Bijlagen

Circulaires gemeentefonds

Financieel effect van de Meicirculaire 2024

Terug naar navigatie - Financieel effect van de Meicirculaire 2024
EFFECTEN MEICIRCULAIRE
(bedragen x € 1.000)
2024
Uitkeringsfactor
Accresontwikkeling -1.626
BTW compensatiefonds 424
Incidentele compensatie 1.434
Overige ontwikkelingen uitkeringsfactor 66
Ontwikkeling uitkeringsbasis
Ontwikkeling uitkeringsbasis 179
Hoeveelheidsverschillen 147
Middelen sociaal domein
Dienstverlening armoede en schulden 74
Werkdrukverlaging Jeugdbescherming 63
Wmo hulpmiddelen 10
Ketensysteem Jeugd -1
Compensatieregeling niet begoogde kosten jeugdzorg -59
Vrijval en bijstelling Voogdij 18+ 4
Landelijke vreemdelingen voorziening -24
Subtotaal centraal 691
Taakmutaties
Handelsregister -2
Basisregistratie personen experiment 2
IU/DU/SU
Jeugdhulp kinderen in een AZC -11
Einde lening inburgeringsplichtig 4
Voorschoolse voorziening peuters -1
Uitvoeringskosten omgevingswet 275
Gemeentelijke antidiscriminatie voorzieningen 5
3D's in het sociaal domein
Participatie 560
Subtotaal decentraal 832
Totaal effecten meicirculaire 1.523

Toelichting op de Meicirculaire 2024

Terug naar navigatie - Toelichting op de Meicirculaire 2024

Uitkeringsfactor

Accressen
In de meicirculaire 2024 is de nieuwe financieringssystematiek vervroegd van 2027 naar 2024. Het betekent dat de koppeling van het accres aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp) per 2024 al is ingevoerd.  Het volume accres wordt vanaf 2024 gebaseerd op een 8-jaars historisch gemiddelde van de ontwikkeling van het bbp. Hierdoor is dit deel van het accres voor de jaren 2024 en 2025 lager dan in de Miljoenennota 2024. Het volume accres voor de jaren 2024 en 2025 lager dan in de septembercirculaire 2023 en vanaf 2026 en verder hoger. Het loon en prijs accres is lager dan bij de septembercirculaire 2023. Dit heeft een negatief effect.

BTW-Compensatie Fonds (BCF) 
Het BCF-plafond heeft een plafond. Als de gezamenlijke declaraties onder het plafond blijven wordt het verschil in het gemeentefonds gestort. Bij overschrijding van het plafond volgt een uitname. Gemeenten zijn in 2023 € 573 miljoen onder dit plafond gebleven met declaraties. In september 2023 werd al een voorschot van € 359 miljoen uitbetaald.  De definitieve afrekening bedraagt hierdoor € 214 miljoen en dit bedrag is incidenteel toegevoegd in 2024.

Incidentele compensatie
In verband met het vervroegen van de gewijzigde bbp-indexatie van 2027 naar 2024 dalen het volume en LPO accres voor de jaren 2024 tot en met 2029. Voor 2024 wordt dit volledig gecompenseerd en voor 2025 voor  ongeveer 50%, zodat een tekort van € 675 miljoen resteert. Voor de jaren 2026 tot en met 2029 vindt compensatie plaats, zodat uiteindelijk voor de gemeenten een positief saldo resulteert van € 675 miljoen, gelijk aan het bedrag van het schrappen van de oploop van de opschalingskorting.

Ontwikkeling uitkeringsbasis
Diverse landelijke aantallen zijn naar beneden bijgesteld. Vooral de ontwikkelingen in het aantal huishoudens met een laag inkomen met drempel, laag opleidingsniveau met drempel, landelijke en regionale centrumfunctie, omgevingsadressendichtheid, de OZB-maatstaven en het aantal bijstandsontvangers hebben invloed op de
uitkeringsfactoren. Hierdoor is in deze meicirculaire sprake van een stijging van de uitkeringsfactor en in 2024 ook een stijging van de hoeveelheden.

Middelen sociaal domein
- Vanuit de Aanpak Geldzorgen, Armoede en Schulden heeft het kabinet via het gemeentefonds € 40 miljoen aan structurele middelen voor betere dienstverlening door gemeenten op het gebied van armoede en schulden beschikbaar gesteld. De toekenning vanaf 2024 zal structureel plaatsvinden om gemeenten verder in staat te stellen om strategisch en doelgericht te handelen en hun activiteiten uit te breiden.
- Voor het verlagen van de werkdruk in de uitvoering van de jeugdbescherming en jeugdreclassering door de gecertificeerde instellingen wordt vanaf 2024 structureel jaarlijks € 30 miljoen beschikbaar gesteld. De bijbehorende middelen worden toegevoegd aan het cluster Individuele voorzieningenjeugd.
- Voor het verlenen van de specifieke uitkering compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg in 2024 wordt € 60 miljoen vanuit het gemeentefonds overgeboekt naar de begroting van het ministerie van VWS. Via de taakmutatie ‘Compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg’ wordt € 27,9 miljoen overgeboekt. Het
resterend bedrag van € 32,1 miljoen wordt bekostigd vanuit de vrijval van de integratie-uitkering Voogdij 18+ in 2024.
- Het pilotprogramma voor de Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) had oorspronkelijk een looptijd van 2019 tot en met 2021. In afwachting van een mogelijke structurele regeling heeft het kabinet, in overleg met de VNG, besloten de pilot te verlengen tot en met 31 december 2024. De middelen aan de gemeenten met een LVV voorziening worden sinds 2022 verstrekt via een specifieke uitkering.  Een gedeelte hiervan wordt bekostigd door een uitname uit het gemeentefonds. Omdat de uitname in 2023 niet heeft plaatsgevonden, zijn in deze circulaire de uitnamen opgenomen voor 2023 en 2024. Het gaat om respectievelijk € 4,4 miljoen en € 10,3 miljoen (in totaal € 14,7 miljoen). 

Taakmutaties
De overige taakmutaties, anders dan bovengenoemd, betreffen kleine verschillen.

Integratie-uitkeringen / Decentralisatie-uitkeringen / Specifieke uitkeringen (IU/DU/SU)
In de meicirculaire zijn diverse mutaties inzake de decentralisatie-uitkeringen opgenomen. De mutaties die groot van omvang zijn lichten wij hieronder toe.

Jeugdhulp kinderen in AZC
Bijstelling van de definitieve bedragen die wij ontvangen voor de organisatie en financiering van jeugdhulp, inclusief jeugd-ggz, aan kinderen in een AZC.

Uitvoeringskosten omgevingswet
De financiële middelen vanuit het Coalitieakkoord (CA) van het kabinet-Rutte IV worden ingezet voor het bereiken van de doelen van de Omgevingswet. Met het uitkeren van deze € 71,5 miljoen in 2024 kunnen de ontvangende partijen in hun transitie ervoor zorgdragen dat ze aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn en voldoen aan de in de Omgevingswet gestelde eisen. 

Participatie
De integratie-uitkering Participatie wordt opgehoogd om gemeenten tegemoet te komen bij de financiële uitdagingen rondom de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven (€ 63,9 miljoen in 2024). Daarnaast wordt de begeleidingsmiddelen van beschut werk structureel verhoogd. Het gaat om € 23,1 miljoen in 2024 oplopend naar € 65,3 miljoen in de structurele situatie.

