Samenvatting

Bestuurlijke samenvatting

Voorwoord

Terug naar navigatie - Bestuurlijke samenvatting - Bestuurlijke samenvatting

Op koers, maar met uitdagingen 
Eind 2024 heeft u als gemeenteraad de programmabegroting 2025 vastgesteld: de opdracht waarmee het college en de ambtelijke organisatie uitvoerend mee aan de slag zijn gegaan. In deze bestuursrapportage geven we inzicht in de voortgang van deze uitvoering, en daarmee de mogelijkheid om indien gewenst bij te sturen. De uitvoering van de begroting 2025 ligt op koers. De verwachting is dan ook dat veel van de geplande activiteiten gerealiseerd gaan worden. Daarmee wordt een goede bijdrage geleverd aan de doelstellingen. Voor onze inwoners levert dit zichtbaar effect op: de woningbouw gaat volgens schema door en de Binnenstad van Coevorden transformeert tot een zeer aantrekkelijke verblijfplaats. Maar ook een kleinere ontwikkeling als het reserveren van een sporthal is eenvoudiger gemaakt. In de toekomst mogen onze inwoners en ondernemers door een financiële reservering van het Rijk uit gaan zien naar de Nedersaksenlijn, waardoor de bereikbaarheid van de gemeente Coevorden enorm zal verbeteren. Ook achter de schermen zijn resultaten geboekt, hierbij springen vooral de opstart van het onderzoek integraal werken binnen het sociaal domein en de verbeterde monitoring vergunningen handhaving en toezicht in het oog. 

De veranderende samenleving
Het is verleidelijk om in deze bestuursrapportage vooral stil te staan bij de successen en de zaken die goed gaan, maar dat doet geen recht aan de bewogen zomerperiode waarbij we als Coevorden op een hele andere manier in het nieuws zijn gekomen. We merken dat onze samenleving de laatste jaren verandert. Discussies worden feller, meningen komen sneller tegenover elkaar te staan en het vertrouwen in elkaar en in de overheid staat onder druk. Deze verharding en polarisatie raken ons allemaal – inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties én de gemeente. Voor ons als gemeente betekent dit dat het ingewikkelder wordt om goed te luisteren naar alle stemmen in onze samenleving. Waar we met elkaar zoeken naar oplossingen en plannen voor de toekomst, merken we dat de verschillen sterker naar voren komen. Het vraagt om een andere kijk op participatie. Het vraagt meer tijd, meer zorgvuldigheid en vaak ook nieuwe manieren van samenwerken om echt iedereen te horen. Hier hebben we ook als organisatie nog in te leren en te groeien. Toch willen en blijven we ons inzetten voor een open gesprek. We geloven dat plannen beter worden als ze samen met inwoners tot stand komen. Maar we moeten ook eerlijk zijn: in een samenleving die polariseert, is dit ingewikkelder Juist daarom is het belangrijk om elkaar te blijven opzoeken, met respect voor verschillen, en steeds weer te zoeken naar wat ons verbindt.

Regionale samenwerkingen & landelijke ontwikkelingen 
In regionaal verband verbinden we steeds meer.  Coevorden werkt actief samen met de regio, onder andere binnen het Ontwikkelperspectief Zuid- en Oost-Drenthe, de Regiodeal en Dutch Techzone. Samen zetten we stappen om de brede welvaart in onze omgeving te versterken. Toch lopen we op sommige punten vertraging op. Dat komt deels door landelijke ontwikkelingen, zoals verkiezingen in oktober en nieuwe regels rond wonen op vakantieparken. Ook zijn bepaalde projecten ingewikkelder dan verwacht, vraagt dit meer participatie en afstemming met partners of is er vertraging opgelopen door ziekte.

Financiën
In deze bestuursrapportage presenteren wij de afwijkingen die wij verwachten. Voor de financiën    vragen wij u goedkeuring voor een aantal verwachte budgetafwijkingen, bij elkaar circa € 3,8 mln euro.. In de programma’s worden de financiën verder toegelicht. We noemen hier de belangrijkste:

  • Jeugdzorg: de kosten lopen verder op. Bij de begroting rekenden we al op een overschrijding, maar dit blijkt nu € 6,2 miljoen te worden. Dit komt onder meer door drie zeer dure zorgtrajecten. We werken aan maatregelen om de kosten beter te beheersen en te zorgen dat jongeren passende hulp krijgen.
  • Personeel: we verwachten € 1,5 miljoen extra kosten. Dit komt vooral doordat we extra mensen nodig hebben voor onze ambities, voor wettelijke taken en ter vervanging bij ziekte. Via het zogeheten formatiehuis sturen we op een stabiele organisatie en beperken we het inhuren van tijdelijke krachten. Wel is het goed op te merken dat de inhuurcijfers fors gedaald zijn ten opzichte van de voorgaande jaren. Dit was 40% en dit is nu zo’n 24% en dit past bij het landelijke beeld en de krapte op de arbeidsmarkt.
  • Meevaller: uit het gemeentefonds ontvangen we € 1,4 miljoen extra (meicirculaire).

