Bedrijfsvoering, budget voorbereidingskosten voor één gemeentewerf en herontwikkeling twee milieustraten, incidenteel nadeel € 150.000.
In april 2025 heeft de Gemeenteraad ingestemd met het verder onderzoeken naar de meest geschikte locatie van een nieuwe gemeentewerf binnen gemeente Coevorden, waarbij de nadruk ligt op urgentie, doorlooptijd en financiële haalbaarheid. Er is ingestemd met het beschikbaar stellen van een budget voor de voorbereiding van een omgevingsplanprocedure, van € 150.000. In deze bestuursrapportage verwerken wij dit bedrag.
Burgerzaken, Tweede kamer verkiezingen 2025, incidenteel nadeel € 145.000
Vanwege de val van het kabinet zijn er dit jaar vervroegde Tweede Kamerverkiezingen. Voor de organisatie hiervan is aanvullend verkiezingsbudget noodzakelijk.
Bedrijfsvoering, Regiesysteem sociaal domein – incidenteel voordeel € 140.000
De implementatie van het nieuwe regiesysteem binnen het sociaal domein is complexer en omvangrijker gebleken dan vooraf voorzien. De totale kosten bedragen €600.000, waarvan circa €450.000 in 2025. Deze kosten worden geactiveerd op de balans, waardoor er in 2025 een incidenteel voordeel ontstaat van €140.000. Vanaf 2027 ontstaan kapitaallasten als gevolg van deze activering.
De complexiteit is onder meer veroorzaakt door:
• de noodzaak tot aanschaf van een archiefsysteem en de complexe migratie van oude gegevens;
• technische problemen bij koppelingen met de systemen van schuldhulpverlening;
• verouderde processen en structurele ondercapaciteit in functioneel beheer;
• inzet van externe projectleiding en aanvullende modules ter ondersteuning van consulenten.
• aanschaf van aanvullende modules ter ondersteuning van consulenten van verschillende teams.
Bedrijfsvoering, Personele kosten, nadeel € 1.500.000
Op de personele kosten verwachten wij in 2025 een overschrijding van circa € 1.500.000. Deze extra kosten wordt veroorzaakt door extra benodigde capaciteit voor het realiseren van onze ambities, overbezetting door gewijzigde wet- en regelgeving en ziektevervanging.
De organisatie is constant in ontwikkeling om te anticiperen op de veranderende omgeving met complexer wordende vraagstukken. Een belangrijke pijler van het programma Samen Slimmer Werken is het zorgen voor een stevige, stabiele organisatie met een gezonde balans tussen onze opgaven en de daarvoor beschikbare ambtelijke capaciteit. Dit doen we onder andere door een verantwoorde uitbreiding van de vaste formatie en maximering van de inhuur tot 20%. Ook zullen er keuzes gemaakt moeten worden in de bestuurlijke en ambtelijke ambitie en zetten we meer in op regionale samenwerking. Binnen de opdracht van het formatiehuis zijn de eerste stappen gezet. Er is inzicht en overzicht in de beschikbare formatie en daadwerkelijke bezetting. Ook zien we inmiddels een terugloop in het aantal personen die wij inhuren. Dit jaar willen wij komen tot een duidelijk aanvalsplan voor de overbezetting.
Bedrijfsvoering, overige personeelskosten, werving selectie, incidenteel nadeel € 30.000
De krapte op de arbeidsmarkt in de regio is groot, waardoor het lastig is om bepaalde vacature in te vullen. Het huidige budget voldoet niet, omdat wij steeds vaker externe recruitment bureaus inzetten om de vacature te vullen, nadat het reguliere werving & selectie proces is doorlopen.