Bedrijfsvoering, Overbrengen en openbaar maken archieven, incidenteel nadeel € 35.000
Volgens de Archiefwet heeft gemeente Coevorden de plicht om archieven na 20 jaren over te brengen naar de archiefbewaarplaats en openbaar te maken. Ook kunnen we hiermee het archiefgebruik en onze dienstverlening aan inwoners, onderzoekers en belangstellenden verbeteren. Voor hulp bij de overbrenging van de archieven van de voormalige gemeenten Dalen, Oosterhesselen en Sleen hebben we een deskundig extern bedrijf gevraagd (DoxSupport) om daarvoor offerte uit te brengen voor uitvoering van deze specialistische en tijdrovende inventarisatiewerkzaamheden. Overbrengen van de archieven zal gefaseerd gebeuren vanaf 2023 en zal rond de zomer 2025 afgerond zijn. De extra kosten hiervoor bedragen in totaal € 165.000. Dit betreft een incidenteel nadeel.
Bedrijfsvoering, Herinrichting Hof van Coevorden en AK Singel, incidenteel nadeel € 115.000
Voor de herinrichting van Hof van Coevorden en de AK Singel is een bedrag van € 1.200.000 als vervangingsinvestering beschikbaar gesteld. Vanwege het combineren van beide kantoorlocaties is de doorlooptijd langer. Inmiddels heeft de aanbesteding plaatsgevonden. In de tweede helft van dit jaar zullen de ontwerpen worden opgesteld en zal een aanvang worden gemaakt met de werkzaamheden, waarbij het accent in de eerste helft van 2024 zal liggen. Dit betekent dat wij de kapitaallasten vanaf 2025 zullen berekenen. Voor de jaren 2023 en 2024 betekent dit een incidenteel voordeel van € 115.000.
Bedrijfsvoering, Personele kosten, incidenteel nadeel € 900.000
Op de personele kosten is sprake van een overschrijding van ongeveer € 900.000. Op basis van de huidige gegevens en cijfers zien we een overschrijding van de personele kosten bij het team Maatschappelijke Organisatie (MO), Jeugd en het team Klantcontactcentrum, Burgerzaken & Belastingen (KBB). Voor een aantal opgaven is het lastig gebleken om geschikte menskracht in huis te halen. Dit leidt op een aantal plaatsen tot druk op de organisatie. Door de krappe arbeidsmarkt lukt het niet altijd om meteen de benodigde functies in te vullen, dit lukt dan vaak op interim basis wel. Daarnaast is er in het sociaal domein sprake van veel langdurige ziekte waarvoor we tijdelijke capaciteit inhuren om de werkzaamheden op te vangen.
De organisatie is constant in ontwikkeling om te anticiperen op de veranderende omgeving met complexer wordende vraagstukken. Zo ook in het sociaal domein. Wij zien deze veranderingen, die ook personele aandacht vragen die in het verleden niet of minder van toepassing waren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de toename van WOZ-bezwaren, het asiel- en Oekraïnedossier en de toenemende complexiteit in de casuïstiek van de jeugdzorg. In het programma Toekomst Bestendige Organisatie (TBO) Pijler Personeel is een van de prioriteiten het onderzoeken welke opgaven en taken we te doen hebben, en dit matchen met de capaciteit van de organisatie.
Formatieve uitbreiding cluster Veiligheid; € 44.000 in 2023
Veiligheid is een belangrijk speerpunt in het Bestuursprogramma. De ambitie voor de langere termijn is opgenomen in het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026, dat in het najaar aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
In 2022 en 2023 is gewerkt aan het op orde brengen van de basis binnen het cluster Veiligheid. Hierdoor kan aan meer onderwerpen worden gewerkt. Dit leidt tot nieuwe vraagstukken. Er komen meer complexere dossiers voorbij, die juridische aandacht en coördinatie vragen. Daarnaast worden de evenementen en vergunningverlening complexer. Ook neemt agressie en het aantal geweldsincidenten toe, ook naar boa’s. Ook zien wij een forse toename in ondermijningsactiviteiten. Deze hoeveelheid werk leidt tot een situatie waarbij het welzijn van onze medewerkers in het gedrang komt. En ontstaat er een groter risico op fouten in processen.
