Accressen
In de meicirculaire 2025 is de nieuwe raming van het accres verder opgenomen. Het volume accres wordt vanaf 2024 gebaseerd op een 8-jaars historisch gemiddelde van de ontwikkeling van het bbp. Voor het jaar 2025 is er geen mutatie in het volume accres. Het loon en prijs accres is naar boven bijgesteld. Dit heeft een positief effect.
BTW-Compensatie Fonds (BCF)
Het BCF-plafond heeft een plafond. Als de gezamenlijke declaraties onder het plafond blijven wordt het verschil in het gemeentefonds gestort. Bij overschrijding van het plafond volgt een uitname. Gemeenten zijn in 2024 € 332 miljoen onder dit plafond gebleven met declaraties. In september 2024 werd al een voorschot van € 447 miljoen uitbetaald. De definitieve afrekening bedraagt hierdoor € 115 miljoen lager en dit bedrag is incidenteel onttrokken in 2025.
Ontwikkeling uitkeringsbasis
Diverse landelijke aantallen zijn geactualiseerd. Hierdoor is in deze meicirculaire sprake van een stijging van de hoeveelheden.
Extra middelen jeugdzorg
Voor 2025 tot en met 2027 komt circa € 3 miljard cumulatief voor gemeenten beschikbaar voor jeugdzorg en voor de terugval in 2026 in het gemeentefonds. Voor 2028 en verder worden de beheersmaatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd versterkt en worden aanvullende maatregelen uitgewerkt.
De deskundigencommissie Van Ark adviseert om het tekort in het budget voor jeugdzorg in gelijke delen te verdelen over Rijk en gemeente. De structurele kosten voor het Rijk zijn € 414 miljoen. Voor gemeente Coevorden betreft dit een voordeel van € 831.000 in 2025. De meerjarige effecten worden verwerkt in de Programmabegroting 2026.
Taakmutaties
Het kabinet heeft geld gereserveerd om problematische schulden aan te pakken. De maatregelen om problematische schulden aan te pakken zijn gebaseerd op het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Problematische schulden. Voor 2025 wordt voor het onderdeel vroegsignalering € 18,7 miljoen overgemaakt naar het gemeentefonds.
De overige taakmutaties, anders dan bovengenoemd, betreffen kleine verschillen.
Integratie-uitkeringen / Decentralisatie-uitkeringen / Specifieke uitkeringen (IU/DU/SU)
In de meicirculaire zijn diverse mutaties inzake de decentralisatie-uitkeringen opgenomen. De mutaties die groot van omvang zijn lichten wij hieronder toe.
Uitvoeringskosten omgevingswet
Er wordt € 80,7 miljoen beschikbaar gesteld zodat gemeenten in hun transitie ervoor kunnen zorgdragen dat ze aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn en voldoen aan de in de Omgevingswet gestelde eisen. Deze middelen maken het mogelijk om samen slagkracht te bevorderen en gezamenlijke dienstverlening (bijvoorbeeld op het gebied van werk, scholingsinstrumenten of -trajecten) te ontwikkelen met de partners in de arbeidsmarktregio.
Faciliteitenbesluit opvangcentra
Deze uitkering is bedoeld om de werkzaamheden in en voor de opvangcentra te kunnen vergoeden.
In totaal wordt er € 12,3 mln uitgekeerd in verband met herberekening en actualisatie.
Alleenverdienersproblematiek
Gemeenten kunnen huishoudens die getroffen zijn door de alleenverdienersproblematiek individuele bijzondere bijstand bieden. Deze decentralisatie-uitkering maakt dit mogelijk. Er is voor de alleenverdienersproblematiek voor 2025 een bedrag van € 25,4 miljoen beschikbaar.
Participatie
De integratie-uitkeringen Participatie en Beschermd wonen zijn geïndexeerd. De uitgekeerde loon- en prijsbijstelling 2025 bedraagt € 102,4 miljoen voor Participatie en € 87,2 miljoen voor Beschermd wonen.