Beleidsmatige ontwikkelingen
Een aantal plannen en projecten loopt anders dan verwacht. Enkele highlights:

  • Vitale vakantieparken: door landelijke regels ligt de handhaving tijdelijk stil en schuift het gesprek over toekomstplannen op.
  • Actieplan biodiversiteit: dit plan maken we later af, omdat we inwoners en organisaties erbij willen betrekken.
  • Zorg en ondersteuning: in Dalen loopt een pilot om zorg en ondersteuning beter op elkaar af te stemmen. Dit is de opmaat naar het Programma Zorgzame Gemeenschappen.
  • Jeugd: er zijn maatregelen ingezet om instroom te beperken en uitstroom te vergroten. De effecten zijn nog onvoldoende zichtbaar; extra acties zijn in voorbereiding.
  • Inclusie: de Lokale Inclusie Agenda verschuift naar 2026.
  • Migratie: een langetermijnvisie schuift op, in afwachting van landelijke politieke besluiten.
  • Culturele broedplaats: besluitvorming gebeurt in de nieuwe raadsperiode.
  • Nieuwe Veste: ontwerp en vergunning zijn rond, maar door procedures bij Raad van State en onteigening loopt de planning langer door.
  • Gebiedsgericht werken: we starten in 2025 met twee gebieden, samen met inwoners en partners.
  • Dienstverlening: een conceptvisie is in voorbereiding en wordt na de verkiezingen aan de raad aangeboden.

Tot slot
Ondanks vertragingen en financiële uitdagingen werken we samen met partners en inwoners aan de ontwikkeling van Coevorden. Soms hebben we meer tijd nodig, soms vraagt het meer middelen. Belangrijk is dat we koers houden: bouwen aan een gemeente waar het goed wonen, werken en leven is.

Financiële samenvatting

Terug naar navigatie - Financiële samenvatting - Financiën op hoofdlijnen

Financieel resultaat
De bestuursrapportage 2025 sluit met een negatief saldo van € 3,8 miljoen.  De meest in het oog springende negatieve afwijkingen zijn: Jeugdzorg (€ 6,2 miljoen), extra kosten voor voor de Tweede kamer verkiezingen (€ 145.000) waarvoor we worden gecompenseerd, Onderwijsachterstandenbeleid (€ 170.000) en personele ontwikkelingen (€ 1.500.000).

Meevallers zijn er ook: collectieve zorgverzekering minima (€ 145.000), WMO (€ 200.000), de meicirculaire (€ 1.419.000), rentevoordeel (€ 471.000) en meeropbrengsten dividend van onze deelnemingen (€ 130.000) zijn enkele voordelen. 

Dekking 

In de cijfers is de septembercirculaire 2025 nog niet opgenomen.  Deze gaat mee is de slotrapportage die de raad in december behandelt.

Het saldo van de verschillende jaren brengen we ten laste van de algemene reserve.  Bij de samenstelling van de programmabegroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 kijken wij of een andere dekkingsbronnen mogelijk zijn.

Overzicht financiële afwijkingen
Bedragen x € 1.000
Progr. Product Onderwerp 2025 2026 2027 2028
2 Begraafplaatsen Grootschalig ruimen van 2025 naar 2026/2027 78 -78
2 Groen en landschap Implementatie gedragscode en applicatie groen -50
2 Groen en landschap Extra kosten onderhoud plantvakken -100
2 Veiligheidsbevorderende maatregelen Omgevingsdienst Drenthe, resultaat 2024 28
2 Veiligheidsbevorderende maatregelen Omgevingsdienst Drenthe, begrotingswijziging 2025 18
3 Veiligheidsbevorderende maatregelen Meerkosten inhuur BOA`s -50
3 Individuele voorzieningen Jeugdzorg -6.150
3 Individuele voorzieningen Collectieve zorgverzekering minima 145
3 Individuele voorzieningen Wmo 200
3 Participatie EMCO-Groep, begrotingswijziging 2025 22
3 Onderwijs Onderwijsachterstanden -170
3 Sport en zwembaden Kapitaallasten kwaliteitsimpuls Sport 236
5 Burgerzaken Tweede kamer verkiezingen 2025 -145
5 Bedrijfsvoering Regiesysteem sociaal domein 140 -120 -120
5 Bedrijfsvoering Personele kosten -1.500
5 Bedrijfsvoering Werving & selectie -30
6 Algemene uitkering Gemeentefonds Meicirculaire 1.419
6 Financiering en dividend Dividend 130
6 Heffing gemeentelijke belastingen OZB 340
6 Heffing gemeentelijke belastingen Toeristenbelasting 110
6 Algemene baten en lasten Storting algemene reserve 1.000
6 Financiering en dividend Herberekening rente 471
- Divers Kleine verschillen 11
Totaal -3.847 -198 -120