en zwembaden, extra energiekosten Sportfondsen Coevorden BV, incidenteel nadeel € 48.000 en € 78.000 voor 2025 en 2026.
Conform de exploitatieovereenkomst moeten we na een jaar kijken wat de werkelijke kosten voor de stelpost energiekosten voor Sportfondsen Coevorden zijn geweest. De stelpost energiekosten is een onderdeel van de exploitatiebijdrage.
De werkelijke energiekosten zijn € 77.726 hoger uitgevallen dan de stelpost waar rekening mee is gehouden. Dat betekent dat wij deze kosten moeten betalen aan Sportfondsen Coevorden BV bovenop de exploitatiebijdrage. De SPUK MEOZ van € 30.000 die wij hebben ontvangen van het Rijk kunnen wij hiermee verrekenen. Hierdoor ontstaat er voor 2024 een incidenteel nadeel van € 48.000. De verwerking hiervan nemen we mee in deze halfjaarrapportage. Het incidenteel nadeel voor de jaren 2025 en 2026 bedraagt € 78.000.
Individuele voorzieningen jeugd, incidenteel/structureel nadeel ca. € 2.700.000
We hebben continu te maken met een stijgende lijn in de kosten van de jeugdhulp. Dit heeft een aantal oorzaken die niet alleen in Coevorden spelen, maar ook in andere gemeentes in het land. Er is meer vraag naar zwaardere vormen van jeugdhulp. De uitstroom van jeugd uit de voorzieningen blijft achter. De tarieven stijgen, omdat we een reële prijs moeten hanteren. Samen met het uitblijven van uitstroom, leidt dit tot steeds hogere kosten. Na een eerste analyse lijkt vooral het aantal verwijzingen door de gecertificeerde instellingen (Jeugdbescherming en jeugdreclassering) toe te nemen en het aantal Zelfverwijzers. Zelfverwijzers zijn jeugdhulpaanbieder die bij wet gerechtigd zijn jeugdigen voor hulp naar zichzelf te verwijzen als de jeugdige zich bij hen meldt voor zorg. Een mogelijke verklaring hiervoor moet met de instellingen besproken worden voor een maatregel hierop kan worden ingesteld. Mogelijk dat de werkdruk bij de jeugdbescherming hier een grote rol in speelt. Wat in Coevorden het geval blijkt, maar waarvoor we nog geen verklaring hebben, is dat Coevorden ten opzichte van de andere gemeentes in inkoopregio Zuid Drenthe er vaker hogere kosten zijn in de jeugdhulp. Het budget in de begroting van 2024 is niet aangepast nadat over 2023 is gebleken dat er al een groot tekort was. Met de stijging van de kosten wordt het verschil tussen begroot budget ten opzichte van de uitgaven steeds groter. Kijken we naar de verwachte uitgaven in 2024 ten opzichte van de uitgaven (dus niet de begroting) van 2023, dan verwachten we een stijging van 6,5 %. Een nadere analyse en een maatregelenpakket om tekorten minder hard te laten oplopen wordt gemaakt.