Recapitulatie

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
RECAPITULATIE
Bedragen x € 1.000
Primitieve Reeds geaccordeerde Halfjaar- Begroting
begroting begrotings- rapportage na wijzigingen
wijzigingen
Lasten (exclusief toevoegingen reserves)
PR 1. Economie, onderwijs en cultuur 14.091 1.196 4.101 19.389
PR 2. Werk, jeugd en zorg 13.503 1.810 9.843 25.156
PR 3. Ruimte en leefomgeving 55.419 912 12.430 68.761
PR 4. Openbare ruimte 744 50 794
PR 5. Bestuur en organisatie 36.813 220 2.912 39.944
PR 6. Financiering en dekkingsmiddelen 1.487 1.573 5 3.065
Totaal lasten 122.058 5.710 29.341 157.109
Baten (exclusief onttrekkingen reserves)
PR 1. Economie, onderwijs en cultuur 6.249 202 6.451
PR 2. Werk, jeugd en zorg 11.095 11.095
PR 3. Ruimte en leefomgeving 14.012 4.156 18.168
PR 4. Openbare ruimte 4 4
PR 5. Bestuur en organisatie 724 724
PR 6. Financiering en dekkingsmiddelen 95.764 1.706 97.470
Totaal baten 127.849 6.064 133.913
Saldo (exclusief reservemutaties)
PR 1. Economie, onderwijs en cultuur -7.843 -1.196 -3.899 -12.938
PR 2. Werk, jeugd en zorg -2.408 -1.810 -9.843 -14.061
PR 3. Ruimte en leefomgeving -41.407 -912 -8.274 -50.593
PR 4. Openbare ruimte -740 -50 -790
PR 5. Bestuur en organisatie -36.088 -220 -2.912 -39.220
PR 6. Financiering en dekkingsmiddelen 94.278 -1.573 1.700 94.405
Saldo exclusief reservemutaties 5.791 -5.710 -23.277 -23.196
Toevoegingen reserves 2.273 2.273
Onttrekkingen reserves 742 1.450 18.858 21.050
Saldo reservemutaties -1.531 1.450 18.858 18.777
Saldo inclusief reservemutaties 4.260 -4.260 -4.419 -4.419

Verloop algemene reserve

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht
VERLOOP ALGEMENE RESERVE
(bedragen x € 1.000) Prognose Begroting
2024 2025 2026 2027
Stand algemene reserve begin boekjaar 39.092 30.147 31.947 33.112
Toevoegingen aan de reserve
Conform Programmabegroting 2024:
- Structurele versterking vermogenspositie 2.000 2.000 1.474 756
Resultaat jaarrekening 2023 94
Totaal toevoegingen 2.094 2.000 1.474 756
Onttrekkingen aan de reserve
Raadsvoorstel Regiodeal 2.0 -309 -309
Raadsvoorstel MFC Schoonoord incidentele kosten -725
Raadsvoorstel Realisatie Markt en Haven incidentele kosten -200
Rstant project Kasteelpark -391
Restant fundaties Bentheimerpoort -128
Restant aankopen Holwert Midden -8.332
Restant haalbaarheidsonderzoek MFC Schoonoord -555
Restant Noodfonds (sport)verenigingen) -648
Restant Overname aandelen NOM GVZ Europark GMBH -260
Totaal onttrekkingen -11.039 -200 -309 -309
Stand algemene reserve eind boekjaar 30.147 31.947 33.112 33.559

Investeringskredieten

Nieuwe investeringskredieten 2024

Terug naar navigatie - Nieuwe investeringskredieten 2024
OVERZICHT INVESTERINGEN 2024
Bedragen x € 1.000
Jaartal afronding Krediet Realisatie
Onderwijshuisvesting
CBS Paul Kruger School 1e inrichting 2024 45 200
De Nieuwe Veste, nieuwbouw 2028 20.000 0
Nieuwbouw scholen Sleen 2024 197 0
Totaal onderwijshuisvesting 20.242 200
Riolering
Riolering; vervanging pompen en gemalen 2024 2024 300 0
Vervanging en optimalisatie riolering 2024 2024 1.100 0
Riolering; Sleen Menso Altingstraat 2024 900 486
Totaal riolering 2.300 486
Tractie
VW Crafter 69-VDT-1 2024 70 0
VW Crafter 78-VJZ-8 2024 70 0
VW Crafter 77-VKZ-8 2024 70 0
VW Transporter T6 V-345-BB (Zuid) 2024 70 89
VW bus verlengde uitvoering VT-318-V 2024 30 34
Houtversnipperaar Linddana 2014 2024 65 0
Hoogwerker Manitou 180ATJ 2014 2024 65 0
Totaal tractie 440 123
Totaal investeringen 2024 22.982 809

Onderwijshuisvesting
Voor de scholen in Sleen is er een voorbereidingskrediet beschikbaar. Voor De Nieuwe Veste is er vertraging in het proces. Het jaartal voor afronding hebben wij daarom opgeschoven. De uitgaven zullen in de  loop van de jaren toenemen.

Riolering
Het rioleringsproject Menso Altingstraat in Sleen is in uitvoering. De middelen voor vervanging en optimalisatie riolering 2024 worden ingezet voor diverse andere rioleringsprojecten. De voorbereidingen zijn opgestart. Hierna zullen de projecten een ordernummer krijgen en het benodigde krediet beschikbaar worden gesteld.

Tractie
Voor alle aangegeven kredieten zijn de aanbestedingen gelopen en de opdrachten definitief gegund. Wij verwachten dat in de tweede helft van dit jaar alle tractiemiddelen worden geleverd, maar er is sprake van (langere) levertijden.  

Lopende investeringen

Terug naar navigatie - Lopende investeringen
LOPENDE INVESTERINGEN
Bedragen x € 1.000
Realisatie Realisatie
Jaartal afronding Krediet tm 2023 2024 Restant
Riolering
Riolering; Boring Krimweg Coevorden 2024 80 22 2 56
Riolering; Wilgenstuk e.o. Dalen 2024 1.650 1.136 385 129
Riolering; Pompen en gemalen 2023 2024 300 152 - 148
Totaal riolering 2.030 1.310 387 333
Huisvesting
CBS Paul Kruger, brandtrap 2024 158 99 - 59
Totaal huisvesting 158 99 - 59
Facilitair
Bedoeking Raad- en Theaterzaal 2024 35 - - 35
Vervanging inrichting Kasteel 1 2025 1.000 15 209 776
Totaal facilitair 1.035 15 209 811
Infrastructurele projecten
Project N34/Klooster 2024 700 635 3 62
Project N34/Zuidelijke ontsluitingsweg 2024 2.725 2.613 -834 946
Fietspad Geeserstroom 2023 380 431 - -51
Project Mepperstraat, Meppen 2023 450 532 - -82
Fietspad Schapendijk 2024 565 - 103 462
Totaal infrastructurele projecten 4.820 4.211 -728 1.337
Onderwijshuisvesting
IHP scholen Schoonoord, voorbereid. nieuwbouw 2024 160 - - 160
MFC Schoonoord 2026 1.580 - 262 1.318
160 - - 1.478
Openbare ruimte
Aanleg verzamelgraven begraafplaatsen 2024 240 - - 240
240 240
Openbare verlichting
Vervanging lichtmasten en armaturen 2024 358 319 35 4
Totaal openbare verlichting 358 319 35 4
Overige investeringen
Kwaliteitsimpuls sport, onderbouw 2024 1.055 897 20 138
Kwaliteitsimpuls sport, toplaag 2024 780 841 - -61
Kwaliteitsimpuls sport, ledveldverl. 2024 598 694 - -96
Kwaliteitsimpuls sport, toegankelijkheid 2024 474 389 2 83
Kwaliteitsimpuls sport, fase 2 2024 1.173 1.113 10 50
Geldlening Glasvezel Zuidenveld 2024 2.900 3.163 - -263
Totaal overige investeringen 6.980 7.097 32 -149
Tractie
VW Crafter Pickup - 7-VXF-48 2024 108 - 105 3
VW Crafter Pickup - 2-VXN-95 2024 108 - 105 3
VW Gesloten Transporter 4-VTR-87 2024 40 - - 40
VW Transporter Pickup VJ-280-K 2024 127 - 133 -6
VW Transporter Pickup met hydr. Kraan VJ-279-K 2024 127 - 133 -6
VW Transporter Pickup met hydr. Kraan VJ-117-G 2024 85 - - 85
Toro GM4010S 2024 95 - - 95
Toro GM4010S 2024 95 - - 95
Toro GM5910 2024 120 - - 120
Totaal tractie 905 - 476 429
Totaal 16.686 13.051 411 4.542