De huidige juridische ondersteuning van een jurist is te kwetsbaar en moet worden verstevigd. Het gaat om een formatie-uitbreiding van één fte voor een juridisch adviseur voor de tweede helft van het jaar 2023. Voor een mogelijk structureel karakter van deze uitbreiding en eventueel ook op andere functies binnen het cluster komen wij terug bij de Programmabegroting en/of het TBO.
Bedrijfsvoering, Regeling Vervroegd Uittreden (RVU), incidenteel nadeel € 185.000
Medewerkers geboren tussen 1955 en 1961 kunnen eerder stoppen met werken (maximaal 3 jaar voor de aow). Zij kunnen tot en met december 2025 gebruik maken van de (tijdelijke) versoepeling van de RVU regeling. De medewerker gaat dan direct uit dienst, bouwt geen pensioen meer op en ontvangt een éénmalige RVU-uitkering.
Op dit moment hebben zes werknemers aanspraak gemaakt op de pilot RVU regeling. De verwachting is dat er meerdere werknemers nog een aanvraag zullen doen vóór 1 december 2023. De definitieve kosten voor de medewerkers die reeds aanspraak gemaakt hebben op de RVU regeling hebben wij opgenomen aan financieel effect. Gezien de onzekerheid voor aanvraag van de overige medewerkers hebben wij hiervoor nog geen effect opgenomen.
Burgemeester en Wethouders, 25 jarig jubileum gemeente Coevorden, incidenteel nadeel € 40.000
In 2023 bestaat de gemeente Coevorden 25 jaar. In samenspraak met de samenleving worden diverse activiteiten georganiseerd om dit te vieren. Ter ondersteuning hiervoor hebben wij een subsidieregeling opgesteld. De kosten zullen circa € 40.000 bedragen en dit betreft een incidenteel nadeel.
Burgemeester en Wethouders, IJsbaan Markt Coevorden, incidenteel nadeel € 25.000
In het licht van ons 25 jarig bestaan is het de bedoeling om in de maand december een ijsbaan te plaatsen op de Markt. Als gemeente leveren wij hieraan een incidentele bijdrage van € 25.000.
Burgemeester en Wethouders, Kosten oud wethouder, incidenteel nadeel € 181.000
In verband met het stoppen van een wethouder is sprake van een wachtgeldregeling. Daarnaast is de begeleiding van oud-bestuursleden als plicht vastgelegd in de regeling Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdrager (APPA). Deze plicht gaat samen met een sollicitatieplicht. Gezamenlijk betreft dit voor 2023 - 2025 een kostenpost van € 181.000.
Burgerzaken, verkiezingen, incidenteel/structureel nadeel € 164.500
Door de val van het kabinet hebben wij in november nogmaals verkiezingen te organiseren. Deze begroting á € 136.500 valt hoger uit dan de kosten die we maakten voor de verkiezingen in maart. Dat heeft te maken met de keuze om centraal te gaan tellen. Dit is een leerpunt uit de voorgaande verkiezingen: ’s avonds eerder klaar omdat alleen op partijniveau wordt geteld, frisse telploegen op de dag na de verkiezingen en daarmee minder fouten. Centraal tellen brengt hogere kosten met zich mee i.v.m. huur van een ruime locatie waar geteld kan worden en de introductie van een nieuwe telmethode (Craft). Ook hebben we besloten de vergoeding voor de stembureauleden en de tellers te verhogen met 10% om het voor vrijwilligers aantrekkelijk te houden. Daarnaast gaan we werken met meer stembureauleden om de werkdruk op de stembureaus te verlagen.
Voor de Provinciale- en waterschapsverkiezingen in 2023 was € 81.000 begroot. Kosten van voorgaande jaren laten zien dat dit geen reële begroting meer is voor het organiseren van een verkiezing. Hierdoor is, ondanks extra middelen van het rijk en overlopend budget vanuit 2022, het budget overschreden met € 28.000. Voor 2023 zijn de kosten (inclusief de overschrijding in maart) €164.500 nadelig. De structurele component van ongeveer € 50.000 betrekken wij bij de samenstelling van de Programmabegroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027.