Geachte raadsleden,
Voor u ligt de kaderbrief: het eerste document in de jaarlijkse stuur- en verantwoordingscyclus. Wat komt er op ons als gemeente af en wat betekent dat in grote lijnen? Waar is mogelijk extra budget voor nodig? Wat verwachten we te kunnen realiseren? In de programmabegroting 2023 nemen we de uitwerking van bestuurlijke keuzes verder mee, zoals deze in het bestuursakkoord vormgegeven worden. Daarnaast zijn er nog lopende zaken vanuit de vorige bestuursperiode die uitwerking behoeven. Ook het 'reguliere werk', wat de basis is van het ambtelijk apparaat, wordt niet expliciet genoemd in de kaderbrief. Het gaat om díe aandachtspunten waar in 2023 (en verder) de focus op ligt.
Actualiteit
Op 24 februari viel Rusland Oekraïne binnen. Al snel kwam een flinke stroom vluchtelingen op gang. Voor de gemeente Coevorden betekent dit dat we opvang bieden in de vorm van huisvesting, onderwijs, werk, welzijn en leefgeld. Dit is een stevige opgave. Op dit moment weten we nog niet precies wat deze opgave behelst en hoe lang dit blijft spelen. Wel duidelijk is dat dit nu en wellicht ook nog in 2023 capaciteit vraagt en dat dit ten koste gaat van de uitvoering van andere taken. Daarnaast blijft de corona-pandemie tot onzekerheid leiden. De langdurige effecten op bijvoorbeeld ons bedrijfsleven, de verenigingen, het Sociaal Domein en de samenleving als geheel vallen nog moeilijk te voorspellen.
Prioriteiten en haalbaarheid
De brede welvaart is ons perspectief, ondersteund door onze kernwaarden die ook in het Koeverns Kompas naar voren komen: Durven, Eigenheid, Grensverleggend, Verbindend en Trots.
Het coalitieakkoord draagt de titel ‘Gewoon doen!’. Daaruit spreekt al: we gaan aan de slag. Hoe dat vorm krijgt, verwerken we in het bestuursprogramma dat de gehele coalitieperiode omvat. Eventueel komen we daarbij ook met een nieuwe programma-indeling.
Voor de uitvoering van beleid zijn we afhankelijk van onder meer menskracht, grondstoffen en juridische kaders. Dit geldt voor "nieuw" beleid maar uiteraard ook voor reguliere taken. Krapte op de arbeidsmarkt, hogere kosten voor brandstof en bouwmaterialen en strengere regels rondom grondverkoop en stikstof kunnen vertraging veroorzaken. Dit betekent dat het nodig is om prioriteiten te stellen. Veel opgaven concurreren bijvoorbeeld om inzet van dezelfde medewerkers of grijpen inhoudelijk op elkaar in. Om afwegingen te kunnen maken loopt een analyse van processen, data en menskracht. Vooruitlopend op de resultaten is alvast duidelijk dat op onderdelen incidentele inzet en middelen nodig zal zijn.