Overlopende budgetten

Overlopende budgetten uit 2023

Terug naar navigatie - Overlopende budgetten uit 2023

In de onderstaande tabel treft u de budgetten aan die vanuit de jaarrekening 2023 zijn meegenomen als overlopend budget naar 2024. Per onderwerp is de besteding in 2024 tot nu toe weergegeven en de prognose voor de uitgaven in heel 2024.

OVERLOPENDE BUDGETTEN 2023
Bedragen x € 1.000
Programma en product Onderwerp Overlopend 2024 Prognose besteding 2024
1. Bouwen voor de samenleving
Ruimtelijke ontwikkeling Ambitie 2019.10 Omgevingswet, omgevingsvisie en -plan 86 50
Recreatie en toerisme Ontwikkeling 2022.01 Vitale vakantieparken 200 200
Economische structuurversterking Ontwikkeling 2022.02 Onderzoek locatie nieuw bedrijventerrein 43 25
Ruimtelijke ontwikkeling Voorbereiden en opstarten BP-procedures 45 45
Mobiliteit Ontwikkeling 2023.03 Opdracht mobiliteitsplan 30 30
Mobiliteit Ontwikkeling 2023.04 Verkeersplan, updaten dta, wetgeving 2
Mobiliteit Ontwikkeling 2023.05 Verkeersonderzoek Krimweg / EDS plein 35 35
Ruimtelijke ontwikkeling Ontwikkeling 2023.07 Omgevingswet Voorbereiding omgevingsplan 111 -
Recreatie en toerisme Ontwikkeling 2023.08 VVP Onderzoek, expertise, Drents Programma 113 113
Recreatie en toerisme Ontwikkeling 2023.09 VVP Activeringsbijdrage (cofinanciering) 30 30
Recreatie en toerisme Ontwikkeling 2023.10 VVP Perceelsgebonden aanpak 90 90
Ruimtelijke ontwikkeling Omgevingswet 179 100
Bovengrondse infrastrcutuur Actualisatie wegenlegger 35 35
2. Duurzaamheid
Duurzaamheid Ontwikkeling 2020.14 Aanjaagbudget duurzaamheid 45 45
Duurzaamheid Ontwikkeling 2022.06 Duurzaamheid, uitvoeringsbudget 46 46
Duurzaamheid Ontwikkeling 2023.11 Klimaatadaptatie/biodiversiteit: inhuur expertise 60 60
Duurzaamheid Ontwikkeling 2023.12 Wijkuitvoeringsplannen, startbudget 100 100
Duurzaamheid Ontwikkeling 2023.13 Pijler groene leefomgeving: biodiversiteit en klimaatadaptatie 60 60
Duurzaamheid Ontwikkeling 2023.14 Zonneroute A37, stimuleren omgevingsparticipatie 26 26
Duurzaamheid Ontwikkeling 2023.15 Bestrijding invasieve exoten, beleidsontw. 50 50
Duurzaamheid Duurzaamheid 123 123
Begraafplaatsen Kosten Geohydrotisch onderzoek 40 40
3. Samen
Wonen- en leefomgeving Ontwikkeling 2022.04 Volkshuisvestingsfonds 400
Sport Ontwikkeling 2023.17 Buurtsportcoaches 55 55
Kunst en cultuur Ontwikkeling 2023.19 Cultuurcoach 23 23
Kunst en cultuur Bibliotheekwerk 60 60
Algemene voorzieningen Subsidie intergenerationele armoede 75 25
Algemene voorzieningen Regiodeal 66 66
4. Eigenheid van dorpen en wijken
Stimuleringsfonds dorpen en wijken Burgerbegroting Lootuinen 50 13
5. Fundering voor de toekomst
Bedrijfsvoering VTH Backoffice 90
Bedrijfsvoering Inhuur admininstratie begraafplaatsen 54 54
Totaal 2.422 1.599

De voortgang op deze overlopende budgetten is als volgt:

Ruimtelijke ontwikkeling, Ambitie 2019.10 Omgevingswet, omgevingsvisie en -plan (€ 86.000)
In de Programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Omgevingswet
In 2021 wordt de nieuwe Omgevingswet van kracht. Om hier goed op in te spelen heeft de gemeenteraad in februari 2018 het Ambitiedocument Omgevingswet vastgesteld. Hierin worden concrete en ambitieuze uitspraken gedaan over de wijze waarop de gemeente invulling wil geven aan de mogelijkheden die deze nieuwe wet biedt. Om deze ambities waar te maken moet het nodige gebeuren. Wij willen ervaring opdoen in een aantal concrete pilots. Onze nieuwe instrumenten (omgevingsvisie, omgevingsplan) moeten op tijd gereed zijn. De noodzakelijke cultuurverandering gaan wij concretiseren en implementeren. En ook de ICT-infrastructuur zal moeten worden aangepast om inwoners en initiatiefnemers te bedienen op een wijze die past bij de ambities van de nieuwe wet. Daarom worden in 2019 al concrete stappen gezet op elk van deze 4 onderdelen (pilots, instrumenten, cultuurverandering, ICT). Op basis van de ervaringen in 2019 kunnen vervolgens concretere uitspraken worden gedaan over de begrotingsconsequenties voor 2020 en verder.

Toelichting:
De komende jaren zal er inzet van de gemeente gevraagd worden voor de verdere uitrol en implementatie van de vier kerninstrumenten van de omgevingswet (Omgevingsvisie, omgevingsprogramma, omgevingsplan en omgevingsvergunning). Met name voor het omgevingsplan is er nog het nodige werk te doen. We verwachten hiervoor nog een beroep te moeten doen op de budgetten die er voor de implementatie omgevingswet op de begroting staan en stellen voor om deze over te hevelen naar volgend begrotingsjaar en komen voor eind 2024 met een projectplan met specificatie voor de inzet van de middelen.

Recreatie en toerisme, Ontwikkeling 2022.01 Vitale vakantieparken (€ 200.000)
In de Programmabegroting 2022 is onderstaande ambitie opgenomen.

Vitale vakantieparken Coevorden 
Om uitvoering te geven aan het programma Vitale Vakantieparken is er tijdelijk extra inzet nodig op toezicht en handhaving, juridische capaciteit, projectleiderscapaciteit en data/ informatievoorziening. Met de gevraagde extra middelen, € 500.000 in 2022 en € 350.000 in 2023, kunnen wij in 2022 verder invulling geven aan dit programma. Dit zal in 2022 de ontwikkeling van de eerste vijf gekozen parken zijn en het contact leggen met een aantal andere parken om een beeld te krijgen van de wensen die er leven over de toekomst. Wij breiden de oorspronkelijke planning uit om het programma zorgvuldig te kunnen doorlopen, onder andere met de juiste informatievoorziening. In programma 1 gaan wij verder in op de plannen in 2022 voor Vitale vakantieparken.

Toelichting:
De overlopende budgetten in het kader van Vitale vakantieparken zullen naar verwachting allen worden besteed in 2024. Voor de verlenging van het programma Vitale vakantieparken voor de jaren 2025 tot en met 2027, inclusief benodigde financiële middelen, zullen wij een separaat voorstel maken.

Economische structuurversterking, Ontwikkeling 2022.02 Onderzoek locatie nieuw bedrijventerrein (€ 43.000)
In de Programmabegroting 2022 is onderstaande ambitie opgenomen.

Onderzoek locatie nieuw bedrijventerrein
De lokale bedrijventerreinen raken uitgeput. Daarom gaan wij kijken waar mogelijkheden voor de toekomst liggen. Wij stellen u voor om € 60.000 beschikbaar te stellen voor een onderzoek naar nieuwe locaties. Dit wordt in DutchTechZone-verband opgepakt. Met deze middelen wordt een project opgestart om onderzoek te (laten) uitvoeren naar locatie(s) voor nieuwe bedrijventerreinen. Voor DutchTechZone wordt gekeken naar een gezamenlijk regionaal bedrijventerrein. Wij zijn als gemeente de trekker van dit project. Daarbij werken we nauw samen met de andere gemeenten die ook bijdragen aan het onderzoek. 

Toelichting:
De komende periode gaan we aan de slag met de verkenning voor een regionaal bedrijventerrein. We doen dit samen met de gemeenten Hoogeveen, Emmen en Borger-Odoorn. De eerst stap is een gezamenlijke verkenning naar de behoefte en mogelijke locatie, hier starten we dit najaar mee. Daarnaast is uit eerder lokaal behoefteonderzoek gebleken is dat er ook op lokaal niveau behoefte is aan uitbreiding. Aankomend jaar gaan we deze plannen verder uitwerken. Voor de uitwerking van deze plannen hevelen wij het resterende bedrag uit 2024 graag nogmaals over naar 2025.

Ruimtelijke ontwikkeling, Voorbereiden en opstarten BP-procedures (€ 45.000)
In de Programmabegroting 2023 is onderstaande ambitie opgenomen.

Ontwikkellocaties: voorbereiden en opstarten BP-procedures
De woonopgave is bij uitstek een integrale opgave. De visie staat in nauw verband met de omgevingsvisie (ter vaststelling in 2023) die algemene ruimtelijke kaders stelt. Ook programma’s en projecten als duurzaamheid, economie, binnenstad, vitale vakantieparken, de inclusieve samenleving en inzet op leefbaarheid en welzijn staan in nauw verband met de woonvisie.
Daarnaast is de woonvisie het uitgangspunt voor de te maken prestatieafspraken met de woningcorporaties en huurdersorganisaties, en maakt deze onderdeel uit van het afwegingskader voor woningbouwplannen. 
De teams Omgevingsontwikkeling, Vastgoed & Infrastructuur en Economie & Leefbaarheid zijn hierbij direct betrokken en vertegenwoordigd in het multidisciplinaire woonteam. Ook sociaal domein is indirect betrokken. Taken van het woonteam zijn om: 
•    projecten te coördineren (ieder lid heeft deelprojecten onder zijn/haar hoede) incl. budgetbeheer, monitoring en evaluatie
•    het speelveld te overzien en van hieruit het college te adviseren over lopende en nieuwe ontwikkelingen
•    taken slim te verdelen en te zorgen voor afstemming tussen de teams,
•    te fungeren als aanspreekpunt ‘wonen’ voor collega’s binnen en buiten het eigen team,
•    te signaleren wanneer projecten druk (gaan) leggen in de lijnorganisatie (bijvoorbeeld in de vorm van bestemmingsplanprocedures of vergunningaanvragen)
•    de voortgang van de uitvoering van de woonvisie kenbaar te maken (communicatie)

Elk project heeft een werkgroep. Sociaal domein, het programma duurzaamheid, het programma VVP en andere organisatieonderdelen zijn hierbij betrokken wanneer relevant/vanuit inhoud. 

Bij een aantal projecten (wooninitiatieven, flexwonen) en gebiedsontwikkelingen (Ossehaar Fase C, De Klencke Oosterhesselen, AMF Coevorden) is er tijdelijke ondersteuning vanuit het impulsteam wonen van de provincie Drenthe. 

Toelichting:
Dit overlopende budget wordt besteed aan de projecten in het kader van de kansenkaart Schoonoord

Mobiliteit, opdracht mobiliteitsplan (€ 30.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Mobiliteit: opdracht mobiliteitsplan
Het huidige mobiliteitsplan is niet meer actueel en er dient een nieuw mobiliteitsplan opgesteld te worden. Hiervoor dienen wij opdracht te geven aan derden. Voor het verstrekken van deze opdracht zijn op dit moment geen middelen beschikbaar. Wij vragen derhalve om extra middelen van € 50.000 voor het verstrekken van de opdracht. Het thema verkeersveiligheid maakt ook onderdeel uit van het mobiliteitsplan. Om aanspraak te kunnen blijven maken op diverse subsidies is een plan met uitvoeringsagenda nodig.

Toelichting:
Eind 2023 is er een start gemaakt met het opstellen van het mobiliteitsplan en is de 1e termijn (€ 20.000). De totale opdracht bedraagt € 44.500. Wij verwachten dat eind 2024 het mobiliteitsplan gereed is en wij deze intern kunnen beoordelen. Besluitvorming zal begin 2025 plaats kunnen vinden. Na verwachting is het volledige resterende bedrag in 2024 benodigd.

Mobiliteit, verkeersplan, updaten data, wetgeving (€ 2.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Verkeersplan: updaten data, wetgeving
Het Rijk wil dat de (lokale) overheden de mobiliteitsdata eind 2023 op orde hebben. Dit is onderdeel van de digitaliseringsopgave die Noord-Nederland met het ministerie is afgesproken. Als onderdeel ervan gaan we in BOCE verband (inclusief provincie) het bestaand verkeersmodel van 2018 actualiseren. De kosten zullen circa € 25.000 bedragen.

Toelichting:
Bovengenoemde ambitie is in 2023 uitgevoerd. Per abuis het restant meegenomen naar 2024. Dit resultaat valt vrij.

Mobiliteit, Verkeersonderzoek Krimweg / EDS plein (€ 35.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Verkeeronderzoek Krimweg / EDS-plein
Vanuit de diverse projecten (Coevorden-Reine, De Nieuwe Veste), is het nodig om de bestaande situatie spoorwegovergang Krimweg (Coevorden) aan te passen. Hiertoe dient een verkeersonderzoek te worden uitgevoerd. Op deze wijze worden ook de routes tussen Sallandsestraat en EDS-plein en omgeving in beeld gebracht. Deze kunnen wij niet zelf uitvoeren. Wij willen deze opdracht uitzetten om zodoende in 2023 een goed beeld te krijgen van de situatie en om tot de gewenste situatie invulling te komen. De kosten zullen circa € 50.000 bedragen.

Toelichting:
In 2023 hebben diverse onderzoeken met betrekking tot de spoorwegovergang Krimweg plaatsgevonden. Deze onderzoeken moeten in 2024 nog een vervolg krijgen. Het resterende budget van € 35.000 zal worden ingezet om dit onderzoek te laten plaatsvinden. De verwachting is dat wij hier in 2024 nog flinke stappen in gaan zetten en dat het bedrag in 2024 benodigd is.

Ruimtelijke ontwikkeling, Ontwikkeling 2023.07 Omgevingswet Voorbereiding omgevingsplan (€ 111.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Omgevingswet: voorbereiding omgevingsplan
Met deze middelen bereiden wij de transitie naar een integraal omgevingsplan voor en zorgen wij voor continuering van het plan implementatie Omgevingswet en Omgevingsvisie. Bij het jaarverslag 2022 zullen wij voor de in voorgaande jaren beschikbaar gestelde middelen de balans op maken. Eventuele niet bestede middelen zullen daarin vrijvallen ten gunste van het resultaat over 2022.

Toelichting:
De komende jaren zal er inzet van de gemeente gevraagd worden voor de verdere uitrol en implementatie van de vier kerninstrumenten van de omgevingswet (Omgevingsvisie, omgevingsprogramma, omgevingsplan en omgevingsvergunning). Met name voor het omgevingsplan is er nog het nodige werk te doen. We verwachten hiervoor nog een beroep te moeten doen op de budgetten die er voor de implementatie omgevingswet op de begroting staan en stellen voor om deze over te hevelen naar volgend begrotingsjaar en komen voor eind 2024 met een projectplan met specificatie voor de inzet van de middelen.

Recreatie en toerisme, Ontwikkeling 2023.08 VVP Onderzoek, expertise, Drents Programma (€ 113.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Vitale vakantieparken: onderzoek, expertise, Drents programma
Het provinciale programma VVPD is verlengd tot en met halverwege 2024. Voor 2023 zijn in de Programmabegroting 2022 reeds middelen toegekend (€ 350.000). De gevraagde (extra) middelen voor 2023 € 200.000 zijn benodigd voor het verlengen van en extra inhuur of formatie. Dit is inclusief onze bijdrage aan het Drentse Actieprogramma. Hiermee kan Toezicht & Handhaving en het juridische proces worden vormgegeven en inhuur projectleiders. Voor het juridische proces is het essentieel dat er voldoende bezetting is om de wettelijke termijnen in het handhavingsproces te hanteren. Daarnaast zal de aanpak van de arbeidsmigranten naar verwachting ook de nodige juridische inzet vragen. Voor 2024 zal een soortgelijk bedrag benodigd zijn waarvoor op later moment budget zal worden gevraagd.

Toelichting:
De overlopende budgetten in het kader van Vitale vakantieparken zullen naar verwachting allen worden besteed in 2024. Voor de verlenging van het programma Vitale vakantieparken voor de jaren 2025 tot en met 2027, inclusief benodigde financiële middelen, zullen wij een separaat voorstel maken.

Recreatie en toerisme, Ontwikkeling 2023.09 VVP Activeringsbijdrage (cofinanciering) (€ 30.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Vitale vakantieparken: activeringsbijdrage (cofinanciering)
Middelen benodigd voor een lopend onderzoek, expertise plus Drents programma. Door het RIEC wordt een regiobreed onderzoek uitgevoerd. Hier wordt niet alleen gekeken naar de locatie huisvesting van arbeidsmigranten op de parken maar ook in woonwijken e.d. Dit onderzoek wordt samen met Borger-Odoorn en Emmen uitgevoerd. Het programma VVPD biedt de mogelijkheid om (extra) (specialisme) menskracht in te huren om uitvoering te geven aan het plan. Gezien het belang worden de kosten gedeeld. Voor 2024 zal het uitvoeringsplan verder worden opgepakt.

Toelichting:
De overlopende budgetten in het kader van Vitale vakantieparken zullen naar verwachting allen worden besteed in 2024. Voor de verlenging van het programma Vitale vakantieparken voor de jaren 2025 tot en met 2027, inclusief benodigde financiële middelen, zullen wij een separaat voorstel maken.

Recreatie en toerisme,  Ontwikkeling 2023.10 VVP Perceelsgebonden aanpak (€ 90.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Vitale vakantieparken: perceelsgebonden aanpak 
In het verleden zijn persoonsgebonden beschikkingen en perceelsgebonden aanwijzingen verstrekt. Persoongebonden kennen een tijdelijk karakter aangezien deze niet overdraagbaar zijn. De perceelsgebonden aanwijzingen zijn bij de parken waar een revitalisatie opgave ligt een belemmerende factor. Mensen die permanent wonen op een recreatiepark dragen niet bij aan de recreatieve doelstellingen en maken in veel gevallen geen gebruik van de diverse recreatieve faciliteiten. Voor het businessmodel van de recreatieondernemer is dit niet wenselijk. Met deze middelen willen wij actief onderzoeken en het gesprek aangaan met de houders van een perceelsgebonden aanwijzing of het mogelijk om perceelsgebonden aanwijzingen te laten vervallen. 

Toelichting:
De overlopende budgetten in het kader van Vitale vakantieparken zullen naar verwachting allen worden besteed in 2024. Voor de verlenging van het programma Vitale vakantieparken voor de jaren 2025 tot en met 2027, inclusief benodigde financiële middelen, zullen wij een separaat voorstel maken.

Ruimtelijke ontwikkeling, Omgevingswet (€ 179.000)
Op 14 maart 2023 is door de eerste kamer besloten dat de omgevingswet per 1 januari 2024 jl. definitief in werking treedt. De omgevingswet is verschillende keren uitgesteld. Ieder jaar is bij het Jaarverslag het niet bestede gedeelte van de beschikbaar gestelde budgetten als overlopend budget meegenomen naar het volgende jaar.

Toelichting:
Onder de naam PROCO ( Proces Omgevingsrecht Coevorden) hebben we een nieuwe manier van werken ontwikkeld waarmee de vergunningverlening binnen een termijn van 8 weken kan plaats vinden. Conform de uitgangspunten van de Omgevingswet wordt er meer verantwoordelijkheid bij de initiatiefnemer neer gelegd en neemt de gemeente een meer faciliterende rol in. De implementatie voldoet hiermee aan de basis. Denk hierbij aan personeelskosten, projectkosten en kosten omgevingsplan Drenthe. Na inwerkingtreding werken we nu aan doorontwikkeling en extra inzet om de dienstverlening goed te laten verlopen. Denk hierbij aan evaluatie en continueren van de Front-office en inrichting dashboard van deelproject aansluiting op het DSO. 

Bovengrondse infrastructuur, actualisatie wegenlegger (€ 35.000)
In de halfjaarrapportage 2022 is opgenomen.

Actualiseren en digitaliseren wegenlegger
De gemeente heeft de wettelijke taak (vanuit de wegenwet) om te zorgen voor een actuele wegenlegger. De wegenlegger is een document waarin vermeld staat welke wegen openbaar zijn en wie de onderhoudsplicht van de openbare weg met de daarin gelegen kunstwerken heeft en welke instantie toezicht houdt op de uitvoering van de onderhoudsplicht. Het gaat hierbij om alle openbare wegen gelegen buiten de bebouwde kom. Naast het actualiseren wordt de wegenlegger ook gedigitaliseerd. Met het digitaliseren is de wegenlegger directer toegankelijk voor de eigen medewerkers maar eventueel ook voor inwoners en bedrijven.

Toelichting:
In 2023 is er door een extern bureau een start gemaakt met de actualisatie van de wegenleggen. De reeds gemaakte kosten bedragen € 15.000. Het restant van het bedrag zal in 2024 worden ingezet voor het vervolg van de actualisatie. 

Duurzaamheid, Ontwikkeling 2020.14 Aanjaagbudget duurzaamheid (€ 45.000)
In de programmabegroting 2020 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Aanjaagbudget duurzaamheid
De duurzaamheidsvisie wordt naar verwachting in het vierde kwartaal van 2019 in proces gebracht. Hierna gaat de organisatie integraal aan de slag met de verdere vertaalslag en uitwerking van de visie. Het aanjaagbudget is bedoeld voor eventuele onderzoeken die in 2020 nodig zijn om operationele doelen op te kunnen stellen. Een voorbeeld hiervan in het lopende begrotingsjaar 2019 is de nulmeting op ons gemeentelijke vastgoed. Gepland voor 2020 staan in ieder geval de berekening van de co2 voetafdruk van de gemeentelijke organisatie en het opstellen van een Coevorden Duurzaamheid Index, waarin de wijze van duurzaamheidsmonitoring wordt vastgelegd. Het budget wordt ook ingezet voor acties ten aanzien van (interne) bewustwording. Wij stellen een budget van € 50.000 voor 2020 voor.

Toelichting:
Dit overlopende budget zal in 2024 volledig worden benut voor de bewustwordingsstrategie.

Duurzaamheid, Ontwikkeling 2022.06 Duurzaamheid, uitvoeringsbudget (€ 46.000)
In de Programmabegroting 2022 is onderstaande ambitie opgenomen.

Duurzaamheid, uitvoeringsbudget
De hoge ambitie op het gebied van duurzaamheid en de uitvoering van de wettelijke taken vraagt om extra inzet. Behalve de wens hebben wij ook de plicht tot het uitvoeren van de energietransitie, met daarin de transitievisie warmte en participatie. Ook hebben wij verplichtingen rond afval in het kader van milieubeheer en rondom klimaatadaptatie. Voor de uitvoering stellen wij u voor om jaarlijks € 200.000 beschikbaar te stellen in de jaren 2022 tot en met 2025. 

Toelichting:
Dit overlopende budget zal in 2024 worden benut voor de bewustwordingsstrategie en Coevorden in 1 dag schoon.

Duurzaamheid, Ontwikkeling 2023.11 Klimaatadaptatie/biodiversiteit: inhuur expertise (€ 60.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Klimaatadaptatie/biodiversiteit: inhuur expertise
Het programma Duurzaamheid vraagt op veel facetten een actieve burgerparticipatie. Essentieel daarin is een goede en gestructureerde communicatie. Daarvoor is een communicatiemedewerker gekoppeld aan het programma noodzakelijk. Uitvoering geven aan de bewustwordingsstrategie, uniforme communicatie omtrent de verschillende wijkuitvoeringsplannen. Samen met de communicatie adviseur als lid van het programmateam kan er voldoende inzet worden gepleegd om het participatieproces met de gemeenschap in te vullen.

Toelichting:
Dit budget is inmiddels ingezet voor onderzoek Basiskwaliteit Natuur Coevorden (€ 48.000 waarvan € 25.000 wordt betaald door een subsidie van de provincie). Voor het uitvoeren van de groene subsidieregeling door Platvorm Duurzaam Nederland zijn de totale kosten ongeveer € 25.000 voor 2024 en 2025. De overige € 12.000 zullen worden ingezet voor expertise voor het opstellen van het actieplan biodiversiteit tweede halfjaar 2024. 

Duurzaamheid, Ontwikkeling 2023.12 Wijkuitvoeringsplannen, startbudget (€ 100.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Wijkuitvoeringsplannen, startbudget
De uitvoering van de warmtevisie krijgt vorm in de wijkuitvoeringsplannen, daar ligt een verantwoordelijkheid van de gemeente. De komende bestuursperiode willen we jaarlijks minimaal 4 WUPS gaan opstarten. Wanneer een buurt/wijk zelf niet actief aan de slag gaat moet deze worden geactiveerd, een budget van € 25.000 per wijk/dorp geeft de mogelijkheid om hier actief mee aan de slag te gaan. Meerdere mogelijkheden om de buurt te activeren, daar waar nodig willen wij externe specialistische capaciteit inhuren. 

Toelichting:
Hiervan is inmiddels € 40.000 uitgegeven. In het 2e halfjaar van 2024 geven we verdere invulling aan het uitwerken van gebiedsuitvoeringsplannen. Dit doen we samen met de dorpen en wijken. Hiervoor zal de overige € 60.000 gebruikt worden.

Duurzaamheid, Ontwikkeling 2023.13 Pijler groene leefomgeving: biodiversiteit en klimaatadaptatie (€ 60.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Pijler groene leefomgeving: biodiversiteit en klimaatadaptatie
De pijler groene leefomgeving geeft invulling aan de verplichtingen en gemeentelijke ambities op het gebied biodiversiteit en klimaatadaptatie. Voor een tweetal locaties is het doel het komende jaar een projectplan op te stellen voor een voorbeeldproject met  klimaatadaptatie en één voor biodiversiteit. De uitvoeringsgelden hiervoor zullen middels een separaat raadsvoorstel worden gevraagd. De middelen worden ingezet voor lokale initiatieven op het gebied van klimaatadaptatie en biodiversiteit, aanvullend onderzoek en monitoring.

Toelichting:
De groene subsidieregeling wordt bekostigd vanuit dit budget.

Duurzaamheid, Ontwikkeling 2023.14 Zonneroute A37, stimuleren omgevingsparticipatie (€ 26.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Zonneroute A37, stimuleren omgevingsparticipatie
De zonneroute A37 is een groot project, de afgelopen jaren hebben voornamelijk de voorbereidende fases vorm gekregen. Daarvoor worden een aantal beleidsdocumenten vastgesteld. Om een goede invulling te geven aan de uitvoering is procesparticipatie van de omgeving van groot belang. Samen met de gemeenten Hoogeveen, Emmen en de provincie wordt daar invulling aangegeven. Naast het beleidskader participatie waar (financiële) deelname aan het project wordt geregeld zal omgevingsparticipatie de bewoners uit de nabije omgeving van de A37 betrekken bij de landelijke inpassing. Samen met de deelnemende gemeenten Hoogeveen, Emmen en de provincie gaan we daar externe ondersteuning op in zetten, wanneer dit niet lukt zullen wij gezien het maatschappelijk belang als gemeente het zelfstandig oppakken m.b.v. externe ondersteuning.

Toelichting:
Voor het project Zonneroute A37 is een kwartiermeester ingehuurd en er is een stichting opgericht. In het eerste halfjaar 2024 is dit volledige bedrag besteed.

Duurzaamheid, bestrijding invasieve exoten, beleidsontwikkeling (€ 50.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Bestrijding invasieve exoten, beleidsontwikkeling
Bij de bestrijding en beheersing van invasieve exoten zijn veel partijen betrokken, waaronder gemeenten, waterschappen en terreinbeheerders. De provincie voert de regie door enerzijds organisaties te verzoeken invasieve exoten te bestrijden en anderzijds via overleg met betrokken partijen, aan te sturen op een optimale, gezamenlijke aanpak van exoten.

De provincie is voor alle partijen, bedrijven en inwoners het aanspreekpunt voor vragen en meldingen met betrekking tot invasieve exoten. Op de website van de provincie is algemene informatie beschikbaar over het herkennen en melden van invasieve exoten en het belang van exotenbestrijding. In specifieke situaties zal de provincie, in overleg met betrokken gemeenten en grondeigenaren, locatiegerichte communicatie inzetten. Doelen hiervan zijn verdere verspreiding of besmetting te voorkomen, een zo compleet mogelijk beeld van een besmetting te krijgen en/of geplande beheermaatregelen toe te lichten.

In 2023 richten wij ons op het maken van beleid tot bestrijding/beheersing van invasieve exoten. Dit beleid richt zich op alle invasieve soorten (plant en dier) met daarin gradatie/prioritering op basis van ernst en bestrijding/beheersvormen. Tevens zullen wij een uitvoeringsplan met kostenspecificatie opleveren. 

Toelichting:
In 2024 is het beleidsplan "invasieve exoten" opgesteld. In oktober zal deze voorliggen in de raadsvergadering. De kosten die gemaakt zijn brengen wij ten laste van het beschikbaar gestelde budget. Tevens zijn er kosten gemaakt voor pilots voor de bestrijding van deze invasieve exoten. Ook deze kosten zullen wij ten lasten van dit budget brengen. Het bedrag zal in 2024 volledig worden benut.

Duurzaamheid, Duurzaamheid uitvoeringsbudget (€ 123.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Duurzaamheid, uitvoeringsbudget
De hoge ambitie op het gebied van duurzaamheid en de uitvoering van de wettelijke taken vraagt om extra inzet. Behalve de wens hebben wij ook de plicht tot het uitvoeren van de energietransitie, met daarin de transitievisie warmte en participatie. Ook hebben wij verplichtingen rond afval in het kader van milieubeheer en rondom klimaatadaptatie. Voor de uitvoering stellen wij u voor om jaarlijks € 200.000 beschikbaar te stellen in de jaren 2022 tot en met 2025. 

Toelichting:
Een gedeelte van dit budget zal worden besteed aan extra kosten die worden gemaakt voor de Zonneroute A37. Daarnaast wordt "Coevorden in 1 dag schoon" gedeeltelijk vanuit dit budget bekostigd en is zullen is er ruimte voor werkbudgetten en onvoorziene uitgaven.

Begraafplaatsen, Kosten Geohydrotisch onderzoek (€ 40.000)
11 juli 2023 is in de Raadsvergadering de notitie "Duurzaam Begraven" vastgesteld. Afgesproken is dat de locaties van de verzamelgraven in overleg tussen de begraafplaats beheerder en begrafenisvereniging wordt bepaald. Daarnaast is de wens voor het verdiept (2-diep) mogen begraven geuit. Hiervoor is geohydrologisch onderzoek noodzakelijk. De verwachting is dat in 2024 de beschikbaar gestelde middelen van € 40.000, hiervoor volledig zullen worden ingezet.

Wonen- en leefomgeving, Ontwikkeling 2022.04 Volkshuisvestingsfonds (€ 400.000)
In de programmabegroting 2022 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Volkshuisvestingsfonds 
In 2021 hebben wij het volkshuisvestingsfonds toegekend gekregen. Dit fonds is bestemd voor verduurzaming van particuliere woningen in een deel van Schoonoord en de wijk Tuindorp in Coevorden. De totale uitgaven zijn € 1.325.000.  Wij verwachten voor deze twee projecten elk € 462.500 te ontvangen. Dit is totaal € 925.000. Per project geldt een cofinanciering van € 200.000. Onze investering als gemeente in deze verduurzaming is netto derhalve € 400.000. De uitvoering van deze projecten wordt in 2022 verder vormgegeven. De doorlooptijd schatten wij in op tien jaar.  

Toelichting:
Deze middelen betreffen de cofinanciering van de gemeente Coevorden en dienen gereserveerd te blijven voor dit doel. Uitbetaling zal naar verwachting niet in 2024 plaatsvinden.

Sport en zwembaden, Ontwikkeling 2023.17 Buurtsportcoaches (€ 55.000)
In de programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Buurtsportcoaches
De gemeente Coevorden wil de samenwerking met Maatschappelijk Welzijn Coevorden voor de uitvoering van het beleid Samen voor een Gezonder Coevorden en het sport- en preventieakkoord Gezond Coevorden voortzetten. De huidige afspraken m.b.t. de inzet van buurtsportcoaches lopen t/m 2022. De buurtsportcoach is een belangrijke lokale verbinder in alle dorpen en wijken. Het werk van de buurtsportcoach vraagt om zowel hbo- als mbo inzet. Op dit moment wordt er uit gegaan van de inzet van vier buurtsportcoaches. De huidige financiering is gebaseerd op 1 hbo’er en 3 mbo’ers, terwijl er op dit moment 2 hbo’ers als buurtsportcoach worden ingezet. 

Daarnaast wil de gemeente Coevorden op andere wijze uitvoering geven aan de regeling brede combinatiefuncties van het rijk. De afgelopen twee jaren is deze regeling toegepast voor de functie buurtsportcoach, maar in de komende jaren verkennen we ook de mogelijkheden voor koppeling met het cultuurbeleid. Daar is in principe de Brede Regeling Combinatiefuncties ook voor bedoeld. 

De functie van de buurtsportcoach heeft zich de afgelopen twee jaar bewezen. Door hun inzet, samen met diverse partners, en met hun rol als lokale verbinder, aanjager en het faciliteren waar nodig, zijn er veel beleidsdoelstellingen gerealiseerd of in gang gezet. De functie van buurtsportcoach is in de loop der jaren steeds veelzijdiger en complexer geworden: van uitvoerder naar een verbinder tussen sport, onderwijs, kinderopvang, zorg, cultuur, ondernemers etc. Om de ambities en de doelstellingen voor onze (kwetsbare) inwoners binnen diverse projecten en programma’s te borgen, zoals binnen het Sport- en preventieakkoord, de programma’s Kansrijk Opgroeien, Gezonde Jeugd, Gezonde toekomst, etc. is de inzet van buurtsportcoaches niet meer weg te denken in de gemeente Coevorden.

Toelichting:
Vanuit SPUK GALA is in het eerste half jaar een pilot gedraaid voor de inzet van een buurtsportcoach senioren. Dit pakt zeer positief uit. In de raad is een motie uitgebracht om het werk van de buurtsportcoach senioren structureel te maken.  Het overlopende budget zal in 2024 volledig worden benut.

Kunst en cultuur, Ontwikkeling 2023.19 Cultuurcoach (€ 23.000)
In de Programmabegroting 2023 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Cultuurcoach
In november 2021 zijn we een experiment gestart met de inzet van een cultuurcoach in de gemeente Coevorden als bruggenbouwer in de culturele sector. Doel van dit experiment was om inzicht te krijgen in de toegevoegde waarde van een verbinder op cultureel gebied in de samenleving. In het afgelopen jaar hoorden wij zeer positieve geluiden over de aanwezigheid en het werk van de cultuurcoach. Binnen de amateursector, bij de professionals, bij cultuuraanbieders en -afnemers wordt de toegevoegde waarde van deze rol gezien. De cultuurcoach is vanwege die verbinding met de samenleving van waarde voor het gemeentelijk beleid, prioriteiten en ondersteuning van de gemeente. Het experiment loopt af in januari 2023. Wij zien alle reden om de rol en inzet van de cultuurcoach structureel te maken en iets uit te kunnen breiden. De dekking voor de cultuurcoach vanaf 2023 vinden wij deels in de nieuwe periode brede impulsregeling combinatiefunctionarissen, die voor buurtsportcoaches en cultuurcoaches kan worden ingezet.

Toelichting:
De nieuwe cultuurcoaches hebben in januari een vliegende start gemaakt met hun werk. In 2024 organiseren zij in samenwerking met culturele partijen, sportaanbieders en de buurtsportcoaches op 14 september een uitmarkt, genaamd ‘Startfestival’. Daarmee willen zij een flinke boost geven aan cultuur, sport etc. aan het begin van het seizoen. Na jaren afwezigheid van een uitmarkt in Coevorden is dit Startfestival bedoeld om een nieuwe impuls te geven daaraan te geven. In dezelfde periode lanceren zij ook een nieuw initiatief in Coevorden: een podcast op cultureel gebied. De overgehevelde middelen vanuit 2023 willen we hiervoor inzetten. 

Kunst en cultuur, Bibliotheekwerk (€ 60.000)
Bij het Jaarverslag 2023 is een bedrag van € 60.000 vanuit de bij de decembercirculaire 2022 ontvangen Coronasteunmiddelen overgeheveld naar 2024 voor cofinanciering voor verruiming van de bemande openingstijden voor vestiging Dalen en Coevorden. Deze middelen worden in 2024 hiervoor benut.

Algemene voorzieningen, Subsidie intergenerationele armoede (€ 75.000)
In november 2022 is de subsidieregeling aanpak intergenerationele armoede opgezet. Deze regeling heeft een subsidieplafond van € 138.000 tot en met 31 december 2024. Er is tot en met 2023 € 63.000 uitgegeven. Het resterende bedrag á € 75.000 is beschikbaar voor subsidieaanvragen in 2024.  Het is mogelijk dat het subsidieplafond dit jaar niet gehaald wordt, indien dit het geval is zouden wij graag de regeling verlengen.

Algemene voorzieningen, Regiodeal (€ 66.000)
Bij het Jaarverslag 2023 is een bedrag van € 66.000 vanuit de Regiodeal ontvangen middelen overgeheveld naar 2024 voor het afronden van twee projecten. Deze middelen worden in 2024 hiervoor benut.

Stimuleringsfonds dorpen en wijken, Burgerbegroting Lootuinen (€ 50.000)
Door middel van begrotingswijziging 2023-11 is er een bedrag van € 50.000 beschikbaar gesteld voor de Burgerbegroting Lootuinen. Naar verwachting zal een bedrag van € 13.000 worden ingezet in 2024 voor jeugd, bloementuin en een hondenspeelplaats. Het resterende bedrag dient beschikbaar te blijven voor dit doel.

Bedrijfsvoering, VTH Backoffice (€ 90.000)
In de programmabegroting 2019 is de onderstaande ambitie opgenomen.

Optimalisatie formatie en processen Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)
Wij willen een gemeente zijn waar je prettig kunt wonen en leven. Voor een prettige omgeving is je veilig voelen belangrijk. Wij waarborgen vanuit onze toezichthoudende rol een basiskwaliteit van de bouwkundige staat bij bouwwerken en veiligheid op en rond het bouw- en sloopproces. Ook willen wij het strijdig gebruik van bouwwerken, ruimte en gronden voorkomen.
In de notitie Tussenbalans Integraal Toezicht en Handhaving 2017 heeft u extra middelen beschikbaar gesteld voor toezicht en handhaving. Een deel van die middelen is structureel (BOA’s voor toezicht en handhaving openbare ruimte en Algemene Plaatselijke Verordening (APV) / Bijzondere wetten). Het deel voor bouwtoezicht is incidenteel voor de jaren 2018 en 2019 beschikbaar gesteld. Het is noodzakelijk de huidige capaciteit voor bouwtoezicht ten minste op het huidige niveau te handhaven om een geloofwaardige toezicht-en handhavingsfunctie als gemeente overeind te houden én bovendien om aan de minimale wettelijke vereisten te voldoen.
Wij stellen daarom voor om extra budget beschikbaar te stellen en zien dat handhaving van de huidige formatie van bouwtoezicht (bouwinspecteurs) voor de reguliere toezichtstaken noodzakelijk is. Dit betekent dat de formatie voor bouwtoezicht van 1,0 fte naar 2,0 fte structureel gaat en nog eenmalig 0,4 fte nodig is in 2019. Met deze uitbreiding kan op termijn worden voldaan worden aan de criteria voor de taak toezicht en handhaving bouwen en ruimtelijke ordening.

Wij willen daarnaast in 2019 investeren in het verbeteren van de doelmatigheid en kwaliteit van de werkprocessen VTH. Onderdeel daarvan is het digitaal beschikbaar hebben van dossiers tijdens de controlerende werkzaamheden op locatie door de toezichthouders, een zogenaamd workflow-systeem. Wij onderzoeken de mogelijkheden in BOCE-verband. Kosten hiervan zijn naar schatting eenmalig € 20.000 voor de aanschaf exclusief kosten voor licenties en onderhoud.

Toelichting:
Voor het de invoering van een VTH-pakket was destijds een bedrag van € 90.000 begroot. Er loopt op dit moment een onderzoek naar hoe we het beheer van de VTH applicatie in de toekomst vorm willen geven. Op dit moment wordt dat gedaan door de RUD Drenthe. Als het besluit wordt dat het beheer van deze applicatie wél naar onszelf te halen, dan zal het beschikbaar gestelde budget hiervoor ingezet worden.

Bedrijfsvoering, inhuur administratie begraafplaatsen (€ 54.000)
11 juli 2023 is in de Raadsvergadering de notitie "Duurzaam Begraven" vastgesteld.

Toelichting:
Voor de inhuur van administratieve ondersteuning is in 2023 € 54.000 beschikbaar gesteld. Begin 2024 is gestart met het op orde brengen van de begraafplaatsadministratie. Ook zal de gehele begraafplaatsadministratie worden gedigitaliseerd. Het beschikbaar gestelde budget van 2023 wordt in 2024 volledig ingezet.